Sida 4 av 6

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 24 nov 2020 23:18
av martinot
Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Zalman, prova en balanserad bakhjuldriven bil. Lovar att det är bättre än framhjulsdrivet.
Prova att hålla i ett papper i framkant och följa med vinden.
Eller hålla i bakkant och för söka hålla papperet rakt i motvind.
*LOL*

Du låter exakt på pricken som en gammal inskolad SAAB-försäljare! :D

Påminner mig om när pappa, någon gång runt mitten av 1984, köpte en SAAB 9000 (precis nylanserad, och riktigt bra bil för sin tid). Bilförsäljarna körde med just det demot; de blåste på och flaxa på med både A4-papper och puttade på tändsticksaskar i bilhallarna för fulla muggar, för att övertyga alla närvarande om hur bra framhjulsdrift var! Vilken stollig clownkomik och muppshow det var! :lol:

Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Zalman, prova en balanserad bakhjuldriven bil. Lovar att det är bättre än framhjulsdrivet.
Och det finns ju bra skäl till att ganska få Svenssonbilar idag är bakhjulsdrivna.
Skälet är mycket enkelt; för att majoriteten av dagens svenssonbilar är ICE-bilar med frontmonterad motor, som sitter med sin tyngd över det främre hjulparet.

För elbilar så är det dock helt andra förhållanden som gäller. Det är inte alls jämförbart.

När elbilarna är i majoritet, så kommer vi också att få se att en majoritet av 2WD-bilarna är bakhjulsdrivna.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 26 nov 2020 13:19
av BrooklynS
Fysikens lagar gäller även elbilar. Rally på löst underlag går fortare med framhjulsdrivet än bakhjulsdrivet, allt annat lika.

"Välbalanserad bakhjulsdriven bil". Absolut är de fina att köra, och då pratar jag inte BMW utan Jaguar som generellt har betydligt bättre balans.

Men på halt underlag eller, gud förbjude, lite mer snö/ojämnt osv, är det godnatt för bakhjulsdrivet. Anser man något annat så saknar man förmodligen bara egen erfarenhet.

Tesla 3P tex (som jag har ca 5000 mil med nu, 3500 på vinterväg) är att betrakta som bakhjulsdriven. Hyfsat välbalanserad och med en mycket effektiv antispin. Likväl är den onödigt slängig och även om det är "kul" ibland att ligga och köra med ställ i 110 km/h så är det tröttande i längden. Detta trots fyrhjulsdrift alltså. Bakhjulen matar hela tiden på i några procent högre hastighet än framhjulen vilket faktiskt är enerverande när man bara vill ha stabilitet.

Om någon undrar så har jag haft många bilar både bak-, fram- och fyrhjulsdrivna genom åren och lagt ungefär halva det årliga miltalet på is eller snö.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 26 nov 2020 13:32
av Zalman3
BrooklynS skrev:
Fysikens lagar gäller även elbilar. Rally på löst underlag går fortare med framhjulsdrivet än bakhjulsdrivet, allt annat lika.

"Välbalanserad bakhjulsdriven bil". Absolut är de fina att köra, och då pratar jag inte BMW utan Jaguar som generellt har betydligt bättre balans.

Men på halt underlag eller, gud förbjude, lite mer snö/ojämnt osv, är det godnatt för bakhjulsdrivet. Anser man något annat så saknar man förmodligen bara egen erfarenhet.

Tesla 3P tex (som jag har ca 5000 mil med nu, 3500 på vinterväg) är att betrakta som bakhjulsdriven. Hyfsat välbalanserad och med en mycket effektiv antispin. Likväl är den onödigt slängig och även om det är "kul" ibland att ligga och köra med ställ i 110 km/h så är det tröttande i längden. Detta trots fyrhjulsdrift alltså. Bakhjulen matar hela tiden på i några procent högre hastighet än framhjulen vilket faktiskt är enerverande när man bara vill ha stabilitet.

Om någon undrar så har jag haft många bilar både bak-, fram- och fyrhjulsdrivna genom åren och lagt ungefär halva det årliga miltalet på is eller snö.
Kan bara hålla med!

