Honda E

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Var sitter kameran för innerbackspeglen då? Är det samma som backkameran?
Det jag också upplevde som jobbigt med innerbackspegel-skärmen är att den sitter för nära ögonen. Den hamnar avståndsmässigt i läsglasögon-läge, vilket är för nära för vanliga glasögon. Det blir alltså ingen skarp bild när man är halvblind och gammal. ;)
Två olika kameror. Killgissar jag så verkar backkameran mer utsatt, men hittills har båda klarat sig bra.

Backkameran är mitt i det svarta partiet på bakluckan nära handtaget. Kameran för backspegeln är i/under den lilla vingen längst upp.

OK ang glasögon. Jag borde ha men har bara framför datorn i praktiken, men för mig funkar den biten bra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Honda E

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Beror helt på hur man kör och vilka vägar. Vår går enkelt 250km om sommaren och 220 om vintern.
What? Har batteriet i vår e-Golf degraderats så mycket ändå? Det trodde jag faktiskt inte. Vi kör nästan uteslutande 70- och 80-vägar. Snittförbrunkingen sedan tidens början ligger på 15kWh/100km. Just nu visar den 145km vid 80% SOC.
25 mil har den aldrig klarat, inte ens som ny. Guess-o-metern kan visa 22 mil vid 100% laddning, men då tappar man typ 2 mil de första kilometrarna. Mer än 20 mil är i praktiken inte möjligt.
Kanske är det ändå dags att byta bort den. :( :?
En förbrukning på ca 120 är inga problem under sommarhalvåret med vår och då rullar den ändå på 17”. Med 16” borde det vara ändå lägre. Men snitthastigheten är säkert en del lägre här även om det också är mest 60 och 80 vägar. Iofs så är det fler gas- och inbromsmanövrar än vad jag är van vid från Sverige pga mängder av gupp och konstiga högerregeltillämpningar.
Edit: GOM visar normalt ca 260km.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Honda E

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Beror helt på hur man kör och vilka vägar. Vår går enkelt 250km om sommaren och 220 om vintern.
What? Har batteriet i vår e-Golf degraderats så mycket ändå? Det trodde jag faktiskt inte. Vi kör nästan uteslutande 70- och 80-vägar. Snittförbrunkingen sedan tidens början ligger på 15kWh/100km. Just nu visar den 145km vid 80% SOC.
25 mil har den aldrig klarat, inte ens som ny. Guess-o-metern kan visa 22 mil vid 100% laddning, men då tappar man typ 2 mil de första kilometrarna. Mer än 20 mil är i praktiken inte möjligt.
Kanske är det ändå dags att byta bort den. :( :?
Vet inte hur det är med e-Golf, men du kanske kan få fram hälsostatus på batteriet via OBDII?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
En förbrukning på ca 120 är inga problem under sommarhalvåret med vår och då rullar den ändå på 17”. Med 16” borde det vara ändå lägre. Men snitthastigheten är säkert en del lägre här även om det också är mest 60 och 80 vägar. Iofs så är det fler gas- och inbromsmanövrar än vad jag är van vid från Sverige pga mängder av gupp och konstiga högerregeltillämpningar.
Edit: GOM visar normalt ca 260km.
Vi kör också på 17". Jag kan komma ner i 10-12kWh/100km på sommarn när det är runt 20 grader ute, men bara på vår lilla 70-väg där snitthastigheten är runt 30 kanske, dessutom är det en höjdskillnad på 40 meter eller nåt sånt. Åt andra hållet ligger förbrukningen väsentligt högre.
260km har gommen aldrig visat. När bilen var helt ny visade den 240km som mest tror jag, men det var redan då totalt orealistiskt. Den börjar inte visa rätt förrän 90% SoC ungefär. Och då har den oftast fallit en bra bit under 200km. Allt den visar utöver detta är bara fantasisiffror. Som sagt, jag tycker inte att räckvidden har försämrats nämnvärt. Jag har visserligen inte stenkoll på siffrorna, men det känns inte som att det skiljer sig mycket från tidigare. Det kan ju vara så att den drar mer än din bil. Antingen så har vi andra körvanor eller så är det nåt annat, däcken kan ju till exempel påverka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Hoppas för övrigt att vi nu kan släppa räckviddsdiskussionen i denna tråd. Alla är väl medvetna om att Hondan har klart bristfällig räckvidd.

