Audi e-tron vill inte sluta ladda!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Audi e-tron vill inte sluta ladda!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Efter senaste uppdateringen vill min e-tron 55 från år 2019 inte sluta med att ladda.

Detta inträffar om jag AC-laddar och har ställt in 100 % laddnivå.

När bilen är fulladdad slår laddningen först av. Efter ett par sekunder slår den sedan på igen, för att sedan direkt avslutas igen.

Detta håller på hela tiden, tills jag drar ur laddkabeln. Låter som ett flipperspel från kontaktorn inuti laddboxen hela tiden.

Indikeringlampan vid laddporten på bilen skiftar också färg hela tiden.

Jag hört mig för en del, och detta är tydligen ett känt problem hos några av leverantörerna för laddboxar i Norge.

Vissa e-tron bilar i Norge har råkat ut för samma sak.

Det är ett fel som sker i avslutningen av laddningen.

Audi e-tron kommunicerar inte korrekt med laddboxarna.

Ett sätt att få det att fungera ska vara att sätta laddgränsen till 90% i e-tron.

Då ska laddningen avslutas korrekt, jag ska testa det imorgon.

Audi i Tyskland ska känna till detta och arbetar med en lösning påstås det.

Serviceteknikern för e-tron på Audi i Stockholm kände inte till detta, men skulle återkomma.

Har testat ABL, Defa och Chargestorm laddboxar och det blir lika på alla.

Har någon mer råkat ut för detta och med vilken laddbox isåfall?

Det är inte helt enkelt att upptäcka felet, gäller att vara mycket observant. Om laddboxen sitter i en miljö med mycket ljud i omgivningen och har en kontaktor som inte låter så mycket hörs det knappt. Bilen har ju ändå blivit fulladad, och det är bara att trycka på e-trons knapp för att frigöra laddkabeln och åka iväg.

Men kolla under 30 sekunder om indikeringlampan vid laddporten på bilen skiftar färg hela tiden. Och lägg ett öra mot laddboxen för att lyssna.
Gron.JPG
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron vill inte sluta ladda!

Inlägg av mati »

Min gör inte så. Har laddat fullt idag och allt var som vanligt.
Tesla WC. Men troligen äldre mjukvara än vad du har.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron vill inte sluta ladda!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag fick ny mjukvara förra veckan, i samband med några garantijobb.

Tidigare behövde laddnivån sjunka till 98% innan den åter började ladda. Testade det några gånger i vintras.

Så det verkar vara något som blivit tokigt. Kan dock hänt tidigare, fick en uppdatering i augusti också.

Har haft laddnivå 80% inställt sedan dess, först nu var det dags att toppa upp för långresa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron vill inte sluta ladda!

Inlägg av mati »

En helt annan fråga angående uppdatering. Har "autopiloten" fått en update också? Jag fick i vintras en hint om att den skulle få en uppdatering nu i september med bättre kurvtagning osv. Har du märkt nåt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron vill inte sluta ladda!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
En helt annan fråga angående uppdatering. Har "autopiloten" fått en update också? Jag fick i vintras en hint om att den skulle få en uppdatering nu i september med bättre kurvtagning osv. Har du märkt nåt?
Ja den har förbättrats. Nu kan den inte längre användas som autopilot. Låter det konstigt? Audi e-tron har aldrig haft någon autopilot. Det finns en del förarassistans med till exempel filhållningsassistent och en väldigt bra adaptiv farthållare.

Tidigare kunde de användas tillsammans på ett sätt som upplevdes som autopilot. Men med stora risker.

Förutsättningarna är att körfältet har tydliga vita streck på båda sidor. Tidigare låg e-tron klistrad i mitten av körfältet, när du körde som vanligt ville bilen då ofta justera läget om du började närma dig vita strecken. Nu tillåts du komma närmare strecken, vilket jag tycker är bättre. Framförallt i trånga körfält som Essingeleden.

Det otäcka är när strecken försvinner i kurvor och avfarter. Tidigare låste den mer på vänstra strecken. Nu känns det som att den håller på att köra av vägen och så zickzackar den inom körfältet om du får för dig att använda funktionen som autopilot. Men som förarassistans klart förbättrad, om du styr på egen hand.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron vill inte sluta ladda!

Inlägg av mati »

Fast som du beskriver det låter det snarare som en försämring. Vilken tur att e-tron inte har OTA-uppdateringar. Då får jag fortsätta köra bilen så som jag har vant mig. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar