Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Inläggav Teslaägare Laban » 14 sep 2020 10:00

Det sitter väl under bilen snarare än inne i bilen. Dvs, elbilen har lägre markfrigång än de fossila varianterna.

Här är en bild från Björn Nylands test:

Screenshot 2020-09-14 at 11.01.56.png
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Inläggav TiborBlomhall » 14 sep 2020 10:05

Batteripacket rak ovansida medan bilens bottenplåt är konkav. Det blir massor med outnyttjade håligheter mellan de två. Och rejält lägre markfrigång.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
 
Inlägg: 5702
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: tibor72449

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Inläggav Fredrik j » 14 sep 2020 10:08

TiborBlomhall skrev:Balkutformningen i nosen ser ut som en elbil men golvet i passagerarutrymmet är som för en typisk avgasbil.


Vad är det med balkutformningen i nosen som ser typiskt ut för en elbil?
Fredrik j
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Inläggav Teslaägare Laban » 14 sep 2020 10:10

TiborBlomhall skrev:Batteripacket rak ovansida medan bilens bottenplåt är konkav. Det blir massor med outnyttjade håligheter mellan de två. Och rejält lägre markfrigång.


Här ser man lite bättre:

Screenshot 2020-09-14 at 11.09.19.png


Björn mätte markfrigången till 15 cm. Model 3 har som jämförelse 14 cm.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Inläggav TiborBlomhall » 14 sep 2020 10:16

Zalman3 skrev:MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat.
Inga priser än. Gissar på drygt 300.000kr.

MG ZS EV kostar från 240' NOK
Tesla Model 3 SR+ från 445' NOK

Så räknar vi med samma procentuell prisskillnad i Sverige kan priset landa på 570' * (240/445) = 307' SEK

Med 70' elbilsbonus är priset nere på 237'

En vanlig sketen Skoda Octavia kostar från 270'...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
 
Inlägg: 5702
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: tibor72449

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Inläggav TiborBlomhall » 14 sep 2020 10:17

Laban skrev:Björn mätte markfrigången till 15 cm. Model 3 har som jämförelse 14 cm.

De tog en bensinbil och bokstavligen bara bultat på lite batterier i botten. Jaja, billigt blir det iaf.
Är det så naket eller har de tagit bort nåt skyddsplåt där?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
 
Inlägg: 5702
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: tibor72449

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Inläggav Fredrik j » 14 sep 2020 10:22

TiborBlomhall skrev:
Laban skrev:Björn mätte markfrigången till 15 cm. Model 3 har som jämförelse 14 cm.

De tog en bensinbil och bokstavligen bara bultat på lite batterier i botten. Jaja, billigt blir det iaf.
Är det så naket eller har de tagit bort nåt skyddsplåt där?


Det där ser ömtåligt ut.
Fredrik j
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Inläggav Teslaägare Laban » 14 sep 2020 10:34

TiborBlomhall skrev:De tog en bensinbil och bokstavligen bara bultat på lite batterier i botten. Jaja, billigt blir det iaf.
Är det så naket eller har de tagit bort nåt skyddsplåt där?


Så vitt jag vet så är det så det ser ut från fabrik.

Men just att det är billigt är intressant. Det har varit mycket snack om att man måste göra en elbil från grunden, annars blir det dyrt. Jag har alltid hävdat tvärtom, dvs, det måste rimligen bli billigare om man tar en befintlig fossilbil och konverterar den till eldrift. Men förstås då med de nackdelar detta innebär. MG'n känns som ett bra exempel på det.

Sen är det kanske då inte det bästa/billigaste på lång sikt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Inläggav TiborBlomhall » 14 sep 2020 10:56

Njae, man brukar säga att man måste göra en elbil från grunden för att den ska bli bra.

Annars får man en SUV med en personbils markfrigång.

Hoppas de där bultarna sitter ordentligt även efter 10 år med snöslask.

Men vi ska nog varken kasta sten i glashus eller stirra in oss på detaljer på en oootroligt billig elbil.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
 
Inlägg: 5702
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: tibor72449

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Inläggav Fredrik j » 14 sep 2020 11:22

Fördelen med att basera sin elbil på en redan befintlig fossilbil är ju att man kan börja med en beprövad design och kanske behöver lägga lite mindre fokus på karosspassningar och dyl.
Fredrik j
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dd88, Electrifyme, Johlei, Jontez, termosen, Zalman3 och 23 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.