Ja.BrooklynS skrev:Den står alltså på tomgång för att värma/kyla kupén?
https://www.volvocars.com/mt/support/ma ... nditioning
http://volvo.custhelp.com/app/answers/d ... mote-start
Moderator: Redaktion
Ja.BrooklynS skrev:Den står alltså på tomgång för att värma/kyla kupén?
martinot skrev:Ja.BrooklynS skrev:Den står alltså på tomgång för att värma/kyla kupén?
https://www.volvocars.com/mt/support/ma ... nditioning
http://volvo.custhelp.com/app/answers/d ... mote-start
Hybriderna kan ju dock kyla utan motor igång då det är elektrisk AC pump.backe skrev:martinot skrev:Ja.BrooklynS skrev:Den står alltså på tomgång för att värma/kyla kupén?
https://www.volvocars.com/mt/support/ma ... nditioning
http://volvo.custhelp.com/app/answers/d ... mote-start
Man ställer det som en timer, tror det är intervall om 5 minuter med max 15 minuter om jag minns rätt.
Du eller din kompis pratar nog goja. Inga problem att montera på någon BMW, däremot en doppvärmare är inte alltid ok. Block är okej men inte effektivt.Zalman3 skrev:Pratade med en kompis som kör en BMW.MarkusL skrev:Motorvärmare och kupévärmare startas väl ihop på de flesta fossilbilar. Att ha bilen på tomgång för att kyla verkar ju helidiotiskt, inte minst olagligt på många ställen där tomgångskörning mer än en minut är förbjudet.
Han har en dieselvärmare som bara värmer kupén.
Och en elektrisk motorvärmare gick inte ens att installera!
Får man ens igång en dieselmotor i -30 utan en värmare?
Och även om man får igång den, så måste slitaget vara stort!
markuswesterberg skrev:(Låt mig nu bara ta lite siffror ur luften som säkert inte alls stämmer men som belyser min poäng på ett bra sätt.)
- En elbil har låt säga 75kWh ”energi” i ”tanken”.
- En fossilbil har låt säga 50 l bensin som motsvarar låt säga 300 kWh ”energi”.
- En kall vinterdag kör båda bilarna samma sträcka (låt säga 10 mil) och under denna sträcka åtgår det 20 kWh energi för att hålla 20 C i kupén. För båda bilarna.
- Låt säga att det för elbilen åtgick 20 kWh att köra de 10 milen
- Låt säga att för fossilbilen åtgick det bensin motsvarande 80 kWh energi att köra de 10 milen
...
På min faktura har jag 5 olika skatter och avgifter, några tycker jag ska ingå i faktisk "drivmedelskostnad”, och några inte, då mitt köp av elbil inte påverkar storleken på avgiften:markuswesterberg skrev:Som så ofta börjar tråden spåra lite, haha.
OK med alla om vi tar oss tillbaka till diskussion om faktisk "drivmedelskostnad”?
Många argument för att man inte ska belasta bilen till elen med nätavgifterna. Jag förstår alla resonemang liksom vad som är rätt bokföringsmässigt etc., men tycker ändå att konceptet att låta alla prytlar som nyttjar el dela på kostnaden blir mer "greppbart" och rätt för gemene man att räkna på. Annars är det som med mycket annat lätt att lura sig själv lite. Låta "huset" kosta mer att förse med el än bilen. Eller att rosta mackan skulle vara dyrare per kWh än att ladda bilen. Nåja, spelar mindre roll egentligen men eftersom nätavgiften som några påpekat är beroende av säkringsstorlekarna som i sin tur är beroende av hur mycket el man behöver till hus, bil, bastu etc. så blir det absolut ENKLAST att slå ut alla kostnader över allt. Men alla får tycka och resonera olika.
(...)
Trevlig helg alla!
Ja, siffrorna är ju som sagt uppenbarligen tagna "ur luften", men slutsatsen att kupévärme vid låga temperaturer påverkar elbilens förbrukning mycket mer än fossilbilen är fortfarande korrekt.LarsL skrev:Elbilen är väldigt effektiv och därför syns förluster i tydligare än för en avgasbil. En förbränningsmotor blir dessutom lite effektivare när den belastas hårdare.
markuswesterberg skrev:(Låt mig nu bara ta lite siffror ur luften som säkert inte alls stämmer men som belyser min poäng på ett bra sätt.)
- En elbil har låt säga 75kWh ”energi” i ”tanken”.
- En fossilbil har låt säga 50 l bensin som motsvarar låt säga 300 kWh ”energi”.
- En kall vinterdag kör båda bilarna samma sträcka (låt säga 10 mil) och under denna sträcka åtgår det 20 kWh energi för att hålla 20 C i kupén. För båda bilarna.
