Honda E

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Honda E

Inlägg av 4dy »

Varför är det relevant att se hur långt man kommer i en Honda e? De flesta åker till jobbet och små ärenden. Typ 4-5 mil om dagen. Klarar bilen 20 mil så är det god marginal.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

4dy skrev:
Varför är det relevant att se hur långt man kommer i en Honda e? De flesta åker till jobbet och små ärenden. Typ 4-5 mil om dagen. Klarar bilen 20 mil så är det god marginal.
Exakt. Jag är faktiskt helt fascinerad över hur svårt det tycks vara för folk att fatta vad bilen är byggd för. Killen som testar är tom informerad om att det är en ren citybil/andrabil men ändå hakar han upp sig på allt som bara spelar roll i en förstabil...

Han konstaterar dock att det är en bil man vill ha. Det är ju precis det som är det relevanta! Jag har exakt noll intresse av tex ID3, Leaf, Peugeot 308e. För mig är det acceptabla allroundbilar som hade varit aktuella om man hade begränsad budget och inte hade råd med en Model 3 som i mina ögon är överlägsen alla dessa...

Honda E är den första "icke-Teslan" jag faktiskt ville ha! De har tagit mycket som är bra med Teslan som tex att bara sätta sig och köra, eller bara kliva ur bilen. Inte något krav att trycka på en fånig startknapp eller än värre vrida en nyckel. Inga fåniga artificiella motorljud osv.

Men den har också mycket man skulle vilja ha i Teslan...
* Grymma backspeglar!
* Wifi hotspot
* 230 voltsuttag.
* GPS-baserat larm i appen.
* HDMI
Mm

Vet inte om någon av konkurrenterna i klassen har en enda av ovanstående egenskaper?

Genomsnittsbilen i Sverige rullar under 4 mil per dag. Andelen familjer där båda vuxna kör mer än 15 mil per dag måste vara extremt låg. Garanterat färre än 1 av 100... Så räckvidden fattar jag verkligen inte att folk hakar upp sig på. I en förstabil är det i allra högsta grad relevant. I andrabilen är ca 15 mil mer än tillräckligt imo.

Sen fastnar han i lastutrymme och passagerarsäten... Även detta helt ointressant för min del. Är tveksam till om jag någonsin kommer använda baksätet. Bagaget blir på sin höjd för ett par kassar från mataffären. Skulle jag mot förmodan "spontant" behöva frakta något när första bilen är borta så rymmer den rätt mycket med vikt baksäte.

En passagerare kommer jag dock ofta ha och hen får det superbra... Framsätena är riktigt bekväma och hen har en egen skärm att leka med liksom då Wifi.

I stan tror jag inte det finns någon bättre bil. Minimal vändradie kombinerat med bra 360 kamera samt dessutom en fungerande auto-park. Dessutom givetvis liten och smidig.

Sen finns det absolut nackdelar, men de som är relevanta är något helt annat än det som lyftes i testet imo. Detta tycker jag är dåligt:
* Inte tillräckligt snabb (men ändå snabbast i klassen).
* Enfas-laddningen.
* En riktigt bra filassistent i grunden, men den vägrar ta skarpa kurvor och klagar direkt om man inte "hjälper den" styra. Helt onödigt då den uppenbarligen har teknik nog att klara mycket mer själv.
* Ganska högt vägljud.

För mig känns bilen dessutom premium till skillnad från alla andra i klassen utom möjligen Mini. Minin känns dock väldigt gammal för mig, min sambo hade en när vi träffades 2012 som var snarlik inuti. En detalj som däckval skvallrar om kvalitet för mig. På sommardäcken är det PS4 som standard. På vinterdäcken är det Conti Viking 7. Tror jag hade valt samma uppsättning om jag hade fått välja helt fritt!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Honda E

Inlägg av iAkita »

Legato skrev:
4dy skrev:
Varför är det relevant att se hur långt man kommer i en Honda e? De flesta åker till jobbet och små ärenden. Typ 4-5 mil om dagen. Klarar bilen 20 mil så är det god marginal.
Exakt. Jag är faktiskt helt fascinerad över hur svårt det tycks vara för folk att fatta vad bilen är byggd för. Killen som testar är tom informerad om att det är en ren citybil/andrabil men ändå hakar han upp sig på allt som bara spelar roll i en förstabil...

