Honda E

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

AGCF skrev:
Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Det vore otroligt fett! Men då får man nog räkna med avsevärt högre förbrukning snarare än lägre va? :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom :? :roll:
Näe det smakar illa i munnen...
Jag kan hålla med gällande Lexusen som ändå är avsedd som potentiell förstabil. Chademo känns bara konstigt.

För Hondan som har ett litet batteri så är det tråkigt, men för mig inte något avgörande. Faktum är ju att det aldrig är ett problem i praktiken. Kommer jag hem med tomt batteri så tar min Tesla längre tid att ladda över tre faser än Hondan tar över en, så oavsett hur låg SOC jag kommer hem med så är även Hondan fulladdad nästa morgon.

Dessutom kör ju norrmännen enfas och orkar Honda bry sig om någon europeisk marknad så är det väl Norge...
Har för mig att den Nederländska marknaden är större på EV än den norska?

Känns oavsett som ett mycket dåliga beslut av japanarna över lag. Upplever det som någon slags apati för elektriska bilar och att de inte tar seriöst på rena EV.

Inom EU så är det trefas Typ 2 och CCS för snabbladdning som gäller om du skall ha trovärdighet för riktiga EV (dvs annat än rena "Moped"/pendlar-EV eller 8-mils hybrider).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Honda E

Inlägg av AGCF »

Legato skrev:
AGCF skrev:
Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Det vore otroligt fett! Men då får man nog räkna med avsevärt högre förbrukning snarare än lägre va? :lol:
Ja helt rätt
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom :? :roll:
Näe det smakar illa i munnen...
Jag kan hålla med gällande Lexusen som ändå är avsedd som potentiell förstabil. Chademo känns bara konstigt.

För Hondan som har ett litet batteri så är det tråkigt, men för mig inte något avgörande. Faktum är ju att det aldrig är ett problem i praktiken. Kommer jag hem med tomt batteri så tar min Tesla längre tid att ladda över tre faser än Hondan tar över en, så oavsett hur låg SOC jag kommer hem med så är även Hondan fulladdad nästa morgon.

Dessutom kör ju norrmännen enfas och orkar Honda bry sig om någon europeisk marknad så är det väl Norge...
Har för mig att den Nederländska marknaden är större på EV än den norska?

Känns oavsett som ett mycket dåliga beslut av japanarna över lag. Upplever det som någon slags apati för elektriska bilar och att de inte tar seriöst på rena EV.

Inom EU så är det trefas Typ 2 och CCS för snabbladdning som gäller om du skall ha trovärdighet för riktiga EV (dvs annat än rena "Moped"/pendlar-EV eller 8-mils hybrider).
Nej, Norge är avsevärt större. Ca 50% mer sålda bevs än i Holland under 2020.

Att Honda E inte skulle ha trovärdighet som "riktig EV" är såklart nonsens.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Honda E

Inlägg av Esterox »

Legato skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
Jag talade om EV generellt. Men OK.

Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.

De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).

Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.

Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.

Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Detta är ju helt felaktigt.

Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.

2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
Det fanns länk och allt.

”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”


Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.

Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
Jag talade om EV generellt. Men OK.

Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.

De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).

Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.

Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.

Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Detta är ju helt felaktigt.

Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.

2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
Det fanns länk och allt.

”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”


Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.

Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.
Ett tips är ju då att du faktiskt läser det du själv länkade till.

Ja Asien står för nästan 50%. Men Japan är inte samma sak som Asien. Ditt påstående var att Japan är Hondas viktigaste marknad och det är som sagt helt felaktigt då USA är en mer än dubbelt så stor marknad för Honda. Japan är inte ens Hondas näst största marknad. Honda säljer avsevärt mycket mer bilar även i Kina.

Jag borde iofs ha lärt mig vid det här laget att rena fakta ej är av intresse för dig, du har din tro och den trumfar tydligen alltid rena fakta :shock:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Nej, Norge är avsevärt större. Ca 50% mer sålda bevs än i Holland under 2020.
Såg någon siffra (som jag inte hittar just nu) att Nederländerna passerat Norge.

Här däremot en att specifikt för Tesla så passerade Holland Norge redan förra året:

https://electrek.co/2019/12/05/tesla-bi ... les-surge/

Här iaf. några som hävdar att Tyskland redan under 2019 passerade Norge:

https://ihsmarkit.com/research-analysis ... arket.html

https://www.statista.com/statistics/804 ... hicles-eu/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Honda E

Inlägg av Esterox »

Legato skrev:
Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
Jag talade om EV generellt. Men OK.

Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.

De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).

Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.

Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.

Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Detta är ju helt felaktigt.

Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.

2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
Det fanns länk och allt.

”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”


Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.

Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.
Ett tips är ju då att du faktiskt läser det du själv länkade till.

Ja Asien står för nästan 50%. Men Japan är inte samma sak som Asien. Ditt påstående var att Japan är Hondas viktigaste marknad och det är som sagt helt felaktigt då USA är en mer än dubbelt så stor marknad för Honda. Japan är inte ens Hondas näst största marknad. Honda säljer avsevärt mycket mer bilar även i Kina.

Jag borde iofs ha lärt mig vid det här laget att rena fakta ej är av intresse för dig, du har din tro och den trumfar tydligen alltid rena fakta :shock:
Japan ÄR deras viktigaste marknad. Japanska företag har alltid sin viktigaste marknad hemma. Har man inte det är det svårt att få med aktieägarna men ja du vet ju såklart bäst.

Sen är Asien direkt efter och det råkar bli tillsammans den största delen för försäljning.

Men jag borde också lärt mig att du inte är intresserad utav bilar eller historia och har erfarenheter bakom kulisserna ?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Honda E

Inlägg av Banane »

Jag tror Norge kommer tappa sin status som prioriterad marknad framöver. Det är ett litet land och volymerna i större länder kommer snabbt gå förbi. Nederländerna är också ett relativt litet land. Det är jättarna som behöver komma igång ordentligt. Tyskland, Frankrike, Spanien, UK, Italien mm.

I vinter kommer dock Europa ha ett annat fokus än att köpa bilar. Ser ut att bli en lång och hård vinter.

Ps. Vad gäller viktiga marknader så är det uppenbart att Legato sätter likhetstecken mellan störst och viktigast. Vilket väl är rimligt att göra? Tycker det är trist med självutnämnda experter som hävdar kunskap utifrån erfarenhet utan att redogöra exakt vad erfarenheten består av. I vilka roller och under vilka perioder har man verkat t ex? Ofta är det en liten snäv roll som inte ger mer överblick än den över den närmaste omgivningen.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Honda E

Inlägg av Laban »

Esterox skrev:
Japanska företag har alltid sin viktigaste marknad hemma. Har man inte det är det svårt att få med aktieägarna men ja du vet ju såklart bäst.
https://www.focus2move.com/honda-global ... ance-2017/
The study reports annual sales for each country in the World and we track Honda‘s sales in 140 countries. On top of all, in the 2017 there was USA with 30.9% of global sales share (from 32.4% in the 2010), ahead of China with 25.7% (from 19.0%), Japan with 14.8% (from 19.1%), Indonesia with 4.2% and Canada with 3.5%.
15% är långt ifrån 50%.

Men, jag kan köpa ditt resonemang till viss del. Problemet är att det bara fungerar så länge man tror att det som fungerar i Japan också fungerar globalt. Det är en sak med fossilbilar där räckvidd, laddstandarder är ett mindre problem. Visst, utsläpp måste man ta hänsyn till men jag gissar på att Japan inte skiljer sig nämnvärt mot Europa, USA där.

Med elbilar är det lite värre. Här måste man följa laddstandarder för de olika länderna, världsdelarna. Och kravet på räckvidd kan nog skilja en hel del. Japan vs USA exempelvis.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:

Detta är ju helt felaktigt.

Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.

2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
Det fanns länk och allt.

”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”


Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.

Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.
Ett tips är ju då att du faktiskt läser det du själv länkade till.

Ja Asien står för nästan 50%. Men Japan är inte samma sak som Asien. Ditt påstående var att Japan är Hondas viktigaste marknad och det är som sagt helt felaktigt då USA är en mer än dubbelt så stor marknad för Honda. Japan är inte ens Hondas näst största marknad. Honda säljer avsevärt mycket mer bilar även i Kina.

Jag borde iofs ha lärt mig vid det här laget att rena fakta ej är av intresse för dig, du har din tro och den trumfar tydligen alltid rena fakta :shock:
Japan ÄR deras viktigaste marknad. Japanska företag har alltid sin viktigaste marknad hemma. Har man inte det är det svårt att få med aktieägarna men ja du vet ju såklart bäst.

Sen är Asien direkt efter och det råkar bli tillsammans den största delen för försäljning.

Men jag borde också lärt mig att du inte är intresserad utav bilar eller historia och har erfarenheter bakom kulisserna ?
Fantastiskt. Du lyckas verkligen gräva din egen grop ännu djupare... Du påstår dig vara någon form av expert på bilmarknaden, men i inlägg efter inlägg avslöjar du att du inte ens kan grunderna om det du uttalar dig om.

1.) Det var du själv som hänvisade till försäljning i respektive land. När nu fakta ligger på bordet så börjar du svamla om en massa annat.
2.) Japan ÄR Toyota. Toyota har en marknadsandel på runt 45% i Japan. Toyotas andel i Japan är alltså större än Volvo, Volkswagen och Kia tillsammans i Sverige. Dvs om Sveriges tre mest sålda märken kombinerar sina krafter så når de inte ens upp till den marknadsandel som Toyota har i Japan.
3.) Toyota säljer mer än FYRA gånger så många bilar som Honda i Japan.
4.) Toyota säljer mer än Honda även i USA, men där handlar det om ca 50% mer, mot över 300% mer i Japan.
5.) Historiskt är det precis likadant. Toyota har i all modern tid varit störst i Japan. Varje år från 1950 och framåt har man haft över 30% marknadsandel i Japan!
6.) För aktieägare är det avkastning som räknas. Det spelar ingen som helst roll var bilarna säljs, det som spelar roll är vilken vinst som genereras. Vidare, om nu någon aktieägare skulle ha detta påstådda och mycket märkliga fokus så skulle de såklart köpa Toyotaaktier, inte Hondaaktier.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Honda E

Inlägg av Esterox »

Legato skrev:
Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:
Legato skrev:
Det fanns länk och allt.

”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”


Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.

Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.
Ett tips är ju då att du faktiskt läser det du själv länkade till.

Ja Asien står för nästan 50%. Men Japan är inte samma sak som Asien. Ditt påstående var att Japan är Hondas viktigaste marknad och det är som sagt helt felaktigt då USA är en mer än dubbelt så stor marknad för Honda. Japan är inte ens Hondas näst största marknad. Honda säljer avsevärt mycket mer bilar även i Kina.

Jag borde iofs ha lärt mig vid det här laget att rena fakta ej är av intresse för dig, du har din tro och den trumfar tydligen alltid rena fakta :shock:
Japan ÄR deras viktigaste marknad. Japanska företag har alltid sin viktigaste marknad hemma. Har man inte det är det svårt att få med aktieägarna men ja du vet ju såklart bäst.

Sen är Asien direkt efter och det råkar bli tillsammans den största delen för försäljning.

Men jag borde också lärt mig att du inte är intresserad utav bilar eller historia och har erfarenheter bakom kulisserna ?
Fantastiskt. Du lyckas verkligen gräva din egen grop ännu djupare... Du påstår dig vara någon form av expert på bilmarknaden, men i inlägg efter inlägg avslöjar du att du inte ens kan grunderna om det du uttalar dig om.

1.) Det var du själv som hänvisade till försäljning i respektive land. När nu fakta ligger på bordet så börjar du svamla om en massa annat.
2.) Japan ÄR Toyota. Toyota har en marknadsandel på runt 45% i Japan. Toyotas andel i Japan är alltså större än Volvo, Volkswagen och Kia tillsammans i Sverige. Dvs om Sveriges tre mest sålda märken kombinerar sina krafter så når de inte ens upp till den marknadsandel som Toyota har i Japan.
3.) Toyota säljer mer än FYRA gånger så många bilar som Honda i Japan.
4.) Toyota säljer mer än Honda även i USA, men där handlar det om ca 50% mer, mot över 300% mer i Japan.
5.) Historiskt är det precis likadant. Toyota har i all modern tid varit störst i Japan. Varje år från 1950 och framåt har man haft över 30% marknadsandel i Japan!
6.) För aktieägare är det avkastning som räknas. Det spelar ingen som helst roll var bilarna säljs, det som spelar roll är vilken vinst som genereras. Vidare, om nu någon aktieägare skulle ha detta påstådda och mycket märkliga fokus så skulle de såklart köpa Toyotaaktier, inte Hondaaktier.
Du måste ha ett tufft liv. Skönt att gå på hårt åt andra :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

