Honda E
Moderator: Redaktion
Re: Honda E
Ang förbrukningen så har jag åkt från Värmdö till Brottby och sedan tillbaka. Det är ca 15 mil under tidig vår förra året. Det var på håret som man säger.
Sen har jag märkt att den är törstig som fan i början sedan planar den ut, brukar ligga runt 15kWh förbrukning efter 15-20min körning.
Sen har jag märkt att den är törstig som fan i början sedan planar den ut, brukar ligga runt 15kWh förbrukning efter 15-20min körning.
Re: Honda E
Tack bra att vetaPhR34k skrev:Ang förbrukningen så har jag åkt från Värmdö till Brottby och sedan tillbaka. Det är ca 15 mil under tidig vår förra året. Det var på håret som man säger.
Sen har jag märkt att den är törstig som fan i början sedan planar den ut, brukar ligga runt 15kWh förbrukning efter 15-20min körning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Honda E
Ingen fara.Pontus skrev:Tack bra att vetaPhR34k skrev:Ang förbrukningen så har jag åkt från Värmdö till Brottby och sedan tillbaka. Det är ca 15 mil under tidig vår förra året. Det var på håret som man säger.
Sen har jag märkt att den är törstig som fan i början sedan planar den ut, brukar ligga runt 15kWh förbrukning efter 15-20min körning.
Är det något mer du undrar så kan jag försöka svara. Har haft våran i familjen i 1 1/2 år snart.
Re: Honda E
Intressant. Vad beror det på tror du? Är det batterivärmaren som jobbar på högtryck de första milen så som i e-tron?PhR34k skrev:Ang förbrukningen så har jag åkt från Värmdö till Brottby och sedan tillbaka. Det är ca 15 mil under tidig vår förra året. Det var på håret som man säger.
Sen har jag märkt att den är törstig som fan i början sedan planar den ut, brukar ligga runt 15kWh förbrukning efter 15-20min körning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Honda E
Måste vara något i den stilen för det hjälper inte att slå av värmen heller.mati skrev:Intressant. Vad beror det på tror du? Är det batterivärmaren som jobbar på högtryck de första milen så som i e-tron?PhR34k skrev:Ang förbrukningen så har jag åkt från Värmdö till Brottby och sedan tillbaka. Det är ca 15 mil under tidig vår förra året. Det var på håret som man säger.
Sen har jag märkt att den är törstig som fan i början sedan planar den ut, brukar ligga runt 15kWh förbrukning efter 15-20min körning.
Re: Honda E
Då är det ju det sedvanliga och tråkiga problemet att bilen slösar energi förmodligen helt i onödan. Man behöver inte ett varmt batteri när man bara ska köra några få mil. Konstigt att det ska vara så svårt för biltillverkarna att lösa detta på ett bra sätt.PhR34k skrev:Måste vara något i den stilen för det hjälper inte att slå av värmen heller.mati skrev:Intressant. Vad beror det på tror du? Är det batterivärmaren som jobbar på högtryck de första milen så som i e-tron?PhR34k skrev:Ang förbrukningen så har jag åkt från Värmdö till Brottby och sedan tillbaka. Det är ca 15 mil under tidig vår förra året. Det var på håret som man säger.
Sen har jag märkt att den är törstig som fan i början sedan planar den ut, brukar ligga runt 15kWh förbrukning efter 15-20min körning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Honda E
Där håller jag inte med. På vår får man ca 30 km extra räckvidd när det är några minusgrader och man slår av värmen. Jag tror kupévärmaren är onödigt "törstig".PhR34k skrev:Måste vara något i den stilen för det hjälper inte att slå av värmen heller.mati skrev:Intressant. Vad beror det på tror du? Är det batterivärmaren som jobbar på högtryck de första milen så som i e-tron?PhR34k skrev:Ang förbrukningen så har jag åkt från Värmdö till Brottby och sedan tillbaka. Det är ca 15 mil under tidig vår förra året. Det var på håret som man säger.
