Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.
Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.
Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Men de första elbilarna har ju också betydligt sämre räckvidd än Honda E. Nya senaste EGolf har en räckvidd på 231 km enligt WLTP, Honda E har en räckvidd på 220 km.
Visst finns det kraftiga rabatter på den nu men eGolf är i år den tredje bäst säljande elbilen i Europa och den näst bäst sältande elbilen i Norge. Kan väll knappast anses betyda att det är en värdelös räckvidd?
Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.
Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Men de första elbilarna har ju också betydligt sämre räckvidd än Honda E. Nya senaste EGolf har en räckvidd på 231 km enligt WLTP, Honda E har en räckvidd på 220 km.
Visst finns det kraftiga rabatter på den nu men eGolf är i år den tredje bäst säljande elbilen i Europa och den näst bäst sältande elbilen i Norge. Kan väll knappast anses betyda att det är en värdelös räckvidd?
"Nya" eGolf är obsolete. Det är ID3 som gäller nu. eGolf kommer gå samma öde tillmötes som alla andra elbilar med dålig range och långsam laddning.
Mycket intressant stadsbil (även om inte för oss kanske)! Gillar designen stort och kul att Honda vågar gå en lite annan väg än alla andra. Känns modern och egen på samma gång.
Men håller dock med om att siffror gällande både räckvidd och effektkonsumtion inte ser ut att vara direkt imponerande rent tekniskt (men duger säkert fint för sitt syfte som stadsbil).
Det får mig att undra; har Honda utvecklat en renodlad e-plattform som de byggt denna på, eller är det en vanlig gammal ICE-plattform som de stoppat in batterier i (a la PS2/e-tron)?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.
Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Nu byter du ju argument helt. Nyss var det räckvidden du inte tyckte dugde, nu är det andrahandsvärdet.
Jag tror absolut inte den kommer ha dåligt andrahandsvärde. Just det faktum att de gjort något unikt som verkligen tilltalar, istället för att göra ytterligare en dussinbil, tror jag kommer borga för ett rimligt andrahandsvärde. Inte på Teslanivå, men väl jämförbart med övrigas.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.
Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Nu byter du ju argument helt. Nyss var det räckvidden du inte tyckte dugde, nu är det andrahandsvärdet.
Jag tror absolut inte den kommer ha dåligt andrahandsvärde. Just det faktum att de gjort något unikt som verkligen tilltalar, istället för att göra ytterligare en dussinbil, tror jag kommer borga för ett rimligt andrahandsvärde. Inte på Teslanivå, men väl jämförbart med övrigas.
Jag har blivit lite inspirerad av denna tråden och provkört den en gång till. Mår fortfarande illa av den extrema vändradien. Helt sjukt att det ens är möjligt. Som en karusell.
Vi begärde en offert och inbytespris för e-Golfen, men det borde vi inte ha gjort, för nu är det jobbigt.
Vi skulle få 70-80k över restvärdet vilket jag anser är skitbra och totalt oväntat hos just den bilhandlarn. Ja, och därmed skulle en Honda e bli galet mycket billigare varje månad än e-Golfen. Förmånsvärdet är också mycket lägre. Fan. Vad gör jag nu? Jag måste komma på en nackdel. Hjälp!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har blivit lite inspirerad av denna tråden och provkört den en gång till. Mår fortfarande illa av den extrema vändradien. Helt sjukt att det ens är möjligt. Som en karusell.
Vi begärde en offert och inbytespris för e-Golfen, men det borde vi inte ha gjort, för nu är det jobbigt.
Vi skulle få 70-80k över restvärdet vilket jag anser är skitbra och totalt oväntat hos just den bilhandlarn. Ja, och därmed skulle en Honda e bli galet mycket billigare varje månad än e-Golfen. Förmånsvärdet är också mycket lägre. Fan. Vad gör jag nu? Jag måste komma på en nackdel. Hjälp!
Oj, nice! Grattis! Om kostnaden minskar så är det väl inget att grubbla över?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag har blivit lite inspirerad av denna tråden och provkört den en gång till. Mår fortfarande illa av den extrema vändradien. Helt sjukt att det ens är möjligt. Som en karusell.
Vi begärde en offert och inbytespris för e-Golfen, men det borde vi inte ha gjort, för nu är det jobbigt.
Vi skulle få 70-80k över restvärdet vilket jag anser är skitbra och totalt oväntat hos just den bilhandlarn. Ja, och därmed skulle en Honda e bli galet mycket billigare varje månad än e-Golfen. Förmånsvärdet är också mycket lägre. Fan. Vad gör jag nu? Jag måste komma på en nackdel. Hjälp!
Kan tyvärr inte hjälpa dig för alla fördelar överväger de få nackdelarn
Jag har blivit lite inspirerad av denna tråden och provkört den en gång till. Mår fortfarande illa av den extrema vändradien. Helt sjukt att det ens är möjligt. Som en karusell.
Vi begärde en offert och inbytespris för e-Golfen, men det borde vi inte ha gjort, för nu är det jobbigt.
Vi skulle få 70-80k över restvärdet vilket jag anser är skitbra och totalt oväntat hos just den bilhandlarn. Ja, och därmed skulle en Honda e bli galet mycket billigare varje månad än e-Golfen. Förmånsvärdet är också mycket lägre. Fan. Vad gör jag nu? Jag måste komma på en nackdel. Hjälp!
Går det att fälla baksätet och få in en hundbur på så sätt? Kan ju bli en kul 2-sitsig bil då
Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg sen
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Har den bara enfasladdning??? Säljaren sa att det var trefas, men det finns inte beskrivet nånstans. 7,6kW låter för mig som 32A enfas, och då går den helt bort för vår del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har den bara enfasladdning??? Säljaren sa att det var trefas, men det finns inte beskrivet nånstans. 7,6kW låter för mig som 32A enfas, och då går den helt bort för vår del.
Har den bara enfasladdning??? Säljaren sa att det var trefas, men det finns inte beskrivet nånstans. 7,6kW låter för mig som 32A enfas, och då går den helt bort för vår del.
Ska kunna ladda 50kW så ja ska funka med 3fas
Vad har det ena med det andra att göra?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Jo, fast det är den väl inte? Det är väl bara den totalvikten man hade fått dra med B-körkort om den hade fått dra?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Upp till 22 kW trefas och 7,4 kW enfas med en integrerad effektmätare som vet när du nått den maximalt tillåtna strömmen. Med Honda Power Charger kan du ladda din Honda e till 100 % kapacitet på 4,1 timmar*, under förutsättning att det finns ett 32 A-uttag, betydligt snabbare än med ett vanligt vägguttag. Honda e kan laddas optimalt via ett AC-uttag i hemmet och den automatiska återställningsfunktionen ser till att fortsätta ladda efter en snabb säkerhetskontroll om ett fel skulle inträffa."
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Jo, fast det är den väl inte? Det är väl bara den totalvikten man hade fått dra med B-körkort om den hade fått dra?
Så kanske det är... blir en smula förvirrad... Bilen verkar ju ha aktiv batterikylning så jag kanske hoppades på lite för mycket...