Honda E
Moderator: Redaktion
Re: Honda E
Ja, någon långfärdsbil är inte Honda e . Det tog 16 timmar för Björn att köra 1000km. Lite oroande om det tar 16-17 timar med AC laddning hemma. Vid eventuellt köp så skulle jag nog köra 10-15 mil per dag och jag har ganska tung högerfot. Men man kan kanske ladda på jobb och ibland är man hemma i tid så då blir det många laddtimmar.
Re: Honda E
Hade den haft 3-fas-laddning så hade det fungerat, men nu låter det lite som att utmana gränserna för dig i vissa lägen.Richardk skrev:Ja, någon långfärdsbil är inte Honda e . Det tog 16 timmar för Björn att köra 1000km. Lite oroande om det tar 16-17 timar med AC laddning hemma. Vid eventuellt köp så skulle jag nog köra 10-15 mil per dag och jag har ganska tung högerfot. Men man kan kanske ladda på jobb och ibland är man hemma i tid så då blir det många laddtimmar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Honda E
*LOL*Richardk skrev:”Living on the edge” kan i bland vara kul/utmanande.
Finns fördelar med nästan allt - gäller bara att omvandla nackdelar till fördelar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Honda E
Det tyckte jag också första året med en Leaf 24 och 10 mil till min kund dåRichardk skrev:”Living on the edge” kan i bland vara kul/utmanande.
Nu känns det ungefär… been there done that. 101% ungefär…
Fast visst, utan den erfarenheten så hade det kanske inte blivit någon Tesla redan tidigt 2015…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Honda E
Jag har ju tack och lov aldrig varit där. Vete fan om jag skulle våga mig ut i en bil som inte klarar mer än 10 mil. Jag tycker att vår e-Golf ligger på gränsen med sina 20 mil. Det räcker, och vi behöver i princip aldrig ladda till 100%, men mindre räckvidd än så skulle jag inte vilja ha. Då blir det nog jobbigt.Bjelke skrev:Det tyckte jag också första året med en Leaf 24 och 10 mil till min kund dåRichardk skrev:”Living on the edge” kan i bland vara kul/utmanande.
Nu känns det ungefär… been there done that. 101% ungefär…
Fast visst, utan den erfarenheten så hade det kanske inte blivit någon Tesla redan tidigt 2015…
Som långfärdsbil har jag ju alltid haft bilar som klarat runt 35 mil. Båda Teslor gjorde det, e-tron inte riktigt alltid, och Ioniq5 nu klarar det fint igen. Det verkar ändå som att det är där nånstans gränsen går om man inte vill lägga sina slantar på en LR Tesla av nyare slag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Honda E
Hmmm.Richardk skrev:Tack för klargörandet angående laddningen. Tog lite tid innan jag förstod:). Så om jag förstått det rätt så; ute på stan om man hittar en 22kW AC laddare så kan man ladda 32A, och då har man fullt batteri på under fem timmar. Alternativt DC laddning på 30 min. Eller 15 timmar hemma för 0-100% med 10A.
Bilen har väl 35kWh batteri men den använder väl bara 30 som jag förstått det.
Om du skulle ladda 30kWh med ett enfas uttag a 13A vilket är Max på 1,5mm2 så kan du nå nästan 3kWh vilket betyder att du skulle ladda ett helt tomt batteri på 10 timmar.
Re: Honda E
Fast nu var det ju 0-100% vi diskuterade. Mig veterligen laddar ingen elbil med peakhastighet i hela det spektrat.Dafro skrev:Lite parantes, E-tron laddar skapligt konstant 20 -80% men säg övriga förutom E-tron.Legato skrev:Korrekt gällande AC. Lite optimistiska siffror kanske, men å andra sidan laddar man ju aldrig riktigt 0-100.Richardk skrev:Tack för klargörandet angående laddningen. Tog lite tid innan jag förstod:). Så om jag förstått det rätt så; ute på stan om man hittar en 22kW AC laddare så kan man ladda 32A, och då har man fullt batteri på under fem timmar. Alternativt DC laddning på 30 min. Eller 15 timmar hemma för 0-100% med 10A.
5 timmar med 22 kW AC.
16-17 timmar med 10A hemma (lite förluster, samt på vintern först lite uppvärmning)
Gällande DC tar det dock längre tid. Det är svårt att komma över 45 kW och laddar man 0-100% handlar det nog snarare om ca 25 kW i snitt, dvs över en timmes laddning. Är ju samma sak med övriga elbilar dock, man får ju långt ifrån peak-effekt över hela laddcykeln. 20-80% tar ca 35 minuter enligt Björn Nyland, jag har snabbladdat min bil en gång totalt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda E
Undrar fortfarande varför det är otänkbart med större säkring. Med 16 Ampere tar det ju ca 10 timmar.Richardk skrev:Ja, någon långfärdsbil är inte Honda e . Det tog 16 timmar för Björn att köra 1000km. Lite oroande om det tar 16-17 timar med AC laddning hemma. Vid eventuellt köp så skulle jag nog köra 10-15 mil per dag och jag har ganska tung högerfot. Men man kan kanske ladda på jobb och ibland är man hemma i tid så då blir det många laddtimmar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda E
Nej, otänkbart är det inte med större säkring, men jag har klarat mig med 16A med en e-up som också har 1-fas laddning på samma pendlingssträcka (9mil tor). Jag tror det hade funkat i 98% av alla vardagliga körningar med en Honda e (och vi har fler bilar). Gillar bilen skarpt men nu med stigande elpriser så börjar man tänka att man ska ha stort batteri och 3-fas laddning så man kan ladda när det är billigt.
I mitt huvud så tänker jag typ i 3 timmar att jag ska köpa en Honda e som ska komplettera vår BMW m550d diesel bil, som vi behöver för att köra husvagn på sommaren. När typ 3 timmar gått så har jag mer eller mindre bestämt mig för att köpa en model 3 performance, och sälja BMWn och köpa en billigare dragbil till husvagnen. Vill egentligen inte ha dyra bilar för 600tkr + (med enorm värdeminskning, eftersom jag kör typ 4000 mil om året) och det var där Honda e var ett bra alternativ. Jag kommer hinna ändra mig många gånger till. Bäst är väl att bara sitta lugnt i båten. Då sjunker priserna på både Hondan och M3P så får jag se vad hjärtat bankar mest för sen. Sorry för OT.
I mitt huvud så tänker jag typ i 3 timmar att jag ska köpa en Honda e som ska komplettera vår BMW m550d diesel bil, som vi behöver för att köra husvagn på sommaren. När typ 3 timmar gått så har jag mer eller mindre bestämt mig för att köpa en model 3 performance, och sälja BMWn och köpa en billigare dragbil till husvagnen. Vill egentligen inte ha dyra bilar för 600tkr + (med enorm värdeminskning, eftersom jag kör typ 4000 mil om året) och det var där Honda e var ett bra alternativ. Jag kommer hinna ändra mig många gånger till. Bäst är väl att bara sitta lugnt i båten. Då sjunker priserna på både Hondan och M3P så får jag se vad hjärtat bankar mest för sen. Sorry för OT.
Re: Honda E
Tja, M3P är ju en fantastisk bil det också... Så länge valen står mellan två riktigt bra alternativ så blir det ju inte fel hur som. Är likadan för övrigt, funderar typ redan när jag skaffar en bil vad som ska ersätta den... EV6 GT, I4M, E-tron GT, 3P är alla alternativ som snurrar som ersättare när Audin försvinner nästa sommar Hondan skulle säljas men just nu känns det som den får vara kvar "för alltid" som tredjebil.Richardk skrev:Nej, otänkbart är det inte med större säkring, men jag har klarat mig med 16A med en e-up som också har 1-fas laddning på samma pendlingssträcka (9mil tor). Jag tror det hade funkat i 98% av alla vardagliga körningar med en Honda e (och vi har fler bilar). Gillar bilen skarpt men nu med stigande elpriser så börjar man tänka att man ska ha stort batteri och 3-fas laddning så man kan ladda när det är billigt.
I mitt huvud så tänker jag typ i 3 timmar att jag ska köpa en Honda e som ska komplettera vår BMW m550d diesel bil, som vi behöver för att köra husvagn på sommaren. När typ 3 timmar gått så har jag mer eller mindre bestämt mig för att köpa en model 3 performance, och sälja BMWn och köpa en billigare dragbil till husvagnen. Vill egentligen inte ha dyra bilar för 600tkr + (med enorm värdeminskning, eftersom jag kör typ 4000 mil om året) och det var där Honda e var ett bra alternativ. Jag kommer hinna ändra mig många gånger till. Bäst är väl att bara sitta lugnt i båten. Då sjunker priserna på både Hondan och M3P så får jag se vad hjärtat bankar mest för sen. Sorry för OT.
Hade det varit jag så hade all prio varit att slippa köra fossilen, så ur det perspektivet är väl 3P ett bättre alternativ.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021