Sida 3 av 4

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 13 okt 2021 22:38
av Raptor
Svampen skrev:
Nu hamnar vi ganska nära Kias Niro leasingpriser.
Är ganska säker på att jag hade valt Sydkoreanen och betalat ett par hundralappar extra i månaden.
Exakt det här.
Återigen, har sagt det många gånger, Kia Eniro privatleasingdealen är en av de absolut bästa, kanske bättre än gen 1 MG ZS EV.

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 13 okt 2021 23:22
av Peter Andersson
Raptor skrev:
Svampen skrev:
Nu hamnar vi ganska nära Kias Niro leasingpriser.
Är ganska säker på att jag hade valt Sydkoreanen och betalat ett par hundralappar extra i månaden.
Exakt det här.
Återigen, har sagt det många gånger, Kia Eniro privatleasingdealen är en av de absolut bästa, kanske bättre än gen 1 MG ZS EV.
MG ZS EV och KIA e-Niro är lika på många sätt.
Dock har MG V2L på 2.200W.
Och en dragvikt på 500kg vilket inte KIA har.

MG kostar ca 2.500 kr i månaden mot KIA ca 3.300 kr i månaden.

På vilket sätt skulle KIA vara bättre?

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 14 okt 2021 10:04
av TiborBlomhall
Pressmeddelande från MG:
Nya MG ZS EV: ny design, längre räckvidd och mer teknik
- Avsevärt längre räckvidd om 440 km
- Ny 11 kW-laddare
- Tillgänglig i MG anläggningar i Sverige under november månad
- Kundleveranser från kvartal 1 2022
- Funktionsspäckad oavsett utrustningsnivå, inklusive infotainmentsystemet MG iSMART
- Priser från 389 990 kronor exkl. klimatbonus
- Privatleasing från 2 495 kronor/månad
Göteborg, den 14 oktober 2021 – Hedin MG Sweden tillkännager idag detaljer kring 2022 års modell av säljsuccén MG ZS EV. Den populära eldrivna SUV:en får inför det nya året en kraftigt förbättrad räckvidd på upp till 440 km, en uppdaterad exteriör och interiör med nytt infotainment-system samt en inbyggd trefasladdare med en effekt om 11 kW. Den uppdaterade MG ZS EV erbjuds med konkurrenskraftiga priser vid både köp och privatleasing.
Läs mer i bifogad dokument:

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 14 okt 2021 10:10
av Zalman3
Får MG ZS EV även V2V?
Kan tolkas som att den klarar V2L men inte V2G idag.
Och att den kan ladda DC till en annan bil "senare".
Lossningsalternativ:

V2G / V2L: - / ja
AC / DC: Ja / senare

Urladdningseffekt AC / DC: 2,5kW / -
https://www.ludego.com/elektroautos-mg-zs-ev/

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 14 okt 2021 10:26
av TiborBlomhall
Jag vet inte varifrån ludego.com får de uppgifterna, MG lovar endast V2L 230V 2500W.

Att den kan ladda en annan elbil, javisst du pluggar in den andra bilens EVSE 230V laddsladd i MG ZS EV "vägguttag".

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 14 okt 2021 10:41
av Elmil
TiborBlomhall skrev:
Jag vet inte varifrån ludego.com får de uppgifterna, MG lovar endast V2L 230V 2500W.

Att den kan ladda en annan elbil, javisst du pluggar in den andra bilens EVSE 230V laddsladd i MG ZS EV "vägguttag".
Ja många verkar tro att det går att koppla ihop två HV-batterier utan vidare. Ett ev. V2V-system kräver en kraftomvandlare emellan, oavsett AC eller DC.

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 14 okt 2021 10:49
av Zalman3
Seres SF5 pratar om att de har V2V.

The new SERES SF5 has a vehicle-to-vehicle (V2V) rescue recharge mode, which can provide emergency power to isolated vehicles in the wilderness.
It also provides vehicle-to-load (V2L) camping power supply mode, empowering induction cookers, stereos, and other equipment, so users can have BBQ when they stop.

https://consumer.huawei.com/en/press/ne ... ip-stores/



SERES SF5 EVR kommer att ha en inbyggd laddare på 6,6 kW AC och en V2V på upp till 40 kW.
https://www.seresbil.no/

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 14 okt 2021 11:04
av Elmil
Zalman3 skrev:
Seres SF5 pratar om att de har V2V.

The new SERES SF5 has a vehicle-to-vehicle (V2V) rescue recharge mode, which can provide emergency power to isolated vehicles in the wilderness.
It also provides vehicle-to-load (V2L) camping power supply mode, empowering induction cookers, stereos, and other equipment, so users can have BBQ when they stop.

https://consumer.huawei.com/en/press/ne ... ip-stores/



SERES SF5 EVR kommer att ha en inbyggd laddare på 6,6 kW AC och en V2V på upp till 40 kW.
https://www.seresbil.no/
Så de har stoppat in en 40kW DC-laddare i bilen alltså? Känns inte som något man vill betala för. Dessutom är det väl en hybrid.. :?

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 14 okt 2021 13:39
av T_E
Har den uppdaterad ZS värmepump?

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 16 okt 2021 18:19
av Zalman3
MG ZS EV Facelift first impression.

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 26 nov 2021 02:21
av Zalman3

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 21 jan 2023 16:50
av tuna
Jag har en ZS (2022) men kan inte ladda på Teslas Superchargers. Någon som har haft liknande problem? Min förra bil (en ZS 2020) funkade bra att ladda på Teslas SC.

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 21 jan 2023 17:39
av Bengt-re
tuna skrev: 21 jan 2023 16:50
Jag har en ZS (2022) men kan inte ladda på Teslas Superchargers. Någon som har haft liknande problem? Min förra bil (en ZS 2020) funkade bra att ladda på Teslas SC.
Vad händer då?

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 21 jan 2023 20:54
av tuna
Ingenting? Får inte in någon ström till batteriet....

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 21 jan 2023 21:14
av Bengt-re
tuna skrev: 21 jan 2023 20:54
Ingenting? Får inte in någon ström till batteriet....
Borde ju fungera. Fungerar det på andra snabbladdare?

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 21 jan 2023 21:19
av flipmac
Bengt-re skrev: 21 jan 2023 21:14
tuna skrev: 21 jan 2023 20:54
Ingenting? Får inte in någon ström till batteriet....
Borde ju fungera. Fungerar det på andra snabbladdare?
Min bror har också en. Funkade bra att ladda när de fick bilen i somras men senaste gångerna har det inte funkat. Oklart varför men oroväckande om det är ett generellt fel/någon form av ändring?

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 21 jan 2023 21:56
av Bengt-re
Låter underligt...

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 22 jan 2023 09:19
av flipmac
Bengt-re skrev: 21 jan 2023 21:56
Låter underligt...
I hans fall funkar det på andra laddare, eller åtminstone MER som han tog senast i stället för SuC.

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 22 jan 2023 09:27
av Bengt-re
flipmac skrev: 22 jan 2023 09:19
Bengt-re skrev: 21 jan 2023 21:56
Låter underligt...
I hans fall funkar det på andra laddare, eller åtminstone MER som han tog senast i stället för SuC.
Testa igen men någon stanns där det finns andra laddare i närheten. Skulle det bråka kan man ju även testa en annan stolpe. Är det så att det inte fungerar då heller så kolla upp med MG om det är något känt problem.

Det finns bilar man kan behöva hålla kabeln noga intryckt för att få igång laddningen på - kan vara värt att testa även om det känns lite långsökt

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 22 jan 2023 19:12
av tuna
Bengt-re skrev: 21 jan 2023 21:14
tuna skrev: 21 jan 2023 20:54
Ingenting? Får inte in någon ström till batteriet....
Borde ju fungera. Fungerar det på andra snabbladdare?
På en del. Circle Ks fungerade bra.

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 22 jan 2023 19:23
av tuna
flipmac skrev: 22 jan 2023 09:19
Bengt-re skrev: 21 jan 2023 21:56
Låter underligt...
I hans fall funkar det på andra laddare, eller åtminstone MER som han tog senast i stället för SuC.
MERs slö-laddare funkade bra för mig.

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 22 jan 2023 19:55
av Bengt-re
tuna skrev: 22 jan 2023 19:23
flipmac skrev: 22 jan 2023 09:19
Bengt-re skrev: 21 jan 2023 21:56
Låter underligt...
I hans fall funkar det på andra laddare, eller åtminstone MER som han tog senast i stället för SuC.
MERs slö-laddare funkade bra för mig.
Låter så konstigt, antigen borde det fungera eller inte. Skitskummt att det fungerar på vissa CCS men inte på andra. 🤔

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 23 jan 2023 00:22
av martinot
tuna skrev: 22 jan 2023 19:12
Bengt-re skrev: 21 jan 2023 21:14
tuna skrev: 21 jan 2023 20:54
Ingenting? Får inte in någon ström till batteriet....
Borde ju fungera. Fungerar det på andra snabbladdare?
På en del. Circle Ks fungerade bra.
Skulle misstänka antingen glapp i kontakten på bilen för kommunikationspinnarna, om det bara är din MG. Är det flera MG som har liknande problem så misstänker jag buggig mjukvara för att hantera kommunikationsprotokollet.

Hör av dig till din ÅF och checka med de.

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 25 jan 2023 18:18
av tuna
martinot skrev: 23 jan 2023 00:22
tuna skrev: 22 jan 2023 19:12
Bengt-re skrev: 21 jan 2023 21:14
tuna skrev: 21 jan 2023 20:54
Ingenting? Får inte in någon ström till batteriet....
Borde ju fungera. Fungerar det på andra snabbladdare?
På en del. Circle Ks fungerade bra.
Skulle misstänka antingen glapp i kontakten på bilen för kommunikationspinnarna, om det bara är din MG. Är det flera MG som har liknande problem så misstänker jag buggig mjukvara för att hantera kommunikationsprotokollet.

Hör av dig till din ÅF och checka med de.
Får testa lite mer och göra det.

Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat

Postat: 25 jan 2023 20:45
av Bengt-re
tuna skrev: 25 jan 2023 18:18
martinot skrev: 23 jan 2023 00:22
tuna skrev: 22 jan 2023 19:12
Bengt-re skrev: 21 jan 2023 21:14
tuna skrev: 21 jan 2023 20:54
Ingenting? Får inte in någon ström till batteriet....
Borde ju fungera. Fungerar det på andra snabbladdare?
På en del. Circle Ks fungerade bra.
Skulle misstänka antingen glapp i kontakten på bilen för kommunikationspinnarna, om det bara är din MG. Är det flera MG som har liknande problem så misstänker jag buggig mjukvara för att hantera kommunikationsprotokollet.

Hör av dig till din ÅF och checka med de.
Får testa lite mer och göra det.
Gör gärna det. Detta vore intressant att hitta grundproblemet på.