Sida 1 av 6

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 11:22
av heldiggrisen
Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
Konkurrensen hårdnar, vilken elbil ska man köpa?

Dessa 3 elbilar förväntas komma till Sverige 1H 2021.

Skoda Enyaq 80 2wd
Pris €43,950
77kWh netto
WLTP 510 km
Vikt 1950 kg
Max 125 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100 km/h, 8,5s
Längd 4649mm
Bredd 1877mm
Höjd 1616mm
Axelavstånd 2765mm
Bagage 595/1711 liter
Dragvikt minst 1000kg

Ioniq 5
Pris från €45,000
58-73kWh batteri
2wd och 4wd
WLTP 450-550 km
Vikt ?
Max 200 kW(800V) snabbladdning (till 80% på 15 minuter)
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 7,6-5s
Längd 4630mm
Bredd 1890mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 3000mm
Drag ja

Tesla Modell Y 4wd
Pris €58,620
75kWh
WLTP 505 km
Vikt 2000 kg
Max 250 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 5,1s
Längd 4775mm
Bredd 1850mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 2891mm
Bagage 1900 liter
Dragvikt 1.600 kg

Ioniq 5 sticker ut med lägst förbrukning, längst räckvidd, störst axelavstånd, snabb 800V laddning, V2G.
Och ett rimligt pris.
Kan det vara så att den spöar både Tesla och VAGs elbilar?

Med +100kWh 4680 batterier så går Tesla modell Y om Ioniq 5.

VW ID4 och Skoda Enyaq måste komma med större och bättre
batterier, som går att ladda i +200kW.
Max 125kW duger inte.
Man får inte stirra sig blind på maxladdningen i kW, laddkurvan är imho det mest intressanta.
MY kan på pappret ladda snabbare i maxfart än tex Enyaq, men om man ställer båda på en SuC V2, så kommer båda att ladda 10-80% på ~30 minuter. Så in real life, med MY på SuC V2 och Enyaq på Ionity, så kommer båda ladda lika snabbt.
MY kan ladda snabbare, men kostar minst 150000 mer, är 8 minuter snabbare från 10-80% värd det?
Och vad gör +200kW med batteridegraderingen?

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 11:36
av martinot
PapaD skrev:
Tack, det var ju besked från rätt källa. Men varför är de inte listade på Ionitys hemsida ännu? Jag laddar billigt m min vw på Ionity med abonnemang , kan ni som kör koreansk göra det?
De har nog bara varit slöa med att underhålla webbsidan hos Ionity. Förmodligen så fokuserar de mer och försöker prioritera att få ut så många laddstationer som de tänkt sig.

Hyundai kommer garanterat med liknande lösning för deras ägare (finns en orsak till att de köpt in sig som investerare i Ionity).

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 11:41
av Becada
Enyaq verkar vara en ganska bra bil och är relativt snygg men skulle aldrig betala 630 000 för den bilen. Och då är den bara tvåhjulsdriven. Man kommer snabbt upp i ett väsentligt högre pris än baspriset. I basutförande för 490 000 är Enyaq inte särskilt lockande.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 12:32
av Mickep
Inte omöjligt att koreanerna kan ha liknande rabatt men inget är klart förrän det är klart.
Vilket pris skall ioniq 5 få?

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 13:56
av Zalman3
Mickep skrev:
Inte omöjligt att koreanerna kan ha liknande rabatt men inget är klart förrän det är klart.
Vilket pris skall ioniq 5 få?

Från tidigare i tråden:
Skoda Enyaq 80 2wd
Pris €43,950

Ionity 5
Pris från 45.000 euro

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 09 okt 2020 07:41
av Zalman3

Hyundai Motor Company’s first electric vehicle under new sub-brand Ioniq, the Ioniq 5, which is based on HMG’s E-GMP platform for electric vehicles, will be sold between $42,900 (50 million KRW) and $45,400 (53 million KRW) depending on battery capacity.

Despite based on the development of a completely new dedicated platform, car’s high battery capacity, advanced features and bigger size, the price won’t be far off from “KONA Electric” that is sold at $40,300 (47 million KRW). The Ioniq 5 will be the first family electric vehicle in South Korea to have a range of 500km with single charge and according to ETNews could be purchased from $25,700 (30 million KRW) after South Korean government subsidy. Hyundai plans to erase consumers’ perception that electric vehicles are always more expensive than regular cars.

IONIQ 5 is expected to be launched in South Korea in April next year (while could arrive as early as January to overseas markets) will be sold from $42,900 to $45,400 depending on its battery size, which has a choice between of 58kWh or 72kWh respectively. The long distance-type model comes with a 72kWh battery, which means it has 8kWh more battery capacity than the long distance-type KONA Electric (64kWh, 406km range). Its range is expected to be anywhere between 450 and 500km with single charge. IONIQ 5 will be available in 2WD or 4WD as an option.

It will be also the world’s first electric vehicle to be installed with V2L (Vehicle to Load) feature that allows its users to freely use up to 24 kWh worth of electricity stored in its battery. As a result, will be perfect for car camping and as a replacement for generators used for snack cars and event cars.

Unlike current electric vehicles of Hyundai Motor Group, and for the first time, the Ioniq 5 will have cameras instead of side mirrors and won’t have a gear box allowing easy and free movement between the driver seat and passenger seat. The new platform maximizes its interior space as its front seats can be made completely flat at a 180° angle.

Ioniq 5 will have a class-leading interior space

The Ioniq 5 will be first South Korean electric vehicle to support 350kW ultra-fast charging and will also receive company’s latest advanced driver assistant system. Will be also the first Hyundai vehicle to go through real-time firmware update on its own and it is also the first electric vehicle in the industry to support contact-free charging service through “Car Pay”.

Hyundai Motor Company sees IONIQ 5 as an electric vehicle with the best cost-to-benefit ratio out of both domestic and foreign electric vehicles as its new electric vehicle provides optimal driving experience, latest safety and convenience features, and huge interior space. According to the specs sheet the IONIQ 5 is also comparable to Volkswagen’s ID.4. The ID.4 comes with 77kWh battery and it is a midsize SUV with a length of 4,580mm and a wheelbase of 2,766mm. Depending on its specifications, its price can be anywhere between $58,500 (49,950 euros) and $70,200 (59,950 euros) based in dollars in Germany.

On the other hand, IONIQ has a longer length (4,635mm) and a wheelbase (3,000mm) and it is cheaper than ID.4. It can be even cheaper considering government subsidies. “Although we cannot disclose the prices of our new electric vehicle that is expected to be launched soon, it will be cheaper than other electric vehicles that are in the same class as IONIQ 5.” said a spokesperson for Hyundai Motor Group. “Performance and prices of Kia Motors’ “Imagine” that is expected to be launched after IONIQ 5 will be similar to that of IONIQ 5.”
https://thekoreancarblog.com/2020/10/05 ... n-kona-ev/


Ioniq 5 blir en grymt bra bil!
"It will be also the world’s first electric vehicle to be installed with V2L (Vehicle to Load) feature that allows its users to freely use up to 24 kWh worth of electricity stored in its battery. As a result, will be perfect for car camping and as a replacement for generators used for snack cars and event cars.
"

EDIT:
"first electric vehicle in the industry to support contact-free charging service through “Car Pay”

Trådlös laddning?
Eller menar man Plug and Charge?


EDIT 2:
Billigare än VW ID4?
"IONIQ has a longer length (4,635mm) and a wheelbase (3,000mm) and it is cheaper than ID.4."

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 09 okt 2020 08:21
av Zalman3
Vad tror ni, krossar Ioniq 5 VW ID4, Skoda Enyaq och Tesla MY?

Kaxigt när de säger att de ska vara billigare än ID4.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 09 okt 2020 09:27
av nek0
Zalman3 skrev:
Vad tror ni, krossar Ioniq 5 VW ID4, Skoda Enyaq och Tesla MY?

Kaxigt när de säger att de ska vara billigare än ID4.
Billigare än billigaste ID4 eller billigare än dyraste ID4?

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 09 okt 2020 09:41
av Zalman3
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tror ni, krossar Ioniq 5 VW ID4, Skoda Enyaq och Tesla MY?

Kaxigt när de säger att de ska vara billigare än ID4.
Billigare än billigaste ID4 eller billigare än dyraste ID4?
Utgår ifrån att de menar "motsvarande" ID4.
I Tyskland kostar billigaste ID4/Enyaq 33.800 euro före rabatter och bidrag.