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 26 nov 2020 13:41
av martinot
Jag har också haft flera både fram och bakhjulsdrivna bilar.

När det gäller frontmonterad ICE så köper jag att det finns vissa fördelar med framhjulsdrivet, men det finns också fördelar med bakhjulsdrivet.

Själv så kör jag dock extremt sällan (några få enstaka dagar per år) i snö, och i princip aldrig någonsin på grus. Skulle aldrig få för mig att köra "rally" under dessa förhållanden (också få rallybilar som är elbilar).

Älskar dock att köra snabbt (100 - 200) på kurviga asfaltsvägar när jag får möjlighet! :)

Idag, när de flesta bilar är ICE-bilar med frammonterad motor, så framhjulsdrift vanligast.

I framtiden, när elbilar blir vanligast, så är jag övertygad om att även bakhjulsdrift blir vanligast.

VW har tänkt helt rätt här tycker jag (så även Elons ingenjörer hos Tesla).

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 26 nov 2020 14:22
av PapaD
Kan bara hålla med. Martinot alltså. ;) Hellre en väl avstämd bil för 99% av all körning än en framhjulsdriven som alltid släpper och ormar vid gaspådrag. Provkör tex Eniro. Gaspådrag är direkt otrevligt. Min ID3 är direkt trevligt med jämförbar prestanda. Sedan fattar jag att man får ta det piano när det är halt.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 26 nov 2020 17:21
av BrooklynS
PapaD skrev:
Kan bara hålla med. Martinot alltså. ;) Hellre en väl avstämd bil för 99% av all körning än en framhjulsdriven som alltid släpper och ormar vid gaspådrag. Provkör tex Eniro. Gaspådrag är direkt otrevligt. Min ID3 är direkt trevligt med jämförbar prestanda. Sedan fattar jag att man får ta det piano när det är halt.
Det är bara dålig design, har inte med om det är framhjulsdrivet eller inte. Provkör en Alfa 156 så fattar du vad jag menar. Eller Citroën CX/GS/DS... Ingen ormning där inte, men också betydligt dyrare lösningar för att hålla hjulen i schack.

Struttig bakhjulsdriven bil på halt underlag är helt värdelöst. Och "väl avstämda" bilar är extremt sällsynta nuförtiden när det är billigare att montera elektroniska hängslen på dem för att dölja den undermåliga grunddesignen. Kommer nog inte på en enda, och särskilt inte bakhjulsdriven.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 26 nov 2020 23:41
av martinot
PapaD skrev:
Kan bara hålla med. Martinot alltså. ;) Hellre en väl avstämd bil för 99% av all körning än en framhjulsdriven som alltid släpper och ormar vid gaspådrag. Provkör tex Eniro. Gaspådrag är direkt otrevligt. Min ID3 är direkt trevligt med jämförbar prestanda. Sedan fattar jag att man får ta det piano när det är halt.
Självklart så skall man ta det lugnt när det är väldigt halt. Håller med helt, och sunt förnuft!

Det sagt så har vi i ifrån ca 2000-2009 kört framhjulsdriven kombi en gång om året till fjällen i Norge med V70, och mellan ca 2010-2018 bakhjulsdriven kombi i samma förhållanden oftast med vår Mercedes E-klass (ett av åren tog vi dock en av våra V70 av logistiska skäl istället för Mercan). Har fungerat precis lika bra för oss, och inte märkt någon större skillnad. Bägge bilmodellerna har någon gång fastnat tillfälligt i någon djup snö, speciellt på fjälltopp när man åkt längd, men har inte varit någon praktisk skillnad för oss. Har alltid löst sig väldigt lätt de få gångerna det hänt.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 nov 2020 00:41
av Zalman3
PapaD skrev:
Kan bara hålla med. Martinot alltså. ;) Hellre en väl avstämd bil för 99% av all körning än en framhjulsdriven som alltid släpper och ormar vid gaspådrag. Provkör tex Eniro. Gaspådrag är direkt otrevligt. Min ID3 är direkt trevligt med jämförbar prestanda. Sedan fattar jag att man får ta det piano när det är halt.
Förstår inte vad det skulle vara för fördel med bakhjulsdrivet.
Om det spinner loss beror det ju på bilens antispinnsystem.
Oavsett vilka hjul den driver med.

Har haft en Toyota Prius.
Den ormade eller släppte inte.
Men när jag skulle köra upp för en brant backe i lösgrus gav den upp. Stod bara och morrade. Men spann loss gjorde den inte.

Provade gränserna med en VW Golf på 1990-talet på en frusen sjö.
Försökte snurra runt utan att använda handbromsen.
Lyckades inte med det!

Provade sen med en VW Bubbla med motorn över bakhjulen.
Snacka om livsfarlig bil på vintern!

Enda fördelen med en bakhjulsdriven bil skulle vara att den kan vrida framhjulen mera och därmed ha mindre vändradie.
Och om man vill busa på en frusen sjö och snurra runt.

Minns också hur ofta man fick dra loss bilar med bakhjulsdrivet som kört fast på vintern.

En Audi A6 Quattro som jag kört +10.000 mil med var ju en bra vinterbil.
Men min Tesla S75D är överlägsen.
1. Längre axelavstånd.
2. Luftfjädring som kan höjas för bättre frigångshöjd.
3. Bättre antispinn och antisladd.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 nov 2020 06:36
av PapaD
Nu ger jag ett sista inlägg i debatten. Jag är trött på alla referenser till gamla fossilbikar. Jag kör inte bil på snö heller, vi har snö kanske en månad max tre om året. Mestadels är det barmark och mellan fem och femton grader i mellansverige. Så här är en bil som är, 50/50 i viiktsfödelning trevligast att köra om den har bakhjulsdrift. Men kör framhjulsdrift ni.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 nov 2020 07:54
av BrooklynS
Ja, nu gällde ju själva debatten just snö och halka, såatte...

Kör man på icke utmanande underlag spelar det ju aldrig någon roll, då märker man inte heller av dålig balans och undermåliga chassikonstruktioner.

Case closed.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 nov 2020 21:04
av martinot
BrooklynS skrev:
Ja, nu gällde ju själva debatten just snö och halka, såatte...
Nej, inte alls. Det var jag som tog upp diskussionen och ämnet. Det var du och Zalman som fastnat i marginaltänk och nischanvändning.

VW tillverkar och optimerar bilar för hela Europa (inte några hundra som bor på landet i Norrland).
BrooklynS skrev:
Kör man på icke utmanande underlag spelar det ju aldrig någon roll, då märker man inte heller av dålig balans och undermåliga chassikonstruktioner.
Så galet feltänk och total okunskap som visas upp så det är helt skrämmande! Det är just under bra förhållanden på vägbanan som man kan dra på, och då man märker finlir och känsla mellan olika chasskonstruktioner/inställningar, och även olika drivlinor kan märkas och kännas tydligt.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 nov 2020 21:34
av Zalman3
1. Har en bil bra egenskaper på dåligt underlag. Då är den också bra på bra underlag.

2. Är en bil dålig på på dåligt underlag. Då är den inte så bra på bra underlag heller.

Dessutom kan det ju vara halkigt även i varma länder.
Regn, sand eller något annat som hamnat på asfalten kan göra vägbanan hal.

Fördelar med framhjulsdrift:
1. Den understyr när friktionen inte längre räcker till. Vilket är lättare att häva än om bilen överstyr.
2. Det är bra med vikt fram. Ju mera vikt man har bak, ju lättare överstyr bilen.
3. Med en framhjulsdrivet bil kan man styra drivhjulen och därmed bättre styra vart kraften ska riktas. Finns inga bilar med enbart bakhjulsstyrning.

Film med släp som visar hur instabilt det blir med mycket vikt bak. Visst det är ett släp. Men grundprincipen är densamma.
En bra konstruerad framhjulsdriven bil kan inte sladda helt runt, oavsett underlag.


Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 nov 2020 22:50
av PapaD
Stackars dig då Zalman, som inte har en framhjulsdriven bil. Jag förstår att du längtar, men vet du? Sälj din Tesla och köp en ENIRO! Eller något annat fossilbaserat gammal mög, varför inte en Saab?

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 28 nov 2020 02:09
av vigge50
PapaD skrev:
Stackars dig då Zalman, som inte har en framhjulsdriven bil. Jag förstår att du längtar, men vet du? Sälj din Tesla och köp en ENIRO! Eller något annat fossilbaserat gammal mög, varför inte en Saab?
Han har en Tesla med fyrhjulsdrift, tror knappast endast framhjulsdrift är bättre.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 28 nov 2020 02:20
av martinot
vigge50 skrev:
PapaD skrev:
Stackars dig då Zalman, som inte har en framhjulsdriven bil. Jag förstår att du längtar, men vet du? Sälj din Tesla och köp en ENIRO! Eller något annat fossilbaserat gammal mög, varför inte en Saab?
Han har en Tesla med fyrhjulsdrift, tror knappast endast framhjulsdrift är bättre.
Tror han syftade lite skämtsamt på Zalmans [ gammalmodiga ] önskan om mycket vikt fram (= frammonterad förbränningsmotor). :)

Vi alla som tjötar om vilken 2WD-lösning som är bäst har nästan alla AWD! :lol:

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 29 nov 2020 00:15
av Zalman3

Range, Charging time & technology

With respect to the battery pack, two options are expected, 58 kWh and 73 kWh, offering a range of around 350 km and 500 km respectively which would put it ahead of Hyundai’s current electric vehicles – Hyundai Kona and Hyundai Ioniq. The batteries, developed by SK Innovation, are said to support fast charging up to 400 kW, enabling the NE to be charged to 80 per cent capacity in just 12 minutes.

Hyundai had unveiled the 350 kW Hi-Charger last year which charges up to 80 per cent of the battery within 20 minutes. Presently two Hi-Chargers have been installed at Hyundai Motor Studio in South Korea, and the company plans to expand the business. With the combination of a high voltage system and the Hi-Charger, 100 km of range can be achieved with just a 5-minute charge. Additionally spy shots show the Ioniq 5 featuring a solar roof which can add a few miles of travel if there is abundant sunlight.

The Ioniq 5 would have V2G (vehicle-to-grid) and can be used as an electric power source.

Europe’s biggest EV charging station firm IONITY has started giving 350 kW chargers along the highways and plans to expand to 400 fast-charging stations across 24 European countries. Hyundai is working with IONITY to invest in its network infrastructure.

Hyundai Motor plans to launch the Ioniq 5 in South Korea in the first half of 2021.
https://electricvehicleweb.in/hyundais- ... -charging/

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 02 dec 2020 06:01
av Zalman3

Hyundais och Kias nya plattform för elbilar presenterad – debuterar i april

PUBLICERAD: 02 DEC 2020, KL 01:00

ÄMNEN I ARTIKELN:  HYUNDAI KIA GENESIS VISA FLER...

Hyundai, Kia och Genesis får en ny plattform för större elbilar. Plattformen E-GMP har utvecklats under de senaste fyra åren. Bland nyheter finns snabbladdning med 800 volt och att bilarna kan ladda andra elbilar.

Flera biltillverkare utvecklar och bygger just nu nya plattformar för kommande elbilar. Koreanska Hyundai Motor med varumärken som Hyundai, Kia och Genesis har presenterat sin nya elbilsplattform. Plattformen får namnet E-GMP vilket står för Electrical-Global Modular Platform.

Precis som till exempel Geely har Kia/Hyundai utvecklat en skalbar plattform som ska passa ett flertal olika bilmodeller. Plattformen ska användas enbart för elbilar och inte för hybrider eller laddhybrider. 

Första bilen Hyundai Ioniq 5

Den koreanska biljätten ska presentera totalt 23 nya elbilar före 2025 varav elva ska byggas på E-GMP. Resterande tolv elbilar kommer att byggas på dagens plattformar vilka utvecklats för en kombination av el- och förbränningsmotor. E-GMP ska användas främst för bilar i C-segmentet, det vill säga golfklass, och uppåt. Första bilen som byggs på E-GMP blir Ioniq 5 som väntas presenteras redan till våren med bygg- och säljstart under senare delen av 2021. Den följs av bland annat en ny Kia som internt har beteckningen CV.

TEST: Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro mot Volkswagen ID.3 

Albert Biermann, utvecklingschef på Kia och Hyundai. Foto: Hyundai

Bilarna på E-GMP blir bakhjulsdrivna där elmotorn monteras nära bakaxeln. Men även fyrhjulsdrift blir aktuellt som tillval och då med en mindre elmotor på framaxeln. Batteripaketet är betydligt tunnare än tidigare men trots det ska paketet klara en energimängd på 50 kWh och uppåt. Räckvidden på flera av E-GMP-bilarna blir cirka 50 mil.

Enligt den modell som Kia och Hyundai visade upp under presentationen av nya plattformen kommer batteripaketet att omslutas av en ram av hållfast stål. Plattformen har utvecklats tillsammans med battericelltillverkare och där dagens cellteknik med litiumjonbatterier senare ska kunna bytas ut mot så kallade solid state-batterier. 

Att Hyundai Motor nu byggt en plattform för större elbilar ska däremot inte påverka utvecklingen av större bränslecellsbilar.

Nya plattformen ska tjäna som teknisk bas för så många som en miljon bilar de kommande åren och Hyundai Motor kan också tänka sig att sälja plattformen till andra tillverkare.

DUELL: Kia e-Soul mot Volkswagen ID.3 

800 volt ökar snabbheten

En stor nyhet är en ny elinfrastrukur för 800 volt. Därmed kan E-GMP-bilarna laddas med upp till 350 kW. Batteriet på 50 kWh ska kunna laddas 0-80 procent på 18 minuter och du ska kunna ladda cirka tio mils räckvidd på fem minuter. Hyundai Motor har också utvecklat teknik för att ansluta bilen till andra elapparater och till och med andra elbilar. En E-GMP-bil ska kunna ladda en annan elbil med upp till 3,5 kW effekt. Plattformen är också förberedd för induktiv laddning.

Hyundais nya kompakta motorpaket. Foto: Hyundai Motor

TEST: Begagnad Hyundai Ioniq 

Under presentationen fick Hyundai Motors utvecklingschef Albert Biermann flera frågor om plattformen ska användas för sportbilar och någon specifik motorsportsatsning. Enligt Biermann ska E-GMP användas för High Performance-bilar och det blir troligen en Hyundai N-variant av någon av de första modellerna. Plattformen är bakhjulsdriven och ska kunna klara cirka 600 hästkrafter.

Nya elmotorn som utevcklats till plattformen är oljekyld och byggd för höga varvtal för en enda växel. Elmotorn, växellådan och växelriktaren är integrerade i en enda kompakt modul. Motorns maxhastighet är cirka 70 procent högre än dagens elmotorer trots att den är mindre och lättare. Optimering av motor, batteripaket och energihanteringssystem ligger bakom prestandaökningen jämfört med dagens elbilar.

Hyundai har tidigare meddelat att de bygger ett nytt elbilsmärke på modellserien Ioniq där nya Ioniq 5 blir första modell. Det blir också första modellen som visas på E-GMP. I september 2020 meddelade Kia att de planerar att visa sju nya elbilar före 2027. Några av dem kommer att byggas på E-GMP. Förutom Ioniq 5 ska Hyundai Motor också visa Ioniq 6 och Ioniq 7 och modellnamnen tyder på att alla ska byggas på den nya plattformen.

Kia och Hyundai ska fortsätta att bygga och sälja mindre elbilar i A- och B-segmentet på dagens plattformar.



https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... pril-2021/

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 02 dec 2020 06:41
av PapaD
Sedär, Koreanerna blir bakhjulsdrivna. Trevligt! :)

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 02 dec 2020 06:42
av Zalman3
Hyundai Motor Group som förutom Hyundai också basar över Kia och Genesis har visat upp sin skräddarsydda elbilsplattform. Electric-Global Modular Platform, eller E-GMP, kommer att utgöra basen för 23 nya elbilar fram till 2025.