Kul:

https://www.bytbil.com/nyheter/honda-e- ... 2021-30661

Riktigt oväntat att spöa ID3 på dess hemma marknad! :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Honda E

Inlägg av PapaD »

Spöade väl alla bilar dessutom, EQC, Etron, rubbet?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Honda E

Inlägg av vigge50 »

Legato skrev:
Kul:

https://www.bytbil.com/nyheter/honda-e- ... 2021-30661

Riktigt oväntat att spöa ID3 på dess hemma marknad! :D
Det skulle vara intressant att veta mer om testet, vilket datum var bilen tvungen att finnas på marknaden för att vara med i tävlingen? Att det redan nu är avgjort betyder ju att något som börjar levereras i december i år kan inte vinna tävlingen för 2021. Frågan är om ID3 var med i tävlingen eller om den kom till marknaden för sent?
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Bara jag som har problem med appen?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

PhR34k skrev:
Bara jag som har problem med appen?
Nej... Den suger verkligen.

I början funkade den kanske 1 av 3 gånger för mig. Senaste veckorna har den aldrig funkat. Får upp bilen men kan inte göra något.

Riktigt tråkigt, särskilt så här års.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Legato skrev:
PhR34k skrev:
Bara jag som har problem med appen?
Nej... Den suger verkligen.

I början funkade den kanske 1 av 3 gånger för mig. Senaste veckorna har den aldrig funkat. Får upp bilen men kan inte göra något.

Riktigt tråkigt, särskilt så här års.
För mig funkade den också första veckorna men efter att vi båda bytte telefon så kan vi inte logga in.
Får inte igång värmen heller med fjärren, händer inget efter att jag tryckt och hållit kvar knappen (förutom att en liten led på fjärren blinkar till).
Måste ringa dom.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

PhR34k skrev:
Legato skrev:
PhR34k skrev:
Bara jag som har problem med appen?
Nej... Den suger verkligen.

I början funkade den kanske 1 av 3 gånger för mig. Senaste veckorna har den aldrig funkat. Får upp bilen men kan inte göra något.

Riktigt tråkigt, särskilt så här års.
För mig funkade den också första veckorna men efter att vi båda bytte telefon så kan vi inte logga in.
Får inte igång värmen heller med fjärren, händer inget efter att jag tryckt och hållit kvar knappen (förutom att en liten led på fjärren blinkar till).
Måste ringa dom.
Om du bytt telefon så måste du kontakta Hondas Support. Appen låser till din telefons IMIE av säkerhetsskäl (för framtida upplåsning med telefon), så det problemet borde de lösa snabbt om du mailar dem.

Gällande fjärren/nyckeln så är du medveten om att du först måste trycka en gång på låsknappen och sen hålla inne "fläkten"? Den funkar utan problem för min del.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

PhR34k skrev:
Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Det var så lite.

Ja det verkar onekligen svårt att få till!

Min för BMW var dålig också. Polestar har ju inte ens fått ut någon. VWs funkar väl också ganska bristfälligt av vad man läst.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Honda E

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
PhR34k skrev:
Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Det var så lite.

Ja det verkar onekligen svårt att få till!

Min för BMW var dålig också. Polestar har ju inte ens fått ut någon. VWs funkar väl också ganska bristfälligt av vad man läst.

BMW app fungerade sisådär för ett par år sedan men nu är den klockren sen ett bra tag tillbaka. Inte lika bra som Tesla-appen men fullt funktionsduglig.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Honda E

Inlägg av Credde »

MWall skrev:
Legato skrev:
PhR34k skrev:
Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Det var så lite.

Ja det verkar onekligen svårt att få till!

Min för BMW var dålig också. Polestar har ju inte ens fått ut någon. VWs funkar väl också ganska bristfälligt av vad man läst.

BMW app fungerade sisådär för ett par år sedan men nu är den klockren sen ett bra tag tillbaka. Inte lika bra som Tesla-appen men fullt funktionsduglig.
Håller med, tycker BMW har gjort bra uppdateringar.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Honda E

Inlägg av Elektrokungen »

PhR34k skrev:
Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Min Ioniq har en app som inte krånglat någon gång alls hittills. Dock måste man slå en pin-kod varje gång.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Honda E

Inlägg av SwedishAdvocate »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar