Sida 2 av 6

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 09 okt 2020 11:13
av Zalman3
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tror ni, krossar Ioniq 5 VW ID4, Skoda Enyaq och Tesla MY?

Kaxigt när de säger att de ska vara billigare än ID4.
Som du hajpat upp den så måste det ju bli så! :lol:
Kan tänka mig att Hyundai är luriga.
De annonserar en helt naken billig Ioniq 5 som får kunden in i affären och sedan säljer de på 4wd, drag, värmepump, 800V laddning och en massa annat godis.
Helt plötsligt är bilen inte så billig längre.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 09 okt 2020 12:18
av vigge50
Zalman3 skrev:
Konkurrensen hårdnar, vilken elbil ska man köpa?

Dessa 3 elbilar förväntas komma till Sverige 1H 2021.

Skoda Enyaq 80 2wd
Pris €43,950
77kWh netto
WLTP 510 km
Vikt 1950 kg
Max 125 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100 km/h, 8,5s
Längd 4649mm
Bredd 1877mm
Höjd 1616mm
Axelavstånd 2765mm
Bagage 595/1711 liter
Dragvikt minst 1000kg

Ioniq 5
Pris från €45,000
58-73kWh batteri
2wd och 4wd
WLTP 450-550 km
Vikt ?
Max 200 kW(800V) snabbladdning (till 80% på 15 minuter)
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 7,6-5s
Längd 4630mm
Bredd 1890mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 3000mm
Drag ja

Tesla Modell Y 4wd
Pris €58,620
75kWh
WLTP 505 km
Vikt 2000 kg
Max 250 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 5,1s
Längd 4775mm
Bredd 1850mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 2891mm
Bagage 1900 liter
Dragvikt 1.600 kg

Ioniq 5 sticker ut med lägst förbrukning, längst räckvidd, störst axelavstånd, snabb 800V laddning, V2G.
Och ett rimligt pris.
Kan det vara så att den spöar både Tesla och VAGs elbilar?
Hur får du ihop din jämförelse? Vi vet att Ioniq 5 kommer med minst två batteristorlekar och vi har endast ett ungefärligt frånpris. Jag kan säga med 99% säkerhet att de priset inte är för stora batteriet med AWD. Alltså kommer den med de speccen du nämner antagligen vara betydligt dyrare än ID4.
Annars så kan du ju lägga till ID3, börjar på endast €30 000 och har ett batteri på 77 kWh.

Om vi tar de siffrorna som är rimliga för de lägre priset så blir det.

Pris €45000
58 kWh
Räckvidd 450 km
0-100 7,6 sekunder
2WD
Laddningen bör vara lägre än 200 kW i och med det mindre batteriet.

Då tycker jag inte den ser ut att vara bättre än Skodan, snarare sämre till ett högre pris. Nu har jag inte kollat upp bilarna så på saker som inte är elbilsrelaterat så den kan ju vara värd med men vi behöver helt klart mer information innan vi kan göra en rättvis jämförelse.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 09 okt 2020 13:25
av Zalman3
Hur får du ihop din jämförelse? Vi vet att Ioniq 5 kommer med minst två batteristorlekar och vi har endast ett ungefärligt frånpris. Jag kan säga med 99% säkerhet att de priset inte är för stora batteriet med AWD. Alltså kommer den med de speccen du nämner antagligen vara betydligt dyrare än ID4.
Annars så kan du ju lägga till ID3, börjar på endast €30 000 och har ett batteri på 77 kWh.

VW ID4 börjar ju med de större batterierna och därmed de högre priserna.
Kan ju vara så att Ioniq gör samma sak.
Men visst, när vi får de officiella priserna så vet vi säkert.

Har svårt att tro att priserna kommer att skilja sig så mycket för jämförbara modeller.
Dock kanske en maxad Ioniq 5 vill konkurrera med en Audi Q4, och kommer därmed vara ganska dyr.


Hyundai Kona kostar från 379.900 kr i Sverige.
Despite based on the development of a completely new dedicated platform, car’s high battery capacity, advanced features and bigger size, the price won’t be far off from “KONA Electric” that is sold at $40,300 (47 million KRW).

IONIQ 5 is expected to be launched in South Korea in April next year (while could arrive as early as January to overseas markets) will be sold from $42,900 to $45,400 depending on its battery size, which has a choice between of 58kWh or 72kWh respectively.

