Honda E
Moderator: Redaktion
Re: Honda E
Nu är det ett tag sen jag såg filmen, men har för mig det var två saker, kameran sitter på en pinne som sticker ut, har för mig det blev kondens eller nåt på den, sen blev det reflexer på skärmen inne i bilen i stark sol.
Jag visste inte det fanns sådana här pinnar på bilen, letade här i forumet om e-tron, men såg ingen klaga, letade då foton på bilen och till salu i Sverige, såg då bara bilar med vanliga backspeglar, så trodde då att det hade att göra med att de bara hade det där det var tillåtet, och att det var tillåtet i Frankrike, men inte i Sverige.
Jag visste inte det fanns sådana här pinnar på bilen, letade här i forumet om e-tron, men såg ingen klaga, letade då foton på bilen och till salu i Sverige, såg då bara bilar med vanliga backspeglar, så trodde då att det hade att göra med att de bara hade det där det var tillåtet, och att det var tillåtet i Frankrike, men inte i Sverige.
Re: Honda E
OK! Ja, jag förstår inte vitsen med "pinnen", den borde bara vara dålig för cv och ljud. Hondans kameror sticker inte ut alls lika mycket.wannabee skrev:Nu är det ett tag sen jag såg filmen, men har för mig det var två saker, kameran sitter på en pinne som sticker ut, har för mig det blev kondens eller nåt på den, sen blev det reflexer på skärmen inne i bilen i stark sol.
Jag visste inte det fanns sådana här pinnar på bilen, letade här i forumet om e-tron, men såg ingen klaga, letade då foton på bilen och till salu i Sverige, såg då bara bilar med vanliga backspeglar, så trodde då att det hade att göra med att de bara hade det där det var tillåtet, och att det var tillåtet i Frankrike, men inte i Sverige.
Reflexer vet jag inte än, sol ser man ju inte mycket av just nu Har iaf inte sett någon negativ kritik om det i testerna så gissar att den inte är utsatt för det i någon väsentlig omfattning.
Re: Honda E
Har du provat 230V eluttaget?PhR34k skrev:Ska hämta ut våran idag. Det blir tjejens bil för att ersätta hennes passat diesel som hon använder mest till att åka fram och tillbaka till jobbet. Jag kör en model x så denna blir bra andra bil. Jag gillar Honda, har stor erfarenhet utav deras prestanda bilar plus att jag tycker den är super fin så det var givet köp.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Honda E
Nä inte än.Zalman3 skrev:Har du provat 230V eluttaget?PhR34k skrev:Ska hämta ut våran idag. Det blir tjejens bil för att ersätta hennes passat diesel som hon använder mest till att åka fram och tillbaka till jobbet. Jag kör en model x så denna blir bra andra bil. Jag gillar Honda, har stor erfarenhet utav deras prestanda bilar plus att jag tycker den är super fin så det var givet köp.
Har inte haft behov utav det än
Re: Honda E
Står det i manualen att du bara får använda eluttaget ner till 20% av batterikapaciteten?PhR34k skrev:Nä inte än.Zalman3 skrev:Har du provat 230V eluttaget?PhR34k skrev:Ska hämta ut våran idag. Det blir tjejens bil för att ersätta hennes passat diesel som hon använder mest till att åka fram och tillbaka till jobbet. Jag kör en model x så denna blir bra andra bil. Jag gillar Honda, har stor erfarenhet utav deras prestanda bilar plus att jag tycker den är super fin så det var givet köp.
Har inte haft behov utav det än
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Honda E
Jag var väldigt noga med att välja vanliga speglar för min e-tron. Jag tror att jag hade blivit tokig med deras kameralösning, kanske till den grad att jag inte hade velat använda bilen sen. Skärmarna sitter på fel ställe och de är ljuskänsliga. Helt enkelt en felkonstruktion i mina ögon.wannabee skrev:Såg nån film med en engelsman som bodde i Frankrike, som hade e-tron, den hade inga backspeglar, utan kameror, och han hade stora problem med detta.
Honda däremot har löst det perfekt. Man tittar intuitivt "rätt", de är alltså perfekt placerade. Och bilden är precis som Legato säger fantastiskt bra. Hade e-tron haft samma lösning så hade det varit en no-brainer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Honda E
Ja de på etron är hemska. Satt på bilen jag provade. Höll på att krocka när jag skulle ut i vänsterfilen på motorvägen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Honda E
Nybliven ägare av Honda e. Toknöjd hittills men så får man ju låta det gå nån månad innan man klarar av att vara objektiv.
Ligger runt 18,5 kWh just nu i förbrukning, dock så ska jag byta till 16" friktionsdäck i veckan som kommer (har 17" sommardäck på nu). Det ska bli intressant att se om det gör något på förbrukningen, jag byter ner till 16" mest för ljudnivå och komfort.
Ligger runt 18,5 kWh just nu i förbrukning, dock så ska jag byta till 16" friktionsdäck i veckan som kommer (har 17" sommardäck på nu). Det ska bli intressant att se om det gör något på förbrukningen, jag byter ner till 16" mest för ljudnivå och komfort.
Honda e Advance Crystal Black Pearl 2020
Re: Honda E
Kul att fler E-ägare hittat hit och kul att du också är nöjd!EEvee skrev:Nybliven ägare av Honda e. Toknöjd hittills men så får man ju låta det gå nån månad innan man klarar av att vara objektiv.
Ligger runt 18,5 kWh just nu i förbrukning, dock så ska jag byta till 16" friktionsdäck i veckan som kommer (har 17" sommardäck på nu). Det ska bli intressant att se om det gör något på förbrukningen, jag byter ner till 16" mest för ljudnivå och komfort.
Har du tillgång till appen och har den isf fungerat stabilt för dig?
Bra med 18,5, jag ligger på 22 ungefär hittills men jag kör nästan alltid "sport" och kör väl lite snabbare än average kanske.
Vampire drainen verkar iaf vara nästan obefintlig. Beror väl delvis på att jag inte har app-access iofs
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda E
Nu vet jag inte hur mycket Hondan kommunicerar med appservern när bilen inte används, men att det skulle orsaka någon mätbar vampire drain har jag svårt att tro. Om jag jämför med en e-Golf som ju har ett ungefär lika stort batteri som Honda e så har den ingen vampire drain överhuvudtaget. Hur mycket man än pillar med appen. Den kan stå i en vecka utan att tappa en endaste kilometer.Legato skrev:Vampire drainen verkar iaf vara nästan obefintlig. Beror väl delvis på att jag inte har app-access iofs
E-tron likaså. Men den har ju iofs större batteri, dvs den kan ta lite från batteriet utan att märks med en gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Honda E
Tja, det återstår att se. För Tesla påverkar det ju i allra högsta grad om man låter bilen "sova" ifred eller om man är inne och pillar i Teslaappen och/eller tredjepartsappar.mati skrev:Nu vet jag inte hur mycket Hondan kommunicerar med appservern när bilen inte används, men att det skulle orsaka någon mätbar vampire drain har jag svårt att tro. Om jag jämför med en e-Golf som ju har ett ungefär lika stort batteri som Honda e så har den ingen vampire drain överhuvudtaget. Hur mycket man än pillar med appen. Den kan stå i en vecka utan att tappa en endaste kilometer.Legato skrev:Vampire drainen verkar iaf vara nästan obefintlig. Beror väl delvis på att jag inte har app-access iofs
E-tron likaså. Men den har ju iofs större batteri, dvs den kan ta lite från batteriet utan att märks med en gång.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda E
Jag fick tillgång till appen efter 4 dagar. Det var lite strul med aktiveringen, tog drygt 10min innan bilen hittades av appen.Legato skrev:Kul att fler E-ägare hittat hit och kul att du också är nöjd!EEvee skrev:Nybliven ägare av Honda e. Toknöjd hittills men så får man ju låta det gå nån månad innan man klarar av att vara objektiv.
Ligger runt 18,5 kWh just nu i förbrukning, dock så ska jag byta till 16" friktionsdäck i veckan som kommer (har 17" sommardäck på nu). Det ska bli intressant att se om det gör något på förbrukningen, jag byter ner till 16" mest för ljudnivå och komfort.
Har du tillgång till appen och har den isf fungerat stabilt för dig?
Bra med 18,5, jag ligger på 22 ungefär hittills men jag kör nästan alltid "sport" och kör väl lite snabbare än average kanske.
Vampire drainen verkar iaf vara nästan obefintlig. Beror väl delvis på att jag inte har app-access iofs
Appen är ganska långsam men fungerar så sett. Två gånger har appen fått "tekniskt fel" i flera timmar men det känns mer som att det var något problem med servrarna.
Honda e Advance Crystal Black Pearl 2020
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Honda E
Varför skulle det inte funka att sätta in en sån laddare som länkats som konverterar 2-fas till 1-fas om din pappa nu skulle välja Honda E (vilket jag hoppas att han gör, himla gullig bil, ser himla trevlig ut trots att jag inte provkört!)martinot skrev:Jo, du skriver om en annan oro som jag har för pappa.Svenssons skrev:I ytterst få svenska hem kommer det vara 6 kW vs 11 kW. För att få 11 kW krävs 16A på faserna och de flesta har 16A som huvudsäkring, de som har högre har det pga att de har andra laster som kan drar mycket ström (värmepumpar m.m.). Sannolikt är 10 A en mycket säkrare strömstyrka att dra från faserna så man slipper riskera att säkringarna går. Har man möjlighet att ladda trefas så kan man alltså ladda 6,9kW. Har bilen endast enfas blir det 2,3 kW som man laddar med. Du behöver då ladda i ca 15 timmar för fullt och laddhastigheten blir lite drygt 1 mil i timmen.heldiggrisen skrev:För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
För att få full effekt i bilen lär du behöva 240V 27,5A vilket i princip ingen privatbostad i Sverige kan leverera.
Han har inte lika stort hus som vi har, och även om det är nybyggt så är jag osäker på hur många ampere per fas som han har in i huset. Tror det kan bli mycket besvärligt, eller rent utav omöjligt, för honom att kunna enas ladda en E med 6 kW med 1-fas 28 A. Vi har mycket större hus än honom, och vi har endast 25 A in.
Känns redan nu som det nog blir väldigt svårt och opraktiskt för honom med en Honda E som alternativ till ny ICE-bil.
Vilket som sagt är extremt synd. Giller verkligen designen enormt på E, och tror att även han skulle uppskattat den. Så grymt fin och kul bil!
Re: Honda E
Inte heller provkört än precis som du, men står på listan!TobbeTesla skrev:Varför skulle det inte funka att sätta in en sån laddare som länkats som konverterar 2-fas till 1-fas om din pappa nu skulle välja Honda E (vilket jag hoppas att han gör, himla gullig bil, ser himla trevlig ut trots att jag inte provkört!)martinot skrev:Jo, du skriver om en annan oro som jag har för pappa.Svenssons skrev:I ytterst få svenska hem kommer det vara 6 kW vs 11 kW. För att få 11 kW krävs 16A på faserna och de flesta har 16A som huvudsäkring, de som har högre har det pga att de har andra laster som kan drar mycket ström (värmepumpar m.m.). Sannolikt är 10 A en mycket säkrare strömstyrka att dra från faserna så man slipper riskera att säkringarna går. Har man möjlighet att ladda trefas så kan man alltså ladda 6,9kW. Har bilen endast enfas blir det 2,3 kW som man laddar med. Du behöver då ladda i ca 15 timmar för fullt och laddhastigheten blir lite drygt 1 mil i timmen.heldiggrisen skrev:För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
För att få full effekt i bilen lär du behöva 240V 27,5A vilket i princip ingen privatbostad i Sverige kan leverera.
Han har inte lika stort hus som vi har, och även om det är nybyggt så är jag osäker på hur många ampere per fas som han har in i huset. Tror det kan bli mycket besvärligt, eller rent utav omöjligt, för honom att kunna enas ladda en E med 6 kW med 1-fas 28 A. Vi har mycket större hus än honom, och vi har endast 25 A in.
Känns redan nu som det nog blir väldigt svårt och opraktiskt för honom med en Honda E som alternativ till ny ICE-bil.
Vilket som sagt är extremt synd. Giller verkligen designen enormt på E, och tror att även han skulle uppskattat den. Så grymt fin och kul bil!
Det kanske är en bra idé. Vad kostar en sådan där konverter, och vad finns det för nackdelar med den?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Honda E
En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Honda E
Och av den anledningen använder man väl en sådan laddbox inte gärna för en elbil som faktiskt kan ladda trefas, om man har en sådan också. Man har alltså en dedikerad laddbox för respektive bil, vilket jag anser är lite omständigt eller rentav onödigt krångligt.Bjelke skrev:En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Honda E
Jo, eftersom man redan i grunden tappar en 5-10% i värmeförluster vid laddning, så är det ju synd om man tappar ytterligare lika mycket till i värmeförluster i transformatorn.Bjelke skrev:En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Honda E
Verkligen!mati skrev:Och av den anledningen använder man väl en sådan laddbox inte gärna för en elbil som faktiskt kan ladda trefas, om man har en sådan också. Man har alltså en dedikerad laddbox för respektive bil, vilket jag anser är lite omständigt eller rentav onödigt krångligt.Bjelke skrev:En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV?
Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?
Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?
Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Honda E
Jämför gärna försäljning i Europa och Japan. Så kanske du förstår vilken marknad som ärmartinot skrev:Verkligen!mati skrev:Och av den anledningen använder man väl en sådan laddbox inte gärna för en elbil som faktiskt kan ladda trefas, om man har en sådan också. Man har alltså en dedikerad laddbox för respektive bil, vilket jag anser är lite omständigt eller rentav onödigt krångligt.Bjelke skrev:En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV?
Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?
Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?
Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.
Prioriterad.
Re: Honda E
Varför köra med uttryck så som "Så kanske du förstår"? Skapar onödigt otrevlig ton och stämning i debatterna upplever jag det som.Esterox skrev:Jämför gärna försäljning i Europa och Japan. Så kanske du förstår vilken marknad som ärmartinot skrev:
Verkligen!
Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV?
Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?
Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?
Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.
Prioriterad.
Dessutom så är jag något tveksam till dina "fakta".
Kina är ju den absolut största EV-marknaden globalt, men Japan är ju väldigt liten. Europa är större än USA enligt den data jag kikat på (men korrigera mig gärna om det inte stämmer).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Honda E
Skall absolut tänka på det.martinot skrev:Varför köra med uttryck så som "Så kanske du förstår"? Skapar onödigt otrevlig ton och stämning i debatterna upplever jag det som.Esterox skrev:Jämför gärna försäljning i Europa och Japan. Så kanske du förstår vilken marknad som ärmartinot skrev:
Verkligen!
Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV?
Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?
Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?
Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.
Prioriterad.
Dessutom så är jag något tveksam till dina "fakta".
Kina är ju den absolut största EV-marknaden globalt, men Japan är ju väldigt liten. Europa är större än USA enligt den data jag kikat på (men korrigera mig gärna om det inte stämmer).
Honda säljer alltså 50% i Japan och andra asiatiska länder.
https://www.statista.com/statistics/267 ... -of-honda/
Då blir det så att man i första hand prioriterar den marknaden.
Re: Honda E
Jag talade om EV generellt. Men OK.
Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.
De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).
Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.
Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.
De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).
Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.
Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Honda E
Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Honda E
Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.martinot skrev:Jag talade om EV generellt. Men OK.
Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.
De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).
Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.
Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Japan är den viktigaste marknaden för Honda.