Honda E

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Honda E

Inlägg av Legato »

Hittade ingen tråd för denna bil märkligt nog. För mig den mest intressanta "icke-Teslan" på marknaden.

Provkörde igår och den var ungefär som förväntat:

Plus:
* Cool!
* Hi Tech. Massor av skärmar. Eluttag, HDMI, grymt bra videobackspeglar (klart bättre än Audis), Wifi hotspot (hur kan Tesla inte ha fixat det ännu) osv, osv.
* Otroligt smidig citybil med rekordliten vändradie.
* Hög kvalitetskänsla.

Minus:
* Riktigt trött jämfört med Tesla.
* Usel räckvidd.
* Dyr i relation till prestanda.

Summa summarum:
Habegär! Trots bristerna... Givetvis enbart som andrabil, men faktum är att Model 3 egentligen är overkill för oss att ha som andrabil. I city skulle denna fungera utmärkt.

Fråga till andra som provkört:
Märkte ni något sätt att ha regenerering som "default". Måste man aktivera det stup i kvarten så är det riktigt irriterande.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Ska hämta ut våran idag. Det blir tjejens bil för att ersätta hennes passat diesel som hon använder mest till att åka fram och tillbaka till jobbet. Jag kör en model x så denna blir bra andra bil. Jag gillar Honda, har stor erfarenhet utav deras prestanda bilar plus att jag tycker den är super fin så det var givet köp.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

PhR34k skrev:
Ska hämta ut våran idag. Det blir tjejens bil för att ersätta hennes passat diesel som hon använder mest till att åka fram och tillbaka till jobbet. Jag kör en model x så denna blir bra andra bil. Jag gillar Honda, har stor erfarenhet utav deras prestanda bilar plus att jag tycker den är super fin så det var givet köp.
Kul, grattis! Vilken färg blev det?

Jag gillar också Honda. Känns för mig som "japans BMW". Är förvånad själv över hur sugen jag blev på bilen. Tror jag tilltalas av att de verkligen vågat gå sin egen väg istället för att bara bygga en "fossilkopia" eller annorlunda bara för att vara annorlunda.

En negativ sak var att jag upplevde att förbrukningen låg tom högre än min treas. För kort test för att dra någon riktig slutsats, men det oroade lite.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Legato skrev:
PhR34k skrev:
Ska hämta ut våran idag. Det blir tjejens bil för att ersätta hennes passat diesel som hon använder mest till att åka fram och tillbaka till jobbet. Jag kör en model x så denna blir bra andra bil. Jag gillar Honda, har stor erfarenhet utav deras prestanda bilar plus att jag tycker den är super fin så det var givet köp.
Kul, grattis! Vilken färg blev det?

Jag gillar också Honda. Känns för mig som "japans BMW". Är förvånad själv över hur sugen jag blev på bilen. Tror jag tilltalas av att de verkligen vågat gå sin egen väg istället för att bara bygga en "fossilkopia" eller annorlunda bara för att vara annorlunda.

En negativ sak var att jag upplevde att förbrukningen låg tom högre än min treas. För kort test för att dra någon riktig slutsats, men det oroade lite.
Vi valde en svart Advance.

Ja precis, jag tycker kvalitén var mycket bra. Det Största minus är som du säger förbrukningen. Förbrukningen är ovanligt hög, vet inte vad det beror på.
Sen tycker jag dom borde haft högre upplösning på skärmarna men det lär fixas i deras facelift modell.
Det är lite synd att takfönstret inte är öppningsbar.
Men kände ändå att det var värt det.
Valde privat leasing, kostar 4100kr i mån inkl vinterhjul, försäkring och "service" samt 1500 mil om året
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Honda E

Inlägg av NEO »

Övervägde både Honda E och nya Zoe50. Blev förvånad över hur pass trötta bägge bilar var för att vara elbilar. För oss blev det en 2020 i3 med 170hk och premium interiör i förhållande till Zoen. Hondan har dock cool lösning på instrumentpaneler, men det räckte inte för oss att välja den tyvärr. För dyr, för litet batteri, och ja regen måste ställas manuellt konstant.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Honda E

Inlägg av HelectriC »

det som är lite svårt att förstå/tråkigt är ju att man knappast kommer få någon direkt användning för skärmlandskapet och möjligheterna för passageraren att använda sin del. Det är ju ingen bil man kör långt med, så när skal passageraren fippla med det? det är väl t.o.m så att man sällan har med passagerare?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Honda E

Inlägg av taliz »

Väldigt udda bil med alldeles för dålig range IMO.
Tror inte den kommer bli poppis varken som ny eller beggad.
Bra om man vill vara annorlunda, men dålig om man vill vara ekonomisk...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Honda E

Inlägg av PapaD »

Det är en fantastisk design dock. Om jag var rik som ett troll... Bilen ser pytteliten ut, men den är större än mini.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Honda E

Inlägg av HelectriC »

PapaD skrev:
Det är en fantastisk design dock. Om jag var rik som ett troll... Bilen ser pytteliten ut, men den är större än mini.
är den så dyr att man måste vara rik som ett troll för att köpa den? :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Honda E

Inlägg av PapaD »

Nä, men jag har inget behov av den :D O alla pengar gick åt till min ID3 som fyller nästan alla mina behov.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Snart dags för första turenBild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Honda E

Inlägg av Bjelke »

Nästan lite avis ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Tycker den vinner verkligen designpris som roligaste elbil!

Vill absolut inte ersätta vår nuvarande elbil och andrabil (M3) med en sådan här liten bil (tycker tom. M3 är lite för liten ibland), men tycker verkligen att Honda lyckats göra något både eget och snyggt!

Full pott till formgivarna på Honda!

Hur den sedan kör har jag ingen aning om. Lite tveksam till japanska bilar där som inte brukar vara så roliga att köra (om vi inte talar om kul saker Nissan GTR, Mazda Miata, Toyota Land Cruiser, etc.). Vanliga japanska vardagsbilar är oftast sällan roliga att köra.

Gillar verkligen att köra Mini, och blir intressant att se om denna eventuellt kan vara en konkurrent där (men är som sagt tveksam till japanska bilars körglädje).

Men designen: full pott! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Re: Honda E

Inlägg av rsk »

Kul bil! Irriterande bullrig på motorvägen, men annars är den fin. Den är toppen i stadstrafiken!
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Väldigt udda bil med alldeles för dålig range IMO.
Tror inte den kommer bli poppis varken som ny eller beggad.
Bra om man vill vara annorlunda, men dålig om man vill vara ekonomisk...
Det är ju en ren citybil, så ser inte problemet med rangen. Jag tycker den gör det den är byggd för väldigt bra. Som förstabil är den såklart ett dåligt val, men det tror jag inte heller varit ambitionen öht.

Efter bidrag ungefär 40% billigare än billigaste Teslan och motsvarande lågt förmånsvärde. Enda bilen i klassen som överhuvudtaget är intressant i mina ögon. Närmast kommer nog Mini Electric, men den känns gammal och har inte alls samma charm imo.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

rsk skrev:
Kul bil! Irriterande bullrig på motorvägen, men annars är den fin. Den är toppen i stadstrafiken!
Tyckte du? Jag läste ett test där den beskrevs som väldigt tyst i hög fart. Blev lite besviken på det när jag testade, tyckte inte den var tyst, men upplevde den som mellan mina trea och X i ljudnivå.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

För mig är bristen på acceleration överlägset största bristen. En "Type R"-variant med 100 hästar till så hade jag inte kunnat hålla mig...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Hittade ingen tråd för denna bil märkligt nog. För mig den mest intressanta "icke-Teslan" på marknaden.

Provkörde igår och den var ungefär som förväntat:

Plus:
* Cool!
* Hi Tech. Massor av skärmar. Eluttag, HDMI, grymt bra videobackspeglar (klart bättre än Audis), Wifi hotspot (hur kan Tesla inte ha fixat det ännu) osv, osv.
* Otroligt smidig citybil med rekordliten vändradie.
* Hög kvalitetskänsla.

Minus:
* Riktigt trött jämfört med Tesla.
* Usel räckvidd.
* Dyr i relation till prestanda.

Summa summarum:
Habegär! Trots bristerna... Givetvis enbart som andrabil, men faktum är att Model 3 egentligen är overkill för oss att ha som andrabil. I city skulle denna fungera utmärkt.

Fråga till andra som provkört:
Märkte ni något sätt att ha regenerering som "default". Måste man aktivera det stup i kvarten så är det riktigt irriterande.
Håller med i samtliga punkter. En jätterolig bil som jag tyvärr inte har någon som helst användning för. Men som stadsbil är den säkert super.
Att den är så dyr förklarade säljaren med att Honda försöker bli sån form av Apple för elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
granlundii
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Honda E

Inlägg av granlundii »

Jag tycker om det mesta som känns retro, så Honda E och Mini Cooper SE är två av mina favoritelbilar. Exteriört föredrar jag ändå Mini, medan interiört och kvalitetsmässigt är Hondan bättre. Mer elbil får man ju för pengarna med en ID3:a, men jag har ändå dessa på min lista över potentiell nästa bil.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
Hittade ingen tråd för denna bil märkligt nog. För mig den mest intressanta "icke-Teslan" på marknaden.

Provkörde igår och den var ungefär som förväntat:

Plus:
* Cool!
* Hi Tech. Massor av skärmar. Eluttag, HDMI, grymt bra videobackspeglar (klart bättre än Audis), Wifi hotspot (hur kan Tesla inte ha fixat det ännu) osv, osv.
* Otroligt smidig citybil med rekordliten vändradie.
* Hög kvalitetskänsla.

Minus:
* Riktigt trött jämfört med Tesla.
* Usel räckvidd.
* Dyr i relation till prestanda.

Summa summarum:
Habegär! Trots bristerna... Givetvis enbart som andrabil, men faktum är att Model 3 egentligen är overkill för oss att ha som andrabil. I city skulle denna fungera utmärkt.

Fråga till andra som provkört:
Märkte ni något sätt att ha regenerering som "default". Måste man aktivera det stup i kvarten så är det riktigt irriterande.
Håller med i samtliga punkter. En jätterolig bil som jag tyvärr inte har någon som helst användning för. Men som stadsbil är den säkert super.
Att den är så dyr förklarade säljaren med att Honda försöker bli sån form av Apple för elbilar.
Haha ja, jag är så sjukt sugen (oklart varför) så min hjärna slåss mellan "köp" och "du har exakt noll nytta av att ha tre bilar".

"Min" säljare förklarade att man kan ha den som "laddare". Hon sa det fyra gånger innan jag fattade att hon menade att man kan använda den som hembatteri för att ladda med solcellsel när elen är billig och plocka ut ur eluttaget i bilen. Kändes lite långsökt :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

Legato skrev:
"Min" säljare förklarade att man kan ha den som "laddare". Hon sa det fyra gånger innan jag fattade att hon menade att man kan använda den som hembatteri för att ladda med solcellsel när elen är billig och plocka ut ur eluttaget i bilen. Kändes lite långsökt :lol:
230-vägguttaget (heter det så i en bil?) är onekligen en häftig grej som borde vara standard i alla elbilar. Det handlar ju inte heller om en såndär klen historia som i Enyaq eller så. Sen vet jag iofs inte riktigt vad man ska ha det till i den typen av bil. Jag hade inte tackat nej till ett rejält 230-uttag i min bil, men då mest som strömkälla på campingen, eller t.ex. när man jobbar ute på fält hos nån kund där det är långt till närmaste vägguttag. Som solcellsbatteri vet jag inte om det är så praktiskt. Då vill man ju ha trefas som man kan koppla till husets elnät.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Honda E

Inlägg av mans71 »

Sugen på att höra erfarenheter av denna. Klart coolaste småbilen just nu! 8-)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Honda E

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
taliz skrev:
Väldigt udda bil med alldeles för dålig range IMO.
Tror inte den kommer bli poppis varken som ny eller beggad.
Bra om man vill vara annorlunda, men dålig om man vill vara ekonomisk...
Det är ju en ren citybil, så ser inte problemet med rangen. Jag tycker den gör det den är byggd för väldigt bra. Som förstabil är den såklart ett dåligt val, men det tror jag inte heller varit ambitionen öht.

Efter bidrag ungefär 40% billigare än billigaste Teslan och motsvarande lågt förmånsvärde. Enda bilen i klassen som överhuvudtaget är intressant i mina ögon. Närmast kommer nog Mini Electric, men den känns gammal och har inte alls samma charm imo.
Jag hade nog väntat på ID3 med lilla batteriet, samt pyntat lite extra för 100kw DC.
Betydligt rymligare bil som faktiskt går att köra långt med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Väldigt udda bil med alldeles för dålig range IMO.
Tror inte den kommer bli poppis varken som ny eller beggad.
Bra om man vill vara annorlunda, men dålig om man vill vara ekonomisk...
Det är ju en ren citybil, så ser inte problemet med rangen. Jag tycker den gör det den är byggd för väldigt bra. Som förstabil är den såklart ett dåligt val, men det tror jag inte heller varit ambitionen öht.

Efter bidrag ungefär 40% billigare än billigaste Teslan och motsvarande lågt förmånsvärde. Enda bilen i klassen som överhuvudtaget är intressant i mina ögon. Närmast kommer nog Mini Electric, men den känns gammal och har inte alls samma charm imo.
Jag hade nog väntat på ID3 med lilla batteriet, samt pyntat lite extra för 100kw DC.
Betydligt rymligare bil som faktiskt går att köra långt med.
Tycker du fortsätter jämföra deras egenskaper ur perspektivet förstabil, trots att Honda E uppenbart är byggt för att vara andrabil.

Hade jag inte råd med en Tesla som förstabil och hade en mindre familj så hade ID3 absolut varit ett alternativ. Honda E hade varit utesluten för detta.

Som andrabil/citybil så är Hondan för mig helt överlägsen ID3 dock. Smidigare, snyggare, bättre kvalitetskänsla, mycket mer rolig teknik och dessutom billigare. Kan faktiskt inte komma på en enda fördel med ID3 som citybil jämfört med Hondan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Honda E

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Väldigt udda bil med alldeles för dålig range IMO.
Tror inte den kommer bli poppis varken som ny eller beggad.
Bra om man vill vara annorlunda, men dålig om man vill vara ekonomisk...
Det är ju en ren citybil, så ser inte problemet med rangen. Jag tycker den gör det den är byggd för väldigt bra. Som förstabil är den såklart ett dåligt val, men det tror jag inte heller varit ambitionen öht.

Efter bidrag ungefär 40% billigare än billigaste Teslan och motsvarande lågt förmånsvärde. Enda bilen i klassen som överhuvudtaget är intressant i mina ögon. Närmast kommer nog Mini Electric, men den känns gammal och har inte alls samma charm imo.
Jag hade nog väntat på ID3 med lilla batteriet, samt pyntat lite extra för 100kw DC.
Betydligt rymligare bil som faktiskt går att köra långt med.
Tycker du fortsätter jämföra deras egenskaper ur perspektivet förstabil, trots att Honda E uppenbart är byggt för att vara andrabil.

Hade jag inte råd med en Tesla som förstabil och hade en mindre familj så hade ID3 absolut varit ett alternativ. Honda E hade varit utesluten för detta.

Som andrabil/citybil så är Hondan för mig helt överlägsen ID3 dock. Smidigare, snyggare, bättre kvalitetskänsla, mycket mer rolig teknik och dessutom billigare. Kan faktiskt inte komma på en enda fördel med ID3 som citybil jämfört med Hondan.
Även dom minsta avgasbilarna idag som folk har som andrabilar funkar att köra långt med ifall det behövs. Det ska elbilsmotsvarigheten också klara IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar