Mercedes-Benz eCitaro buss med solid state-batterier

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Mercedes-Benz eCitaro buss med solid state-batterier

Inlägg av Zalman3 »

Mercedes-Benz: helelektrisk eCitaro G ledbuss med solid state-batterier hamnar på vägen.

Den fullt eldrivna eCitaro G-ledbussen utökar Citaros stadsbussfamilj . Det är ytterligare ett viktigt steg på vägen till grönare och mer livliga städer . För första gången kommer Mercedes-Benz att använda innovativa solid state-batterier. Till följd av detta kommer tillverkaren att gå framåt inom tekniken inte bara inom bussegmentet utan även inom fordonsindustrin över hela världen.

Nya eCitaro G är världens första stadsproduktionsbuss i sin kategori med solid state-batterier. I media har det alltid varit tal om mitten av nästa decennium tills denna batteriteknik går i serieproduktion. Mercedes-Benz ger mer kraft och använder solid state-batteriet mycket tidigare. Den drar nytta av en mycket hög energitäthet, vilket är ungefär en fjärdedel högre än nästa generation av klassiska litiumjonbatterier med flytande elektrolyt. Resultatet är ett betydande energiinnehåll på 441 kWh för nya eCitaro G. Denna batteriteknik är också fri från det kemiska grundämnet kobolt och därför särskilt miljövänligt vid tillverkningen av komponenterna.

Den långa livslängden för solid state-batterier talar också för användning i bussar och kommersiella fordon . En väsentlig komponent är därför en standardbasgaranti för högspänningsbatteriet när du köper en eCitaro med solid state-batterier i upp till tio år eller upp till 280 MWh energi genomströmning per batteripaket. Hittills är batterierna inte idealiska för snabb laddning, men när det gäller en buss är de inte ett måste, eftersom det kan laddas över natten.

Alternativt sätter Mercedes-Benz en annan variant av bussen med snabbladdande NMC-batterier på vägen. Deras sammansättning väljs så att de är lämpliga för höga laddningsströmmar vid högpresterande laddning och tack vare sin energitäthet möjliggör de också ett stort räckvidd. Med cirka 33 kWh kapacitet istället för tidigare 24 kWh per batterimodul, resulterar detta i en total kapacitet på upp till 396 kWh med maximal konfiguration. De nya prismatiska NMC-batterierna är geometriskt identiska med de batterier som för närvarande används och har samma anslutningar. När batteriet byts ut senare kan transportföretag till och med öka räckvidd för deras befintliga eCitaro.
https://www.elektroauto-news.net/2020/m ... rbatterien
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes-Benz eCitaro buss med solid state-batterier

Inlägg av Bjelke »

Kanske......
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Mercedes-Benz eCitaro buss med solid state-batterier

Inlägg av PapaD »

Konstigt med bara drygt 600 laddcyklers garanti på solidstate batteri.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes-Benz eCitaro buss med solid state-batterier

Inlägg av Bjelke »

Det låter som en nolla för lite va?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Mercedes-Benz eCitaro buss med solid state-batterier

Inlägg av ChristerSjo »

280 MWh genomströmning = 280 000 kWh/441 kWh (batteripack) = 635 ggr.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2272
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Mercedes-Benz eCitaro buss med solid state-batterier

Inlägg av Off Grid Byggaren »

ChristerSjo skrev:
280 MWh genomströmning = 280 000 kWh/441 kWh (batteripack) = 635 ggr.
Det är angivet per batteripack, och den har sju pack. Det bör innebära 635 x 7 = 4445 fulla cykler. Varje dag under 12 år med andra ord.

10 years or up to 280 MWh energy throughput per battery pack is standard.

Equipped with seven battery packs, the eCitaro G achieves a remarkable total capacity
of 441 kWh and thus guarantees ranges typical of city bus operations.

Källa:
https://www.greencarcongress.com/2020/0 ... itaro.html
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes-Benz eCitaro buss med solid state-batterier

Inlägg av Bjelke »

Det låter ju mer rimligt iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar