Tja, det återstår att se. För Tesla påverkar det ju i allra högsta grad om man låter bilen "sova" ifred eller om man är inne och pillar i Teslaappen och/eller tredjepartsappar.mati skrev:Nu vet jag inte hur mycket Hondan kommunicerar med appservern när bilen inte används, men att det skulle orsaka någon mätbar vampire drain har jag svårt att tro. Om jag jämför med en e-Golf som ju har ett ungefär lika stort batteri som Honda e så har den ingen vampire drain överhuvudtaget. Hur mycket man än pillar med appen. Den kan stå i en vecka utan att tappa en endaste kilometer.Legato skrev:Vampire drainen verkar iaf vara nästan obefintlig. Beror väl delvis på att jag inte har app-access iofs
E-tron likaså. Men den har ju iofs större batteri, dvs den kan ta lite från batteriet utan att märks med en gång.
Honda E
Moderator: Redaktion
Re: Honda E
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda E
Jag fick tillgång till appen efter 4 dagar. Det var lite strul med aktiveringen, tog drygt 10min innan bilen hittades av appen.Legato skrev:Kul att fler E-ägare hittat hit och kul att du också är nöjd!EEvee skrev:Nybliven ägare av Honda e. Toknöjd hittills men så får man ju låta det gå nån månad innan man klarar av att vara objektiv.
Ligger runt 18,5 kWh just nu i förbrukning, dock så ska jag byta till 16" friktionsdäck i veckan som kommer (har 17" sommardäck på nu). Det ska bli intressant att se om det gör något på förbrukningen, jag byter ner till 16" mest för ljudnivå och komfort.
Har du tillgång till appen och har den isf fungerat stabilt för dig?
Bra med 18,5, jag ligger på 22 ungefär hittills men jag kör nästan alltid "sport" och kör väl lite snabbare än average kanske.
Vampire drainen verkar iaf vara nästan obefintlig. Beror väl delvis på att jag inte har app-access iofs
Appen är ganska långsam men fungerar så sett. Två gånger har appen fått "tekniskt fel" i flera timmar men det känns mer som att det var något problem med servrarna.
Honda e Advance Crystal Black Pearl 2020
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Honda E
Varför skulle det inte funka att sätta in en sån laddare som länkats som konverterar 2-fas till 1-fas om din pappa nu skulle välja Honda E (vilket jag hoppas att han gör, himla gullig bil, ser himla trevlig ut trots att jag inte provkört!)martinot skrev:Jo, du skriver om en annan oro som jag har för pappa.Svenssons skrev:I ytterst få svenska hem kommer det vara 6 kW vs 11 kW. För att få 11 kW krävs 16A på faserna och de flesta har 16A som huvudsäkring, de som har högre har det pga att de har andra laster som kan drar mycket ström (värmepumpar m.m.). Sannolikt är 10 A en mycket säkrare strömstyrka att dra från faserna så man slipper riskera att säkringarna går. Har man möjlighet att ladda trefas så kan man alltså ladda 6,9kW. Har bilen endast enfas blir det 2,3 kW som man laddar med. Du behöver då ladda i ca 15 timmar för fullt och laddhastigheten blir lite drygt 1 mil i timmen.heldiggrisen skrev:För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
För att få full effekt i bilen lär du behöva 240V 27,5A vilket i princip ingen privatbostad i Sverige kan leverera.
Han har inte lika stort hus som vi har, och även om det är nybyggt så är jag osäker på hur många ampere per fas som han har in i huset. Tror det kan bli mycket besvärligt, eller rent utav omöjligt, för honom att kunna enas ladda en E med 6 kW med 1-fas 28 A. Vi har mycket större hus än honom, och vi har endast 25 A in.
Känns redan nu som det nog blir väldigt svårt och opraktiskt för honom med en Honda E som alternativ till ny ICE-bil.
Vilket som sagt är extremt synd. Giller verkligen designen enormt på E, och tror att även han skulle uppskattat den. Så grymt fin och kul bil!
Re: Honda E
Inte heller provkört än precis som du, men står på listan!TobbeTesla skrev:Varför skulle det inte funka att sätta in en sån laddare som länkats som konverterar 2-fas till 1-fas om din pappa nu skulle välja Honda E (vilket jag hoppas att han gör, himla gullig bil, ser himla trevlig ut trots att jag inte provkört!)martinot skrev:Jo, du skriver om en annan oro som jag har för pappa.Svenssons skrev:I ytterst få svenska hem kommer det vara 6 kW vs 11 kW. För att få 11 kW krävs 16A på faserna och de flesta har 16A som huvudsäkring, de som har högre har det pga att de har andra laster som kan drar mycket ström (värmepumpar m.m.). Sannolikt är 10 A en mycket säkrare strömstyrka att dra från faserna så man slipper riskera att säkringarna går. Har man möjlighet att ladda trefas så kan man alltså ladda 6,9kW. Har bilen endast enfas blir det 2,3 kW som man laddar med. Du behöver då ladda i ca 15 timmar för fullt och laddhastigheten blir lite drygt 1 mil i timmen.heldiggrisen skrev:För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
För att få full effekt i bilen lär du behöva 240V 27,5A vilket i princip ingen privatbostad i Sverige kan leverera.
Han har inte lika stort hus som vi har, och även om det är nybyggt så är jag osäker på hur många ampere per fas som han har in i huset. Tror det kan bli mycket besvärligt, eller rent utav omöjligt, för honom att kunna enas ladda en E med 6 kW med 1-fas 28 A. Vi har mycket större hus än honom, och vi har endast 25 A in.
Känns redan nu som det nog blir väldigt svårt och opraktiskt för honom med en Honda E som alternativ till ny ICE-bil.
Vilket som sagt är extremt synd. Giller verkligen designen enormt på E, och tror att även han skulle uppskattat den. Så grymt fin och kul bil!
Det kanske är en bra idé. Vad kostar en sådan där konverter, och vad finns det för nackdelar med den?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Honda E
En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Honda E
Och av den anledningen använder man väl en sådan laddbox inte gärna för en elbil som faktiskt kan ladda trefas, om man har en sådan också. Man har alltså en dedikerad laddbox för respektive bil, vilket jag anser är lite omständigt eller rentav onödigt krångligt.Bjelke skrev:En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Honda E
Jo, eftersom man redan i grunden tappar en 5-10% i värmeförluster vid laddning, så är det ju synd om man tappar ytterligare lika mycket till i värmeförluster i transformatorn.Bjelke skrev:En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Honda E
Verkligen!mati skrev:Och av den anledningen använder man väl en sådan laddbox inte gärna för en elbil som faktiskt kan ladda trefas, om man har en sådan också. Man har alltså en dedikerad laddbox för respektive bil, vilket jag anser är lite omständigt eller rentav onödigt krångligt.Bjelke skrev:En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV?
Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?
Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?
Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Honda E
Jämför gärna försäljning i Europa och Japan. Så kanske du förstår vilken marknad som ärmartinot skrev:Verkligen!mati skrev:Och av den anledningen använder man väl en sådan laddbox inte gärna för en elbil som faktiskt kan ladda trefas, om man har en sådan också. Man har alltså en dedikerad laddbox för respektive bil, vilket jag anser är lite omständigt eller rentav onödigt krångligt.Bjelke skrev:En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV?
Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?
Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?
Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.
Prioriterad.
Re: Honda E
Varför köra med uttryck så som "Så kanske du förstår"? Skapar onödigt otrevlig ton och stämning i debatterna upplever jag det som.Esterox skrev:Jämför gärna försäljning i Europa och Japan. Så kanske du förstår vilken marknad som ärmartinot skrev:
Verkligen!
Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV?
Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?
Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?
Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.
Prioriterad.
Dessutom så är jag något tveksam till dina "fakta".
Kina är ju den absolut största EV-marknaden globalt, men Japan är ju väldigt liten. Europa är större än USA enligt den data jag kikat på (men korrigera mig gärna om det inte stämmer).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Honda E
Skall absolut tänka på det.martinot skrev:Varför köra med uttryck så som "Så kanske du förstår"? Skapar onödigt otrevlig ton och stämning i debatterna upplever jag det som.Esterox skrev:Jämför gärna försäljning i Europa och Japan. Så kanske du förstår vilken marknad som ärmartinot skrev:
Verkligen!
Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV?
Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?
Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?
Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.
Prioriterad.
Dessutom så är jag något tveksam till dina "fakta".
Kina är ju den absolut största EV-marknaden globalt, men Japan är ju väldigt liten. Europa är större än USA enligt den data jag kikat på (men korrigera mig gärna om det inte stämmer).
Honda säljer alltså 50% i Japan och andra asiatiska länder.
https://www.statista.com/statistics/267 ... -of-honda/
Då blir det så att man i första hand prioriterar den marknaden.
Re: Honda E
Jag talade om EV generellt. Men OK.
Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.
De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).
Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.
Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.
De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).
Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.
Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Honda E
Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Honda E
Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.martinot skrev:Jag talade om EV generellt. Men OK.
Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.
De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).
Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.
Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Re: Honda E
Detta är ju helt felaktigt.Esterox skrev:Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.martinot skrev:Jag talade om EV generellt. Men OK.
Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.
De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).
Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.
Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.
2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Honda E
Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom
Näe det smakar illa i munnen...
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom
Näe det smakar illa i munnen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Honda E
Varför säljs japanska bilar i Europa som är anpassade till högertrafik? I Japan kör de ju åt fel håll och det går ju att köra en högerstyrd bil även här hos oss. Så varför bry sig och göra en jättedyr marknadsanpassning? Helt enkelt för att ingen skulle vilja köpa en spegelvänd bil här, förutom postnord kanske.
Men i fallet med elbilar struntar man i att man riskerar tappa en massa kunder pga en dålig marknadsanpassning som förmodligen inte hade kostat särskilt mycket att implementera. Bästa beviset på att man inte vill sälja för många elbilar helt enkelt.
Men i fallet med elbilar struntar man i att man riskerar tappa en massa kunder pga en dålig marknadsanpassning som förmodligen inte hade kostat särskilt mycket att implementera. Bästa beviset på att man inte vill sälja för många elbilar helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Honda E
Jag kan hålla med gällande Lexusen som ändå är avsedd som potentiell förstabil. Chademo känns bara konstigt.Bjelke skrev:Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom
Näe det smakar illa i munnen...
För Hondan som har ett litet batteri så är det tråkigt, men för mig inte något avgörande. Faktum är ju att det aldrig är ett problem i praktiken. Kommer jag hem med tomt batteri så tar min Tesla längre tid att ladda över tre faser än Hondan tar över en, så oavsett hur låg SOC jag kommer hem med så är även Hondan fulladdad nästa morgon.
Dessutom kör ju norrmännen enfas och orkar Honda bry sig om någon europeisk marknad så är det väl Norge...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Honda E
Nja vill och vill. Problemet är väl att dom säljer alla dom kan göra i alla fall. Inte för att jag vill försvara tokiga val som att hoppa över trefas på Honda E och Nissan Leaf... Eller avsaknad av dragkrok på Model S. Men ändå.mati skrev:Varför säljs japanska bilar i Europa som är anpassade till högertrafik? I Japan kör de ju åt fel håll och det går ju att köra en högerstyrd bil även här hos oss. Så varför bry sig och göra en jättedyr marknadsanpassning? Helt enkelt för att ingen skulle vilja köpa en spegelvänd bil här, förutom postnord kanske.
Men i fallet med elbilar struntar man i att man riskerar tappa en massa kunder pga en dålig marknadsanpassning som förmodligen inte hade kostat särskilt mycket att implementera. Bästa beviset på att man inte vill sälja för många elbilar helt enkelt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Honda E
Det vore otroligt fett! Men då får man nog räkna med avsevärt högre förbrukning snarare än lägre va?AGCF skrev:Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda E
Har för mig att den Nederländska marknaden är större på EV än den norska?Legato skrev:Jag kan hålla med gällande Lexusen som ändå är avsedd som potentiell förstabil. Chademo känns bara konstigt.Bjelke skrev:Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom
Näe det smakar illa i munnen...
För Hondan som har ett litet batteri så är det tråkigt, men för mig inte något avgörande. Faktum är ju att det aldrig är ett problem i praktiken. Kommer jag hem med tomt batteri så tar min Tesla längre tid att ladda över tre faser än Hondan tar över en, så oavsett hur låg SOC jag kommer hem med så är även Hondan fulladdad nästa morgon.
Dessutom kör ju norrmännen enfas och orkar Honda bry sig om någon europeisk marknad så är det väl Norge...
Känns oavsett som ett mycket dåliga beslut av japanarna över lag. Upplever det som någon slags apati för elektriska bilar och att de inte tar seriöst på rena EV.
Inom EU så är det trefas Typ 2 och CCS för snabbladdning som gäller om du skall ha trovärdighet för riktiga EV (dvs annat än rena "Moped"/pendlar-EV eller 8-mils hybrider).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Honda E
Ja helt rättLegato skrev:Det vore otroligt fett! Men då får man nog räkna med avsevärt högre förbrukning snarare än lägre va?AGCF skrev:Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Honda E
Nej, Norge är avsevärt större. Ca 50% mer sålda bevs än i Holland under 2020.martinot skrev:Har för mig att den Nederländska marknaden är större på EV än den norska?Legato skrev:Jag kan hålla med gällande Lexusen som ändå är avsedd som potentiell förstabil. Chademo känns bara konstigt.Bjelke skrev:Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom
Näe det smakar illa i munnen...
För Hondan som har ett litet batteri så är det tråkigt, men för mig inte något avgörande. Faktum är ju att det aldrig är ett problem i praktiken. Kommer jag hem med tomt batteri så tar min Tesla längre tid att ladda över tre faser än Hondan tar över en, så oavsett hur låg SOC jag kommer hem med så är även Hondan fulladdad nästa morgon.
Dessutom kör ju norrmännen enfas och orkar Honda bry sig om någon europeisk marknad så är det väl Norge...
Känns oavsett som ett mycket dåliga beslut av japanarna över lag. Upplever det som någon slags apati för elektriska bilar och att de inte tar seriöst på rena EV.
Inom EU så är det trefas Typ 2 och CCS för snabbladdning som gäller om du skall ha trovärdighet för riktiga EV (dvs annat än rena "Moped"/pendlar-EV eller 8-mils hybrider).
Att Honda E inte skulle ha trovärdighet som "riktig EV" är såklart nonsens.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda E
Det fanns länk och allt.Legato skrev:Detta är ju helt felaktigt.Esterox skrev:Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.martinot skrev:Jag talade om EV generellt. Men OK.
Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.
De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).
Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.
Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.
2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”
Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.
Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.