https://www.di.se/nyheter/scania-gar-pa ... steringar/Scania går på offensiv för miljarder – vd: ”Gigantiska investeringar”
Scania startar den kommersiella utrullningen av elektrifierade lastbilar. Minst en ny eldriven lastbil eller buss ska lanseras årligen framöver. Det säger koncernchefen Henrik Henriksson som i en intervju berättar om den nya mångmiljardoffensiven.
Scania satsar miljarder på el lastbilar
Moderator: Redaktion
Scania satsar miljarder på el lastbilar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Scania satsar miljarder på el lastbilar
Har OLW varit i kontakt med Scania?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Scania satsar miljarder på el lastbilar
Dom kommer att ta hela chips-marknaden!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Scania satsar miljarder på el lastbilar
OBS att det är "elektrifierade lastbilar" som diskuteras, det är marketspeak för laddhybrider, inte riktiga elfordon.
Scania lobbar ju starkt och framgångsrikt för laddvägar och ligger tillsammans med ABB och Siemens bakom alla de skattefiniansierade pengaslukarna som byggs i landet.
Planen är att ladda ett mini-batteri under några mil på skattefinansierade elvägar och sen fortsätta tuffa på med diesel.
Artikeln är låst, men jag sätter pengar på att om man läser mer än ingressen så kommer det att visa sig att det är hybrider man pratar om.
/fth
Scania lobbar ju starkt och framgångsrikt för laddvägar och ligger tillsammans med ABB och Siemens bakom alla de skattefiniansierade pengaslukarna som byggs i landet.
Planen är att ladda ett mini-batteri under några mil på skattefinansierade elvägar och sen fortsätta tuffa på med diesel.
Artikeln är låst, men jag sätter pengar på att om man läser mer än ingressen så kommer det att visa sig att det är hybrider man pratar om.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Scania satsar miljarder på el lastbilar
Ja snacka om att "äta upp" sitt påstående, även om jag till viss del backar upp hans uttalande.
Men det finns en hel drös av lastbilar i Holland som fraktar tulpaner som väger 0 och inget som en el lastbil vore perfekt för eller i en gruva där man kan åka in och ladda 15 min varannan timma när chaffisen vill ha kafferast.
Men det finns en hel drös av lastbilar i Holland som fraktar tulpaner som väger 0 och inget som en el lastbil vore perfekt för eller i en gruva där man kan åka in och ladda 15 min varannan timma när chaffisen vill ha kafferast.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Scania satsar miljarder på el lastbilar
Tror att det rör sig om både rena el lastbilar och pluginhybrider.fth skrev:OBS att det är "elektrifierade lastbilar" som diskuteras, det är marketspeak för laddhybrider, inte riktiga elfordon.
Scania lobbar ju starkt och framgångsrikt för laddvägar och ligger tillsammans med ABB och Siemens bakom alla de skattefiniansierade pengaslukarna som byggs i landet.
Planen är att ladda ett mini-batteri under några mil på skattefinansierade elvägar och sen fortsätta tuffa på med diesel.
Artikeln är låst, men jag sätter pengar på att om man läser mer än ingressen så kommer det att visa sig att det är hybrider man pratar om.
/fth
Redan med pluginhybrider kan stora bränslebesparingar göras.
Kranbilar, tankbilar mm har ju extra aggregat som med fördel kan köras på el.
Dessutom kan man ha en mindre dieselmotor om man också har en elmotor som "elturbo".
Kan tänka mig att en plugin lastbil drar ca 30% mindre diesel.
Vilket ger stora besparingar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Scania satsar miljarder på el lastbilar
https://www.nyteknik.se/fordon/scanias- ... ar-7001205Nu släpper Scania två elektrifierade modeller: Dels en helt batteridriven version, med en räckvidd upp till 250 km – till detta kommer en plug-in hybrid som ska kunna köra 60 km på ren eldrift.
Scania tar det stora klivet mot elektrifiering, och tillverkaren kallar dagens lansering för en milstolpe – med bolagets första helt batteridrivna lastbil samt en plug-in hybrid.
– Det är med betydande stolthet vi tillkännager starten på Scanias långsiktiga engagemang inom elektrifiering. Under de närmaste åren kommer vi årligen att lansera elektrifierade produkter och vi omorganiserar för närvarande vår produktion i enlighet med målet. Av särskilt vikt är att vi inom några få år också kommer lansera el-lastbilar för fjärrtrafik, anpassade för snabbladdning under förarnas lagstadgade 45-minutersvila, säger Scanias vd Henrik Henriksson.
Den helt batteridrivna el-lastbilen erbjuds med L- och P-seriehytter, utformade för stadstrafik. Köparen kan välja mellan fem- eller nio batterier, vilket ger 165 kWh alternativt 300 kWh. De fem ska prestera en räckvidd på 130 km, givetvis beroende på omständigheter som last och topografi – och med ytterligare fyra batteripack tar sig lastbilen upp till 250 km.
Tar CCS-laddning
Modellen kan ta CCS-laddning från elnätet, och med 130 kW DC-laddning ska det mindre än 55 minuter att ladda kan de fem batteripacken. För de nio ligger tiden under 100 minuter.
Läs mer: Bring testar ellastbilar från utmanaren Volta
En ny elmotor ger en kontinuerlig effekt på 230 kW vilket motsvarar omkring 310 hästkrafter. Två växlar ger en hög effekt över ett bredare hastighetsregister, vilket är en komfortfråga för föraren. Skillnaden jämfört med en konventionell motor är att eldrivlinan ger lastbilen en snabbare acceleration.
