Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav Teslaägare martinot » 24 nov 2020 23:18

Zalman3 skrev:
PapaD skrev:Zalman, prova en balanserad bakhjuldriven bil. Lovar att det är bättre än framhjulsdrivet.


Prova att hålla i ett papper i framkant och följa med vinden.
Eller hålla i bakkant och för söka hålla papperet rakt i motvind.

*LOL*

Du låter exakt på pricken som en gammal inskolad SAAB-försäljare! :D

Påminner mig om när pappa, någon gång runt mitten av 1984, köpte en SAAB 9000 (precis nylanserad, och riktigt bra bil för sin tid). Bilförsäljarna körde med just det demot; de blåste på och flaxa på med både A4-papper och puttade på tändsticksaskar i bilhallarna för fulla muggar, för att övertyga alla närvarande om hur bra framhjulsdrift var! Vilken stollig clownkomik och muppshow det var! :lol:


Zalman3 skrev:
PapaD skrev:Zalman, prova en balanserad bakhjuldriven bil. Lovar att det är bättre än framhjulsdrivet.


Och det finns ju bra skäl till att ganska få Svenssonbilar idag är bakhjulsdrivna.


Skälet är mycket enkelt; för att majoriteten av dagens svenssonbilar är ICE-bilar med frontmonterad motor, som sitter med sin tyngd över det främre hjulparet.

För elbilar så är det dock helt andra förhållanden som gäller. Det är inte alls jämförbart.

När elbilarna är i majoritet, så kommer vi också att få se att en majoritet av 2WD-bilarna är bakhjulsdrivna.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1903
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 26 nov 2020 13:19

Fysikens lagar gäller även elbilar. Rally på löst underlag går fortare med framhjulsdrivet än bakhjulsdrivet, allt annat lika.

"Välbalanserad bakhjulsdriven bil". Absolut är de fina att köra, och då pratar jag inte BMW utan Jaguar som generellt har betydligt bättre balans.

Men på halt underlag eller, gud förbjude, lite mer snö/ojämnt osv, är det godnatt för bakhjulsdrivet. Anser man något annat så saknar man förmodligen bara egen erfarenhet.

Tesla 3P tex (som jag har ca 5000 mil med nu, 3500 på vinterväg) är att betrakta som bakhjulsdriven. Hyfsat välbalanserad och med en mycket effektiv antispin. Likväl är den onödigt slängig och även om det är "kul" ibland att ligga och köra med ställ i 110 km/h så är det tröttande i längden. Detta trots fyrhjulsdrift alltså. Bakhjulen matar hela tiden på i några procent högre hastighet än framhjulen vilket faktiskt är enerverande när man bara vill ha stabilitet.

Om någon undrar så har jag haft många bilar både bak-, fram- och fyrhjulsdrivna genom åren och lagt ungefär halva det årliga miltalet på is eller snö.
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Y LR med dragkrok och FSD.
Beställt Cybertruck 3-motor och FSD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 05 aug 2019 09:50
Ort: Luleå
Referralkod: stefan78266

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 26 nov 2020 13:32

BrooklynS skrev:Fysikens lagar gäller även elbilar. Rally på löst underlag går fortare med framhjulsdrivet än bakhjulsdrivet, allt annat lika.

"Välbalanserad bakhjulsdriven bil". Absolut är de fina att köra, och då pratar jag inte BMW utan Jaguar som generellt har betydligt bättre balans.

Men på halt underlag eller, gud förbjude, lite mer snö/ojämnt osv, är det godnatt för bakhjulsdrivet. Anser man något annat så saknar man förmodligen bara egen erfarenhet.

Tesla 3P tex (som jag har ca 5000 mil med nu, 3500 på vinterväg) är att betrakta som bakhjulsdriven. Hyfsat välbalanserad och med en mycket effektiv antispin. Likväl är den onödigt slängig och även om det är "kul" ibland att ligga och köra med ställ i 110 km/h så är det tröttande i längden. Detta trots fyrhjulsdrift alltså. Bakhjulen matar hela tiden på i några procent högre hastighet än framhjulen vilket faktiskt är enerverande när man bara vill ha stabilitet.

Om någon undrar så har jag haft många bilar både bak-, fram- och fyrhjulsdrivna genom åren och lagt ungefär halva det årliga miltalet på is eller snö.


Kan bara hålla med!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8414
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav Teslaägare martinot » 26 nov 2020 13:41

Jag har också haft flera både fram och bakhjulsdrivna bilar.

När det gäller frontmonterad ICE så köper jag att det finns vissa fördelar med framhjulsdrivet, men det finns också fördelar med bakhjulsdrivet.

Själv så kör jag dock extremt sällan (några få enstaka dagar per år) i snö, och i princip aldrig någonsin på grus. Skulle aldrig få för mig att köra "rally" under dessa förhållanden (också få rallybilar som är elbilar).

Älskar dock att köra snabbt (100 - 200) på kurviga asfaltsvägar när jag får möjlighet! :)

Idag, när de flesta bilar är ICE-bilar med frammonterad motor, så framhjulsdrift vanligast.

I framtiden, när elbilar blir vanligast, så är jag övertygad om att även bakhjulsdrift blir vanligast.