- Låt säga att det för elbilen åtgick 20 kWh att köra de 10 milen
- Låt säga att för fossilbilen åtgick det bensin motsvarande 80 kWh energi att köra de 10 milen
...
Förstår att du dragit siffrorna ur en hatt men vill ändå påpeka att de är vansinnigt fel.
Värmaren i bilen har en max effekt på 6kW, tror det är så på Tesla Model 3 och vet att Leaf har den effekten. Om... OM, den skulle gå på max under hela sträckan så skulle förbrukningen i 100km/h bli 6 kWh. Men det är ju väldigt otroligt att värmen skulle gå på max hela tiden.
Fast det som räknas i slutändan är kostnaden och inte kwh. Laddar man hemma kan vi konstatera att man åker billigt. Men närmar man sig 5kr eller över blir elbilen inprincip dyrare än en fossil som drar 0,5l/milen. I förbrukning då räknat. Sen kan vi kasta in service osv men då är vi tillbaka till vilka kostnader som skall ingå i ladda hemma fakturan.markuswesterberg skrev:Som så ofta börjar tråden spåra lite, haha.
OK med alla om vi tar oss tillbaka till diskussion om faktisk "drivmedelskostnad”?
Många argument för att man inte ska belasta bilen till elen med nätavgifterna. Jag förstår alla resonemang liksom vad som är rätt bokföringsmässigt etc., men tycker ändå att konceptet att låta alla prytlar som nyttjar el dela på kostnaden blir mer "greppbart" och rätt för gemene man att räkna på. Annars är det som med mycket annat lätt att lura sig själv lite. Låta "huset" kosta mer att förse med el än bilen. Eller att rosta mackan skulle vara dyrare per kWh än att ladda bilen. Nåja, spelar mindre roll egentligen men eftersom nätavgiften som några påpekat är beroende av säkringsstorlekarna som i sin tur är beroende av hur mycket el man behöver till hus, bil, bastu etc. så blir det absolut ENKLAST att slå ut alla kostnader över allt. Men alla får tycka och resonera olika.
Sedan kommer vi tillbaka till detta med förbrukningen. Den är en springande punkt i det hela ändå. Det är stor skillnad i att räkna med 1,2 kWh/mil och 2,5kWh/mil. Vad är rätt och vad är fel? Finns inget rätt eller fel men återigen så tror jag att de flesta tror sig ha en mycket lägre förbrukning än vad man egentligen har, pga en rad omständigheter. Så, några olika test här vore nyttiga tror jag! För hela elbilsbranschen egentligen. Att lita på vad bilen säger att den förbrukar är som att lita på att alla människor och företag är rakt igenom goda, smarta och förnuftiga. Dumt, med andra ord.
Sen är det en grej till som jag bara vill lyfta även i denna tråd en gång till, som de flesta "nya" elbilsförare inte tänker på eller förstår, nämligen nedan:
(Låt mig nu bara ta lite siffror ur luften som säkert inte alls stämmer men som belyser min poäng på ett bra sätt.)
- En elbil har låt säga 75kWh ”energi” i ”tanken”.
- En fossilbil har låt säga 50 l bensin som motsvarar låt säga 300 kWh ”energi”.
- En kall vinterdag kör båda bilarna samma sträcka (låt säga 10 mil) och under denna sträcka åtgår det 20 kWh energi för att hålla 20 C i kupén. För båda bilarna.
- Låt säga att det för elbilen åtgick 20 kWh att köra de 10 milen
- Låt säga att för fossilbilen åtgick det bensin motsvarande 80 kWh energi att köra de 10 milen
- Vi ser nu att det totalt för elbilen åtgick 40 kWh att köra sträckan och hålla värme i kupén och att över hälften av ”förbrukningen” av energi åtgick till att hålla värmen i kupén. Det motsvarar en ökad förbrukning om 100% (!) jämfört med om vi hade kört en vacker vårdag i april med utetemp 20 C.
- Vi ser att fossilbilen gjorde av med 100 kWh på sträckan. Mycket mer än för elbilen. Men klimatanläggningen stod här bara för en ökad förbrukning av 20/80=25%.
Kontenta?
- Utetempen (eller andra typer av yttre påverkan) påverkar elbilens förbrukning i mycket större utsträckning än fossilbilen, mätt i procent eller om man så vill, mätt i hur många mil bilen kan rulla eller kWh bilen förbrukar/mil
- Elbilen drar fortfarande mycket mindre energi även vintertid (eller om du vill, en mycket varm dag då kupén måste kylas) än en fossilbil
- Elbilens tank innehåller mycket mindre energi än fossilbilens
(Och igen. Påhittade och säkert helt felaktiga siffror men ett resultat som visar min poäng på ett helt korrekt sätt.)
Och till sist, detta med laddförluster ska man heller inte negligera tycker jag. Gör man som sagt testet med att mäta strömmen ut från laddboxen under en period och stämmer av det mot faktiskt antal körda mil så får man ju med detta. Och allt annat också. Så om ingen annan har möjlighet, tid eller vill (vågar?) göra dessa tester så får jag försöka göra det själv helt enkelt. Får be elektrikern installera en separat mätare på nåt uttag och bara ladda där några veckor
Trevlig helg alla!
Bokföringsmässigt så har du nog rätt att man, om man var ett företag, kanske borde låta en del av elnätsavgiften, kostnadsfördelas och "internfaktureras" på elbilen, torktumlaren (något för dig att fördela ut på din budget och ditt konto för dina klädkostnader?), spisen, ungen (kanske att tänka på om du köper ny kraftig dubbel köksugn att du skall kostnadsfördela ut nätavgiften och räkna med klart dyrare matmåltider för familjen framgent?), tvättmaskinen (tänk på kostnadsfördelningen nästa gång du köper nya köksmattor som kan behöva tvättas!).markuswesterberg skrev:
Som så ofta börjar tråden spåra lite, haha.
OK med alla om vi tar oss tillbaka till diskussion om faktisk "drivmedelskostnad”?
Många argument för att man inte ska belasta bilen till elen med nätavgifterna. Jag förstår alla resonemang liksom vad som är rätt bokföringsmässigt etc., men tycker ändå att konceptet att låta alla prytlar som nyttjar el dela på kostnaden blir mer "greppbart" och rätt för gemene man att räkna på. Annars är det som med mycket annat lätt att lura sig själv lite.
Framför allt så slits förbränningsmotorer mycket mer mekaniskt än elmotorer, och tappar därmed en hel del både total effekt och även effektivitet med tiden.LarsL skrev:Elbilen är väldigt effektiv och därför syns förluster i tydligare än för en avgasbil. En förbränningsmotor blir dessutom lite effektivare när den belastas hårdare.
Helt riktigt. Att värma en ICE-bil är i princip gratis på vintern. Man använder den värme som annars går helt till spillo.fth skrev:LarsL skrev:Ja, siffrorna är ju som sagt uppenbarligen tagna "ur luften", men slutsatsen att kupévärme vid låga temperaturer påverkar elbilens förbrukning mycket mer än fossilbilen är fortfarande korrekt.
Fossilbilens kostnad för att värma kupén vid låga temperaturer är ju i stort set noll eftersom det är överskottsvärme från den ineffektiva drivlinan som annars skulle användas för att värma upp resten av universum.
Rätt ordentligt olagligt i de flesta kommuner i Sverige.martinot skrev:Enda undantaget är när det är under nollan på natten och rutorna är nerisade. Då brukar jag starta våran diesel en 20 min innan jag/vi skall iväg för att får bort all frost på rutorna, och slippa hoppa in i en kall bil.
Bor utanför stadskärna. Rätt vanligt bland grannar, och är knappast ensam om det. Ser inte det som något större problem.LarsL skrev:Rätt ordentligt olagligt i de flesta kommuner i Sverige.martinot skrev:Enda undantaget är när det är under nollan på natten och rutorna är nerisade. Då brukar jag starta våran diesel en 20 min innan jag/vi skall iväg för att får bort all frost på rutorna, och slippa hoppa in i en kall bil.
Varierar mellan kommuner.martinot skrev:Bor utanför stadskärna. Rätt vanligt bland grannar, och är knappast ensam om det. Ser inte det som något större problem.LarsL skrev:Rätt ordentligt olagligt i de flesta kommuner i Sverige.martinot skrev:Enda undantaget är när det är under nollan på natten och rutorna är nerisade. Då brukar jag starta våran diesel en 20 min innan jag/vi skall iväg för att får bort all frost på rutorna, och slippa hoppa in i en kall bil.
Indeed!markuswesterberg skrev:Älskar detta forum och alla tyckare och vetare (jag är en av dem!) som älskar att argumentera med varandra
Frågan i tråden är drivmedelskostnaden, inte total cost of ownership TCO för bilen. Därför ska inte bilens överpris med i beräkningen enligt mig. Inte heller skillnad i servicekostnader, värdeminskning (om det nu finns någon skillnad) och försäkring.LarsL skrev:Om ni ska vara så här pet noga så kanske även bilens ”överpris” ska med i beräkningen?
Helt rätt.Johlei skrev:Frågan i tråden är drivmedelskostnaden, inte total cost of ownership TCO för bilen. Därför ska inte bilens överpris med i beräkningen enligt mig. Inte heller skillnad i servicekostnader, värdeminskning (om det nu finns någon skillnad) och försäkring.LarsL skrev:Om ni ska vara så här pet noga så kanske även bilens ”överpris” ska med i beräkningen?