Kan tänka mig att Ioniq 5 hamnar någonstans där.
I artikeln pratas om något dyrare än Kona.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 09 okt 2020 10:29
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Vad tror ni, krossar Ioniq 5 VW ID4, Skoda Enyaq och Tesla MY?

Kaxigt när de säger att de ska vara billigare än ID4.
Som du hajpat upp den så måste det ju bli så! :lol:

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 09 okt 2020 11:13
av Zalman3
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tror ni, krossar Ioniq 5 VW ID4, Skoda Enyaq och Tesla MY?

Kaxigt när de säger att de ska vara billigare än ID4.
Som du hajpat upp den så måste det ju bli så! :lol:
Kan tänka mig att Hyundai är luriga.
De annonserar en helt naken billig Ioniq 5 som får kunden in i affären och sedan säljer de på 4wd, drag, värmepump, 800V laddning och en massa annat godis.
Helt plötsligt är bilen inte så billig längre.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 09 okt 2020 12:18
av vigge50
Zalman3 skrev:
Konkurrensen hårdnar, vilken elbil ska man köpa?

Dessa 3 elbilar förväntas komma till Sverige 1H 2021.

Skoda Enyaq 80 2wd
Pris €43,950
77kWh netto
WLTP 510 km
Vikt 1950 kg
Max 125 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100 km/h, 8,5s
Längd 4649mm
Bredd 1877mm
Höjd 1616mm
Axelavstånd 2765mm
Bagage 595/1711 liter
Dragvikt minst 1000kg

Ioniq 5
Pris från €45,000
58-73kWh batteri
2wd och 4wd
WLTP 450-550 km
Vikt ?
Max 200 kW(800V) snabbladdning (till 80% på 15 minuter)
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 7,6-5s
Längd 4630mm
Bredd 1890mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 3000mm
Drag ja

Tesla Modell Y 4wd
Pris €58,620
75kWh
WLTP 505 km
Vikt 2000 kg
Max 250 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 5,1s
Längd 4775mm
Bredd 1850mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 2891mm
Bagage 1900 liter
Dragvikt 1.600 kg

Ioniq 5 sticker ut med lägst förbrukning, längst räckvidd, störst axelavstånd, snabb 800V laddning, V2G.
Och ett rimligt pris.
Kan det vara så att den spöar både Tesla och VAGs elbilar?
Hur får du ihop din jämförelse? Vi vet att Ioniq 5 kommer med minst två batteristorlekar och vi har endast ett ungefärligt frånpris. Jag kan säga med 99% säkerhet att de priset inte är för stora batteriet med AWD. Alltså kommer den med de speccen du nämner antagligen vara betydligt dyrare än ID4.
Annars så kan du ju lägga till ID3, börjar på endast €30 000 och har ett batteri på 77 kWh.

Om vi tar de siffrorna som är rimliga för de lägre priset så blir det.

Pris €45000
58 kWh
Räckvidd 450 km
0-100 7,6 sekunder
2WD
Laddningen bör vara lägre än 200 kW i och med det mindre batteriet.

Då tycker jag inte den ser ut att vara bättre än Skodan, snarare sämre till ett högre pris. Nu har jag inte kollat upp bilarna så på saker som inte är elbilsrelaterat så den kan ju vara värd med men vi behöver helt klart mer information innan vi kan göra en rättvis jämförelse.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 09 okt 2020 13:25
av Zalman3
Hur får du ihop din jämförelse? Vi vet att Ioniq 5 kommer med minst två batteristorlekar och vi har endast ett ungefärligt frånpris. Jag kan säga med 99% säkerhet att de priset inte är för stora batteriet med AWD. Alltså kommer den med de speccen du nämner antagligen vara betydligt dyrare än ID4.
Annars så kan du ju lägga till ID3, börjar på endast €30 000 och har ett batteri på 77 kWh.

VW ID4 börjar ju med de större batterierna och därmed de högre priserna.
Kan ju vara så att Ioniq gör samma sak.
Men visst, när vi får de officiella priserna så vet vi säkert.