Om Ioniq 5, är 6,5% dyrare än Kona borde frånpriset i Sverige bli 404.516kr för minsta batteriet, och 428.089kr för det större batteriet, vilket borde vara konkurrenskraftigt med ID4.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 25 okt 2020 19:31
av Zalman3
Mera bilder på Ioniq 5.

Hyundai Ioniq 5 Caught with Production Lights.
https://thekoreancarblog.com/2020/10/19 ... GVVAZnJeXE

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 25 okt 2020 20:08
av PapaD
Bra med konkurrens. De nämner ID4 i artikeln, blir kul att se om de matchar med lägre pris eller bättre utrustning.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 30 okt 2020 06:12
av Zalman3
Solceller på taket får tydligen Ioniq 5.

Photos of the new Hyundai Ioniq 5 with solar panels on the roof published.
https://www.autotimesnews.com/photos-of ... published/

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 31 okt 2020 23:20
av Zalman3
Screenshot_20201031-225753_Samsung Internet.jpg
Blir intressant att se hur snabbt Ioniq 5 laddar i verkligheten.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 01 nov 2020 07:47
av Mickep
Skall bli verkligt intressant om de kan hålla vad de utlovar. Verkar ha en lägre toppnotering men högre under längre tid.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 01 nov 2020 07:55
av Zalman3
Mickep skrev:
Skall bli verkligt intressant om de kan hålla vad de utlovar. Verkar ha en lägre toppnotering men högre under längre tid.
Tror faktisk att Ioniq 5 blir grymt bra!
På papperet så har den alla rätt.
Hoppas bara att priset i Sverige blir rimligt.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 01 nov 2020 08:23
av Laban
För mig är snabbladdning redan ett löst problem bilmässigt med Model 3 och den är snart 3 år gammal. Det som kommer härnäst är bara grädde på moset. Då är jag betydligt mer intresserad av priset, infotainment (mjukvaran) samt hur många bilar man kan producera. Jag vill se cell-to-pack teknologi för maximalt nyttjande av utrymmet som möjliggör billiga kemier med god räckvidd. Gärna en LFP modell med 50+ kWh och lågt pris. Vilket i sin tur medför att man kan både producera och sälja mer elbilar.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 01 nov 2020 10:36
av Zalman3
Ioniq 5 måtten är hyfsat nära Tesla MY.
Dock är axelavståndet på 300cm större.
Screenshot_20201101-103313_YouTube.jpg

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 01 nov 2020 20:19
av martinot
Är Ioniq en från grunden renodlad elbil, eller en ICE-bil som de konverterat till eldrift (typ PS2)?

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 01:26
av martinot
Skoda Enyaq short review (= Björn N filmar bilen).

Tycker den iaf. ser intressant ut, och kanske kan bli ett mer prisvärt/bättre alternativ till ID3/4?




Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 06:56
av Zalman3
Man skulle ju visa upp E-GMP plattformen den 21 oktober.
Men det ställdes in, varför?


E-GMP, a platform exclusively for electric vehicles, which is the core technology of next-generation electric vehicles to be presented by Hyundai Motor Group, will be revealed on October 21st, but until that Hyundai teased a little bit of what the E-GMP is capable.
https://thekoreancarblog.com/2020/10/19 ... ober-21st/

Hyundai was set to officially reveal its E-GMP platform last week. However, the event scheduled for October 21, 2020, was postponed for unknown reasons
Om Ioniq 5 ser ut som konceptbilen så tycker jag att den är snygg.
hyundai-45-ev-rear-three-quarters.jpg

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 07:27
av BrooklynS
Påminner om Golf I.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 07:47
av Zalman3
BrooklynS skrev:
Påminner om Golf I.
En stor Golf.
Undrar om den ser konstig ut i verkligheten med ett axelavstånd på 3000mm.

Min Tesla MS har "bara" ett axelavstånd på 2960mm.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 08:23
av Zalman3
Måste säga att Ioniq 5 är den elbil som jag mest ser fram emot 2021.
Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 08:30
av BrooklynS
Zalman3 skrev:
BrooklynS skrev:
Påminner om Golf I.
En stor Golf.
Undrar om den ser konstig ut i verkligheten med ett axelavstånd på 3000mm.

Min Tesla MS har "bara" ett axelavstånd på 2960mm.
Mina Citroën DS har 3125 mm... :)

Men det jag menar är designen, inte storleken.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 08:35
av vigge50
Zalman3 skrev:
Man skulle ju visa upp E-GMP plattformen den 21 oktober.
Men det ställdes in, varför?


