Efter att ha läst denna tråden så blev jag så sugen på en Honda e att jag var tvungen att provköra den. Provkörde igår och gillade skarpt bilen. Haft en Tesla s innan och en e-up. Jämfört med e-up så kändes den bättre och roligare på alla punkter. Jämfört med Teslan så kändes den cool och stor vill ha faktor men räckvidden sjönk väldigt snabbt när man gasade. Stort plus för att man kunde koppla ur antispinn enkelt och busa lite med bilen när andan faller på
Några frågor som dök upp:
1: Säljaren sa att man inte kunde byta från 17” till 16” fälgar för att bilen var programmerad från fabriken. Stämmer detta verkligen?
2: Vad tror ni värdeminskningen blir på denna bilen per år de första 1, 2 och 3 åren? Kan man köpa en begagnad för säg 200tkr om ett år med 5-7000 mil? Den jag kollade på var registrerad 2020 med 990 mil på mätaren och kostade 299tkr.
3: Finns det många sålda Honda e? Kommer det bli lätt att hitta en begagnad om 1-2 år?
4: Enligt säljaren så ingick abonnemang på appen till första ägaren så länge som den hade bilen. Men den bilen jag kollade på var registrerad 2020 och där kostade det 480kr om året. Kanske ingen big deal men gillar inte det sättet. Bättre att att de alltid ingår och att första ägaren betalar lite mer. Ingår det verkligen till första ägaren för alltid?
5: Man skulle kunna köpa en dragkrok som cykelhållare. Någon som känner till en Honda e som dragit ett riktigt släp? (Trots att det är olagligt?)
6: Någon som hört om facelift med större batteri i framtiden? När i så fall?
7: Hur är det med mjukvaruuppdatering? Kan det lösa den höga förbrukningen?
8: Är ni fortfarande nöjda med era köp av Honda e?