Honda E

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Honda E

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.

Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Honda E

Inlägg av vigge50 »

taliz skrev:
Legato skrev:
Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.

Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Men de första elbilarna har ju också betydligt sämre räckvidd än Honda E. Nya senaste EGolf har en räckvidd på 231 km enligt WLTP, Honda E har en räckvidd på 220 km.
Visst finns det kraftiga rabatter på den nu men eGolf är i år den tredje bäst säljande elbilen i Europa och den näst bäst sältande elbilen i Norge. Kan väll knappast anses betyda att det är en värdelös räckvidd?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Honda E

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.

Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Men de första elbilarna har ju också betydligt sämre räckvidd än Honda E. Nya senaste EGolf har en räckvidd på 231 km enligt WLTP, Honda E har en räckvidd på 220 km.
Visst finns det kraftiga rabatter på den nu men eGolf är i år den tredje bäst säljande elbilen i Europa och den näst bäst sältande elbilen i Norge. Kan väll knappast anses betyda att det är en värdelös räckvidd?
"Nya" eGolf är obsolete. Det är ID3 som gäller nu. eGolf kommer gå samma öde tillmötes som alla andra elbilar med dålig range och långsam laddning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Mycket intressant stadsbil (även om inte för oss kanske)! Gillar designen stort och kul att Honda vågar gå en lite annan väg än alla andra. Känns modern och egen på samma gång.

Men håller dock med om att siffror gällande både räckvidd och effektkonsumtion inte ser ut att vara direkt imponerande rent tekniskt (men duger säkert fint för sitt syfte som stadsbil).

Det får mig att undra; har Honda utvecklat en renodlad e-plattform som de byggt denna på, eller är det en vanlig gammal ICE-plattform som de stoppat in batterier i (a la PS2/e-tron)?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10307
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:
Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.

Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Nu byter du ju argument helt. Nyss var det räckvidden du inte tyckte dugde, nu är det andrahandsvärdet.

Jag tror absolut inte den kommer ha dåligt andrahandsvärde. Just det faktum att de gjort något unikt som verkligen tilltalar, istället för att göra ytterligare en dussinbil, tror jag kommer borga för ett rimligt andrahandsvärde. Inte på Teslanivå, men väl jämförbart med övrigas.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Legato skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.

Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Nu byter du ju argument helt. Nyss var det räckvidden du inte tyckte dugde, nu är det andrahandsvärdet.

Jag tror absolut inte den kommer ha dåligt andrahandsvärde. Just det faktum att de gjort något unikt som verkligen tilltalar, istället för att göra ytterligare en dussinbil, tror jag kommer borga för ett rimligt andrahandsvärde. Inte på Teslanivå, men väl jämförbart med övrigas.
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

Jag har blivit lite inspirerad av denna tråden och provkört den en gång till. Mår fortfarande illa av den extrema vändradien. :lol: Helt sjukt att det ens är möjligt. Som en karusell.
Vi begärde en offert och inbytespris för e-Golfen, men det borde vi inte ha gjort, för nu är det jobbigt.
Vi skulle få 70-80k över restvärdet vilket jag anser är skitbra och totalt oväntat hos just den bilhandlarn. Ja, och därmed skulle en Honda e bli galet mycket billigare varje månad än e-Golfen. Förmånsvärdet är också mycket lägre. Fan. Vad gör jag nu? Jag måste komma på en nackdel. Hjälp!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10307
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Jag har blivit lite inspirerad av denna tråden och provkört den en gång till. Mår fortfarande illa av den extrema vändradien. :lol: Helt sjukt att det ens är möjligt. Som en karusell.
Vi begärde en offert och inbytespris för e-Golfen, men det borde vi inte ha gjort, för nu är det jobbigt.
Vi skulle få 70-80k över restvärdet vilket jag anser är skitbra och totalt oväntat hos just den bilhandlarn. Ja, och därmed skulle en Honda e bli galet mycket billigare varje månad än e-Golfen. Förmånsvärdet är också mycket lägre. Fan. Vad gör jag nu? Jag måste komma på en nackdel. Hjälp!
Oj, nice! Grattis! Om kostnaden minskar så är det väl inget att grubbla över?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

mati skrev:
Jag har blivit lite inspirerad av denna tråden och provkört den en gång till. Mår fortfarande illa av den extrema vändradien. Bild Helt sjukt att det ens är möjligt. Som en karusell.
Vi begärde en offert och inbytespris för e-Golfen, men det borde vi inte ha gjort, för nu är det jobbigt.
Vi skulle få 70-80k över restvärdet vilket jag anser är skitbra och totalt oväntat hos just den bilhandlarn. Ja, och därmed skulle en Honda e bli galet mycket billigare varje månad än e-Golfen. Förmånsvärdet är också mycket lägre. Fan. Vad gör jag nu? Jag måste komma på en nackdel. Hjälp!
Kan tyvärr inte hjälpa dig för alla fördelar överväger de få nackdelarn
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Honda E

Inlägg av filippb »

mati skrev:
Jag har blivit lite inspirerad av denna tråden och provkört den en gång till. Mår fortfarande illa av den extrema vändradien. Bild Helt sjukt att det ens är möjligt. Som en karusell.
Vi begärde en offert och inbytespris för e-Golfen, men det borde vi inte ha gjort, för nu är det jobbigt.
Vi skulle få 70-80k över restvärdet vilket jag anser är skitbra och totalt oväntat hos just den bilhandlarn. Ja, och därmed skulle en Honda e bli galet mycket billigare varje månad än e-Golfen. Förmånsvärdet är också mycket lägre. Fan. Vad gör jag nu? Jag måste komma på en nackdel. Hjälp!
Går det att fälla baksätet och få in en hundbur på så sätt? Kan ju bli en kul 2-sitsig bil då Bild
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Yes, baksätet går att fälla men inte sektionsvis tyvärf
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

En hund går nog in i skuffen, men såklart inte två. Så som i Golfen då. Fast mindre plats för hunden är det alla gånger i Hondan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Honda E

Inlägg av mans71 »

Model S P85DL+
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Honda E

Inlägg av evilirish »

mans71 skrev:
Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg sen :(
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Honda E

Inlägg av mans71 »

evilirish skrev:
mans71 skrev:
Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg sen :(
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

Har den bara enfasladdning??? Säljaren sa att det var trefas, men det finns inte beskrivet nånstans. 7,6kW låter för mig som 32A enfas, och då går den helt bort för vår del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

mati skrev:
Har den bara enfasladdning??? Säljaren sa att det var trefas, men det finns inte beskrivet nånstans. 7,6kW låter för mig som 32A enfas, och då går den helt bort för vår del.
Ska kunna ladda 50kW så ja ska funka med 3fas
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Honda E

Inlägg av PapaD »

Ojojoj...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

PhR34k skrev:
mati skrev:
Har den bara enfasladdning??? Säljaren sa att det var trefas, men det finns inte beskrivet nånstans. 7,6kW låter för mig som 32A enfas, och då går den helt bort för vår del.
Ska kunna ladda 50kW så ja ska funka med 3fas
Vad har det ena med det andra att göra?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Skulle vilja se någon ladda 50kW enfas
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Honda E

Inlägg av bylund »

mans71 skrev:
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Jo, fast det är den väl inte? Det är väl bara den totalvikten man hade fått dra med B-körkort om den hade fått dra?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Honda E

Inlägg av bylund »

PhR34k skrev:
Skulle vilja se någon ladda 50kW enfas
Likström har väl inga faser? 50 kW växelström låter osannolikt att den tar. Gammel-Zoe var väl värst med 43 kW?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

*Snabb och pålitlig

Upp till 22 kW trefas och 7,4 kW enfas med en integrerad effektmätare som vet när du nått den maximalt tillåtna strömmen. Med Honda Power Charger kan du ladda din Honda e till 100 % kapacitet på 4,1 timmar*, under förutsättning att det finns ett 32 A-uttag, betydligt snabbare än med ett vanligt vägguttag. Honda e kan laddas optimalt via ett AC-uttag i hemmet och den automatiska återställningsfunktionen ser till att fortsätta ladda efter en snabb säkerhetskontroll om ett fel skulle inträffa."

https://www.honda.se/cars/new/honda-e/charging.html

Google is your friend
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

bylund skrev:
PhR34k skrev:
Skulle vilja se någon ladda 50kW enfas
Likström har väl inga faser? 50 kW växelström låter osannolikt att den tar. Gammel-Zoe var väl värst med 43 kW?
Just det, och Honda e laddar med 7,4kW AC. Och det är knappast trefas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Honda E

Inlägg av mans71 »

bylund skrev:
mans71 skrev:
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Jo, fast det är den väl inte? Det är väl bara den totalvikten man hade fått dra med B-körkort om den hade fått dra?
Så kanske det är... blir en smula förvirrad... Bilen verkar ju ha aktiv batterikylning så jag kanske hoppades på lite för mycket...
Model S P85DL+
Skriv svar