Han konstaterar dock att det är en bil man vill ha. Det är ju precis det som är det relevanta! Jag har exakt noll intresse av tex ID3, Leaf, Peugeot 308e. För mig är det acceptabla allroundbilar som hade varit aktuella om man hade begränsad budget och inte hade råd med en Model 3 som i mina ögon är överlägsen alla dessa...

Honda E är den första "icke-Teslan" jag faktiskt ville ha! De har tagit mycket som är bra med Teslan som tex att bara sätta sig och köra, eller bara kliva ur bilen. Inte något krav att trycka på en fånig startknapp eller än värre vrida en nyckel. Inga fåniga artificiella motorljud osv.

Men den har också mycket man skulle vilja ha i Teslan...
* Grymma backspeglar!
* Wifi hotspot
* 230 voltsuttag.
* GPS-baserat larm i appen.
* HDMI
Mm

Vet inte om någon av konkurrenterna i klassen har en enda av ovanstående egenskaper?

Genomsnittsbilen i Sverige rullar under 4 mil per dag. Andelen familjer där båda vuxna kör mer än 15 mil per dag måste vara extremt låg. Garanterat färre än 1 av 100... Så räckvidden fattar jag verkligen inte att folk hakar upp sig på. I en förstabil är det i allra högsta grad relevant. I andrabilen är ca 15 mil mer än tillräckligt imo.

Sen fastnar han i lastutrymme och passagerarsäten... Även detta helt ointressant för min del. Är tveksam till om jag någonsin kommer använda baksätet. Bagaget blir på sin höjd för ett par kassar från mataffären. Skulle jag mot förmodan "spontant" behöva frakta något när första bilen är borta så rymmer den rätt mycket med vikt baksäte.

En passagerare kommer jag dock ofta ha och hen får det superbra... Framsätena är riktigt bekväma och hen har en egen skärm att leka med liksom då Wifi.

I stan tror jag inte det finns någon bättre bil. Minimal vändradie kombinerat med bra 360 kamera samt dessutom en fungerande auto-park. Dessutom givetvis liten och smidig.

Sen finns det absolut nackdelar, men de som är relevanta är något helt annat än det som lyftes i testet imo. Detta tycker jag är dåligt:
* Inte tillräckligt snabb (men ändå snabbast i klassen).
* Enfas-laddningen.
* En riktigt bra filassistent i grunden, men den vägrar ta skarpa kurvor och klagar direkt om man inte "hjälper den" styra. Helt onödigt då den uppenbarligen har teknik nog att klara mycket mer själv.
* Ganska högt vägljud.

För mig känns bilen dessutom premium till skillnad från alla andra i klassen utom möjligen Mini. Minin känns dock väldigt gammal för mig, min sambo hade en när vi träffades 2012 som var snarlik inuti. En detalj som däckval skvallrar om kvalitet för mig. På sommardäcken är det PS4 som standard. På vinterdäcken är det Conti Viking 7. Tror jag hade valt samma uppsättning om jag hade fått välja helt fritt!
Jag håller med om precis allting du skriver förutom en sak; att det skulle vara en nackdel med enfas-laddning. Varför då? Precis som du konstaterar så är det en pendlings/citybil som de flesta kommer köra några mil om dagen. I princip skulle det då räcka med att ladda på ett 6A motorvärmaruttag över natten för att få tillräcklig räckvidd för nästa dags körning.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

iAkita skrev:
Legato skrev:
4dy skrev:
Varför är det relevant att se hur långt man kommer i en Honda e? De flesta åker till jobbet och små ärenden. Typ 4-5 mil om dagen. Klarar bilen 20 mil så är det god marginal.
Exakt. Jag är faktiskt helt fascinerad över hur svårt det tycks vara för folk att fatta vad bilen är byggd för. Killen som testar är tom informerad om att det är en ren citybil/andrabil men ändå hakar han upp sig på allt som bara spelar roll i en förstabil...

Han konstaterar dock att det är en bil man vill ha. Det är ju precis det som är det relevanta! Jag har exakt noll intresse av tex ID3, Leaf, Peugeot 308e. För mig är det acceptabla allroundbilar som hade varit aktuella om man hade begränsad budget och inte hade råd med en Model 3 som i mina ögon är överlägsen alla dessa...

Honda E är den första "icke-Teslan" jag faktiskt ville ha! De har tagit mycket som är bra med Teslan som tex att bara sätta sig och köra, eller bara kliva ur bilen. Inte något krav att trycka på en fånig startknapp eller än värre vrida en nyckel. Inga fåniga artificiella motorljud osv.

Men den har också mycket man skulle vilja ha i Teslan...
* Grymma backspeglar!
* Wifi hotspot
* 230 voltsuttag.
* GPS-baserat larm i appen.
* HDMI
Mm

Vet inte om någon av konkurrenterna i klassen har en enda av ovanstående egenskaper?

Genomsnittsbilen i Sverige rullar under 4 mil per dag. Andelen familjer där båda vuxna kör mer än 15 mil per dag måste vara extremt låg. Garanterat färre än 1 av 100... Så räckvidden fattar jag verkligen inte att folk hakar upp sig på. I en förstabil är det i allra högsta grad relevant. I andrabilen är ca 15 mil mer än tillräckligt imo.

Sen fastnar han i lastutrymme och passagerarsäten... Även detta helt ointressant för min del. Är tveksam till om jag någonsin kommer använda baksätet. Bagaget blir på sin höjd för ett par kassar från mataffären. Skulle jag mot förmodan "spontant" behöva frakta något när första bilen är borta så rymmer den rätt mycket med vikt baksäte.

En passagerare kommer jag dock ofta ha och hen får det superbra... Framsätena är riktigt bekväma och hen har en egen skärm att leka med liksom då Wifi.

I stan tror jag inte det finns någon bättre bil. Minimal vändradie kombinerat med bra 360 kamera samt dessutom en fungerande auto-park. Dessutom givetvis liten och smidig.

Sen finns det absolut nackdelar, men de som är relevanta är något helt annat än det som lyftes i testet imo. Detta tycker jag är dåligt:
* Inte tillräckligt snabb (men ändå snabbast i klassen).
* Enfas-laddningen.
* En riktigt bra filassistent i grunden, men den vägrar ta skarpa kurvor och klagar direkt om man inte "hjälper den" styra. Helt onödigt då den uppenbarligen har teknik nog att klara mycket mer själv.
* Ganska högt vägljud.

För mig känns bilen dessutom premium till skillnad från alla andra i klassen utom möjligen Mini. Minin känns dock väldigt gammal för mig, min sambo hade en när vi träffades 2012 som var snarlik inuti. En detalj som däckval skvallrar om kvalitet för mig. På sommardäcken är det PS4 som standard. På vinterdäcken är det Conti Viking 7. Tror jag hade valt samma uppsättning om jag hade fått välja helt fritt!
Jag håller med om precis allting du skriver förutom en sak; att det skulle vara en nackdel med enfas-laddning. Varför då? Precis som du konstaterar så är det en pendlings/citybil som de flesta kommer köra några mil om dagen. I princip skulle det då räcka med att ladda på ett 6A motorvärmaruttag över natten för att få tillräcklig räckvidd för nästa dags körning.
Trevligt att vi är överens i övrigt. :D Enfasladdning är inte ett jätteproblem, men ändå större än de som nämns i recensionen imo. Anledningen? Jo...
* Den har extremt hög förbrukning. Högre än Model S för mig hittills.
* Jag mycket hellre laddar 3*5A än 1*15A. Det är dyrt att "säkra upp" i Sverige och absurt nog så riskerar denna alltså att belasta avsevärt mer än ens förstabil.
* När man åker och handlar osv så är det trevligt att kunna gratisladda med 11 kW istället för 3,7 kW.
* Den har ingen inställning överhuvudtaget för att ändra strömstyrka. Den tar det den får. Så i mitt fall drar den 16 A medan jag brukar ladda Teslorna med 12A.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Honda E

Inlägg av Esterox »

Legato skrev:

Men den har också mycket man skulle vilja ha i Teslan...
* Grymma backspeglar!
* Wifi hotspot
* 230 voltsuttag.
* GPS-baserat larm i appen.
* HDMI
Mm
Vänta VA?! Har inte tesla Wi-Fi hotspot ? Bild
Eller GPS baserat larm ?!
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Honda E

Inlägg av heldiggrisen »

Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Honda E

Inlägg av Esterox »

heldiggrisen skrev:
Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Nä 400k för en åka till jobbet bil är en bra slant.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Exakt. Jag är faktiskt helt fascinerad över hur svårt det tycks vara för folk att fatta vad bilen är byggd för. Killen som testar är tom informerad om att det är en ren citybil/andrabil men ändå hakar han upp sig på allt som bara spelar roll i en förstabil...
Jag håller med i allt. (Förresten, ID3 har också funktionen att man bara sätter sig och kör, och den stänger av sig när man lyfter rumpan)
Vi, eller snarare min sambo var väldigt sugen på en Honda e. Men jag känner att den korta räckvidden i kombination men den höga förbrukningen och de ganska dåliga laddningsmöjligheterna inte skulle fungera för oss. E-Golfen är redan på gränsen, den fungerar, men mindre räckvidd än så skulle jag inte vilja ha i den. Hondan skulle nog inte klara av samma turer som vi gör med Golfen, i alla fall inte lika bra, det är den inte byggd för. Tyvärr måste även vår andrabil vara mer än en ren stadsbil.
Men att den väcker en massa ha-begär är uppenbart. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

heldiggrisen skrev:
Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Tycker även detta är märklig kritik.

Honda E är ju uppenbart inte byggd för att vara billig. Att jämföra med en Peugeot 308 är för mig som att vara förvånad över att en BMW 5-serie kostar mer än en Skoda Octavia. Det är två bilar som för mig helt uppenbart är byggda för olika segment av kunder.

Personligen hade jag inte gett ens 250k för Peugeoten för jag har inget intresse av att äga och köra den. Hondan hade jag kunnat ge 500k för om den fanns i Type R-version...

Att stirra sig blind på kWh i elbilsvärlden är för mig som att stirra sig blind på hk i fossilbilsvärlden. Ja en Seat Cupra ger massor av hästkrafter och banprestanda för pengarna, men det betyder inte att folk slutar köpa BMW M4 eller Audi RS5
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

Jag tycker egentligen inte att Hondan är jättedyr. Okej, tittar man på räckvidd per krona, eller lastutrymme per krona, så är den säkert bland de dyraste bilarna som finns att köpa idag, men det är ju ingen långfärdsbil. Och ingen lastbil heller. Alltså varför räkna så?
Däremot så bjuder den på en jäkla massa lull-lull som ingen annan bil har. Verkligen ingen. Bilen är helt unik på väldigt många sätt. Och priset är därefter. Det är inget konstigt alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Det är helt enkelt inte en bil för alla.
Jag tror dock att den väcker ett stort ha begär hos många som sedan måste hitta ursäkter till att inte köpa den.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Honda E

Inlägg av Laban »

Kan väl säga så här, jag ser hellre fler Honda E, Cybertruck och dylika eldrivna fordon än låt säga Peugeot 2008.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Jag tycker egentligen inte att Hondan är jättedyr. Okej, tittar man på räckvidd per krona, eller lastutrymme per krona, så är den säkert bland de dyraste bilarna som finns att köpa idag, men det är ju ingen långfärdsbil. Och ingen lastbil heller. Alltså varför räkna så?
Däremot så bjuder den på en jäkla massa lull-lull som ingen annan bil har. Verkligen ingen. Bilen är helt unik på väldigt många sätt. Och priset är därefter. Det är inget konstigt alls.
Resonerar exakt som dig här. :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

PhR34k skrev:
Det är helt enkelt inte en bil för alla.
Jag tror dock att den väcker ett stort ha begär hos många som sedan måste hitta ursäkter till att inte köpa den. Bild
Haha, japp!

Till min förvåning så är tom min 11 åriga son exalterad. Han älskar prestandabilar (tyvärr även fossila diton) så trodde han skulle vara lite besviken att vår Model 3 försvinner. Men han är så fascinerad av all tech att han är jättenöjd ändå.

Honda E är relativt dyr i klassen men jag konstaterar att jag iaf hade kunnat köpa två stycken för de pengar jag fick för vår begagnade Model 3. Förmånsvärdet och försäkringen är också mindre än hälften.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Okej. Nu har jag testat hos ICA Maxi där de har 22kW laddning. Den verkar bara ladda med enfas typ 16A eller nåt.

Edit 1
När jag räknar på det så får jag det till 10A

Edit 2
Nu verkar den öka lite ifart då de. Sjönk från 2 tim 50min till 1 tim 30min när den gick från 81% - 86% så den verkar ha varit kall och nu blivit varm och laddar snabbare?
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Jo, det är toligen främst just det som testare och bedömare hänger upp sig på.

Hade den varit billigare så hade den kanske kunnat vara aktuell för de användare som inte vill betala för en bra range.

Hade den haft en range som var liknande andra elbilar i samma prisklass så hade det också varit OK.

Det är nog just kombinationen av extremt kort range, tillsammans med ett väldigt mycket högre pris än konkurrenterna, och dåliga laddmöjligheter som gör att få testare och journalister kan rekommendera den (även om de, precis som jag, skulle älska designen på den).

När jag kikat bara på många av dessa testares genomgång och bedömningar av E, så är jag helt beredd att hålla med dem.

Vilket är mycket synd. Älskar nämligen designen och att de sticker ut. Önskar att drivlineteknikerna på Honda hade gjort ett lika bra jobb som formgivarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Jag håller med i allt. (Förresten, ID3 har också funktionen att man bara sätter sig och kör, och den stänger av sig när man lyfter rumpan)
Vi, eller snarare min sambo var väldigt sugen på en Honda e. Men jag känner att den korta räckvidden i kombination men den höga förbrukningen och de ganska dåliga laddningsmöjligheterna inte skulle fungera för oss. E-Golfen är redan på gränsen, den fungerar, men mindre räckvidd än så skulle jag inte vilja ha i den. Hondan skulle nog inte klara av samma turer som vi gör med Golfen, i alla fall inte lika bra, det är den inte byggd för. Tyvärr måste även vår andrabil vara mer än en ren stadsbil.
Men att den väcker en massa ha-begär är uppenbart. :)
Så är det nog inte bara för dig, utan för många. Även om man inte behöver två lika jättestora bilar i varje familj, så är det många som inte vill begränsa räckvidden så pass kraftigt i sina andrabilar/småbilar som E.

Håller med dig helt om ha-begäret! Är en produkt som man skulle vilja älska (hjärtat talar till en), men som man blir lite frustrerad av att man inte (rationellt) kan förmå sig att älska. Extremt synd.

Nu börjar ju dock konkurrensen att hårdna på elbilsmarknaden (märker man även på Teslas prissänkningar), och tror att denna tyvärr kommer misslyckas att bli en storsäljare för Honda. Förhoppningsvis så tar Honda detta till sig, och tvingar sig att komma med ett effektivare mer modernt drivpaket i en framtida uppdaterad version av E, men med den sköna formgivningen och stilen intakt. Så hoppet finns!

Fram tills dess är jag enbart glad om folk köper nuvarande E (tex. de som inte bryr sig så mycket om varken räckvidd eller pris), för då finns det en chans att E överlever, och att den kommer i en ny mer konkurrenskraftig och vettig version. Det värsta som kan hända är om den säljer så dåligt att Honda helt skrotar den. Vilket vore väldigt tråkigt då marknaden verkligen behöver fler roliga och personliga bilar som sticker ut (inte färre).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Honda E

Inlägg av d3marcus »

Honda e:s formgivning håller mycket högre klass än alla andra elbilar. Bra design har alltid kostat pengar.
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Honda E

Inlägg av 4dy »

BMW i3 har väl rymligare kupé, trefasladdning, fungerande app, mycket bättre prestanda, längre räckvidd, ungefär samma tajta vändradie, hög sittposition med god sikt osv? Visst ser Hondan bra ut men lite gadgets tycker inte jag räcker för att trumfa världens bästa citybil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

4dy skrev:
BMW i3 har väl rymligare kupé, trefasladdning, fungerande app, mycket bättre prestanda, längre räckvidd, ungefär samma tajta vändradie, hög sittposition med god sikt osv? Visst ser Hondan bra ut men lite gadgets tycker inte jag räcker för att trumfa världens bästa citybil.
Men en i3 har inget akvarium eller 230V uttag på 1,5kW. :geek:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Honda E

Inlägg av heldiggrisen »

Legato skrev:
heldiggrisen skrev:
Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Tycker även detta är märklig kritik.

Honda E är ju uppenbart inte byggd för att vara billig. Att jämföra med en Peugeot 308 är för mig som att vara förvånad över att en BMW 5-serie kostar mer än en Skoda Octavia. Det är två bilar som för mig helt uppenbart är byggda för olika segment av kunder.

Personligen hade jag inte gett ens 250k för Peugeoten för jag har inget intresse av att äga och köra den. Hondan hade jag kunnat ge 500k för om den fanns i Type R-version...

Att stirra sig blind på kWh i elbilsvärlden är för mig som att stirra sig blind på hk i fossilbilsvärlden. Ja en Seat Cupra ger massor av hästkrafter och banprestanda för pengarna, men det betyder inte att folk slutar köpa BMW M4 eller Audi RS5
Jag resonerar på samma sätt som med iPhone. Inte bästa minne/pris, kamera, eller iOS(efter mitt tyckande), men designen gör att folk står i kö. Ser man på ting som gör en mobil eller andrabil praktiska, så är varken iPhone eller Honda E ”Up there” imho.
Ser man enbart på design, så kanske, men smak är svårt att diskutera.
Räckvidd, laddhastighet och pris är viktig för mig, och jag undrar på varför det inte går att få alla tre i en bil som dessutom är snygg?
Jag har inte jämfört E mot 308, är det mitt inlägg du svarar på?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Honda E

Inlägg av SwedishAdvocate »

4dy skrev:
BMW i3 har väl rymligare kupé, trefasladdning, fungerande app, mycket bättre prestanda, längre räckvidd, ungefär samma tajta vändradie, hög sittposition med god sikt osv? Visst ser Hondan bra ut men lite gadgets tycker inte jag räcker för att trumfa världens bästa citybil.
Tänk om BMW hade formgett och producerat en fyrsitsig bil som såg bra ut istället för det som är i3...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Honda E

Inlägg av Vulgarsonic »

Jag är en av dem som verkligen blev såld på designen och konceptet med Honda E.
Med 400 K för vad man får är i mitt tycke helt vansinnigt.
Hade den legat på 25 så kanske, men denna summa för en ren "citybil" med såna skapliga begränsningar finns inte på kartan.
Att den har lite prylar som sticker ut (hdmi, backspeglar) är nice men det uppväger ju inte att den failar alla viktiga elbilsmoment.
Kul dock att de som har ekonomisk möjlighet ger den en chans!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Legato skrev:
heldiggrisen skrev:
Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Tycker även detta är märklig kritik.

Honda E är ju uppenbart inte byggd för att vara billig. Att jämföra med en Peugeot 308 är för mig som att vara förvånad över att en BMW 5-serie kostar mer än en Skoda Octavia. Det är två bilar som för mig helt uppenbart är byggda för olika segment av kunder.

Personligen hade jag inte gett ens 250k för Peugeoten för jag har inget intresse av att äga och köra den. Hondan hade jag kunnat ge 500k för om den fanns i Type R-version...

Att stirra sig blind på kWh i elbilsvärlden är för mig som att stirra sig blind på hk i fossilbilsvärlden. Ja en Seat Cupra ger massor av hästkrafter och banprestanda för pengarna, men det betyder inte att folk slutar köpa BMW M4 eller Audi RS5
Jag resonerar på samma sätt som med iPhone. Inte bästa minne/pris, kamera, eller iOS(efter mitt tyckande), men designen gör att folk står i kö. Ser man på ting som gör en mobil eller andrabil praktiska, så är varken iPhone eller Honda E ”Up there” imho.
Ser man enbart på design, så kanske, men smak är svårt att diskutera.
Räckvidd, laddhastighet och pris är viktig för mig, och jag undrar på varför det inte går att få alla tre i en bil som dessutom är snygg?
Jag har inte jämfört E mot 308, är det mitt inlägg du svarar på?
Jag föredrar ofta Apples produkter, men alla är inte lika snygga. Gillar dock den nya iPhone 12-serien som tar tillbaka den snygga formgivningen från 4/5-serien som jag verkligen gillar (de iPhone i tiden mellan de var ju dock rätt generiska och anonyma i designen, även om OK).

Men även om jag är beredd att betala mer för en iPhone än en Android, så är jag inte beredd att köpa en iPhone om inte batteriet räcker i en hel dag. Då blir det inget köp. Oavsett hur snygg den är.

Älskar själv konst, arkitektur, formgivning/design, foto, etc. och är beredd att betala mer för det, men trots det så kommer alltid funktionalitet i första hand. Fungerar inte prylarna för mitt ändamål så hjälper det inte hur snygga de är (om det inte handlar om rena samlarobjekt som aldrig skall användas eller rena konstföremål).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

Hoppas för övrigt att vi nu kan släppa räckviddsdiskussionen i denna tråd. Alla är väl medvetna om att Hondan har klart bristfällig räckvidd.

Behöver man en bil för att regelbundet åka över 15 mil om dagen så ska man absolut inte överväga Hondan. Nuff said.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar