Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Postat: 01 nov 2020 10:36
Ioniq 5 måtten är hyfsat nära Tesla MY.
Dock är axelavståndet på 300cm större.
Dock är axelavståndet på 300cm större.
https://thekoreancarblog.com/2020/10/19 ... ober-21st/E-GMP, a platform exclusively for electric vehicles, which is the core technology of next-generation electric vehicles to be presented by Hyundai Motor Group, will be revealed on October 21st, but until that Hyundai teased a little bit of what the E-GMP is capable.
Om Ioniq 5 ser ut som konceptbilen så tycker jag att den är snygg.Hyundai was set to officially reveal its E-GMP platform last week. However, the event scheduled for October 21, 2020, was postponed for unknown reasons
En stor Golf.BrooklynS skrev:Påminner om Golf I.
Mina Citroën DS har 3125 mm...Zalman3 skrev:En stor Golf.BrooklynS skrev:Påminner om Golf I.
Undrar om den ser konstig ut i verkligheten med ett axelavstånd på 3000mm.
Min Tesla MS har "bara" ett axelavstånd på 2960mm.
Då den bilden varken har handtag(eller är det någon touch och sen öppnar sig dörren av sig själ), blinkers på sidan eller backspeglar/kameror så kommer den riktiga med största sannolikhet se sämre ut. Tänk om tillverkare åtminstone gjorde koncepten så de hade kunnat köra lagligt på väg...Zalman3 skrev:Man skulle ju visa upp E-GMP plattformen den 21 oktober.
Men det ställdes in, varför?
https://thekoreancarblog.com/2020/10/19 ... ober-21st/E-GMP, a platform exclusively for electric vehicles, which is the core technology of next-generation electric vehicles to be presented by Hyundai Motor Group, will be revealed on October 21st, but until that Hyundai teased a little bit of what the E-GMP is capable.
Om Ioniq 5 ser ut som konceptbilen så tycker jag att den är snygg.Hyundai was set to officially reveal its E-GMP platform last week. However, the event scheduled for October 21, 2020, was postponed for unknown reasons
Återigen värt att notera att 800V i sig inte innebär någon skillnad för konsumenten.Zalman3 skrev:Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!
Laban skrev:Återigen värt att notera att 800V i sig inte innebär någon skillnad för konsumenten.Zalman3 skrev:Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!
Det är långtifrån självklart att man kan ladda snabbare med 800V än 400V. Till en början, var kan man snabbladda med 800V? Det är väl i princip endast på Ionity idag? Kan man snabbladda på snabbladdare med 400V? Inte säkert om man ser till Porsche där 400V-laddning kostar extra. Det kan alltså mycket väl vara en nackdel för den enskilde elbilsköparen.Zalman3 skrev:Laban skrev:Återigen värt att notera att 800V i sig inte innebär någon skillnad för konsumenten.Zalman3 skrev:Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!
Utgår ifrån att deras 800V lösning kan ladda snabbt.
Sen kan man ju diskutera hur mycket det är värt för den enskilde elbilsköparen.
Men ur ett marknadsförings perspektiv är det genialiskt.
Hur lätt är det för en VW ID4/Skoda Enyaq säljare
att vara trovärdig när man säger att 400V är minsann lika bra som 800V???
Ioniq 5 kommer att marknadsföras som en elbil med dyr 800V Porsche teknik, fast till en rimlig peng!
Man måste ha klart för sig att folk köper saker på känsla.
Folk säger att de är rationella bla bla.
Det stämmer inte!
Skriv upp en kravspec, ge den till "en god man" som köper bilen åt dig.
Jag lovar, du kommer bli förvånad över vad han kommer dragande med!
Eftersom Hunday inte ingår i VAG-gruppen så tror jag inte att de varken kommer eller kan kan marknadsföra den så.Zalman3 skrev:
Ioniq 5 kommer att marknadsföras som en elbil med dyr 800V Porsche teknik, fast till en rimlig peng!
Normala för snabbladdare är 300-500V idag eftersom i princip alla bilar har batteripack på ca 400V. Det är i princip endast Ionity som kör på 800V och kan bilen ladda i 800V betyder inte det att den per automatik kan ladda på 300-500V. Du kan alltså bli tvingad att säga nej tack till större delen av dagens laddnätverk om du väljer 800V. Framtiden är en annan sak.PapaD skrev:Alla HPC är väl högspänning mer än 400 V? Och det kommer fler än Ionity med HPC. Så visst är 800V framtidssäkert. Sedan är det en annan sak när framtiden är här. Kanske när hyundai kan leverera sina bilar?
Klart att Ioniq 5 kommer ha stöd för 400 och 800V. Det har faktisk alla Taycan också.Svenssons skrev:Nej, normala för snabbladdare är 300-500V idag eftersom i princip alla bilar har batteripack på ca 400V. Det är i princip endast Ionity som kör på 800V och kan bilen ladda i 800V betyder inte det att den per automatik kan ladda på 300-500V. Du kan alltså bli tvingad att säga nej tack till större delen av dagens laddnätverk om du väljer 800V.PapaD skrev:Alla HPC är väl högspänning mer än 400 V? Och det kommer fler än Ionity med HPC. Så visst är 800V framtidssäkert. Sedan är det en annan sak när framtiden är här. Kanske när hyundai kan leverera sina bilar?
https://modelstart.porsche.se/all/?modelrange=TaycanOn-board DC-Charger 150 kW för DC-laddning vid publika laddstationer (400V)
https://cleantechnica.com/2020/09/14/au ... -km-range/Now Audi says the Q4 will also be offered in a Sportback version beginning in early 2022 but there will be one important difference between it and its sibling.
The Sportback version will have a 100 kWh battery pack with 20 modules — the largest battery offered in an MEB based car from Volkswagen Group yet
— according to Motor.es. With the larger battery (and higher price, presumably), the Q4 e-tron Sportback is expected to have an WLTP range of 600 kilometers
— about 350 miles. Prices for the new model have not yet been announced.
Det är ju precis det här. För att framställa sig själva som "med på tåget" och vänta bara snart kommer... så formligen vräker man ut fantasiprospekt på kommande modeller som är långt från både produktion och produktionskapacitet. Glöm inte att VAG inte kommer att kunna leverera särskilt många elbilar alls innan Northvoltfabrikerna är färdiga och levererar batterier. Då har utvecklingen gått ännu några år framåt.Laban skrev:Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.
Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.
Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
Kommer hända mycket de närmsta 2 åren.Laban skrev:Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.
Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.
Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
Håller med, men samtidigt så har det alltid sett ut såhär. Det som är nytt är att man har börjat ta preorder på bilar (som knappt rullar som prototyper) för att låsa kunden.BrooklynS skrev:Det är ju precis det här. För att framställa sig själva som "med på tåget" och vänta bara snart kommer... så formligen vräker man ut fantasiprospekt på kommande modeller som är långt från både produktion och produktionskapacitet. Glöm inte att VAG inte kommer att kunna leverera särskilt många elbilar alls innan Northvoltfabrikerna är färdiga och levererar batterier. Då har utvecklingen gått ännu några år framåt.Laban skrev:Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.
Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.
Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
ID 3 kan inte alls betecknas som färdig utan snarare panikutrullad för att putsa utsläppssiffror 2020 och undvika böter.
Jo, känns ju som både ID-bilarna och PS2 är tom. mycket mer ofärdiga än de nya bilar som Tesla producerar idag (och Tesla har ju tidigare varit rätt kända för både förseningar och ofärdiga bilar). De har nog varit mycket framstressat hos både VAG-gruppen och Polestar/Volvo (även om det känns som XC40-el flyttats fram just pga. detta, de kanske inte vill riskera att allt strul skall drabba varumärket Volvo). Tydligen så återstår det mycket kritisk mjukvara hos bägge bilar, och känns ju inte heller färdigtestade.BrooklynS skrev:Det är ju precis det här. För att framställa sig själva som "med på tåget" och vänta bara snart kommer... så formligen vräker man ut fantasiprospekt på kommande modeller som är långt från både produktion och produktionskapacitet. Glöm inte att VAG inte kommer att kunna leverera särskilt många elbilar alls innan Northvoltfabrikerna är färdiga och levererar batterier. Då har utvecklingen gått ännu några år framåt.Laban skrev:Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.
Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.
Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
ID 3 kan inte alls betecknas som färdig utan snarare panikutrullad för att putsa utsläppssiffror 2020 och undvika böter.
Hade man inte börjat prata om böter hade inte avgasbils tillverkare byggt särskilt många elbilar. Tror inte att Tesla tvingat de att börja utveckla elbilar. Din fråga om vem som ska köpa deras avgasbilar är lätt att svara på. Det finns en värld utanför Sverige och NorgeBrooklynS skrev:Polestar och VW utifrån europeiskt perspektiv just nu, ja. Volvo betydligt mer osäkert.
Andra kinesiska bilar importeras ännu inte i så stor utsträckning men de är redan inne på andra eller tredje generationen fullt fungerande elbilskoncept och det kommer att bli en ytterst tuff nöt att knäcka även för VW som ännu inte kunnat leverera en färdig elbil (ej konverterad avgasbil) i full funktion. Tesla har kört sedan 2012... kineserna i kanske 4-5 år.
De närmaste 1-2 åren kommer att vara helt avgörande eftersom bilarna måste levereras till kund för att bolagen överhuvudtaget skall överleva. Tesla Y har levererats till kund sedan länge och de säljer alla som byggs, helt nya fabriker i Europa och Kina har byggts och byggs och levererar betydligt fler bilar inom kort. Och det viktigaste av allt: man HAR batterikapacitet, fullt fungerande koncept, färdig men ändå expanderande laddinfrastruktur och en högintressant roadmap för de närmaste fem åren inom flera segment.
VAG är (liksom GM) ett stort företag men frågan är om omställningen kommer att klaras överhuvudtaget. Det tar några år att utveckla en bra fungerande elbil som kan laddas överallt och kan ersätta avgasbilar. Frågan är vem som köper VAG-s hybrider och avgasbilar under tre år till?