Sen har jag märkt att den är törstig som fan i början sedan planar den ut, brukar ligga runt 15kWh förbrukning efter 15-20min körning.
Med temperatur runt nollan och ca 90 km/h så drar min ca 2 kWh/mil när kupén är uppvärmd (dvs ca 15 mil räckvidd). Upplever att den drar ungefär lika mycket som min Model 3 på 20“-fälg drog.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda E
Alltså ja. Man får mer km men den är fortfarande törstig. Alltså det står tex 100km räckvidd, slår du av värmen så får du 25km extra men det står så oavsett, även när bilen är ”varm” så får man typ 20 km extra om man slår av kliman. Det var det jag menadeLegato skrev:Där håller jag inte med. På vår får man ca 30 km extra räckvidd när det är några minusgrader och man slår av värmen. Jag tror kupévärmaren är onödigt "törstig".PhR34k skrev:Måste vara något i den stilen för det hjälper inte att slå av värmen heller.mati skrev:Intressant. Vad beror det på tror du? Är det batterivärmaren som jobbar på högtryck de första milen så som i e-tron?PhR34k skrev:Ang förbrukningen så har jag åkt från Värmdö till Brottby och sedan tillbaka. Det är ca 15 mil under tidig vår förra året. Det var på håret som man säger.
Sen har jag märkt att den är törstig som fan i början sedan planar den ut, brukar ligga runt 15kWh förbrukning efter 15-20min körning.
Med temperatur runt nollan och ca 90 km/h så drar min ca 2 kWh/mil när kupén är uppvärmd. Upplever att den drar ungefär lika mycket som min Model 3 på 20“-fälg drog.
Re: Honda E
Oj, men vad förbrukar den då innan kupén är uppvärmd?Legato skrev:Med temperatur runt nollan och ca 90 km/h så drar min ca 2 kWh/mil när kupén är uppvärmd (dvs ca 15 mil räckvidd). Upplever att den drar ungefär lika mycket som min Model 3 på 20“-fälg drog.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Honda E
Efter att ha läst denna tråden så blev jag så sugen på en Honda e att jag var tvungen att provköra den. Provkörde igår och gillade skarpt bilen. Haft en Tesla s innan och en e-up. Jämfört med e-up så kändes den bättre och roligare på alla punkter. Jämfört med Teslan så kändes den cool och stor vill ha faktor men räckvidden sjönk väldigt snabbt när man gasade. Stort plus för att man kunde koppla ur antispinn enkelt och busa lite med bilen när andan faller på
Några frågor som dök upp:
1: Säljaren sa att man inte kunde byta från 17” till 16” fälgar för att bilen var programmerad från fabriken. Stämmer detta verkligen?
2: Vad tror ni värdeminskningen blir på denna bilen per år de första 1, 2 och 3 åren? Kan man köpa en begagnad för säg 200tkr om ett år med 5-7000 mil? Den jag kollade på var registrerad 2020 med 990 mil på mätaren och kostade 299tkr.
3: Finns det många sålda Honda e? Kommer det bli lätt att hitta en begagnad om 1-2 år?
4: Enligt säljaren så ingick abonnemang på appen till första ägaren så länge som den hade bilen. Men den bilen jag kollade på var registrerad 2020 och där kostade det 480kr om året. Kanske ingen big deal men gillar inte det sättet. Bättre att att de alltid ingår och att första ägaren betalar lite mer. Ingår det verkligen till första ägaren för alltid?
5: Man skulle kunna köpa en dragkrok som cykelhållare. Någon som känner till en Honda e som dragit ett riktigt släp? (Trots att det är olagligt?)
6: Någon som hört om facelift med större batteri i framtiden? När i så fall?
7: Hur är det med mjukvaruuppdatering? Kan det lösa den höga förbrukningen?
8: Är ni fortfarande nöjda med era köp av Honda e?
Några frågor som dök upp:
1: Säljaren sa att man inte kunde byta från 17” till 16” fälgar för att bilen var programmerad från fabriken. Stämmer detta verkligen?