Behöver man en bil för att regelbundet åka över 15 mil om dagen så ska man absolut inte överväga Hondan. Nuff said.
Jag var inte, tidigare, medveten om att den var så riktigt usel. Därav mitt intresse för den.

Detta eftersom jag verkligen gillat designen på den, och hjälper min pappa att hitta ett lämpligt elbilsalternativ till hans Yaris som han skall byta ut om något år ungefär.

Hoppas dock fortfarande på att (som jag skrev tidigare) att det kommer en ny bättre version av E längre fram, där Honda rättat till både den väldigt höga energiåtgången, och den låga kapaciteten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Rangering av Mervärde är subjektivt. Jag känner också personer som rangerar mervärdet av ett enkelt iOS i iPhone högt. Men om Apple släpper en telefon som fortfarande kostar 10000kr med batteri som varar 6 timmar med 2 timmar laddtid för att få nya 6 timmar, så tycker jag det varit konstigt att inte välja något annat.

För priset av en Honda E, så får man också (nästan) en iD3. Jag tycker det är roligt att folk väljer Honda e, men personligen så väger basfunktioner (batteristorlek, förbrukning och laddhastighet) mer än kula prylar som ger mervärde.
När basfunktionerna är uppfyllda, så väljer jag mervärde. Imho så fyller inte Honda E basfunktionerna, inte ens för en andrabil, och då faller den tyvärr.
Helt klart. Fungerar inte ens pryl som man tänkt gällande dess grundfunktion, då hjälper det inte hur snygg den än är.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Vulgarsonic skrev:
Exakt så här känner jag också.
Behovet av underhållning och diverse gadgets i en citybil framför laddhastighet och förbrukning känns väldigt "konstruerat".
Hade nog valt en ID3 istället.
Jag gillar looken hos Hondan, men för mig går det liksom inte att försvara de basala bristerna bara för det
Gadgets och design tycker jag är viktigt, och kan vara en del av upplevelsen, eller iaf. ett klart mervärde som man kan vara beredd att betala extra för.

Men som du är inne på så hjälper det inte (för mig iaf.) som kompensation för om basen inte fungerar som tänkt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

mati skrev:
HelectriC skrev:
200km för en andrabil är inga som helst problem. Vi har tex aldrig snabbladdat vår eGolf och det längsta den någon gång har gått på en tur är 50km. Vi har haft 2 eGolfar under totalt 5år och det samma gäller båda två. Honda e hade definitivt funkat lika bra!
Fast e-Golfen klarar ju inte heller 200km. 180km är mer realistiskt. På sommarn är det något mer, på vintern mindre. Sambon brukar ta Golfen till Göteborg vilket är 16 mil enkel väg. Det klarar den oftast med lite marginal, men som jag sa tidigare, mindre marginal än så skulle hon inte vilja ha, också med tanke på att det bara finns ett fåtal ensamma snabbladdare utmed vägen, och om en är trasig så måste man ju alltid kunna ta sig till nästa. Jag är rädd att en Honda e tyvärr inte fungerar lika bra på en sådan resa som en e-Golf.
Men jag inser ju att vi använder e-Golfen mer som en förstabil. Synd att man inte behöver en tredjebil, man kan skaffa en e bara som leksak. :mrgreen:
Tror faktiskt du är något på spåren. Skulle absolut inte fungera som andrabil för oss, men som tredjebil kunde den nog vara riktigt kul!

Gillar fortfarande bilen och konceptet starkt! 8-)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
200km för en andrabil är inga som helst problem. Vi har tex aldrig snabbladdat vår eGolf och det längsta den någon gång har gått på en tur är 50km. Vi har haft 2 eGolfar under totalt 5år och det samma gäller båda två. Honda e hade definitivt funkat lika bra!
Fast e-Golfen klarar ju inte heller 200km. 180km är mer realistiskt. På sommarn är det något mer, på vintern mindre. Sambon brukar ta Golfen till Göteborg vilket är 16 mil enkel väg. Det klarar den oftast med lite marginal, men som jag sa tidigare, mindre marginal än så skulle hon inte vilja ha, också med tanke på att det bara finns ett fåtal ensamma snabbladdare utmed vägen, och om en är trasig så måste man ju alltid kunna ta sig till nästa. Jag är rädd att en Honda e tyvärr inte fungerar lika bra på en sådan resa som en e-Golf.
Men jag inser ju att vi använder e-Golfen mer som en förstabil. Synd att man inte behöver en tredjebil, man kan skaffa en e bara som leksak. :mrgreen:
Ja det är ju det där med tredjebil... :lol:

Jag fick väldigt bra betalt för min Model 3 (en bit över nypris) och timingen blev helt perfekt (den såldes faktiskt först igår på pappret). Jag, liksom familjen är också nöjd med Hondan.

Vi är 6 i familjen så Model X är faktiskt det enda rimliga alternativet på marknaden gällande förstabil så den blir kvar.

Samtidigt älskar jag verkligen Model 3 och nu har den fått en rad riktigt bra uppdateringar... Så det som snurrar i huvudet just nu är att det gärna får råka trilla in nån miljon på kontot så kan jag köpa en M3P och göra den till banbil. För någon banbil har jag ju inte och det vore ruskigt kul att ha :lol:
Grymt bra betalt för din M3:a!!

Hur lyckades du med det konststycket? :o

Jo, komplettera med en M3P så har du en "drömflotta" av elbilar! :mrgreen:

Då kan du åka ner och köra lite på nordslingan. 8-)

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

Alltså de här sidospeglarna... Jag är verkligen fascinerad över hur klar bilden är trots risigt väder. Jag har inte rört kamerorna sen jag köpte bilen och det har varit ett antal dagar med regn och rusk. På mittenspegeln märker man nu tydligt att det kommer smuts, men sido"speglarna" är synbart helt opåverkade! Riktigt häftigt faktiskt.

Alltid svårt med bild på skärmar, men jag gjorde ett försök iaf:
HondaEMirrorSmaller.jpg
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Honda E

Inlägg av FredrikR »

Legato skrev:
Alltså de här sidospeglarna... Jag är verkligen fascinerad över hur klar bilden är trots risigt väder. Jag har inte rört kamerorna sen jag köpte bilen och det har varit ett antal dagar med regn och rusk. På mittenspegeln märker man nu tydligt att det kommer smuts, men sido"speglarna" är synbart helt opåverkade! Riktigt häftigt faktiskt.

Alltid svårt med bild på skärmar, men jag gjorde ett försök iaf:
HondaEMirrorSmaller.jpg
Det där måste ju bli standard på bilar snarast.
Verkar ju funka riktigt bra!
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

FredrikR skrev:
Legato skrev:
Alltså de här sidospeglarna... Jag är verkligen fascinerad över hur klar bilden är trots risigt väder. Jag har inte rört kamerorna sen jag köpte bilen och det har varit ett antal dagar med regn och rusk. På mittenspegeln märker man nu tydligt att det kommer smuts, men sido"speglarna" är synbart helt opåverkade! Riktigt häftigt faktiskt.

Alltid svårt med bild på skärmar, men jag gjorde ett försök iaf:
HondaEMirrorSmaller.jpg
Det där måste ju bli standard på bilar snarast.
Verkar ju funka riktigt bra!
Jag hoppas det! Jag gillar verkligen ny teknik men jag tycker nästan alltid det brukar vara brister när man är "early adopter", i detta fall har jag dock inte hittat några sådana alls (peppar, peppar!).

Förvånad att inte Tesla fixat det än, vill minnas att det var av legala skäl från början som de inte hade detta, men de brukar ju vara väldigt måna om att minimera CV/förbrukning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Honda E

Inlägg av Banane »

Legato skrev:
FredrikR skrev:
Legato skrev:
Alltså de här sidospeglarna... Jag är verkligen fascinerad över hur klar bilden är trots risigt väder. Jag har inte rört kamerorna sen jag köpte bilen och det har varit ett antal dagar med regn och rusk. På mittenspegeln märker man nu tydligt att det kommer smuts, men sido"speglarna" är synbart helt opåverkade! Riktigt häftigt faktiskt.

Alltid svårt med bild på skärmar, men jag gjorde ett försök iaf:
HondaEMirrorSmaller.jpg
Det där måste ju bli standard på bilar snarast.
Verkar ju funka riktigt bra!
Jag hoppas det! Jag gillar verkligen ny teknik men jag tycker nästan alltid det brukar vara brister när man är "early adopter", i detta fall har jag dock inte hittat några sådana alls (peppar, peppar!).

Förvånad att inte Tesla fixat det än, vill minnas att det var av legala skäl från början som de inte hade detta, men de brukar ju vara väldigt måna om att minimera CV/förbrukning.

Lider de inte av att man inte kan byta vinkel genom att flytta huvudet? Eller är det behovet överskattat?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

Banane skrev:
Legato skrev:
FredrikR skrev:
Legato skrev:
Alltså de här sidospeglarna... Jag är verkligen fascinerad över hur klar bilden är trots risigt väder. Jag har inte rört kamerorna sen jag köpte bilen och det har varit ett antal dagar med regn och rusk. På mittenspegeln märker man nu tydligt att det kommer smuts, men sido"speglarna" är synbart helt opåverkade! Riktigt häftigt faktiskt.

Alltid svårt med bild på skärmar, men jag gjorde ett försök iaf:
HondaEMirrorSmaller.jpg
Det där måste ju bli standard på bilar snarast.
Verkar ju funka riktigt bra!
Jag hoppas det! Jag gillar verkligen ny teknik men jag tycker nästan alltid det brukar vara brister när man är "early adopter", i detta fall har jag dock inte hittat några sådana alls (peppar, peppar!).

Förvånad att inte Tesla fixat det än, vill minnas att det var av legala skäl från början som de inte hade detta, men de brukar ju vara väldigt måna om att minimera CV/förbrukning.

Lider de inte av att man inte kan byta vinkel genom att flytta huvudet? Eller är det behovet överskattat?
De täcker ju en avsevärt större vinkel och minskar därmed döda vinkeln rejält. Så nej, jag tycker inte man saknar det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Verkar som det är problem med appen, får inte telefonen att prata ihop med bilen.
Detta trots att jag varit hos säljaren för att aktivera tjänsten.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

PhR34k skrev:
Verkar som det är problem med appen, får inte telefonen att prata ihop med bilen.
Detta trots att jag varit hos säljaren för att aktivera tjänsten.
Jag klantade mig under registreringsprocessen och appsupporten är riktigt långsam så jag har inte heller access tyvärr. Det är tur att nyckeln har lång räckvidd så man iaf kan starta klimatiseringen...

Men ja, det verkar vara en dålig kombination av hög säkerhetsambition där appen är kopplad till ett specifikt IMEI tillsammans med långsam support, buggar och strulande servrar :shock:

Om du avinstallerat appen och ominstallerat så är det också "kört". Då måste du kontakta support så att de kan inaktivera tvåfaktor-auktoriseringen.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Honda E

Inlägg av wannabee »

FredrikR skrev:
Legato skrev:
Alltså de här sidospeglarna... Jag är verkligen fascinerad över hur klar bilden är trots risigt väder. Jag har inte rört kamerorna sen jag köpte bilen och det har varit ett antal dagar med regn och rusk. På mittenspegeln märker man nu tydligt att det kommer smuts, men sido"speglarna" är synbart helt opåverkade! Riktigt häftigt faktiskt.

Alltid svårt med bild på skärmar, men jag gjorde ett försök iaf:
HondaEMirrorSmaller.jpg
Det där måste ju bli standard på bilar snarast.
Verkar ju funka riktigt bra!
Såg nån film med en engelsman som bodde i Frankrike, som hade e-tron, den hade inga backspeglar, utan kameror, och han hade stora problem med detta.

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

wannabee skrev:
FredrikR skrev:
Legato skrev:
Alltså de här sidospeglarna... Jag är verkligen fascinerad över hur klar bilden är trots risigt väder. Jag har inte rört kamerorna sen jag köpte bilen och det har varit ett antal dagar med regn och rusk. På mittenspegeln märker man nu tydligt att det kommer smuts, men sido"speglarna" är synbart helt opåverkade! Riktigt häftigt faktiskt.

Alltid svårt med bild på skärmar, men jag gjorde ett försök iaf:
HondaEMirrorSmaller.jpg
Det där måste ju bli standard på bilar snarast.
Verkar ju funka riktigt bra!


Såg nån film med en engelsman som bodde i Frankrike, som hade e-tron, den hade inga backspeglar, utan kameror, och han hade stora problem med detta.

Ja på e-tron verkar man inte alls ha lyckats lika bra med speglarna. Samtidigt tycker jag det är viktigare att det verkligen fungerar när det är standardutrustning som på Hondan. På e-tron verkar de flesta köpare medvetna om att det är ett tillval man ska skippa...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Honda E

Inlägg av wannabee »

Legato skrev:
wannabee skrev:
FredrikR skrev:
Legato skrev:
Alltså de här sidospeglarna... Jag är verkligen fascinerad över hur klar bilden är trots risigt väder. Jag har inte rört kamerorna sen jag köpte bilen och det har varit ett antal dagar med regn och rusk. På mittenspegeln märker man nu tydligt att det kommer smuts, men sido"speglarna" är synbart helt opåverkade! Riktigt häftigt faktiskt.

Alltid svårt med bild på skärmar, men jag gjorde ett försök iaf:
HondaEMirrorSmaller.jpg
Det där måste ju bli standard på bilar snarast.
Verkar ju funka riktigt bra!


Såg nån film med en engelsman som bodde i Frankrike, som hade e-tron, den hade inga backspeglar, utan kameror, och han hade stora problem med detta.

Ja på e-tron verkar man inte alls ha lyckats lika bra med speglarna. Samtidigt tycker jag det är viktigare att det verkligen fungerar när det är standardutrustning som på Hondan. På e-tron verkar de flesta köpare medvetna om att det är ett tillval man ska skippa...

Ok, trodde det berodde på vilket land man köpte bilen i , inte att det var valbart.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

wannabee skrev:
Legato skrev:
wannabee skrev:
FredrikR skrev:
Legato skrev:
Alltså de här sidospeglarna... Jag är verkligen fascinerad över hur klar bilden är trots risigt väder. Jag har inte rört kamerorna sen jag köpte bilen och det har varit ett antal dagar med regn och rusk. På mittenspegeln märker man nu tydligt att det kommer smuts, men sido"speglarna" är synbart helt opåverkade! Riktigt häftigt faktiskt.

Alltid svårt med bild på skärmar, men jag gjorde ett försök iaf:
HondaEMirrorSmaller.jpg
Det där måste ju bli standard på bilar snarast.
Verkar ju funka riktigt bra!


Såg nån film med en engelsman som bodde i Frankrike, som hade e-tron, den hade inga backspeglar, utan kameror, och han hade stora problem med detta.

Ja på e-tron verkar man inte alls ha lyckats lika bra med speglarna. Samtidigt tycker jag det är viktigare att det verkligen fungerar när det är standardutrustning som på Hondan. På e-tron verkar de flesta köpare medvetna om att det är ett tillval man ska skippa...

Ok, trodde det berodde på vilket land man köpte bilen i , inte att det var valbart.
Jag har inte sett videon så förklara gärna vad du menar. Hänger inte med på relevansen av Audis lösning som fått massor av kritik, jag har bara skrivit om Hondas lösning som ju är helt annan än Audis och som mig veterligen bara fått positiv kritik. Däremot är långt ifrån alla nöjda med mittspegeln i Hondan, men den kan man ju avaktivera med ett knapptryck.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Honda E

Inlägg av wannabee »

Nu är det ett tag sen jag såg filmen, men har för mig det var två saker, kameran sitter på en pinne som sticker ut, har för mig det blev kondens eller nåt på den, sen blev det reflexer på skärmen inne i bilen i stark sol.

Jag visste inte det fanns sådana här pinnar på bilen, letade här i forumet om e-tron, men såg ingen klaga, letade då foton på bilen och till salu i Sverige, såg då bara bilar med vanliga backspeglar, så trodde då att det hade att göra med att de bara hade det där det var tillåtet, och att det var tillåtet i Frankrike, men inte i Sverige.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

wannabee skrev:
Nu är det ett tag sen jag såg filmen, men har för mig det var två saker, kameran sitter på en pinne som sticker ut, har för mig det blev kondens eller nåt på den, sen blev det reflexer på skärmen inne i bilen i stark sol.

Jag visste inte det fanns sådana här pinnar på bilen, letade här i forumet om e-tron, men såg ingen klaga, letade då foton på bilen och till salu i Sverige, såg då bara bilar med vanliga backspeglar, så trodde då att det hade att göra med att de bara hade det där det var tillåtet, och att det var tillåtet i Frankrike, men inte i Sverige.
OK! Ja, jag förstår inte vitsen med "pinnen", den borde bara vara dålig för cv och ljud. Hondans kameror sticker inte ut alls lika mycket.

Reflexer vet jag inte än, sol ser man ju inte mycket av just nu ;) Har iaf inte sett någon negativ kritik om det i testerna så gissar att den inte är utsatt för det i någon väsentlig omfattning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Honda E

Inlägg av Zalman3 »

PhR34k skrev:
Ska hämta ut våran idag. Det blir tjejens bil för att ersätta hennes passat diesel som hon använder mest till att åka fram och tillbaka till jobbet. Jag kör en model x så denna blir bra andra bil. Jag gillar Honda, har stor erfarenhet utav deras prestanda bilar plus att jag tycker den är super fin så det var givet köp.
Har du provat 230V eluttaget?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Zalman3 skrev:
PhR34k skrev:
Ska hämta ut våran idag. Det blir tjejens bil för att ersätta hennes passat diesel som hon använder mest till att åka fram och tillbaka till jobbet. Jag kör en model x så denna blir bra andra bil. Jag gillar Honda, har stor erfarenhet utav deras prestanda bilar plus att jag tycker den är super fin så det var givet köp.
Har du provat 230V eluttaget?
Nä inte än.
Har inte haft behov utav det än Bild
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Honda E

Inlägg av Zalman3 »

PhR34k skrev:
Zalman3 skrev:
PhR34k skrev:
Ska hämta ut våran idag. Det blir tjejens bil för att ersätta hennes passat diesel som hon använder mest till att åka fram och tillbaka till jobbet. Jag kör en model x så denna blir bra andra bil. Jag gillar Honda, har stor erfarenhet utav deras prestanda bilar plus att jag tycker den är super fin så det var givet köp.
Har du provat 230V eluttaget?
Nä inte än.
Har inte haft behov utav det än Bild
Står det i manualen att du bara får använda eluttaget ner till 20% av batterikapaciteten?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar