Honda E

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
Vampire drainen verkar iaf vara nästan obefintlig. Beror väl delvis på att jag inte har app-access iofs :D
Nu vet jag inte hur mycket Hondan kommunicerar med appservern när bilen inte används, men att det skulle orsaka någon mätbar vampire drain har jag svårt att tro. Om jag jämför med en e-Golf som ju har ett ungefär lika stort batteri som Honda e så har den ingen vampire drain överhuvudtaget. Hur mycket man än pillar med appen. Den kan stå i en vecka utan att tappa en endaste kilometer.
E-tron likaså. Men den har ju iofs större batteri, dvs den kan ta lite från batteriet utan att märks med en gång.
Tja, det återstår att se. För Tesla påverkar det ju i allra högsta grad om man låter bilen "sova" ifred eller om man är inne och pillar i Teslaappen och/eller tredjepartsappar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
EEvee
elbilist
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 okt 2020 20:31

Re: Honda E

Inlägg av EEvee »

Legato skrev:
EEvee skrev:
Nybliven ägare av Honda e. Toknöjd hittills men så får man ju låta det gå nån månad innan man klarar av att vara objektiv.
Ligger runt 18,5 kWh just nu i förbrukning, dock så ska jag byta till 16" friktionsdäck i veckan som kommer (har 17" sommardäck på nu). Det ska bli intressant att se om det gör något på förbrukningen, jag byter ner till 16" mest för ljudnivå och komfort. :)
Kul att fler E-ägare hittat hit och kul att du också är nöjd!

Har du tillgång till appen och har den isf fungerat stabilt för dig?

Bra med 18,5, jag ligger på 22 ungefär hittills men jag kör nästan alltid "sport" och kör väl lite snabbare än average kanske.

Vampire drainen verkar iaf vara nästan obefintlig. Beror väl delvis på att jag inte har app-access iofs :D
Jag fick tillgång till appen efter 4 dagar. Det var lite strul med aktiveringen, tog drygt 10min innan bilen hittades av appen.
Appen är ganska långsam men fungerar så sett. Två gånger har appen fått "tekniskt fel" i flera timmar men det känns mer som att det var något problem med servrarna.
Honda e Advance Crystal Black Pearl 2020
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Honda E

Inlägg av TobbeTesla »

martinot skrev:
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
I ytterst få svenska hem kommer det vara 6 kW vs 11 kW. För att få 11 kW krävs 16A på faserna och de flesta har 16A som huvudsäkring, de som har högre har det pga att de har andra laster som kan drar mycket ström (värmepumpar m.m.). Sannolikt är 10 A en mycket säkrare strömstyrka att dra från faserna så man slipper riskera att säkringarna går. Har man möjlighet att ladda trefas så kan man alltså ladda 6,9kW. Har bilen endast enfas blir det 2,3 kW som man laddar med. Du behöver då ladda i ca 15 timmar för fullt och laddhastigheten blir lite drygt 1 mil i timmen.

För att få full effekt i bilen lär du behöva 240V 27,5A vilket i princip ingen privatbostad i Sverige kan leverera.
Jo, du skriver om en annan oro som jag har för pappa.

Han har inte lika stort hus som vi har, och även om det är nybyggt så är jag osäker på hur många ampere per fas som han har in i huset. Tror det kan bli mycket besvärligt, eller rent utav omöjligt, för honom att kunna enas ladda en E med 6 kW med 1-fas 28 A. Vi har mycket större hus än honom, och vi har endast 25 A in.

Känns redan nu som det nog blir väldigt svårt och opraktiskt för honom med en Honda E som alternativ till ny ICE-bil. :(

Vilket som sagt är extremt synd. Giller verkligen designen enormt på E, och tror att även han skulle uppskattat den. Så grymt fin och kul bil!
Varför skulle det inte funka att sätta in en sån laddare som länkats som konverterar 2-fas till 1-fas om din pappa nu skulle välja Honda E (vilket jag hoppas att han gör, himla gullig bil, ser himla trevlig ut trots att jag inte provkört!)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

TobbeTesla skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
I ytterst få svenska hem kommer det vara 6 kW vs 11 kW. För att få 11 kW krävs 16A på faserna och de flesta har 16A som huvudsäkring, de som har högre har det pga att de har andra laster som kan drar mycket ström (värmepumpar m.m.). Sannolikt är 10 A en mycket säkrare strömstyrka att dra från faserna så man slipper riskera att säkringarna går. Har man möjlighet att ladda trefas så kan man alltså ladda 6,9kW. Har bilen endast enfas blir det 2,3 kW som man laddar med. Du behöver då ladda i ca 15 timmar för fullt och laddhastigheten blir lite drygt 1 mil i timmen.

För att få full effekt i bilen lär du behöva 240V 27,5A vilket i princip ingen privatbostad i Sverige kan leverera.
Jo, du skriver om en annan oro som jag har för pappa.

Han har inte lika stort hus som vi har, och även om det är nybyggt så är jag osäker på hur många ampere per fas som han har in i huset. Tror det kan bli mycket besvärligt, eller rent utav omöjligt, för honom att kunna enas ladda en E med 6 kW med 1-fas 28 A. Vi har mycket större hus än honom, och vi har endast 25 A in.

Känns redan nu som det nog blir väldigt svårt och opraktiskt för honom med en Honda E som alternativ till ny ICE-bil. :(

Vilket som sagt är extremt synd. Giller verkligen designen enormt på E, och tror att även han skulle uppskattat den. Så grymt fin och kul bil!
Varför skulle det inte funka att sätta in en sån laddare som länkats som konverterar 2-fas till 1-fas om din pappa nu skulle välja Honda E (vilket jag hoppas att han gör, himla gullig bil, ser himla trevlig ut trots att jag inte provkört!)
Inte heller provkört än precis som du, men står på listan! :)

Det kanske är en bra idé. Vad kostar en sådan där konverter, och vad finns det för nackdelar med den?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Honda E

Inlägg av Bjelke »

En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
Och av den anledningen använder man väl en sådan laddbox inte gärna för en elbil som faktiskt kan ladda trefas, om man har en sådan också. Man har alltså en dedikerad laddbox för respektive bil, vilket jag anser är lite omständigt eller rentav onödigt krångligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
Jo, eftersom man redan i grunden tappar en 5-10% i värmeförluster vid laddning, så är det ju synd om man tappar ytterligare lika mycket till i värmeförluster i transformatorn.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Bjelke skrev:
En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
Och av den anledningen använder man väl en sådan laddbox inte gärna för en elbil som faktiskt kan ladda trefas, om man har en sådan också. Man har alltså en dedikerad laddbox för respektive bil, vilket jag anser är lite omständigt eller rentav onödigt krångligt.
Verkligen!

Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV? :(

Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?

Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?

Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Nu gick jag igång appen iaf
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Honda E

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
Och av den anledningen använder man väl en sådan laddbox inte gärna för en elbil som faktiskt kan ladda trefas, om man har en sådan också. Man har alltså en dedikerad laddbox för respektive bil, vilket jag anser är lite omständigt eller rentav onödigt krångligt.
Verkligen!

Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV? :(

Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?

Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?

Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.
Jämför gärna försäljning i Europa och Japan. Så kanske du förstår vilken marknad som är
Prioriterad.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
martinot skrev:

Verkligen!

Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV? :(

Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?

Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?

Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.
Jämför gärna försäljning i Europa och Japan. Så kanske du förstår vilken marknad som är
Prioriterad.
Varför köra med uttryck så som "Så kanske du förstår"? Skapar onödigt otrevlig ton och stämning i debatterna upplever jag det som. :(

Dessutom så är jag något tveksam till dina "fakta".

Kina är ju den absolut största EV-marknaden globalt, men Japan är ju väldigt liten. Europa är större än USA enligt den data jag kikat på (men korrigera mig gärna om det inte stämmer).


Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Honda E

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:

Verkligen!

Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV? :(

Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?

Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?

Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.
Jämför gärna försäljning i Europa och Japan. Så kanske du förstår vilken marknad som är
Prioriterad.
Varför köra med uttryck så som "Så kanske du förstår"? Skapar onödigt otrevlig ton och stämning i debatterna upplever jag det som. :(

Dessutom så är jag något tveksam till dina "fakta".

Kina är ju den absolut största EV-marknaden globalt, men Japan är ju väldigt liten. Europa är större än USA enligt den data jag kikat på (men korrigera mig gärna om det inte stämmer).


Bild
Skall absolut tänka på det.

Honda säljer alltså 50% i Japan och andra asiatiska länder.

https://www.statista.com/statistics/267 ... -of-honda/

Då blir det så att man i första hand prioriterar den marknaden.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Jag talade om EV generellt. Men OK.

Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.

De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).

Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.

Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Honda E

Inlägg av AGCF »

Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Honda E

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Jag talade om EV generellt. Men OK.

Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.

De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).

Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.

Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.

Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

Esterox skrev:
martinot skrev:
Jag talade om EV generellt. Men OK.

Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.

De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).

Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.

Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.

Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Detta är ju helt felaktigt.

Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.

2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Honda E

Inlägg av Bjelke »

Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom :? :roll:
Näe det smakar illa i munnen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

Varför säljs japanska bilar i Europa som är anpassade till högertrafik? I Japan kör de ju åt fel håll och det går ju att köra en högerstyrd bil även här hos oss. Så varför bry sig och göra en jättedyr marknadsanpassning? Helt enkelt för att ingen skulle vilja köpa en spegelvänd bil här, förutom postnord kanske.
Men i fallet med elbilar struntar man i att man riskerar tappa en massa kunder pga en dålig marknadsanpassning som förmodligen inte hade kostat särskilt mycket att implementera. Bästa beviset på att man inte vill sälja för många elbilar helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom :? :roll:
Näe det smakar illa i munnen...
Jag kan hålla med gällande Lexusen som ändå är avsedd som potentiell förstabil. Chademo känns bara konstigt.

För Hondan som har ett litet batteri så är det tråkigt, men för mig inte något avgörande. Faktum är ju att det aldrig är ett problem i praktiken. Kommer jag hem med tomt batteri så tar min Tesla längre tid att ladda över tre faser än Hondan tar över en, så oavsett hur låg SOC jag kommer hem med så är även Hondan fulladdad nästa morgon.

Dessutom kör ju norrmännen enfas och orkar Honda bry sig om någon europeisk marknad så är det väl Norge...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Honda E

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Varför säljs japanska bilar i Europa som är anpassade till högertrafik? I Japan kör de ju åt fel håll och det går ju att köra en högerstyrd bil även här hos oss. Så varför bry sig och göra en jättedyr marknadsanpassning? Helt enkelt för att ingen skulle vilja köpa en spegelvänd bil här, förutom postnord kanske.
Men i fallet med elbilar struntar man i att man riskerar tappa en massa kunder pga en dålig marknadsanpassning som förmodligen inte hade kostat särskilt mycket att implementera. Bästa beviset på att man inte vill sälja för många elbilar helt enkelt.
Nja vill och vill. Problemet är väl att dom säljer alla dom kan göra i alla fall. Inte för att jag vill försvara tokiga val som att hoppa över trefas på Honda E och Nissan Leaf... Eller avsaknad av dragkrok på Model S. Men ändå.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

AGCF skrev:
Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Det vore otroligt fett! Men då får man nog räkna med avsevärt högre förbrukning snarare än lägre va? :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom :? :roll:
Näe det smakar illa i munnen...
Jag kan hålla med gällande Lexusen som ändå är avsedd som potentiell förstabil. Chademo känns bara konstigt.

För Hondan som har ett litet batteri så är det tråkigt, men för mig inte något avgörande. Faktum är ju att det aldrig är ett problem i praktiken. Kommer jag hem med tomt batteri så tar min Tesla längre tid att ladda över tre faser än Hondan tar över en, så oavsett hur låg SOC jag kommer hem med så är även Hondan fulladdad nästa morgon.

Dessutom kör ju norrmännen enfas och orkar Honda bry sig om någon europeisk marknad så är det väl Norge...
Har för mig att den Nederländska marknaden är större på EV än den norska?

Känns oavsett som ett mycket dåliga beslut av japanarna över lag. Upplever det som någon slags apati för elektriska bilar och att de inte tar seriöst på rena EV.

Inom EU så är det trefas Typ 2 och CCS för snabbladdning som gäller om du skall ha trovärdighet för riktiga EV (dvs annat än rena "Moped"/pendlar-EV eller 8-mils hybrider).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Honda E

Inlägg av AGCF »

Legato skrev:
AGCF skrev:
Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Det vore otroligt fett! Men då får man nog räkna med avsevärt högre förbrukning snarare än lägre va? :lol:
Ja helt rätt
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom :? :roll:
Näe det smakar illa i munnen...
Jag kan hålla med gällande Lexusen som ändå är avsedd som potentiell förstabil. Chademo känns bara konstigt.

För Hondan som har ett litet batteri så är det tråkigt, men för mig inte något avgörande. Faktum är ju att det aldrig är ett problem i praktiken. Kommer jag hem med tomt batteri så tar min Tesla längre tid att ladda över tre faser än Hondan tar över en, så oavsett hur låg SOC jag kommer hem med så är även Hondan fulladdad nästa morgon.

Dessutom kör ju norrmännen enfas och orkar Honda bry sig om någon europeisk marknad så är det väl Norge...
Har för mig att den Nederländska marknaden är större på EV än den norska?

Känns oavsett som ett mycket dåliga beslut av japanarna över lag. Upplever det som någon slags apati för elektriska bilar och att de inte tar seriöst på rena EV.

Inom EU så är det trefas Typ 2 och CCS för snabbladdning som gäller om du skall ha trovärdighet för riktiga EV (dvs annat än rena "Moped"/pendlar-EV eller 8-mils hybrider).
Nej, Norge är avsevärt större. Ca 50% mer sålda bevs än i Holland under 2020.

Att Honda E inte skulle ha trovärdighet som "riktig EV" är såklart nonsens.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Honda E

Inlägg av Esterox »

Legato skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
Jag talade om EV generellt. Men OK.

Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.

De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).

Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.

Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.

Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Detta är ju helt felaktigt.

Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.

2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
Det fanns länk och allt.

”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”


Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.

Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.
Skriv svar