2: Vad tror ni värdeminskningen blir på denna bilen per år de första 1, 2 och 3 åren? Kan man köpa en begagnad för säg 200tkr om ett år med 5-7000 mil? Den jag kollade på var registrerad 2020 med 990 mil på mätaren och kostade 299tkr.
3: Finns det många sålda Honda e? Kommer det bli lätt att hitta en begagnad om 1-2 år?
4: Enligt säljaren så ingick abonnemang på appen till första ägaren så länge som den hade bilen. Men den bilen jag kollade på var registrerad 2020 och där kostade det 480kr om året. Kanske ingen big deal men gillar inte det sättet. Bättre att att de alltid ingår och att första ägaren betalar lite mer. Ingår det verkligen till första ägaren för alltid?
5: Man skulle kunna köpa en dragkrok som cykelhållare. Någon som känner till en Honda e som dragit ett riktigt släp? (Trots att det är olagligt?)
6: Någon som hört om facelift med större batteri i framtiden? När i så fall?
7: Hur är det med mjukvaruuppdatering? Kan det lösa den höga förbrukningen?
8: Är ni fortfarande nöjda med era köp av Honda e?
Re: Honda E
Runt 2,5 vid samma temperatur skulle jag säga. Det blir dock väldigt varmt och skönt, tycker det alltid blir "intensivare" värme i en liten kupé.mati skrev:Oj, men vad förbrukar den då innan kupén är uppvärmd?Legato skrev:Med temperatur runt nollan och ca 90 km/h så drar min ca 2 kWh/mil när kupén är uppvärmd (dvs ca 15 mil räckvidd). Upplever att den drar ungefär lika mycket som min Model 3 på 20“-fälg drog.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda E
Förbrukar verkligen Hondan så mycket?Legato skrev:Runt 2,5 vid samma temperatur skulle jag säga. Det blir dock väldigt varmt och skönt, tycker det alltid blir "intensivare" värme i en liten kupé.mati skrev:Oj, men vad förbrukar den då innan kupén är uppvärmd?Legato skrev:Med temperatur runt nollan och ca 90 km/h så drar min ca 2 kWh/mil när kupén är uppvärmd (dvs ca 15 mil räckvidd). Upplever att den drar ungefär lika mycket som min Model 3 på 20“-fälg drog.
Den drar betydligt mer än min M3P med 20tums friktionsdäck i så fall.
Re: Honda E
Det är en riktigt kul och busig bil, särskilt vintertid!Richardk skrev:Efter att ha läst denna tråden så blev jag så sugen på en Honda e att jag var tvungen att provköra den. Provkörde igår och gillade skarpt bilen. Haft en Tesla s innan och en e-up. Jämfört med e-up så kändes den bättre och roligare på alla punkter. Jämfört med Teslan så kändes den cool och stor vill ha faktor men räckvidden sjönk väldigt snabbt när man gasade. Stort plus för att man kunde koppla ur antispinn enkelt och busa lite med bilen när andan faller på
Några frågor som dök upp:
1: Säljaren sa att man inte kunde byta från 17” till 16” fälgar för att bilen var programmerad från fabriken. Stämmer detta verkligen?
2: Vad tror ni värdeminskningen blir på denna bilen per år de första 1, 2 och 3 åren? Kan man köpa en begagnad för säg 200tkr om ett år med 5-7000 mil? Den jag kollade på var registrerad 2020 med 990 mil på mätaren och kostade 299tkr.
3: Finns det många sålda Honda e? Kommer det bli lätt att hitta en begagnad om 1-2 år?
4: Enligt säljaren så ingick abonnemang på appen till första ägaren så länge som den hade bilen. Men den bilen jag kollade på var registrerad 2020 och där kostade det 480kr om året. Kanske ingen big deal men gillar inte det sättet. Bättre att att de alltid ingår och att första ägaren betalar lite mer. Ingår det verkligen till första ägaren för alltid?
5: Man skulle kunna köpa en dragkrok som cykelhållare. Någon som känner till en Honda e som dragit ett riktigt släp? (Trots att det är olagligt?)
6: Någon som hört om facelift med större batteri i framtiden? När i så fall?
7: Hur är det med mjukvaruuppdatering? Kan det lösa den höga förbrukningen?
8: Är ni fortfarande nöjda med era köp av Honda e?
1. Det är fel, de levereras ju tom med 16" från fabrik för den som vill.
2. I teorin ja det tror jag, i praktiken nej dock. Tror få/inga kommer rulla så mycket på så kort tid. Det är inte en bil för långresa.
3. Nej det kan man väl inte påstå. Ca 300 sålda i Sverige.
4. Basabonnemanget ingår tror jag men tilläggsfunktioner som geofencing och mobil nyckel kostar extra efter ett år.
5. Ej läst om. Bortsett från att det är olagligt så skulle räckvidden bli orimligt liten.
6. Rykten finns alltid men tror det är osannolikt. Det är en bil byggd för citykörning. Personligen skulle jag inte ens vilja ha ett större och tyngre batteri.
7. Tyvärr varit stendött på den fronten, men man ska aldrig säga aldrig
8. JA! Trots att min app inte funkar och trots avsevärt dyrare övriga bilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda E
Allt beror på hur man kör Den är likvärdig i förbrukning med min 3LR med 20 tums friktion som jag hade. Den startade jag dock väldigt sällan kall eftersom appen funkadeDexter skrev:Förbrukar verkligen Hondan så mycket?Legato skrev:Runt 2,5 vid samma temperatur skulle jag säga. Det blir dock väldigt varmt och skönt, tycker det alltid blir "intensivare" värme i en liten kupé.mati skrev:Oj, men vad förbrukar den då innan kupén är uppvärmd?Legato skrev:Med temperatur runt nollan och ca 90 km/h så drar min ca 2 kWh/mil när kupén är uppvärmd (dvs ca 15 mil räckvidd). Upplever att den drar ungefär lika mycket som min Model 3 på 20“-fälg drog.
Den drar betydligt mer än min M3P med 20tums friktionsdäck i så fall.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda E
Tack för svar.Legato skrev:Det är en riktigt kul och busig bil, särskilt vintertid!Richardk skrev:Efter att ha läst denna tråden så blev jag så sugen på en Honda e att jag var tvungen att provköra den. Provkörde igår och gillade skarpt bilen. Haft en Tesla s innan och en e-up. Jämfört med e-up så kändes den bättre och roligare på alla punkter. Jämfört med Teslan så kändes den cool och stor vill ha faktor men räckvidden sjönk väldigt snabbt när man gasade. Stort plus för att man kunde koppla ur antispinn enkelt och busa lite med bilen när andan faller på
Några frågor som dök upp:
1: Säljaren sa att man inte kunde byta från 17” till 16” fälgar för att bilen var programmerad från fabriken. Stämmer detta verkligen?
2: Vad tror ni värdeminskningen blir på denna bilen per år de första 1, 2 och 3 åren? Kan man köpa en begagnad för säg 200tkr om ett år med 5-7000 mil? Den jag kollade på var registrerad 2020 med 990 mil på mätaren och kostade 299tkr.
3: Finns det många sålda Honda e? Kommer det bli lätt att hitta en begagnad om 1-2 år?
4: Enligt säljaren så ingick abonnemang på appen till första ägaren så länge som den hade bilen. Men den bilen jag kollade på var registrerad 2020 och där kostade det 480kr om året. Kanske ingen big deal men gillar inte det sättet. Bättre att att de alltid ingår och att första ägaren betalar lite mer. Ingår det verkligen till första ägaren för alltid?
5: Man skulle kunna köpa en dragkrok som cykelhållare. Någon som känner till en Honda e som dragit ett riktigt släp? (Trots att det är olagligt?)
6: Någon som hört om facelift med större batteri i framtiden? När i så fall?
7: Hur är det med mjukvaruuppdatering? Kan det lösa den höga förbrukningen?