VW har tänkt helt rätt här tycker jag (så även Elons ingenjörer hos Tesla).
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1903
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav elbilist PapaD » 26 nov 2020 14:22

Kan bara hålla med. Martinot alltså. ;) Hellre en väl avstämd bil för 99% av all körning än en framhjulsdriven som alltid släpper och ormar vid gaspådrag. Provkör tex Eniro. Gaspådrag är direkt otrevligt. Min ID3 är direkt trevligt med jämförbar prestanda. Sedan fattar jag att man får ta det piano när det är halt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
 
Inlägg: 457
Blev medlem: 24 jun 2019 20:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 26 nov 2020 17:21

PapaD skrev:Kan bara hålla med. Martinot alltså. ;) Hellre en väl avstämd bil för 99% av all körning än en framhjulsdriven som alltid släpper och ormar vid gaspådrag. Provkör tex Eniro. Gaspådrag är direkt otrevligt. Min ID3 är direkt trevligt med jämförbar prestanda. Sedan fattar jag att man får ta det piano när det är halt.


Det är bara dålig design, har inte med om det är framhjulsdrivet eller inte. Provkör en Alfa 156 så fattar du vad jag menar. Eller Citroën CX/GS/DS... Ingen ormning där inte, men också betydligt dyrare lösningar för att hålla hjulen i schack.

Struttig bakhjulsdriven bil på halt underlag är helt värdelöst. Och "väl avstämda" bilar är extremt sällsynta nuförtiden när det är billigare att montera elektroniska hängslen på dem för att dölja den undermåliga grunddesignen. Kommer nog inte på en enda, och särskilt inte bakhjulsdriven.
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Y LR med dragkrok och FSD.
Beställt Cybertruck 3-motor och FSD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 05 aug 2019 09:50
Ort: Luleå
Referralkod: stefan78266

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav Teslaägare martinot » 26 nov 2020 23:41

PapaD skrev:Kan bara hålla med. Martinot alltså. ;) Hellre en väl avstämd bil för 99% av all körning än en framhjulsdriven som alltid släpper och ormar vid gaspådrag. Provkör tex Eniro. Gaspådrag är direkt otrevligt. Min ID3 är direkt trevligt med jämförbar prestanda. Sedan fattar jag att man får ta det piano när det är halt.


Självklart så skall man ta det lugnt när det är väldigt halt. Håller med helt, och sunt förnuft!

Det sagt så har vi i ifrån ca 2000-2009 kört framhjulsdriven kombi en gång om året till fjällen i Norge med V70, och mellan ca 2010-2018 bakhjulsdriven kombi i samma förhållanden oftast med vår Mercedes E-klass (ett av åren tog vi dock en av våra V70 av logistiska skäl istället för Mercan). Har fungerat precis lika bra för oss, och inte märkt någon större skillnad. Bägge bilmodellerna har någon gång fastnat tillfälligt i någon djup snö, speciellt på fjälltopp när man åkt längd, men har inte varit någon praktisk skillnad för oss. Har alltid löst sig väldigt lätt de få gångerna det hänt.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1903
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 27 nov 2020 00:41

PapaD skrev:Kan bara hålla med. Martinot alltså. ;) Hellre en väl avstämd bil för 99% av all körning än en framhjulsdriven som alltid släpper och ormar vid gaspådrag. Provkör tex Eniro. Gaspådrag är direkt otrevligt. Min ID3 är direkt trevligt med jämförbar prestanda. Sedan fattar jag att man får ta det piano när det är halt.


Förstår inte vad det skulle vara för fördel med bakhjulsdrivet.
Om det spinner loss beror det ju på bilens antispinnsystem.
Oavsett vilka hjul den driver med.

Har haft en Toyota Prius.
Den ormade eller släppte inte.
Men när jag skulle köra upp för en brant backe i lösgrus gav den upp. Stod bara och morrade. Men spann loss gjorde den inte.

Provade gränserna med en VW Golf på 1990-talet på en frusen sjö.
Försökte snurra runt utan att använda handbromsen.
Lyckades inte med det!

Provade sen med en VW Bubbla med motorn över bakhjulen.
Snacka om livsfarlig bil på vintern!

Enda fördelen med en bakhjulsdriven bil skulle vara att den kan vrida framhjulen mera och därmed ha mindre vändradie.
Och om man vill busa på en frusen sjö och snurra runt.

Minns också hur ofta man fick dra loss bilar med bakhjulsdrivet som kört fast på vintern.

En Audi A6 Quattro som jag kört +10.000 mil med var ju en bra vinterbil.
Men min Tesla S75D är överlägsen.
1. Längre axelavstånd.
2. Luftfjädring som kan höjas för bättre frigångshöjd.
3. Bättre antispinn och antisladd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8414
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav elbilist PapaD » 27 nov 2020 06:36

Nu ger jag ett sista inlägg i debatten. Jag är trött på alla referenser till gamla fossilbikar. Jag kör inte bil på snö heller, vi har snö kanske en månad max tre om året. Mestadels är det barmark och mellan fem och femton grader i mellansverige. Så här är en bil som är, 50/50 i viiktsfödelning trevligast att köra om den har bakhjulsdrift. Men kör framhjulsdrift ni.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
 
Inlägg: 457
Blev medlem: 24 jun 2019 20:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 27 nov 2020 07:54

Ja, nu gällde ju själva debatten just snö och halka, såatte...

Kör man på icke utmanande underlag spelar det ju aldrig någon roll, då märker man inte heller av dålig balans och undermåliga chassikonstruktioner.

Case closed.
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Y LR med dragkrok och FSD.
Beställt Cybertruck 3-motor och FSD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 05 aug 2019 09:50
Ort: Luleå
Referralkod: stefan78266

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mellan3och20, spinx och 11 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.