Har svårt att tro att priserna kommer att skilja sig så mycket för jämförbara modeller.
Dock kanske en maxad Ioniq 5 vill konkurrera med en Audi Q4, och kommer därmed vara ganska dyr.


Hyundai Kona kostar från 379.900 kr i Sverige.
Despite based on the development of a completely new dedicated platform, car’s high battery capacity, advanced features and bigger size, the price won’t be far off from “KONA Electric” that is sold at $40,300 (47 million KRW).

IONIQ 5 is expected to be launched in South Korea in April next year (while could arrive as early as January to overseas markets) will be sold from $42,900 to $45,400 depending on its battery size, which has a choice between of 58kWh or 72kWh respectively.

Om Ioniq 5, är 6,5% dyrare än Kona borde frånpriset i Sverige bli 404.516kr för minsta batteriet, och 428.089kr för det större batteriet, vilket borde vara konkurrenskraftigt med ID4.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 25 okt 2020 19:31
av Zalman3
Mera bilder på Ioniq 5.

Hyundai Ioniq 5 Caught with Production Lights.
https://thekoreancarblog.com/2020/10/19 ... GVVAZnJeXE

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 25 okt 2020 20:08
av PapaD
Bra med konkurrens. De nämner ID4 i artikeln, blir kul att se om de matchar med lägre pris eller bättre utrustning.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 30 okt 2020 06:12
av Zalman3
Solceller på taket får tydligen Ioniq 5.

Photos of the new Hyundai Ioniq 5 with solar panels on the roof published.
https://www.autotimesnews.com/photos-of ... published/

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 31 okt 2020 23:20
av Zalman3
Screenshot_20201031-225753_Samsung Internet.jpg
Blir intressant att se hur snabbt Ioniq 5 laddar i verkligheten.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 01 nov 2020 07:47
av Mickep
Skall bli verkligt intressant om de kan hålla vad de utlovar. Verkar ha en lägre toppnotering men högre under längre tid.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 01 nov 2020 07:55
av Zalman3
Mickep skrev:
Skall bli verkligt intressant om de kan hålla vad de utlovar. Verkar ha en lägre toppnotering men högre under längre tid.
Tror faktisk att Ioniq 5 blir grymt bra!
På papperet så har den alla rätt.
Hoppas bara att priset i Sverige blir rimligt.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 01 nov 2020 08:23
av Laban
För mig är snabbladdning redan ett löst problem bilmässigt med Model 3 och den är snart 3 år gammal. Det som kommer härnäst är bara grädde på moset. Då är jag betydligt mer intresserad av priset, infotainment (mjukvaran) samt hur många bilar man kan producera. Jag vill se cell-to-pack teknologi för maximalt nyttjande av utrymmet som möjliggör billiga kemier med god räckvidd. Gärna en LFP modell med 50+ kWh och lågt pris. Vilket i sin tur medför att man kan både producera och sälja mer elbilar.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 01 nov 2020 10:36
av Zalman3
Ioniq 5 måtten är hyfsat nära Tesla MY.
Dock är axelavståndet på 300cm större.
Screenshot_20201101-103313_YouTube.jpg

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 01 nov 2020 20:19
av martinot
Är Ioniq en från grunden renodlad elbil, eller en ICE-bil som de konverterat till eldrift (typ PS2)?

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 01:26
av martinot
Skoda Enyaq short review (= Björn N filmar bilen).

Tycker den iaf. ser intressant ut, och kanske kan bli ett mer prisvärt/bättre alternativ till ID3/4?




Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 06:56
av Zalman3
Man skulle ju visa upp E-GMP plattformen den 21 oktober.
Men det ställdes in, varför?


E-GMP, a platform exclusively for electric vehicles, which is the core technology of next-generation electric vehicles to be presented by Hyundai Motor Group, will be revealed on October 21st, but until that Hyundai teased a little bit of what the E-GMP is capable.
https://thekoreancarblog.com/2020/10/19 ... ober-21st/

Hyundai was set to officially reveal its E-GMP platform last week. However, the event scheduled for October 21, 2020, was postponed for unknown reasons
Om Ioniq 5 ser ut som konceptbilen så tycker jag att den är snygg.
hyundai-45-ev-rear-three-quarters.jpg

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 07:27
av BrooklynS
Påminner om Golf I.