8: Är ni fortfarande nöjda med era köp av Honda e?
1. Det är fel, de levereras ju tom med 16" från fabrik för den som vill.
2. I teorin ja det tror jag, i praktiken nej dock. Tror få/inga kommer rulla så mycket på så kort tid. Det är inte en bil för långresa.
3. Nej det kan man väl inte påstå. Ca 300 sålda i Sverige.
4. Basabonnemanget ingår tror jag men tilläggsfunktioner som geofencing och mobil nyckel kostar extra efter ett år.
5. Ej läst om. Bortsett från att det är olagligt så skulle räckvidden bli orimligt liten.
6. Rykten finns alltid men tror det är osannolikt. Det är en bil byggd för citykörning. Personligen skulle jag inte ens vilja ha ett större och tyngre batteri.
7. Tyvärr varit stendött på den fronten, men man ska aldrig säga aldrig
8. JA! Trots att min app inte funkar och trots avsevärt dyrare övriga bilar.
Tänkte bara förtydliga visa saker.
1: På fråga ett så tror jag säljaren inte ville byta fälgar mellan bilarna eftersom han hade flera Honda e. Så han drog troligen en liten lögn. Men enligt honom så var det väldigt viktigt att om bilen sålts med 17” så skulle den inte köras med 16” fälgar.
6: Där tänkte jag mer som den uppgraderingen som e-up fick med större batteri men samma yttermått och troligtvis ungefär samma vikt. Hade varit intressant om det blir en Honda e Type R också med större batteri
Sjukt sugen men det är ju det där med räckvidd och laddning. Behöver köra ca 10 mil om dagen minimum och har bara 16A huvudsäkring. Har flera bilar så det är ganska lugnt men man vill ju den ska vara fullladdad på morgonen.
Verkar var sjukt dålig marknadsföring av Honda gällande laddningen.
Står så här: Honda Power Charger kan anslutas till 3-fas för en maximal laddningskapacitet på 22Kw och 7,4Kw på en fas med en integrerad effektmätare. https://www.honda.se/cars/new/honda-e/charging.html
Då borde det ju gå att ladda 3-fas med en Tesla Wall charger? Eller är det direkt felaktigt av Honda att skriva att det är 3-fas laddning? För det skiljer väl inget på en Tesla Wall charger och Honda Power charger?
Re: Honda E
1.) OK, möjligt det vet jag inte men låter märkligt.Richardk skrev:Tack för svar.Legato skrev:Det är en riktigt kul och busig bil, särskilt vintertid!Richardk skrev:Efter att ha läst denna tråden så blev jag så sugen på en Honda e att jag var tvungen att provköra den. Provkörde igår och gillade skarpt bilen. Haft en Tesla s innan och en e-up. Jämfört med e-up så kändes den bättre och roligare på alla punkter. Jämfört med Teslan så kändes den cool och stor vill ha faktor men räckvidden sjönk väldigt snabbt när man gasade. Stort plus för att man kunde koppla ur antispinn enkelt och busa lite med bilen när andan faller på
Några frågor som dök upp:
1: Säljaren sa att man inte kunde byta från 17” till 16” fälgar för att bilen var programmerad från fabriken. Stämmer detta verkligen?
2: Vad tror ni värdeminskningen blir på denna bilen per år de första 1, 2 och 3 åren? Kan man köpa en begagnad för säg 200tkr om ett år med 5-7000 mil? Den jag kollade på var registrerad 2020 med 990 mil på mätaren och kostade 299tkr.
3: Finns det många sålda Honda e? Kommer det bli lätt att hitta en begagnad om 1-2 år?
4: Enligt säljaren så ingick abonnemang på appen till första ägaren så länge som den hade bilen. Men den bilen jag kollade på var registrerad 2020 och där kostade det 480kr om året. Kanske ingen big deal men gillar inte det sättet. Bättre att att de alltid ingår och att första ägaren betalar lite mer. Ingår det verkligen till första ägaren för alltid?
5: Man skulle kunna köpa en dragkrok som cykelhållare. Någon som känner till en Honda e som dragit ett riktigt släp? (Trots att det är olagligt?)
6: Någon som hört om facelift med större batteri i framtiden? När i så fall?
7: Hur är det med mjukvaruuppdatering? Kan det lösa den höga förbrukningen?
8: Är ni fortfarande nöjda med era köp av Honda e?
1. Det är fel, de levereras ju tom med 16" från fabrik för den som vill.
2. I teorin ja det tror jag, i praktiken nej dock. Tror få/inga kommer rulla så mycket på så kort tid. Det är inte en bil för långresa.
3. Nej det kan man väl inte påstå. Ca 300 sålda i Sverige.
4. Basabonnemanget ingår tror jag men tilläggsfunktioner som geofencing och mobil nyckel kostar extra efter ett år.
5. Ej läst om. Bortsett från att det är olagligt så skulle räckvidden bli orimligt liten.
6. Rykten finns alltid men tror det är osannolikt. Det är en bil byggd för citykörning. Personligen skulle jag inte ens vilja ha ett större och tyngre batteri.
7. Tyvärr varit stendött på den fronten, men man ska aldrig säga aldrig
8. JA! Trots att min app inte funkar och trots avsevärt dyrare övriga bilar.
Tänkte bara förtydliga visa saker.
1: På fråga ett så tror jag säljaren inte ville byta fälgar mellan bilarna eftersom han hade flera Honda e. Så han drog troligen en liten lögn. Men enligt honom så var det väldigt viktigt att om bilen sålts med 17” så skulle den inte köras med 16” fälgar.
6: Där tänkte jag mer som den uppgraderingen som e-up fick med större batteri men samma yttermått och troligtvis ungefär samma vikt. Hade varit intressant om det blir en Honda e Type R också med större batteri
Sjukt sugen men det är ju det där med räckvidd och laddning. Behöver köra ca 10 mil om dagen minimum och har bara 16A huvudsäkring. Har flera bilar så det är ganska lugnt men man vill ju den ska vara fullladdad på morgonen.
Verkar var sjukt dålig marknadsföring av Honda gällande laddningen.
Står så här: Honda Power Charger kan anslutas till 3-fas för en maximal laddningskapacitet på 22Kw och 7,4Kw på en fas med en integrerad effektmätare. https://www.honda.se/cars/new/honda-e/charging.html
Då borde det ju gå att ladda 3-fas med en Tesla Wall charger? Eller är det direkt felaktigt av Honda att skriva att det är 3-fas laddning? För det skiljer väl inget på en Tesla Wall charger och Honda Power charger?
6.) Tja, vidareutvecklas batterierna så kan man ju isf få lättare batteri istället för bättre räckvidd. Det hade jag föredragit En R hade jag dock älskat, mer effekt/prestanda och ett aggressivare utseende på en i övrigt väldigt rolig bil hade varit en dröm! Tyvärr en dröm jag inte tror blir verklighet.
Varför inte byta upp dig till 20A eller 25A? Merkostnaden är verkligen liten eftersom man samtidigt får ett lägre elpris (eftersom man kan fokusera laddningen vid lägre pris).
Du blandar ihop laddare och laddning. Hondas laddare kan leverera 22 kW till din Tesla, men bara 6,6 kW till Honda E: "Honda e har en maxkapacitet på 6,6 Kw enfas laddning." som du ser om du läser vidare i texten...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda E
Den är lite märklig. Undrar varför?Legato skrev:
Du blandar ihop laddare och laddning. Hondas laddare kan leverera 22 kW till din Tesla, men bara 6,6 kW till Honda E: "Honda e har en maxkapacitet på 6,6 Kw enfas laddning." som du ser om du läser vidare i texten...
Är bilen främst optimerad för den japanska marknaden (som har 1-fas elnät till hemmen, precis som USA)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Honda E
Tack för klargörandet angående laddningen. Tog lite tid innan jag förstod:). Så om jag förstått det rätt så; ute på stan om man hittar en 22kW AC laddare så kan man ladda 32A, och då har man fullt batteri på under fem timmar. Alternativt DC laddning på 30 min. Eller 15 timmar hemma för 0-100% med 10A.
Re: Honda E
Korrekt gällande AC. Lite optimistiska siffror kanske, men å andra sidan laddar man ju aldrig riktigt 0-100.Richardk skrev:Tack för klargörandet angående laddningen. Tog lite tid innan jag förstod:). Så om jag förstått det rätt så; ute på stan om man hittar en 22kW AC laddare så kan man ladda 32A, och då har man fullt batteri på under fem timmar. Alternativt DC laddning på 30 min. Eller 15 timmar hemma för 0-100% med 10A.
5 timmar med 22 kW AC.
16-17 timmar med 10A hemma (lite förluster, samt på vintern först lite uppvärmning)
Gällande DC tar det dock längre tid. Det är svårt att komma över 45 kW och laddar man 0-100% handlar det nog snarare om ca 25 kW i snitt, dvs över en timmes laddning. Är ju samma sak med övriga elbilar dock, man får ju långt ifrån peak-effekt över hela laddcykeln. 20-80% tar ca 35 minuter enligt Björn Nyland, jag har snabbladdat min bil en gång totalt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda E
Lite parantes, E-tron laddar skapligt konstant 20 -80% men säg övriga förutom E-tron.Legato skrev:Korrekt gällande AC. Lite optimistiska siffror kanske, men å andra sidan laddar man ju aldrig riktigt 0-100.Richardk skrev:Tack för klargörandet angående laddningen. Tog lite tid innan jag förstod:). Så om jag förstått det rätt så; ute på stan om man hittar en 22kW AC laddare så kan man ladda 32A, och då har man fullt batteri på under fem timmar. Alternativt DC laddning på 30 min. Eller 15 timmar hemma för 0-100% med 10A.
5 timmar med 22 kW AC.
16-17 timmar med 10A hemma (lite förluster, samt på vintern först lite uppvärmning)
Gällande DC tar det dock längre tid. Det är svårt att komma över 45 kW och laddar man 0-100% handlar det nog snarare om ca 25 kW i snitt, dvs över en timmes laddning. Är ju samma sak med övriga elbilar dock, man får ju långt ifrån peak-effekt över hela laddcykeln. 20-80% tar ca 35 minuter enligt Björn Nyland, jag har snabbladdat min bil en gång totalt
27,8 kWp solceller
Re: Honda E
Ja, någon långfärdsbil är inte Honda e . Det tog 16 timmar för Björn att köra 1000km. Lite oroande om det tar 16-17 timar med AC laddning hemma. Vid eventuellt köp så skulle jag nog köra 10-15 mil per dag och jag har ganska tung högerfot. Men man kan kanske ladda på jobb och ibland är man hemma i tid så då blir det många laddtimmar.
Re: Honda E
Hade den haft 3-fas-laddning så hade det fungerat, men nu låter det lite som att utmana gränserna för dig i vissa lägen.Richardk skrev:Ja, någon långfärdsbil är inte Honda e . Det tog 16 timmar för Björn att köra 1000km. Lite oroande om det tar 16-17 timar med AC laddning hemma. Vid eventuellt köp så skulle jag nog köra 10-15 mil per dag och jag har ganska tung högerfot. Men man kan kanske ladda på jobb och ibland är man hemma i tid så då blir det många laddtimmar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Honda E
*LOL*Richardk skrev:”Living on the edge” kan i bland vara kul/utmanande.
Finns fördelar med nästan allt - gäller bara att omvandla nackdelar till fördelar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Honda E
Det tyckte jag också första året med en Leaf 24 och 10 mil till min kund dåRichardk skrev:”Living on the edge” kan i bland vara kul/utmanande.
Nu känns det ungefär… been there done that. 101% ungefär…
Fast visst, utan den erfarenheten så hade det kanske inte blivit någon Tesla redan tidigt 2015…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19