Sida 2 av 6

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 01 nov 2020 10:36
av Zalman3
Ioniq 5 måtten är hyfsat nära Tesla MY.
Dock är axelavståndet på 300cm större.
Screenshot_20201101-103313_YouTube.jpg

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 01 nov 2020 20:19
av martinot
Är Ioniq en från grunden renodlad elbil, eller en ICE-bil som de konverterat till eldrift (typ PS2)?

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 01:26
av martinot
Skoda Enyaq short review (= Björn N filmar bilen).

Tycker den iaf. ser intressant ut, och kanske kan bli ett mer prisvärt/bättre alternativ till ID3/4?




Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 06:56
av Zalman3
Man skulle ju visa upp E-GMP plattformen den 21 oktober.
Men det ställdes in, varför?


E-GMP, a platform exclusively for electric vehicles, which is the core technology of next-generation electric vehicles to be presented by Hyundai Motor Group, will be revealed on October 21st, but until that Hyundai teased a little bit of what the E-GMP is capable.
https://thekoreancarblog.com/2020/10/19 ... ober-21st/

Hyundai was set to officially reveal its E-GMP platform last week. However, the event scheduled for October 21, 2020, was postponed for unknown reasons
Om Ioniq 5 ser ut som konceptbilen så tycker jag att den är snygg.
hyundai-45-ev-rear-three-quarters.jpg

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 07:27
av BrooklynS
Påminner om Golf I.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 07:47
av Zalman3
BrooklynS skrev:
Påminner om Golf I.
En stor Golf.
Undrar om den ser konstig ut i verkligheten med ett axelavstånd på 3000mm.

Min Tesla MS har "bara" ett axelavstånd på 2960mm.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 08:23
av Zalman3
Måste säga att Ioniq 5 är den elbil som jag mest ser fram emot 2021.
Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 08:30
av BrooklynS
Zalman3 skrev:
BrooklynS skrev:
Påminner om Golf I.
En stor Golf.
Undrar om den ser konstig ut i verkligheten med ett axelavstånd på 3000mm.

Min Tesla MS har "bara" ett axelavstånd på 2960mm.
Mina Citroën DS har 3125 mm... :)

Men det jag menar är designen, inte storleken.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 08:35
av vigge50
Zalman3 skrev:
Man skulle ju visa upp E-GMP plattformen den 21 oktober.
Men det ställdes in, varför?


E-GMP, a platform exclusively for electric vehicles, which is the core technology of next-generation electric vehicles to be presented by Hyundai Motor Group, will be revealed on October 21st, but until that Hyundai teased a little bit of what the E-GMP is capable.
https://thekoreancarblog.com/2020/10/19 ... ober-21st/

Hyundai was set to officially reveal its E-GMP platform last week. However, the event scheduled for October 21, 2020, was postponed for unknown reasons
Om Ioniq 5 ser ut som konceptbilen så tycker jag att den är snygg.
hyundai-45-ev-rear-three-quarters.jpg
Då den bilden varken har handtag(eller är det någon touch och sen öppnar sig dörren av sig själ), blinkers på sidan eller backspeglar/kameror så kommer den riktiga med största sannolikhet se sämre ut. Tänk om tillverkare åtminstone gjorde koncepten så de hade kunnat köra lagligt på väg...

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 08:36
av Laban
Zalman3 skrev:
Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!
Återigen värt att notera att 800V i sig inte innebär någon skillnad för konsumenten.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 08:53
av Zalman3
Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!
Återigen värt att notera att 800V i sig inte innebär någon skillnad för konsumenten.

Utgår ifrån att deras 800V lösning kan ladda snabbt.
Sen kan man ju diskutera hur mycket det är värt för den enskilde elbilsköparen.

Men ur ett marknadsförings perspektiv är det genialiskt.
Hur lätt är det för en VW ID4/Skoda Enyaq säljare
att vara trovärdig när man säger att 400V är minsann lika bra som 800V???

Ioniq 5 kommer att marknadsföras som en elbil med dyr 800V Porsche teknik, fast till en rimlig peng!

Man måste ha klart för sig att folk köper saker på känsla.
Folk säger att de är rationella bla bla.

Det stämmer inte!

Skriv upp en kravspec, ge den till "en god man" som köper bilen åt dig.
Jag lovar, du kommer bli förvånad över vad han kommer dragande med!

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 08:59
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!
Återigen värt att notera att 800V i sig inte innebär någon skillnad för konsumenten.

Utgår ifrån att deras 800V lösning kan ladda snabbt.
Sen kan man ju diskutera hur mycket det är värt för den enskilde elbilsköparen.

Men ur ett marknadsförings perspektiv är det genialiskt.
Hur lätt är det för en VW ID4/Skoda Enyaq säljare
att vara trovärdig när man säger att 400V är minsann lika bra som 800V???

Ioniq 5 kommer att marknadsföras som en elbil med dyr 800V Porsche teknik, fast till en rimlig peng!

Man måste ha klart för sig att folk köper saker på känsla.
Folk säger att de är rationella bla bla.

Det stämmer inte!

Skriv upp en kravspec, ge den till "en god man" som köper bilen åt dig.
Jag lovar, du kommer bli förvånad över vad han kommer dragande med!
Det är långtifrån självklart att man kan ladda snabbare med 800V än 400V. Till en början, var kan man snabbladda med 800V? Det är väl i princip endast på Ionity idag? Kan man snabbladda på snabbladdare med 400V? Inte säkert om man ser till Porsche där 400V-laddning kostar extra. Det kan alltså mycket väl vara en nackdel för den enskilde elbilsköparen.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 09:42
av PapaD
Alla HPC är väl högspänning mer än 400 V? Och det kommer fler än Ionity med HPC. Så visst är 800V framtidssäkert. Sedan är det en annan sak när framtiden är här. Kanske när hyundai kan leverera sina bilar? :D

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 09:49
av martinot
Zalman3 skrev:

Ioniq 5 kommer att marknadsföras som en elbil med dyr 800V Porsche teknik, fast till en rimlig peng!
Eftersom Hunday inte ingår i VAG-gruppen så tror jag inte att de varken kommer eller kan kan marknadsföra den så.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 11:35
av Svenssons
PapaD skrev:
Alla HPC är väl högspänning mer än 400 V? Och det kommer fler än Ionity med HPC. Så visst är 800V framtidssäkert. Sedan är det en annan sak när framtiden är här. Kanske när hyundai kan leverera sina bilar? :D
Normala för snabbladdare är 300-500V idag eftersom i princip alla bilar har batteripack på ca 400V. Det är i princip endast Ionity som kör på 800V och kan bilen ladda i 800V betyder inte det att den per automatik kan ladda på 300-500V. Du kan alltså bli tvingad att säga nej tack till större delen av dagens laddnätverk om du väljer 800V. Framtiden är en annan sak.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 11:44
av PapaD
https://electricmobility.efacec.com/ev-high-power/
Alltså, jag menade att de HPC som byggs är typ dessa.
Och alla biltillverkare kommer ju följa Porsches exempel så bilen kan ta både HPC och vanlig snabbladdning. De är ju inte korkade...

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 13:13
av Zalman3
Svenssons skrev:
PapaD skrev:
Alla HPC är väl högspänning mer än 400 V? Och det kommer fler än Ionity med HPC. Så visst är 800V framtidssäkert. Sedan är det en annan sak när framtiden är här. Kanske när hyundai kan leverera sina bilar? :D
Nej, normala för snabbladdare är 300-500V idag eftersom i princip alla bilar har batteripack på ca 400V. Det är i princip endast Ionity som kör på 800V och kan bilen ladda i 800V betyder inte det att den per automatik kan ladda på 300-500V. Du kan alltså bli tvingad att säga nej tack till större delen av dagens laddnätverk om du väljer 800V.
Klart att Ioniq 5 kommer ha stöd för 400 och 800V. Det har faktisk alla Taycan också.
Tror att i början hade Taycan bara 400V 50kW och att det kostade ca 5000kr att få 400V och 150kW.
On-board DC-Charger 150 kW för DC-laddning vid publika laddstationer (400V)
https://modelstart.porsche.se/all/?modelrange=Taycan


Men frågan är om alla modeller av Ioniq 5 har 800V? Eller kostar det extra?

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 nov 2020 13:28
av Zalman3
Intressant är om nya Audi Q4 med 100kWh batteri och 600km i räckvidd, har 800V laddning.
Now Audi says the Q4 will also be offered in a Sportback version beginning in early 2022 but there will be one important difference between it and its sibling.
The Sportback version will have a 100 kWh battery pack with 20 modules — the largest battery offered in an MEB based car from Volkswagen Group yet
— according to Motor.es. With the larger battery (and higher price, presumably), the Q4 e-tron Sportback is expected to have an WLTP range of 600 kilometers
— about 350 miles. Prices for the new model have not yet been announced.
https://cleantechnica.com/2020/09/14/au ... -km-range/

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 04 nov 2020 06:12
av Laban
Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.

Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.

Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 04 nov 2020 09:27
av BrooklynS
Laban skrev:
Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.

Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.

Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
Det är ju precis det här. För att framställa sig själva som "med på tåget" och vänta bara snart kommer... så formligen vräker man ut fantasiprospekt på kommande modeller som är långt från både produktion och produktionskapacitet. Glöm inte att VAG inte kommer att kunna leverera särskilt många elbilar alls innan Northvoltfabrikerna är färdiga och levererar batterier. Då har utvecklingen gått ännu några år framåt.

ID 3 kan inte alls betecknas som färdig utan snarare panikutrullad för att putsa utsläppssiffror 2020 och undvika böter.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 04 nov 2020 09:37
av Zalman3
Laban skrev:
Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.

Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.

Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
Kommer hända mycket de närmsta 2 åren.
Utgår ifrån att Q4, ID4 och Enyaq får 100kWh batteri.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 04 nov 2020 09:53
av dd88
BrooklynS skrev:
Laban skrev:
Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.

Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.

Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
Det är ju precis det här. För att framställa sig själva som "med på tåget" och vänta bara snart kommer... så formligen vräker man ut fantasiprospekt på kommande modeller som är långt från både produktion och produktionskapacitet. Glöm inte att VAG inte kommer att kunna leverera särskilt många elbilar alls innan Northvoltfabrikerna är färdiga och levererar batterier. Då har utvecklingen gått ännu några år framåt.

ID 3 kan inte alls betecknas som färdig utan snarare panikutrullad för att putsa utsläppssiffror 2020 och undvika böter.
Håller med, men samtidigt så har det alltid sett ut såhär. Det som är nytt är att man har börjat ta preorder på bilar (som knappt rullar som prototyper) för att låsa kunden.

Det är ett ofog som bara de riktigt nischade tillverkarna gjorde förr, idag är det standard om du ska sälja en elbil.

Jag köar redan för en bil som jag eventuellt vill ha om två år, det var otänkbart inom segmentet för bara några år sen.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 04 nov 2020 10:27
av martinot
BrooklynS skrev:
Laban skrev:
Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.

Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.

Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
Det är ju precis det här. För att framställa sig själva som "med på tåget" och vänta bara snart kommer... så formligen vräker man ut fantasiprospekt på kommande modeller som är långt från både produktion och produktionskapacitet. Glöm inte att VAG inte kommer att kunna leverera särskilt många elbilar alls innan Northvoltfabrikerna är färdiga och levererar batterier. Då har utvecklingen gått ännu några år framåt.

ID 3 kan inte alls betecknas som färdig utan snarare panikutrullad för att putsa utsläppssiffror 2020 och undvika böter.
Jo, känns ju som både ID-bilarna och PS2 är tom. mycket mer ofärdiga än de nya bilar som Tesla producerar idag (och Tesla har ju tidigare varit rätt kända för både förseningar och ofärdiga bilar). De har nog varit mycket framstressat hos både VAG-gruppen och Polestar/Volvo (även om det känns som XC40-el flyttats fram just pga. detta, de kanske inte vill riskera att allt strul skall drabba varumärket Volvo). Tydligen så återstår det mycket kritisk mjukvara hos bägge bilar, och känns ju inte heller färdigtestade.

Tror som du att Tesla stressat upp den traditionella bilindustrin något enormt. Sedan har EUs utsläppsböter verkligen satt fart på det hela.

Det positiva, trots alla problem och förseningar för VW/VAG och Polestar/Volvo, är att de ändå verkar satsa hyfsat seriöst på elbilar, nu. Det gör att jag faktiskt tror de två är bland de bolag hos den traditionella bilindustrin som kommer att överleva, och faktiskt klara av en snabb omställning på ett bra sätt. Tror dessa två koncerner kan bli stora vinnare, på lite sikt, trots initialt dåliga lanseringar.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 04 nov 2020 10:41
av BrooklynS
Polestar och VW utifrån europeiskt perspektiv just nu, ja. Volvo betydligt mer osäkert.

Andra kinesiska bilar importeras ännu inte i så stor utsträckning men de är redan inne på andra eller tredje generationen fullt fungerande elbilskoncept och det kommer att bli en ytterst tuff nöt att knäcka även för VW som ännu inte kunnat leverera en färdig elbil (ej konverterad avgasbil) i full funktion. Tesla har kört sedan 2012... kineserna i kanske 4-5 år.

De närmaste 1-2 åren kommer att vara helt avgörande eftersom bilarna måste levereras till kund för att bolagen överhuvudtaget skall överleva. Tesla Y har levererats till kund sedan länge och de säljer alla som byggs, helt nya fabriker i Europa och Kina har byggts och byggs och levererar betydligt fler bilar inom kort. Och det viktigaste av allt: man HAR batterikapacitet, fullt fungerande koncept, färdig men ändå expanderande laddinfrastruktur och en högintressant roadmap för de närmaste fem åren inom flera segment.

VAG är (liksom GM) ett stort företag men frågan är om omställningen kommer att klaras överhuvudtaget. Det tar några år att utveckla en bra fungerande elbil som kan laddas överallt och kan ersätta avgasbilar. Frågan är vem som köper VAG-s hybrider och avgasbilar under tre år till?

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 04 nov 2020 11:47
av nek0
BrooklynS skrev:
Polestar och VW utifrån europeiskt perspektiv just nu, ja. Volvo betydligt mer osäkert.

Andra kinesiska bilar importeras ännu inte i så stor utsträckning men de är redan inne på andra eller tredje generationen fullt fungerande elbilskoncept och det kommer att bli en ytterst tuff nöt att knäcka även för VW som ännu inte kunnat leverera en färdig elbil (ej konverterad avgasbil) i full funktion. Tesla har kört sedan 2012... kineserna i kanske 4-5 år.

De närmaste 1-2 åren kommer att vara helt avgörande eftersom bilarna måste levereras till kund för att bolagen överhuvudtaget skall överleva. Tesla Y har levererats till kund sedan länge och de säljer alla som byggs, helt nya fabriker i Europa och Kina har byggts och byggs och levererar betydligt fler bilar inom kort. Och det viktigaste av allt: man HAR batterikapacitet, fullt fungerande koncept, färdig men ändå expanderande laddinfrastruktur och en högintressant roadmap för de närmaste fem åren inom flera segment.

VAG är (liksom GM) ett stort företag men frågan är om omställningen kommer att klaras överhuvudtaget. Det tar några år att utveckla en bra fungerande elbil som kan laddas överallt och kan ersätta avgasbilar. Frågan är vem som köper VAG-s hybrider och avgasbilar under tre år till?
Hade man inte börjat prata om böter hade inte avgasbils tillverkare byggt särskilt många elbilar. Tror inte att Tesla tvingat de att börja utveckla elbilar. Din fråga om vem som ska köpa deras avgasbilar är lätt att svara på. Det finns en värld utanför Sverige och Norge :)