Drivee lanserar kinesiska el och gasbilar i Sverige.
Nytt bilmärke till Sverige i höst – bara el och gas.
Sverige får ett nytt bilmärke i höst. Det är kinesiska DFSK som med hjälp av en importör i Växjö lanserar totalt tre olika modeller, två som drivs med biogas och en renodlad elbil. Nästa år ska DFSK lansera ytterligare två bilar.
Det är de två kinesiska företagen Dongfeng Motors och Sokon som står bakom bilmärket DFSK. De två företagen har tillsammans cirka 150 000 anställda med totalt sju bilfabriker i USA, Indonesien och Kina. Utvecklingen av de nya bilarna sker i USA, Kina, Japan, Tyskland och även i Sverige.
Och det är ingen liten tillverkare som nu lanserar modeller i Sverige. Den totala produktionsvolymen uppgår till 3,8 miljoner bilar – eller drygt fem gånger så mycket som Volvo Cars totala produktion.
DFSK-bilarna importeras till Sverige av Växjö-företaget Drivee Automobile. Importören ska sköta försäljningen i Sverige, Danmark och Finland med start i Sverige i höst.
Drivee kommer i första hand att importera tre olika suvmodeller. Två av dem kommer att biogaskonverteras av Konvegas Sweden AB.
Anledningen till gaskonverteringen är att Drivee bara vill sälja klimatvänliga bilar och med biogas som drivmedel går det att nå nära noll i fossilt klimatavtryck.
En av de två stora biogassuvarna kommer att säljas med sju sittplatser. Modellnamnet är DFSK Fengong 80. Den mindre biogassuven heter DFSK Fengon 5.
Den tredje suven blir eldriven med ett batteri på 53,61 kWh. Importören uppger att räckvidden på elsuven är 30 mil och modellnamnet är DFSK Seres 3 Electric.
Nästa år ska Drivee lansera ytterligare två modeller, även det suvar och med eldrift. Försäljningen av de första bilarna görs av El & Biogasbilar AB, även det ett företag som är baserat i Växjö. Under det kommande året ska Drivee teckna avtal med fler återförsäljare.
Det går också att beställa bilarna via märkes svenska hemsida.
På bilderna här ses modellen Seres SF5 som på hemsidan uppges komma i ett senare skede.
Intressant är att den här V2V på 40kW så den enkelt kan ladda en annan elbil.
V2V lading tillater at man kan lade opp andre elektriske biler direkte fra batteriet. Meget nyttig om man møter på uheldige bilister i områder med dårlige lademuligheter. Lader med inntil 40 kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Såg en sådan i Växjö om undrade vad det va för något, så kollade upp den och växjö el o biogasbilar ägde den.
Ifall någon är intresserad så är reg GAD38K
Såg en sådan i Växjö om undrade vad det va för något, så kollade upp den och växjö el o biogasbilar ägde den.
Ifall någon är intresserad så är reg GAD38K
Och vem vill ha en sån skitbil?
Skattemånad Januari | Maj | September
Malus / Förhöjd skatt (år 1 - 3) 12 931
Beräknad fordonsskatt (år 4 - ) 2 824
Blandad
10,2 l/100km
Bränsleförbrukning WLTP
Låg
15,4 l/100km
Medium
11 l/100km
Hög
10,1 l/100km
Extra Hög
12,4 l/100km
Utsläpp WLTP
CO₂, Låg
349 g/km
CO₂, Medium
252 g/km
CO₂, Hög
233 g/km
CO₂, Extra Hög
285 g/km
CO₂, Blandad
271 g/km
CO
779 mg/km
NMHC
31,4 mg/km
NOx
39,9 mg/km
Såg en sådan i Växjö om undrade vad det va för något, så kollade upp den och växjö el o biogasbilar ägde den.
Ifall någon är intresserad så är reg GAD38K
Och vem vill ha en sån skitbil?...
Ingen aning, kollade också upp den och häpnades över hur den var. Tänkte att om man nu tar in ett nytt märke så borde den vara bättre eller iaf bland de bättre op den europeiska marknaden. men det kan man ju inte säga att den är.
Tänkte mest de va kul o dela med sig om någon ville kolla. Tänkte inte rekommendera den.
Såg en sådan i Växjö om undrade vad det va för något, så kollade upp den och växjö el o biogasbilar ägde den.
Ifall någon är intresserad så är reg GAD38K
Och vem vill ha en sån skitbil?
Skattemånad Januari | Maj | September
Malus / Förhöjd skatt (år 1 - 3) 12 931
Beräknad fordonsskatt (år 4 - ) 2 824
Blandad
10,2 l/100km
Bränsleförbrukning WLTP
Låg
15,4 l/100km
Medium
11 l/100km
Hög
10,1 l/100km
Extra Hög
12,4 l/100km
Utsläpp WLTP
CO₂, Låg
349 g/km
CO₂, Medium
252 g/km
CO₂, Hög
233 g/km
CO₂, Extra Hög
285 g/km
CO₂, Blandad
271 g/km
CO
779 mg/km
NMHC
31,4 mg/km
NOx
39,9 mg/km
Länk?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skatten är 1592kr om året på den enl transportstyrelsen
Över 12000 blir det som bensinbil. Såg att car.info anger det men vet att deras uppgifter inte alltid hänger med
Såg en sådan i Växjö om undrade vad det va för något, så kollade upp den och växjö el o biogasbilar ägde den.
Ifall någon är intresserad så är reg GAD38K
Och vem vill ha en sån skitbil?
Skattemånad Januari | Maj | September
Malus / Förhöjd skatt (år 1 - 3) 12 931
Beräknad fordonsskatt (år 4 - ) 2 824
Blandad
10,2 l/100km
Bränsleförbrukning WLTP
Låg
15,4 l/100km
Medium
11 l/100km
Hög
10,1 l/100km
Extra Hög
12,4 l/100km
Utsläpp WLTP
CO₂, Låg
349 g/km
CO₂, Medium
252 g/km
CO₂, Hög
233 g/km
CO₂, Extra Hög
285 g/km
CO₂, Blandad
271 g/km
CO
779 mg/km
NMHC
31,4 mg/km
NOx
39,9 mg/km
On the morning of October 8, the first batch of 200 electric vehicles under SERES brand exported to Germany held a launch ceremony.
The batch of SERES’ 3 models will arrive in the German market in one month by sea.
It looks like a cheetah and the appearance originates from the biomimetic design aesthetics, injecting the life vitality and dynamic tension into your driving.
Noterade även att de skröt om BAIC X55's ultralåga Cd på 0.35 på hemsidan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
It looks like a cheetah and the appearance originates from the biomimetic design aesthetics, injecting the life vitality and dynamic tension into your driving.
Noterade även att de skröt om BAIC X55's ultralåga Cd på 0.35 på hemsidan.
SF5 EV-serien:
Ny elbil får Porsche-fördelar
Den elektriska SUV: n får råa prestanda och spännande ny teknik.
Det är inget fel med prestanda, för med 694 hästkrafter från 1 040 Nm går sprinten till 100 km / h på 3,5 sekunder och toppfarten anges till 250 km / h.
Seres SF5 går i produktion idag och en gång före sommaren räknar importören med att de första bilarna kan levereras till norska kunder om stora rev inte dyker upp i havet.
Bilarna kommer naturligtvis att garanteras i nivå med de andra bilarna på marknaden. Det betyder 5 år för bilen och 8 år / 160 000 kilometer för batteriet.
Seres SF5 är en av flera kinesiskt byggda elbilar med ambitioner att karaktärisera europeiska vägar i framtiden.
Den elektriska SUV: n kommer inte att levereras till norska kunder förrän under andra kvartalet 2021, men vi hittade en kopia med norska testplattor nyligen. De släta, strömlinjeformade linjerna väckte vår uppmärksamhet långt innan vi insåg att det var nykomlingen vi hade stött på. Enligt vår åsikt har bilen ett mycket iögonfallande yttre.
Seres SF5 har redan fått en importör i norska Autoindustri, som ingår i Gill Group. Det var också på Gill Gruppens parkeringsplats i Hagan som vi hittade Seres SF5.
Ny här på forumet men frågade för skoj skull importören om dessa bilar var testade i euroncap vilket ingen av modellerna var. Kan vara bra att ha med sig.
Var och tittade på DFSK Seres 3 för ett tag sedan. Inget som direkt sticker ut, inredningen känns som en Nissan eller Kia. Egentligen var det bara klistermärkena på kinesiska och lite svajig engelska i motorrumet som avslöjade ursprungslandet. Såg ut som att den har ett fullstort reservhjul, så man verkar inte ha behövt klämma in batteriet med skohorn som i andra elbilar.
Dess akilleshäl är ett alldeles för högt pris för ett helt okänt märke. Frågade säljaren om han sålt någon, "Nej, men vi har sålt flera Seres 5 osedda."
Jag känner nog att jag hoppar över Seres 3. Seres 5 kan bli en skräll.