Honda E
Moderator: Redaktion
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Honda E
Blivande designklassiker!
Batteriet alldeles för litet om man bara skall ha en bil (iaf med mitt körmönster). Som andrabil om man bor i villa blir den säkert kanon.
Ett JÄTTEstort + är 230v uttaget i bilen som möjliggör att man kan använda hela bilen som en batteribank på hjul.
Batteriet alldeles för litet om man bara skall ha en bil (iaf med mitt körmönster). Som andrabil om man bor i villa blir den säkert kanon.
Ett JÄTTEstort + är 230v uttaget i bilen som möjliggör att man kan använda hela bilen som en batteribank på hjul.
Re: Honda E
Tänk om dom hade kunnat behålla designen från konceptet, då hade jag köpt en för att ha på uppfarten.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Honda E
Som jag har förstått det så har den i stort sett samma räckvidd som en e-Golf, och den bilen använder vi alla dagar i veckan för precis allting. Den funkar även för lite längre turer, och i den punkten är Hondan till och med överlägsen eftersom den laddar så mycket snabbare. Så sett skulle den fungera för oss. Men den har väldigt litet bagage, mycket mindre än en Golf, i den punkten fallerar den totalt. Det är ingen hundbil direkt. Och så är den ganska dyr också.
Men som andrabil skulle jag ändå helt klart välja Honda e före ID3. Ball-faktorn, designen, lull-lullet, kvalitetskänslan, allting är bättre. Räckvidden är tämligen oviktig för den typen av bil.
Som en bonus är det cykelavstånd till vår Honda-åf.
Men som andrabil skulle jag ändå helt klart välja Honda e före ID3. Ball-faktorn, designen, lull-lullet, kvalitetskänslan, allting är bättre. Räckvidden är tämligen oviktig för den typen av bil.
Som en bonus är det cykelavstånd till vår Honda-åf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- rsk
- Teslaägare
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/kristofer81744
Re: Honda E
Ja, jag tyckte den var väldigt bullrig vid 100+ och det irriterade mig en aning. Jag körde den i en vecka, och efter att jag lämnade tillbaka den hos Honda hyrde jag en Zoe av GreenMobilty för att ta mig hem. Zoe var en fröjd för öronen.Legato skrev:Tyckte du? Jag läste ett test där den beskrevs som väldigt tyst i hög fart. Blev lite besviken på det när jag testade, tyckte inte den var tyst, men upplevde den som mellan mina trea och X i ljudnivå.rsk skrev:Kul bil! Irriterande bullrig på motorvägen, men annars är den fin. Den är toppen i stadstrafiken!
Men i övrigt, så var bilen toppen. Bulllret är absolut inte ett problem inne i stan. Hade jag behövt en stadsbil hade jag lätt valt E.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
-
- Inlägg: 291
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Honda E
Håller med, designen blev också enligt mig betydligt sämre i produktionsversionen. Nu ser det mycket mer vanlig ut, mindre retro. Därför är jag mer intresserad av en Mini Cooper SE, även om jag anser att Honda är långt före BMW/Mini när det gäller driftssäkerhet.dd88 skrev:Tänk om dom hade kunnat behålla designen från konceptet, då hade jag köpt en för att ha på uppfarten.
Nissan Leaf 2014
Re: Honda E
1630kg dragvikt! Tror jag ska titta lite närmare på den här lilla krabaten
Model S P85DL+
Re: Honda E
Äh va?mans71 skrev:1630kg dragvikt! Tror jag ska titta lite närmare på den här lilla krabaten
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Honda E
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/BDZ11J#specsmati skrev:Äh va?mans71 skrev:1630kg dragvikt! Tror jag ska titta lite närmare på den här lilla krabaten
Model S P85DL+
Re: Honda E
Det är något galen beräkning Trafikverket gör, de tar bara 3,5(?) ton minus bilens tjänstevikt för att beräkna hur mycket B Körkort tillåter. Om bilen däremot tillåter släp så finns det betydligt mer information som tydligt skriver ut hur mycket bilen får dra på kroken.mans71 skrev:https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/BDZ11J#specsmati skrev:Äh va?mans71 skrev:1630kg dragvikt! Tror jag ska titta lite närmare på den här lilla krabaten
Re: Honda E
Det är standard att dragvikt står i regbeviset, trots att bilen inte går att få med riktig dragkrok. Den är helt enkelt inte typad för det.
Det enda man kan utrusta den med är en krok för cykelställ: https://www.honda.se/content/dam/local/ ... E_WEBB.pdf
Missvisande? Ja!
Det enda man kan utrusta den med är en krok för cykelställ: https://www.honda.se/content/dam/local/ ... E_WEBB.pdf
Missvisande? Ja!
Re: Honda E
Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?Legato skrev:Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.
Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Honda E
Men de första elbilarna har ju också betydligt sämre räckvidd än Honda E. Nya senaste EGolf har en räckvidd på 231 km enligt WLTP, Honda E har en räckvidd på 220 km.taliz skrev:Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?Legato skrev:Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.
Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Visst finns det kraftiga rabatter på den nu men eGolf är i år den tredje bäst säljande elbilen i Europa och den näst bäst sältande elbilen i Norge. Kan väll knappast anses betyda att det är en värdelös räckvidd?
Re: Honda E
"Nya" eGolf är obsolete. Det är ID3 som gäller nu. eGolf kommer gå samma öde tillmötes som alla andra elbilar med dålig range och långsam laddning.vigge50 skrev:Men de första elbilarna har ju också betydligt sämre räckvidd än Honda E. Nya senaste EGolf har en räckvidd på 231 km enligt WLTP, Honda E har en räckvidd på 220 km.taliz skrev:Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?Legato skrev:Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.
Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Visst finns det kraftiga rabatter på den nu men eGolf är i år den tredje bäst säljande elbilen i Europa och den näst bäst sältande elbilen i Norge. Kan väll knappast anses betyda att det är en värdelös räckvidd?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Honda E
Mycket intressant stadsbil (även om inte för oss kanske)! Gillar designen stort och kul att Honda vågar gå en lite annan väg än alla andra. Känns modern och egen på samma gång.
Men håller dock med om att siffror gällande både räckvidd och effektkonsumtion inte ser ut att vara direkt imponerande rent tekniskt (men duger säkert fint för sitt syfte som stadsbil).
Det får mig att undra; har Honda utvecklat en renodlad e-plattform som de byggt denna på, eller är det en vanlig gammal ICE-plattform som de stoppat in batterier i (a la PS2/e-tron)?
Men håller dock med om att siffror gällande både räckvidd och effektkonsumtion inte ser ut att vara direkt imponerande rent tekniskt (men duger säkert fint för sitt syfte som stadsbil).
Det får mig att undra; har Honda utvecklat en renodlad e-plattform som de byggt denna på, eller är det en vanlig gammal ICE-plattform som de stoppat in batterier i (a la PS2/e-tron)?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Honda E
Nu byter du ju argument helt. Nyss var det räckvidden du inte tyckte dugde, nu är det andrahandsvärdet.taliz skrev:Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?Legato skrev:Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.
Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Jag tror absolut inte den kommer ha dåligt andrahandsvärde. Just det faktum att de gjort något unikt som verkligen tilltalar, istället för att göra ytterligare en dussinbil, tror jag kommer borga för ett rimligt andrahandsvärde. Inte på Teslanivå, men väl jämförbart med övrigas.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda E
Legato skrev:Nu byter du ju argument helt. Nyss var det räckvidden du inte tyckte dugde, nu är det andrahandsvärdet.taliz skrev:Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?Legato skrev:Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.
Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Jag tror absolut inte den kommer ha dåligt andrahandsvärde. Just det faktum att de gjort något unikt som verkligen tilltalar, istället för att göra ytterligare en dussinbil, tror jag kommer borga för ett rimligt andrahandsvärde. Inte på Teslanivå, men väl jämförbart med övrigas.
Re: Honda E
Jag har blivit lite inspirerad av denna tråden och provkört den en gång till. Mår fortfarande illa av den extrema vändradien. Helt sjukt att det ens är möjligt. Som en karusell.
Vi begärde en offert och inbytespris för e-Golfen, men det borde vi inte ha gjort, för nu är det jobbigt.
Vi skulle få 70-80k över restvärdet vilket jag anser är skitbra och totalt oväntat hos just den bilhandlarn. Ja, och därmed skulle en Honda e bli galet mycket billigare varje månad än e-Golfen. Förmånsvärdet är också mycket lägre. Fan. Vad gör jag nu? Jag måste komma på en nackdel. Hjälp!
Vi begärde en offert och inbytespris för e-Golfen, men det borde vi inte ha gjort, för nu är det jobbigt.
Vi skulle få 70-80k över restvärdet vilket jag anser är skitbra och totalt oväntat hos just den bilhandlarn. Ja, och därmed skulle en Honda e bli galet mycket billigare varje månad än e-Golfen. Förmånsvärdet är också mycket lägre. Fan. Vad gör jag nu? Jag måste komma på en nackdel. Hjälp!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Honda E
Oj, nice! Grattis! Om kostnaden minskar så är det väl inget att grubbla över?mati skrev:Jag har blivit lite inspirerad av denna tråden och provkört den en gång till. Mår fortfarande illa av den extrema vändradien. Helt sjukt att det ens är möjligt. Som en karusell.
Vi begärde en offert och inbytespris för e-Golfen, men det borde vi inte ha gjort, för nu är det jobbigt.
Vi skulle få 70-80k över restvärdet vilket jag anser är skitbra och totalt oväntat hos just den bilhandlarn. Ja, och därmed skulle en Honda e bli galet mycket billigare varje månad än e-Golfen. Förmånsvärdet är också mycket lägre. Fan. Vad gör jag nu? Jag måste komma på en nackdel. Hjälp!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda E
Kan tyvärr inte hjälpa dig för alla fördelar överväger de få nackdelarnmati skrev:Jag har blivit lite inspirerad av denna tråden och provkört den en gång till. Mår fortfarande illa av den extrema vändradien. Helt sjukt att det ens är möjligt. Som en karusell.
Vi begärde en offert och inbytespris för e-Golfen, men det borde vi inte ha gjort, för nu är det jobbigt.
Vi skulle få 70-80k över restvärdet vilket jag anser är skitbra och totalt oväntat hos just den bilhandlarn. Ja, och därmed skulle en Honda e bli galet mycket billigare varje månad än e-Golfen. Förmånsvärdet är också mycket lägre. Fan. Vad gör jag nu? Jag måste komma på en nackdel. Hjälp!
Re: Honda E
Går det att fälla baksätet och få in en hundbur på så sätt? Kan ju bli en kul 2-sitsig bil dåmati skrev:Jag har blivit lite inspirerad av denna tråden och provkört den en gång till. Mår fortfarande illa av den extrema vändradien. Helt sjukt att det ens är möjligt. Som en karusell.
Vi begärde en offert och inbytespris för e-Golfen, men det borde vi inte ha gjort, för nu är det jobbigt.
Vi skulle få 70-80k över restvärdet vilket jag anser är skitbra och totalt oväntat hos just den bilhandlarn. Ja, och därmed skulle en Honda e bli galet mycket billigare varje månad än e-Golfen. Förmånsvärdet är också mycket lägre. Fan. Vad gör jag nu? Jag måste komma på en nackdel. Hjälp!
Re: Honda E
En hund går nog in i skuffen, men såklart inte två. Så som i Golfen då. Fast mindre plats för hunden är det alla gånger i Hondan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Honda E
Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg senmans71 skrev:
Re: Honda E
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?evilirish skrev:Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg senmans71 skrev:
Model S P85DL+