Sida 1 av 14

Honda E

Postat: 02 okt 2020 09:12
av Legato
Hittade ingen tråd för denna bil märkligt nog. För mig den mest intressanta "icke-Teslan" på marknaden.

Provkörde igår och den var ungefär som förväntat:

Plus:
* Cool!
* Hi Tech. Massor av skärmar. Eluttag, HDMI, grymt bra videobackspeglar (klart bättre än Audis), Wifi hotspot (hur kan Tesla inte ha fixat det ännu) osv, osv.
* Otroligt smidig citybil med rekordliten vändradie.
* Hög kvalitetskänsla.

Minus:
* Riktigt trött jämfört med Tesla.
* Usel räckvidd.
* Dyr i relation till prestanda.

Summa summarum:
Habegär! Trots bristerna... Givetvis enbart som andrabil, men faktum är att Model 3 egentligen är overkill för oss att ha som andrabil. I city skulle denna fungera utmärkt.

Fråga till andra som provkört:
Märkte ni något sätt att ha regenerering som "default". Måste man aktivera det stup i kvarten så är det riktigt irriterande.

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 09:17
av PhR34k
Ska hämta ut våran idag. Det blir tjejens bil för att ersätta hennes passat diesel som hon använder mest till att åka fram och tillbaka till jobbet. Jag kör en model x så denna blir bra andra bil. Jag gillar Honda, har stor erfarenhet utav deras prestanda bilar plus att jag tycker den är super fin så det var givet köp.

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 09:54
av Legato
PhR34k skrev:
Ska hämta ut våran idag. Det blir tjejens bil för att ersätta hennes passat diesel som hon använder mest till att åka fram och tillbaka till jobbet. Jag kör en model x så denna blir bra andra bil. Jag gillar Honda, har stor erfarenhet utav deras prestanda bilar plus att jag tycker den är super fin så det var givet köp.
Kul, grattis! Vilken färg blev det?

Jag gillar också Honda. Känns för mig som "japans BMW". Är förvånad själv över hur sugen jag blev på bilen. Tror jag tilltalas av att de verkligen vågat gå sin egen väg istället för att bara bygga en "fossilkopia" eller annorlunda bara för att vara annorlunda.

En negativ sak var att jag upplevde att förbrukningen låg tom högre än min treas. För kort test för att dra någon riktig slutsats, men det oroade lite.

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 10:04
av PhR34k
Legato skrev:
PhR34k skrev:
Ska hämta ut våran idag. Det blir tjejens bil för att ersätta hennes passat diesel som hon använder mest till att åka fram och tillbaka till jobbet. Jag kör en model x så denna blir bra andra bil. Jag gillar Honda, har stor erfarenhet utav deras prestanda bilar plus att jag tycker den är super fin så det var givet köp.
Kul, grattis! Vilken färg blev det?

Jag gillar också Honda. Känns för mig som "japans BMW". Är förvånad själv över hur sugen jag blev på bilen. Tror jag tilltalas av att de verkligen vågat gå sin egen väg istället för att bara bygga en "fossilkopia" eller annorlunda bara för att vara annorlunda.

En negativ sak var att jag upplevde att förbrukningen låg tom högre än min treas. För kort test för att dra någon riktig slutsats, men det oroade lite.
Vi valde en svart Advance.

Ja precis, jag tycker kvalitén var mycket bra. Det Största minus är som du säger förbrukningen. Förbrukningen är ovanligt hög, vet inte vad det beror på.
Sen tycker jag dom borde haft högre upplösning på skärmarna men det lär fixas i deras facelift modell.
Det är lite synd att takfönstret inte är öppningsbar.
Men kände ändå att det var värt det.
Valde privat leasing, kostar 4100kr i mån inkl vinterhjul, försäkring och "service" samt 1500 mil om året

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 11:01
av NEO
Övervägde både Honda E och nya Zoe50. Blev förvånad över hur pass trötta bägge bilar var för att vara elbilar. För oss blev det en 2020 i3 med 170hk och premium interiör i förhållande till Zoen. Hondan har dock cool lösning på instrumentpaneler, men det räckte inte för oss att välja den tyvärr. För dyr, för litet batteri, och ja regen måste ställas manuellt konstant.

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 13:00
av HelectriC
det som är lite svårt att förstå/tråkigt är ju att man knappast kommer få någon direkt användning för skärmlandskapet och möjligheterna för passageraren att använda sin del. Det är ju ingen bil man kör långt med, så när skal passageraren fippla med det? det är väl t.o.m så att man sällan har med passagerare?

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 14:08
av taliz
Väldigt udda bil med alldeles för dålig range IMO.
Tror inte den kommer bli poppis varken som ny eller beggad.
Bra om man vill vara annorlunda, men dålig om man vill vara ekonomisk...

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 17:09
av PapaD
Det är en fantastisk design dock. Om jag var rik som ett troll... Bilen ser pytteliten ut, men den är större än mini.

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 17:10
av HelectriC
PapaD skrev:
Det är en fantastisk design dock. Om jag var rik som ett troll... Bilen ser pytteliten ut, men den är större än mini.
är den så dyr att man måste vara rik som ett troll för att köpa den? :?

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 17:13
av PapaD
Nä, men jag har inget behov av den :D O alla pengar gick åt till min ID3 som fyller nästan alla mina behov.

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 17:25
av PhR34k
Snart dags för första turenBild

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 17:49
av Bjelke
Nästan lite avis ;)

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 17:50
av martinot
Tycker den vinner verkligen designpris som roligaste elbil!

Vill absolut inte ersätta vår nuvarande elbil och andrabil (M3) med en sådan här liten bil (tycker tom. M3 är lite för liten ibland), men tycker verkligen att Honda lyckats göra något både eget och snyggt!

Full pott till formgivarna på Honda!

Hur den sedan kör har jag ingen aning om. Lite tveksam till japanska bilar där som inte brukar vara så roliga att köra (om vi inte talar om kul saker Nissan GTR, Mazda Miata, Toyota Land Cruiser, etc.). Vanliga japanska vardagsbilar är oftast sällan roliga att köra.

Gillar verkligen att köra Mini, och blir intressant att se om denna eventuellt kan vara en konkurrent där (men är som sagt tveksam till japanska bilars körglädje).

Men designen: full pott! :D

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 17:51
av rsk
Kul bil! Irriterande bullrig på motorvägen, men annars är den fin. Den är toppen i stadstrafiken!

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 17:52
av Legato
taliz skrev:
Väldigt udda bil med alldeles för dålig range IMO.
Tror inte den kommer bli poppis varken som ny eller beggad.
Bra om man vill vara annorlunda, men dålig om man vill vara ekonomisk...
Det är ju en ren citybil, så ser inte problemet med rangen. Jag tycker den gör det den är byggd för väldigt bra. Som förstabil är den såklart ett dåligt val, men det tror jag inte heller varit ambitionen öht.

Efter bidrag ungefär 40% billigare än billigaste Teslan och motsvarande lågt förmånsvärde. Enda bilen i klassen som överhuvudtaget är intressant i mina ögon. Närmast kommer nog Mini Electric, men den känns gammal och har inte alls samma charm imo.

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 17:55
av Legato
rsk skrev:
Kul bil! Irriterande bullrig på motorvägen, men annars är den fin. Den är toppen i stadstrafiken!
Tyckte du? Jag läste ett test där den beskrevs som väldigt tyst i hög fart. Blev lite besviken på det när jag testade, tyckte inte den var tyst, men upplevde den som mellan mina trea och X i ljudnivå.

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 18:00
av Legato
För mig är bristen på acceleration överlägset största bristen. En "Type R"-variant med 100 hästar till så hade jag inte kunnat hålla mig...

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 18:40
av mati
Legato skrev:
Hittade ingen tråd för denna bil märkligt nog. För mig den mest intressanta "icke-Teslan" på marknaden.

Provkörde igår och den var ungefär som förväntat:

Plus:
* Cool!
* Hi Tech. Massor av skärmar. Eluttag, HDMI, grymt bra videobackspeglar (klart bättre än Audis), Wifi hotspot (hur kan Tesla inte ha fixat det ännu) osv, osv.
* Otroligt smidig citybil med rekordliten vändradie.
* Hög kvalitetskänsla.

Minus:
* Riktigt trött jämfört med Tesla.
* Usel räckvidd.
* Dyr i relation till prestanda.

Summa summarum:
Habegär! Trots bristerna... Givetvis enbart som andrabil, men faktum är att Model 3 egentligen är overkill för oss att ha som andrabil. I city skulle denna fungera utmärkt.

Fråga till andra som provkört:
Märkte ni något sätt att ha regenerering som "default". Måste man aktivera det stup i kvarten så är det riktigt irriterande.
Håller med i samtliga punkter. En jätterolig bil som jag tyvärr inte har någon som helst användning för. Men som stadsbil är den säkert super.
Att den är så dyr förklarade säljaren med att Honda försöker bli sån form av Apple för elbilar.

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 18:59
av granlundii
Jag tycker om det mesta som känns retro, så Honda E och Mini Cooper SE är två av mina favoritelbilar. Exteriört föredrar jag ändå Mini, medan interiört och kvalitetsmässigt är Hondan bättre. Mer elbil får man ju för pengarna med en ID3:a, men jag har ändå dessa på min lista över potentiell nästa bil.

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 19:17
av Legato
mati skrev:
Legato skrev:
Hittade ingen tråd för denna bil märkligt nog. För mig den mest intressanta "icke-Teslan" på marknaden.

Provkörde igår och den var ungefär som förväntat:

Plus:
* Cool!
* Hi Tech. Massor av skärmar. Eluttag, HDMI, grymt bra videobackspeglar (klart bättre än Audis), Wifi hotspot (hur kan Tesla inte ha fixat det ännu) osv, osv.
* Otroligt smidig citybil med rekordliten vändradie.
* Hög kvalitetskänsla.

Minus:
* Riktigt trött jämfört med Tesla.
* Usel räckvidd.
* Dyr i relation till prestanda.

Summa summarum:
Habegär! Trots bristerna... Givetvis enbart som andrabil, men faktum är att Model 3 egentligen är overkill för oss att ha som andrabil. I city skulle denna fungera utmärkt.

Fråga till andra som provkört:
Märkte ni något sätt att ha regenerering som "default". Måste man aktivera det stup i kvarten så är det riktigt irriterande.
Håller med i samtliga punkter. En jätterolig bil som jag tyvärr inte har någon som helst användning för. Men som stadsbil är den säkert super.
Att den är så dyr förklarade säljaren med att Honda försöker bli sån form av Apple för elbilar.
Haha ja, jag är så sjukt sugen (oklart varför) så min hjärna slåss mellan "köp" och "du har exakt noll nytta av att ha tre bilar".

"Min" säljare förklarade att man kan ha den som "laddare". Hon sa det fyra gånger innan jag fattade att hon menade att man kan använda den som hembatteri för att ladda med solcellsel när elen är billig och plocka ut ur eluttaget i bilen. Kändes lite långsökt :lol:

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 19:45
av mati
Legato skrev:
"Min" säljare förklarade att man kan ha den som "laddare". Hon sa det fyra gånger innan jag fattade att hon menade att man kan använda den som hembatteri för att ladda med solcellsel när elen är billig och plocka ut ur eluttaget i bilen. Kändes lite långsökt :lol:
230-vägguttaget (heter det så i en bil?) är onekligen en häftig grej som borde vara standard i alla elbilar. Det handlar ju inte heller om en såndär klen historia som i Enyaq eller så. Sen vet jag iofs inte riktigt vad man ska ha det till i den typen av bil. Jag hade inte tackat nej till ett rejält 230-uttag i min bil, men då mest som strömkälla på campingen, eller t.ex. när man jobbar ute på fält hos nån kund där det är långt till närmaste vägguttag. Som solcellsbatteri vet jag inte om det är så praktiskt. Då vill man ju ha trefas som man kan koppla till husets elnät.

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 19:48
av mans71
Sugen på att höra erfarenheter av denna. Klart coolaste småbilen just nu! 8-)

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 21:22
av taliz
Legato skrev:
taliz skrev:
Väldigt udda bil med alldeles för dålig range IMO.
Tror inte den kommer bli poppis varken som ny eller beggad.
Bra om man vill vara annorlunda, men dålig om man vill vara ekonomisk...
Det är ju en ren citybil, så ser inte problemet med rangen. Jag tycker den gör det den är byggd för väldigt bra. Som förstabil är den såklart ett dåligt val, men det tror jag inte heller varit ambitionen öht.

Efter bidrag ungefär 40% billigare än billigaste Teslan och motsvarande lågt förmånsvärde. Enda bilen i klassen som överhuvudtaget är intressant i mina ögon. Närmast kommer nog Mini Electric, men den känns gammal och har inte alls samma charm imo.
Jag hade nog väntat på ID3 med lilla batteriet, samt pyntat lite extra för 100kw DC.
Betydligt rymligare bil som faktiskt går att köra långt med.

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 21:54
av Legato
taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Väldigt udda bil med alldeles för dålig range IMO.
Tror inte den kommer bli poppis varken som ny eller beggad.
Bra om man vill vara annorlunda, men dålig om man vill vara ekonomisk...
Det är ju en ren citybil, så ser inte problemet med rangen. Jag tycker den gör det den är byggd för väldigt bra. Som förstabil är den såklart ett dåligt val, men det tror jag inte heller varit ambitionen öht.

Efter bidrag ungefär 40% billigare än billigaste Teslan och motsvarande lågt förmånsvärde. Enda bilen i klassen som överhuvudtaget är intressant i mina ögon. Närmast kommer nog Mini Electric, men den känns gammal och har inte alls samma charm imo.
Jag hade nog väntat på ID3 med lilla batteriet, samt pyntat lite extra för 100kw DC.
Betydligt rymligare bil som faktiskt går att köra långt med.
Tycker du fortsätter jämföra deras egenskaper ur perspektivet förstabil, trots att Honda E uppenbart är byggt för att vara andrabil.

Hade jag inte råd med en Tesla som förstabil och hade en mindre familj så hade ID3 absolut varit ett alternativ. Honda E hade varit utesluten för detta.

Som andrabil/citybil så är Hondan för mig helt överlägsen ID3 dock. Smidigare, snyggare, bättre kvalitetskänsla, mycket mer rolig teknik och dessutom billigare. Kan faktiskt inte komma på en enda fördel med ID3 som citybil jämfört med Hondan.

Re: Honda E

Postat: 02 okt 2020 22:10
av taliz
Legato skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Väldigt udda bil med alldeles för dålig range IMO.
Tror inte den kommer bli poppis varken som ny eller beggad.
Bra om man vill vara annorlunda, men dålig om man vill vara ekonomisk...
Det är ju en ren citybil, så ser inte problemet med rangen. Jag tycker den gör det den är byggd för väldigt bra. Som förstabil är den såklart ett dåligt val, men det tror jag inte heller varit ambitionen öht.

Efter bidrag ungefär 40% billigare än billigaste Teslan och motsvarande lågt förmånsvärde. Enda bilen i klassen som överhuvudtaget är intressant i mina ögon. Närmast kommer nog Mini Electric, men den känns gammal och har inte alls samma charm imo.
Jag hade nog väntat på ID3 med lilla batteriet, samt pyntat lite extra för 100kw DC.
Betydligt rymligare bil som faktiskt går att köra långt med.
Tycker du fortsätter jämföra deras egenskaper ur perspektivet förstabil, trots att Honda E uppenbart är byggt för att vara andrabil.

Hade jag inte råd med en Tesla som förstabil och hade en mindre familj så hade ID3 absolut varit ett alternativ. Honda E hade varit utesluten för detta.

Som andrabil/citybil så är Hondan för mig helt överlägsen ID3 dock. Smidigare, snyggare, bättre kvalitetskänsla, mycket mer rolig teknik och dessutom billigare. Kan faktiskt inte komma på en enda fördel med ID3 som citybil jämfört med Hondan.
Även dom minsta avgasbilarna idag som folk har som andrabilar funkar att köra långt med ifall det behövs. Det ska elbilsmotsvarigheten också klara IMO.