E-GMP, a platform exclusively for electric vehicles, which is the core technology of next-generation electric vehicles to be presented by Hyundai Motor Group, will be revealed on October 21st, but until that Hyundai teased a little bit of what the E-GMP is capable.
https://thekoreancarblog.com/2020/10/19 ... ober-21st/

Hyundai was set to officially reveal its E-GMP platform last week. However, the event scheduled for October 21, 2020, was postponed for unknown reasons
Om Ioniq 5 ser ut som konceptbilen så tycker jag att den är snygg.
hyundai-45-ev-rear-three-quarters.jpg
Då den bilden varken har handtag(eller är det någon touch och sen öppnar sig dörren av sig själ), blinkers på sidan eller backspeglar/kameror så kommer den riktiga med största sannolikhet se sämre ut. Tänk om tillverkare åtminstone gjorde koncepten så de hade kunnat köra lagligt på väg...

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 08:36
av Laban
Zalman3 skrev:
Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!
Återigen värt att notera att 800V i sig inte innebär någon skillnad för konsumenten.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 08:53
av Zalman3
Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!
Återigen värt att notera att 800V i sig inte innebär någon skillnad för konsumenten.

Utgår ifrån att deras 800V lösning kan ladda snabbt.
Sen kan man ju diskutera hur mycket det är värt för den enskilde elbilsköparen.

Men ur ett marknadsförings perspektiv är det genialiskt.
Hur lätt är det för en VW ID4/Skoda Enyaq säljare
att vara trovärdig när man säger att 400V är minsann lika bra som 800V???

Ioniq 5 kommer att marknadsföras som en elbil med dyr 800V Porsche teknik, fast till en rimlig peng!

Man måste ha klart för sig att folk köper saker på känsla.
Folk säger att de är rationella bla bla.

Det stämmer inte!

Skriv upp en kravspec, ge den till "en god man" som köper bilen åt dig.
Jag lovar, du kommer bli förvånad över vad han kommer dragande med!

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 08:59
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!
Återigen värt att notera att 800V i sig inte innebär någon skillnad för konsumenten.

Utgår ifrån att deras 800V lösning kan ladda snabbt.
Sen kan man ju diskutera hur mycket det är värt för den enskilde elbilsköparen.

Men ur ett marknadsförings perspektiv är det genialiskt.
Hur lätt är det för en VW ID4/Skoda Enyaq säljare
att vara trovärdig när man säger att 400V är minsann lika bra som 800V???

Ioniq 5 kommer att marknadsföras som en elbil med dyr 800V Porsche teknik, fast till en rimlig peng!

Man måste ha klart för sig att folk köper saker på känsla.
Folk säger att de är rationella bla bla.

Det stämmer inte!

Skriv upp en kravspec, ge den till "en god man" som köper bilen åt dig.
Jag lovar, du kommer bli förvånad över vad han kommer dragande med!
Det är långtifrån självklart att man kan ladda snabbare med 800V än 400V. Till en början, var kan man snabbladda med 800V? Det är väl i princip endast på Ionity idag? Kan man snabbladda på snabbladdare med 400V? Inte säkert om man ser till Porsche där 400V-laddning kostar extra. Det kan alltså mycket väl vara en nackdel för den enskilde elbilsköparen.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 09:42
av PapaD
Alla HPC är väl högspänning mer än 400 V? Och det kommer fler än Ionity med HPC. Så visst är 800V framtidssäkert. Sedan är det en annan sak när framtiden är här. Kanske när hyundai kan leverera sina bilar? :D

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 09:49
av martinot
Zalman3 skrev:

Ioniq 5 kommer att marknadsföras som en elbil med dyr 800V Porsche teknik, fast till en rimlig peng!
Eftersom Hunday inte ingår i VAG-gruppen så tror jag inte att de varken kommer eller kan kan marknadsföra den så.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 11:35
av Svenssons
PapaD skrev:
Alla HPC är väl högspänning mer än 400 V? Och det kommer fler än Ionity med HPC. Så visst är 800V framtidssäkert. Sedan är det en annan sak när framtiden är här. Kanske när hyundai kan leverera sina bilar? :D
Normala för snabbladdare är 300-500V idag eftersom i princip alla bilar har batteripack på ca 400V. Det är i princip endast Ionity som kör på 800V och kan bilen ladda i 800V betyder inte det att den per automatik kan ladda på 300-500V. Du kan alltså bli tvingad att säga nej tack till större delen av dagens laddnätverk om du väljer 800V. Framtiden är en annan sak.