Under presentationen sades att alla elbilar som byggs på E-GMP kommer att få en räckvidd på över 50 mil. Dessutom är plattformen förberedd med både 400- och 800V-system, vilket medför att bilarna kommer att kunna ta emot snabbladdning i upp till 350 kW, när förutsättningarna är de rätta. Bilarna som är byggda på E-GMP-plattformen ska kunna tillgodose sig 10 mils räckvidd på bara 5 minuters laddning.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... plattform/

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 02 dec 2020 12:27
av martinot
PapaD skrev:
Sedär, Koreanerna blir bakhjulsdrivna. Trevligt! :)
De kanske har börjat att bygga rena elbilar från grunden, som är helt optimerade för en elektrisk drivlina?

De som kör med framhjulsdrift är oftast gamla drivlinor/plattformar som från början byggts och optimerats för att vara avgasbilar, och som man sedan först i efterhand försökt att konvertera till eldrift.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 02 dec 2020 13:14
av Qwerty
Bakhjulsdrift där också, där ser man. Ska bli intressant att se verkliga erfarenheter i dåligt vinterväglag. Gillar att de verkar lyckats få batteripaketet tunnare, så sittställningen blir bättre.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 dec 2020 08:49
av Zalman3

Unlike previous BEVs, which only accept one-way charging, the E-GMP’s charging system is more flexible. The E-GMP’s newly developed Integrated Charging Control Unit (ICCU) represents an upgrade from existing On-Board Chargers (OBC), which typically only allow electricity to flow in a single direction from an external power source. The ICCU enables a new vehicle-to-load (V2L) function, which can additionally discharge energy from the vehicle battery without additional components. This enables BEV based on the E-GMP to operate other electric machinery (110 / 220V) anywhere. The system can even be used to charge another EV.

The new V2L function can supply up to 3.5kW of power and operate a mid-sized air conditioner unit and a 55-inch television for up to 24 hours.
https://www.hyundai.news/eu/brand/hyund ... orm-e-gmp/
Screenshot_20201203-090653_Samsung Internet.jpg

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 dec 2020 09:11
av Banane
Qwerty skrev:
Bakhjulsdrift där också, där ser man. Ska bli intressant att se verkliga erfarenheter i dåligt vinterväglag. Gillar att de verkar lyckats få batteripaketet tunnare, så sittställningen blir bättre.
Den här gamla myten om att bakhjulsdrift är dåligt i vinterväglag vägrar ge sig ser jag.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 dec 2020 10:15
av Qwerty
Banane skrev:
Qwerty skrev:
Bakhjulsdrift där också, där ser man. Ska bli intressant att se verkliga erfarenheter i dåligt vinterväglag. Gillar att de verkar lyckats få batteripaketet tunnare, så sittställningen blir bättre.
Den här gamla myten om att bakhjulsdrift är dåligt i vinterväglag vägrar ge sig ser jag.
Nja, vissa har haft dåliga vintererfarenheter med bakhjulsdrivna BMW i3. Men det är förstås bara 1 bilmodell, som kan vara ett undantag. Är ändå försiktigt positiv till bakhjulsdrift på elbilar. Är medveten om att det är mycket bättre viktfördelning på elbilen och reaktionssnabba motorer.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 03 dec 2020 12:04
av BrooklynS
Banane skrev:
Qwerty skrev:
Bakhjulsdrift där också, där ser man. Ska bli intressant att se verkliga erfarenheter i dåligt vinterväglag. Gillar att de verkar lyckats få batteripaketet tunnare, så sittställningen blir bättre.
Den här gamla myten om att bakhjulsdrift är dåligt i vinterväglag vägrar ge sig ser jag.
Inte alls en myt, möjligen olika uppfattningar om vad ”vinterväglag” är och säkert också vad ”bra” är.

Noterar att bakhjulsdriftens fördelar mest brukar förfäktas av relativt färska förare medan de som kör MYCKET bil på olika underlag brukar ändra åsikt med tiden...