I Scanias elektrifierade lansering ingår även en ny plug-in hybrid som sägs ta sig upp till 60 km på ren eldrift. En 9-liters dieselmotor på 280-360 hästkrafter kombineras med en elmotor på 115 kW som ligger placerad mellan motorn och växellådan.
Laddar nästan fullt på 35 minuter
Lastbilens nya batterier har en högre energitäthet. Tre batteripack på vardera 30 kWh ger hybridens totalt 90 kWh. Och med 130 kW DC-laddning ska de kunna laddas till 80 procent på omkring 35 minuter.
I likhet med sitt modellsyskon drar plug-in hybriden nytta av bromskraftåtervinning. Hybriden kommer med L- och P-seriehytt, båda utformade för stadstrafik. L-seriens låggolvshytt är särskilt framtagen för en god överblick i tät stadstrafik.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Scania satsar miljarder på el lastbilar
En Norsk Tesla Semi med 475km i räckvidd kostar från 1,2 miljoner Nok.Scanias första batterielektriska lastbil kommer att kosta drygt dubbelt så mycket som en dieseldriven variant.
Men redan nu ser företaget att den i vissa fall blir billigare att äga sett över livscykeln.
Varför är Scanian så dyr?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Scania satsar miljarder på el lastbilar
För att Scania ligger 3 generationer efter, önskar att jag kunde säga mer.Zalman3 skrev:En Norsk Tesla Semi med 475km i räckvidd kostar från 1,2 miljoner Nok.Scanias första batterielektriska lastbil kommer att kosta drygt dubbelt så mycket som en dieseldriven variant.
Men redan nu ser företaget att den i vissa fall blir billigare att äga sett över livscykeln.
Varför är Scanian så dyr?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Scania satsar miljarder på el lastbilar
Nu har jag inte stenkoll på utbudet av elektriska lastbilar, men vilket segment menar vi här? Longhaul? Distribution? Oavsett?LarsL skrev:Vem kommer först till marknaden?
Även: Menar vi fullt kommersiellt tillgänglig eller bara för någon enstaka kund / testflotta?
Volvo (Trucks) har/hade väl kommit ganska långt i planerna att ta sina elektiska bilar till (den allmäna) marknaden, men osäker på status just idag och hur mycket som corona sabbade. Man ser ju någon enstaka FL/FE ibland runt Göteborg i alla fall. Oklart om det är testvagn/testkunds dock.
Även MB hade testbilar ute för minst ett år sedan vill jag minnas, när jag var lite mer uppdaterad. Dom har säkert minst någon testflotta rullande hos en/ett par kunder idag.
Re: Scania satsar miljarder på el lastbilar
Volvo hade hybridbilar på test redan för nästan 10 år sedan i Stockholm ihop med Ragnsells.
600 volt lipo batterier om jag minns rätt.
Har inte koll på helelekriskt då jag inte är i den branschen längre...
600 volt lipo batterier om jag minns rätt.
Har inte koll på helelekriskt då jag inte är i den branschen längre...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Scania satsar miljarder på el lastbilar
Semi är väl en långtradare, så det är väl om det vi får sia.
En linjebil som kör mellan två terminaler på fasta rutiner borde vara det lättaste att elektrifiera.
En linjebil som kör mellan två terminaler på fasta rutiner borde vara det lättaste att elektrifiera.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Scania satsar miljarder på el lastbilar
Volvo å Daimler samarbetar om vätgas. Helt galet anser jag. Pengar, fokus och tid i sjön.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Scania satsar miljarder på el lastbilar
Hoppas bara att Scania hinner före BYD med billiga ellastbilar på den Svenska marknaden.
https://motortransport.co.uk/blog/2020/ ... this-year/
Chinese manufacturer BYD to launch 19-tonne electric truck in Europe this year.
Chinese electric vehicle manufacturer BYD has set its sights on the European market with plans to launch a range of electric trucks later this year. BYD Europe said it will launch a full range of battery electric commercial vehicles (BEV) in Europe this year, including a panel van, a yard tractor and 7.5-tonne and 19-tonne rigid distribution trucks.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Scania satsar miljarder på el lastbilar
Nu hävdar Volvo att de visst är med i ellastbils racet.
https://www.di.se/nyheter/volvo-slar-ti ... roduktion/Volvo slår tillbaka mot kritiken: ”Vi är i full produktion”
Fordonstillverkaren Volvo ryter ifrån mot bilden att bolaget skulle ligga efter storkonkurrenten Scania i kapprustningen om den nya, gröna tekniken.
”Det här är långt ifrån Power Point-presentationer och konceptfordon, vi är i full produktion”, säger Volvos tekniska direktör Lars Stenqvist.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Scania satsar miljarder på el lastbilar
Har du NDA?LasseTM skrev:För att Scania ligger 3 generationer efter, önskar att jag kunde säga mer.Zalman3 skrev:En Norsk Tesla Semi med 475km i räckvidd kostar från 1,2 miljoner Nok.Scanias första batterielektriska lastbil kommer att kosta drygt dubbelt så mycket som en dieseldriven variant.
Men redan nu ser företaget att den i vissa fall blir billigare att äga sett över livscykeln.
Varför är Scanian så dyr?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Scania satsar miljarder på el lastbilar
Scania och Dagab elektrifierar tyngre transporter.
https://www.transportochlogistik.se/202 ... ransporter
https://www.transportochlogistik.se/202 ... ransporter
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension