Sida 8 av 14

Re: Honda E

Postat: 17 okt 2020 20:51
av heldiggrisen
Legato skrev:
heldiggrisen skrev:
Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Tycker även detta är märklig kritik.

Honda E är ju uppenbart inte byggd för att vara billig. Att jämföra med en Peugeot 308 är för mig som att vara förvånad över att en BMW 5-serie kostar mer än en Skoda Octavia. Det är två bilar som för mig helt uppenbart är byggda för olika segment av kunder.

Personligen hade jag inte gett ens 250k för Peugeoten för jag har inget intresse av att äga och köra den. Hondan hade jag kunnat ge 500k för om den fanns i Type R-version...

Att stirra sig blind på kWh i elbilsvärlden är för mig som att stirra sig blind på hk i fossilbilsvärlden. Ja en Seat Cupra ger massor av hästkrafter och banprestanda för pengarna, men det betyder inte att folk slutar köpa BMW M4 eller Audi RS5
Jag resonerar på samma sätt som med iPhone. Inte bästa minne/pris, kamera, eller iOS(efter mitt tyckande), men designen gör att folk står i kö. Ser man på ting som gör en mobil eller andrabil praktiska, så är varken iPhone eller Honda E ”Up there” imho.
Ser man enbart på design, så kanske, men smak är svårt att diskutera.
Räckvidd, laddhastighet och pris är viktig för mig, och jag undrar på varför det inte går att få alla tre i en bil som dessutom är snygg?
Jag har inte jämfört E mot 308, är det mitt inlägg du svarar på?

Re: Honda E

Postat: 17 okt 2020 21:28
av SwedishAdvocate
4dy skrev:
BMW i3 har väl rymligare kupé, trefasladdning, fungerande app, mycket bättre prestanda, längre räckvidd, ungefär samma tajta vändradie, hög sittposition med god sikt osv? Visst ser Hondan bra ut men lite gadgets tycker inte jag räcker för att trumfa världens bästa citybil.
Tänk om BMW hade formgett och producerat en fyrsitsig bil som såg bra ut istället för det som är i3...

Re: Honda E

Postat: 17 okt 2020 22:28
av Vulgarsonic
Jag är en av dem som verkligen blev såld på designen och konceptet med Honda E.
Med 400 K för vad man får är i mitt tycke helt vansinnigt.
Hade den legat på 25 så kanske, men denna summa för en ren "citybil" med såna skapliga begränsningar finns inte på kartan.
Att den har lite prylar som sticker ut (hdmi, backspeglar) är nice men det uppväger ju inte att den failar alla viktiga elbilsmoment.
Kul dock att de som har ekonomisk möjlighet ger den en chans!

Re: Honda E

Postat: 17 okt 2020 23:39
av martinot
heldiggrisen skrev:
Legato skrev:
heldiggrisen skrev:
Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Tycker även detta är märklig kritik.

Honda E är ju uppenbart inte byggd för att vara billig. Att jämföra med en Peugeot 308 är för mig som att vara förvånad över att en BMW 5-serie kostar mer än en Skoda Octavia. Det är två bilar som för mig helt uppenbart är byggda för olika segment av kunder.

Personligen hade jag inte gett ens 250k för Peugeoten för jag har inget intresse av att äga och köra den. Hondan hade jag kunnat ge 500k för om den fanns i Type R-version...

Att stirra sig blind på kWh i elbilsvärlden är för mig som att stirra sig blind på hk i fossilbilsvärlden. Ja en Seat Cupra ger massor av hästkrafter och banprestanda för pengarna, men det betyder inte att folk slutar köpa BMW M4 eller Audi RS5
Jag resonerar på samma sätt som med iPhone. Inte bästa minne/pris, kamera, eller iOS(efter mitt tyckande), men designen gör att folk står i kö. Ser man på ting som gör en mobil eller andrabil praktiska, så är varken iPhone eller Honda E ”Up there” imho.
Ser man enbart på design, så kanske, men smak är svårt att diskutera.
Räckvidd, laddhastighet och pris är viktig för mig, och jag undrar på varför det inte går att få alla tre i en bil som dessutom är snygg?
Jag har inte jämfört E mot 308, är det mitt inlägg du svarar på?
Jag föredrar ofta Apples produkter, men alla är inte lika snygga. Gillar dock den nya iPhone 12-serien som tar tillbaka den snygga formgivningen från 4/5-serien som jag verkligen gillar (de iPhone i tiden mellan de var ju dock rätt generiska och anonyma i designen, även om OK).

Men även om jag är beredd att betala mer för en iPhone än en Android, så är jag inte beredd att köpa en iPhone om inte batteriet räcker i en hel dag. Då blir det inget köp. Oavsett hur snygg den är.

Älskar själv konst, arkitektur, formgivning/design, foto, etc. och är beredd att betala mer för det, men trots det så kommer alltid funktionalitet i första hand. Fungerar inte prylarna för mitt ändamål så hjälper det inte hur snygga de är (om det inte handlar om rena samlarobjekt som aldrig skall användas eller rena konstföremål).

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 00:11
av Legato
Hoppas för övrigt att vi nu kan släppa räckviddsdiskussionen i denna tråd. Alla är väl medvetna om att Hondan har klart bristfällig räckvidd.

Behöver man en bil för att regelbundet åka över 15 mil om dagen så ska man absolut inte överväga Hondan. Nuff said.

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 08:29
av heldiggrisen
Legato skrev:
heldiggrisen skrev:
Legato skrev:
heldiggrisen skrev:
Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Tycker även detta är märklig kritik.

Honda E är ju uppenbart inte byggd för att vara billig. Att jämföra med en Peugeot 308 är för mig som att vara förvånad över att en BMW 5-serie kostar mer än en Skoda Octavia. Det är två bilar som för mig helt uppenbart är byggda för olika segment av kunder.

Personligen hade jag inte gett ens 250k för Peugeoten för jag har inget intresse av att äga och köra den. Hondan hade jag kunnat ge 500k för om den fanns i Type R-version...

Att stirra sig blind på kWh i elbilsvärlden är för mig som att stirra sig blind på hk i fossilbilsvärlden. Ja en Seat Cupra ger massor av hästkrafter och banprestanda för pengarna, men det betyder inte att folk slutar köpa BMW M4 eller Audi RS5
Jag resonerar på samma sätt som med iPhone. Inte bästa minne/pris, kamera, eller iOS(efter mitt tyckande), men designen gör att folk står i kö. Ser man på ting som gör en mobil eller andrabil praktiska, så är varken iPhone eller Honda E ”Up there” imho.
Ser man enbart på design, så kanske, men smak är svårt att diskutera.
Räckvidd, laddhastighet och pris är viktig för mig, och jag undrar på varför det inte går att få alla tre i en bil som dessutom är snygg?
Jag har inte jämfört E mot 308, är det mitt inlägg du svarar på?
Jag gillar inte iPhone. I mina ögon är den bara dyrare utan att ge något mervärde mot min Xiaomi.

Hondan däremot ger massor av mervärde som jag redan skrivit om. En lång rad funktioner som ingen annan elbil erbjuder.

Nej, du har inte skrivit Peugeot 308,men du skrev att Hondan är dyr... Det är inte så många andra bilar i klassen så vilken är det då du jämför med?
Rangering av Mervärde är subjektivt. Jag känner också personer som rangerar mervärdet av ett enkelt iOS i iPhone högt. Men om Apple släpper en telefon som fortfarande kostar 10000kr med batteri som varar 6 timmar med 2 timmar laddtid för att få nya 6 timmar, så tycker jag det varit konstigt att inte välja något annat.

För priset av en Honda E, så får man också (nästan) en iD3. Jag tycker det är roligt att folk väljer Honda e, men personligen så väger basfunktioner (batteristorlek, förbrukning och laddhastighet) mer än kula prylar som ger mervärde.
När basfunktionerna är uppfyllda, så väljer jag mervärde. Imho så fyller inte Honda E basfunktionerna, inte ens för en andrabil, och då faller den tyvärr.

Men jag tycker det är bra du tänker och prioriterar annorlunda, det hade varit en tråkigare värld annars.

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 08:42
av Vulgarsonic
heldiggrisen skrev:
Legato skrev:
heldiggrisen skrev:
Legato skrev:
heldiggrisen skrev:
Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Tycker även detta är märklig kritik.

Honda E är ju uppenbart inte byggd för att vara billig. Att jämföra med en Peugeot 308 är för mig som att vara förvånad över att en BMW 5-serie kostar mer än en Skoda Octavia. Det är två bilar som för mig helt uppenbart är byggda för olika segment av kunder.

Personligen hade jag inte gett ens 250k för Peugeoten för jag har inget intresse av att äga och köra den. Hondan hade jag kunnat ge 500k för om den fanns i Type R-version...

Att stirra sig blind på kWh i elbilsvärlden är för mig som att stirra sig blind på hk i fossilbilsvärlden. Ja en Seat Cupra ger massor av hästkrafter och banprestanda för pengarna, men det betyder inte att folk slutar köpa BMW M4 eller Audi RS5
Jag resonerar på samma sätt som med iPhone. Inte bästa minne/pris, kamera, eller iOS(efter mitt tyckande), men designen gör att folk står i kö. Ser man på ting som gör en mobil eller andrabil praktiska, så är varken iPhone eller Honda E ”Up there” imho.
Ser man enbart på design, så kanske, men smak är svårt att diskutera.
Räckvidd, laddhastighet och pris är viktig för mig, och jag undrar på varför det inte går att få alla tre i en bil som dessutom är snygg?
Jag har inte jämfört E mot 308, är det mitt inlägg du svarar på?
Jag gillar inte iPhone. I mina ögon är den bara dyrare utan att ge något mervärde mot min Xiaomi.

Hondan däremot ger massor av mervärde som jag redan skrivit om. En lång rad funktioner som ingen annan elbil erbjuder.

Nej, du har inte skrivit Peugeot 308,men du skrev att Hondan är dyr... Det är inte så många andra bilar i klassen så vilken är det då du jämför med?
Rangering av Mervärde är subjektivt. Jag känner också personer som rangerar mervärdet av ett enkelt iOS i iPhone högt. Men om Apple släpper en telefon som fortfarande kostar 10000kr med batteri som varar 6 timmar med 2 timmar laddtid för att få nya 6 timmar, så tycker jag det varit konstigt att inte välja något annat.

För priset av en Honda E, så får man också (nästan) en iD3. Jag tycker det är roligt att folk väljer Honda e, men personligen så väger basfunktioner (batteristorlek, förbrukning och laddhastighet) mer än kula prylar som ger mervärde.
När basfunktionerna är uppfyllda, så väljer jag mervärde. Imho så fyller inte Honda E basfunktionerna, inte ens för en andrabil, och då faller den tyvärr.

Men jag tycker det är bra du tänker och prioriterar annorlunda, det hade varit en tråkigare värld annars.
Exakt så här känner jag också.
Behovet av underhållning och diverse gadgets i en citybil framför laddhastighet och förbrukning känns väldigt "konstruerat".
Hade nog valt en ID3 istället.
Jag gillar looken hos Hondan, men för mig går det liksom inte att försvara de basala bristerna bara för det

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 09:02
av PhR34k
Vi är uppenbart inte överens, ingen tvingar er att köpa en. Går ni in till varje modell specifik tråd och skriver varför ni inte vill köpa den bilen? Vi som köpt bilen vet allt ni redan vet och mer därtill och ändå har vi valt att köpa bilen.
15-20mil är helt ok för oss som andra bil.
Min MX LR agerar första bil och för många som kör bränslebilar idag så tycker dom att jag är helt galen att jag köpt en bil för nästan en mille som kommer 43mil med 100% och när jag säger att man nortmalt bara laddar upp till 90% och ej vill åka med under 5% så vill dom skicka mig till psykavdelningen på Görans. Jag kan alltså under normala omständigheter köra runt 369km med min MX och de är under bästa omständigheter men verkligheten är väl kanske 280-300km på motorväg med last. Men ändå har vi bilat t/r till Spanien 2 ggr och kommer fortsätta göra det.
Så en andra bil som kan köra mellan 150-200km är fullt tillräckligt för oss och många andra.

Ang telefon jämförelsen är som att kräva att en telefon ska hålla en hel helg för de få gånger ni åker till stugan som saknar el. För en Honda E funkar för daglig användning till väldigt många människor och en telefon gör också det.

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 10:12
av vigge50
EGolf är i år den tredje mest sålda elbilen i Europa och har en räckvidd på 231 km, inte särskilt mycket bättre än Honda e som har 220 km. Nu är EGolf en utgående modell så där finns det antagligen en del rabatter att få ut men att räckvidden inte skulle fungera för många som andrabil är jag inte så säker på.

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 11:07
av mati
HelectriC skrev:
200km för en andrabil är inga som helst problem. Vi har tex aldrig snabbladdat vår eGolf och det längsta den någon gång har gått på en tur är 50km. Vi har haft 2 eGolfar under totalt 5år och det samma gäller båda två. Honda e hade definitivt funkat lika bra!
Fast e-Golfen klarar ju inte heller 200km. 180km är mer realistiskt. På sommarn är det något mer, på vintern mindre. Sambon brukar ta Golfen till Göteborg vilket är 16 mil enkel väg. Det klarar den oftast med lite marginal, men som jag sa tidigare, mindre marginal än så skulle hon inte vilja ha, också med tanke på att det bara finns ett fåtal ensamma snabbladdare utmed vägen, och om en är trasig så måste man ju alltid kunna ta sig till nästa. Jag är rädd att en Honda e tyvärr inte fungerar lika bra på en sådan resa som en e-Golf.
Men jag inser ju att vi använder e-Golfen mer som en förstabil. Synd att man inte behöver en tredjebil, man kan skaffa en e bara som leksak. :mrgreen:

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 11:22
av mans71
Vi hade första generationens eGolf med i praktiken 10-14 mils räckvidd. Trots det fungerade den och var förstavalet på långt över 90% av resorna. Funkade även för att köra ungarna på matcher på helgerna faktisk med lite planering. Vardags/andrabilen behöver ju bara funka för just dom milen. Hondan klarar ju det dubbla, dessutom väldigt mycket coolare bil 8-)

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 11:23
av Legato
mati skrev:
HelectriC skrev:
200km för en andrabil är inga som helst problem. Vi har tex aldrig snabbladdat vår eGolf och det längsta den någon gång har gått på en tur är 50km. Vi har haft 2 eGolfar under totalt 5år och det samma gäller båda två. Honda e hade definitivt funkat lika bra!
Fast e-Golfen klarar ju inte heller 200km. 180km är mer realistiskt. På sommarn är det något mer, på vintern mindre. Sambon brukar ta Golfen till Göteborg vilket är 16 mil enkel väg. Det klarar den oftast med lite marginal, men som jag sa tidigare, mindre marginal än så skulle hon inte vilja ha, också med tanke på att det bara finns ett fåtal ensamma snabbladdare utmed vägen, och om en är trasig så måste man ju alltid kunna ta sig till nästa. Jag är rädd att en Honda e tyvärr inte fungerar lika bra på en sådan resa som en e-Golf.
Men jag inser ju att vi använder e-Golfen mer som en förstabil. Synd att man inte behöver en tredjebil, man kan skaffa en e bara som leksak. :mrgreen:
Ja det är ju det där med tredjebil... :lol:

Jag fick väldigt bra betalt för min Model 3 (en bit över nypris) och timingen blev helt perfekt (den såldes faktiskt först igår på pappret). Jag, liksom familjen är också nöjd med Hondan.

Vi är 6 i familjen så Model X är faktiskt det enda rimliga alternativet på marknaden gällande förstabil så den blir kvar.

Samtidigt älskar jag verkligen Model 3 och nu har den fått en rad riktigt bra uppdateringar... Så det som snurrar i huvudet just nu är att det gärna får råka trilla in nån miljon på kontot så kan jag köpa en M3P och göra den till banbil. För någon banbil har jag ju inte och det vore ruskigt kul att ha :lol:

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 11:31
av HelectriC
mati skrev:
HelectriC skrev:
200km för en andrabil är inga som helst problem. Vi har tex aldrig snabbladdat vår eGolf och det längsta den någon gång har gått på en tur är 50km. Vi har haft 2 eGolfar under totalt 5år och det samma gäller båda två. Honda e hade definitivt funkat lika bra!
Fast e-Golfen klarar ju inte heller 200km. 180km är mer realistiskt. På sommarn är det något mer, på vintern mindre. Sambon brukar ta Golfen till Göteborg vilket är 16 mil enkel väg. Det klarar den oftast med lite marginal, men som jag sa tidigare, mindre marginal än så skulle hon inte vilja ha, också med tanke på att det bara finns ett fåtal ensamma snabbladdare utmed vägen, och om en är trasig så måste man ju alltid kunna ta sig till nästa. Jag är rädd att en Honda e tyvärr inte fungerar lika bra på en sådan resa som en e-Golf.
Men jag inser ju att vi använder e-Golfen mer som en förstabil. Synd att man inte behöver en tredjebil, man kan skaffa en e bara som leksak. :mrgreen:
Beror helt på hur man kör och vilka vägar. Vår går enkelt 250km om sommaren och 220 om vintern.

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 12:49
av mati
HelectriC skrev:
Beror helt på hur man kör och vilka vägar. Vår går enkelt 250km om sommaren och 220 om vintern.
What? Har batteriet i vår e-Golf degraderats så mycket ändå? Det trodde jag faktiskt inte. Vi kör nästan uteslutande 70- och 80-vägar. Snittförbrunkingen sedan tidens början ligger på 15kWh/100km. Just nu visar den 145km vid 80% SOC.
25 mil har den aldrig klarat, inte ens som ny. Guess-o-metern kan visa 22 mil vid 100% laddning, men då tappar man typ 2 mil de första kilometrarna. Mer än 20 mil är i praktiken inte möjligt.
Kanske är det ändå dags att byta bort den. :( :?

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 13:14
av Bjelke
Legato skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
200km för en andrabil är inga som helst problem. Vi har tex aldrig snabbladdat vår eGolf och det längsta den någon gång har gått på en tur är 50km. Vi har haft 2 eGolfar under totalt 5år och det samma gäller båda två. Honda e hade definitivt funkat lika bra!
Fast e-Golfen klarar ju inte heller 200km. 180km är mer realistiskt. På sommarn är det något mer, på vintern mindre. Sambon brukar ta Golfen till Göteborg vilket är 16 mil enkel väg. Det klarar den oftast med lite marginal, men som jag sa tidigare, mindre marginal än så skulle hon inte vilja ha, också med tanke på att det bara finns ett fåtal ensamma snabbladdare utmed vägen, och om en är trasig så måste man ju alltid kunna ta sig till nästa. Jag är rädd att en Honda e tyvärr inte fungerar lika bra på en sådan resa som en e-Golf.
Men jag inser ju att vi använder e-Golfen mer som en förstabil. Synd att man inte behöver en tredjebil, man kan skaffa en e bara som leksak. :mrgreen:
Ja det är ju det där med tredjebil... :lol:

Jag fick väldigt bra betalt för min Model 3 (en bit över nypris) och timingen blev helt perfekt (den såldes faktiskt först igår på pappret). Jag, liksom familjen är också nöjd med Hondan.

Vi är 6 i familjen så Model X är faktiskt det enda rimliga alternativet på marknaden gällande förstabil så den blir kvar.

Samtidigt älskar jag verkligen Model 3 och nu har den fått en rad riktigt bra uppdateringar... Så det som snurrar i huvudet just nu är att det gärna får råka trilla in nån miljon på kontot så kan jag köpa en M3P och göra den till banbil. För någon banbil har jag ju inte och det vore ruskigt kul att ha :lol:
Jag är också lite sugen på en Honda som tredjebil :mrgreen: fast lite idiotförklarad skulle man ju bli...
Måste kanske avfärda en Porsche först isf :lol:

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 13:22
av heldiggrisen
PhR34k skrev:
Vi är uppenbart inte överens, ingen tvingar er att köpa en. Går ni in till varje modell specifik tråd och skriver varför ni inte vill köpa den bilen? Vi som köpt bilen vet allt ni redan vet och mer därtill och ändå har vi valt att köpa bilen.
15-20mil är helt ok för oss som andra bil.
Min MX LR agerar första bil och för många som kör bränslebilar idag så tycker dom att jag är helt galen att jag köpt en bil för nästan en mille som kommer 43mil med 100% och när jag säger att man nortmalt bara laddar upp till 90% och ej vill åka med under 5% så vill dom skicka mig till psykavdelningen på Görans. Jag kan alltså under normala omständigheter köra runt 369km med min MX och de är under bästa omständigheter men verkligheten är väl kanske 280-300km på motorväg med last. Men ändå har vi bilat t/r till Spanien 2 ggr och kommer fortsätta göra det.
Så en andra bil som kan köra mellan 150-200km är fullt tillräckligt för oss och många andra.

Ang telefon jämförelsen är som att kräva att en telefon ska hålla en hel helg för de få gånger ni åker till stugan som saknar el. För en Honda E funkar för daglig användning till väldigt många människor och en telefon gör också det.
Blir ingen bra diskussion på ett diskussionsforum om alla ska hålla med allt och alla.
Honda E har imho en positiv force, och det är design, den fallerar för mitt behov på tre grundläggande saker.
Bra att du är nöjd, men tycker det är tråkigt om inte också negativa saker ska få komma fram.
Blir fort tråkigt med en tråd som enbart blir hyllningstråd, kanske man då tar beslut på fel grund?

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 14:27
av Legato
Appropå hyllning... Håller verkligen med honom om att backspeglarna är extremt bra, men i övrigt är han kanske lite väl positiv :lol:

https://youtu.be/vFxizDg8m94

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 14:36
av mati
Legato skrev:
Appropå hyllning... Håller verkligen med honom om att backspeglarna är extremt bra, men i övrigt är han kanske lite väl positiv :lol:

https://youtu.be/vFxizDg8m94
Vad tycker du om innerbackspegeln? Jag kände att den inte alls är lika bra som de andra två. Även om den är skivskarp så tyckte jag att det fungerar bättre när man sätter den i 'klassiskt" läge. Djupseendet försvinner ju på en skärm. Hur upplever du det? Jag antar att du har kört en del nu.

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 14:46
av Legato
mati skrev:
Legato skrev:
Appropå hyllning... Håller verkligen med honom om att backspeglarna är extremt bra, men i övrigt är han kanske lite väl positiv :lol:

https://youtu.be/vFxizDg8m94
Vad tycker du om innerbackspegeln? Jag kände att den inte alls är lika bra som de andra två. Även om den är skivskarp så tyckte jag att det fungerar bättre när man sätter den i 'klassiskt" läge. Djupseendet försvinner ju på en skärm. Hur upplever du det? Jag antar att du har kört en del nu.
Sidospeglarna är för mig på alla sätt ett stort lyft mot konventionella speglar. Jag tycker innerbackspegeln är bra också, men där blir det som du säger mer av kompromissande/prioriterande. Djupseendet blir sämre, men ljuset blir bättre. Såg någon recension som hävdade att den kameran blir lättare skitig också, men jag har inte drabbats av det hittills iaf (det är ju en klar svaghet på Teslan, backkameran får man ju torka av regelbundet i regn/snö på den).

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 14:53
av mati
Var sitter kameran för innerbackspeglen då? Är det samma som backkameran?
Det jag också upplevde som jobbigt med innerbackspegel-skärmen är att den sitter för nära ögonen. Den hamnar avståndsmässigt i läsglasögon-läge, vilket är för nära för vanliga glasögon. Det blir alltså ingen skarp bild när man är halvblind och gammal. ;)

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 15:20
av Legato
mati skrev:
Var sitter kameran för innerbackspeglen då? Är det samma som backkameran?
Det jag också upplevde som jobbigt med innerbackspegel-skärmen är att den sitter för nära ögonen. Den hamnar avståndsmässigt i läsglasögon-läge, vilket är för nära för vanliga glasögon. Det blir alltså ingen skarp bild när man är halvblind och gammal. ;)
Två olika kameror. Killgissar jag så verkar backkameran mer utsatt, men hittills har båda klarat sig bra.

Backkameran är mitt i det svarta partiet på bakluckan nära handtaget. Kameran för backspegeln är i/under den lilla vingen längst upp.

OK ang glasögon. Jag borde ha men har bara framför datorn i praktiken, men för mig funkar den biten bra.

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 15:23
av HelectriC
mati skrev:
HelectriC skrev:
Beror helt på hur man kör och vilka vägar. Vår går enkelt 250km om sommaren och 220 om vintern.
What? Har batteriet i vår e-Golf degraderats så mycket ändå? Det trodde jag faktiskt inte. Vi kör nästan uteslutande 70- och 80-vägar. Snittförbrunkingen sedan tidens början ligger på 15kWh/100km. Just nu visar den 145km vid 80% SOC.
25 mil har den aldrig klarat, inte ens som ny. Guess-o-metern kan visa 22 mil vid 100% laddning, men då tappar man typ 2 mil de första kilometrarna. Mer än 20 mil är i praktiken inte möjligt.
Kanske är det ändå dags att byta bort den. :( :?
En förbrukning på ca 120 är inga problem under sommarhalvåret med vår och då rullar den ändå på 17”. Med 16” borde det vara ändå lägre. Men snitthastigheten är säkert en del lägre här även om det också är mest 60 och 80 vägar. Iofs så är det fler gas- och inbromsmanövrar än vad jag är van vid från Sverige pga mängder av gupp och konstiga högerregeltillämpningar.
Edit: GOM visar normalt ca 260km.

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 15:56
av Teslaspolen
mati skrev:
HelectriC skrev:
Beror helt på hur man kör och vilka vägar. Vår går enkelt 250km om sommaren och 220 om vintern.
What? Har batteriet i vår e-Golf degraderats så mycket ändå? Det trodde jag faktiskt inte. Vi kör nästan uteslutande 70- och 80-vägar. Snittförbrunkingen sedan tidens början ligger på 15kWh/100km. Just nu visar den 145km vid 80% SOC.
25 mil har den aldrig klarat, inte ens som ny. Guess-o-metern kan visa 22 mil vid 100% laddning, men då tappar man typ 2 mil de första kilometrarna. Mer än 20 mil är i praktiken inte möjligt.
Kanske är det ändå dags att byta bort den. :( :?
Vet inte hur det är med e-Golf, men du kanske kan få fram hälsostatus på batteriet via OBDII?

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 17:01
av mati
HelectriC skrev:
En förbrukning på ca 120 är inga problem under sommarhalvåret med vår och då rullar den ändå på 17”. Med 16” borde det vara ändå lägre. Men snitthastigheten är säkert en del lägre här även om det också är mest 60 och 80 vägar. Iofs så är det fler gas- och inbromsmanövrar än vad jag är van vid från Sverige pga mängder av gupp och konstiga högerregeltillämpningar.
Edit: GOM visar normalt ca 260km.
Vi kör också på 17". Jag kan komma ner i 10-12kWh/100km på sommarn när det är runt 20 grader ute, men bara på vår lilla 70-väg där snitthastigheten är runt 30 kanske, dessutom är det en höjdskillnad på 40 meter eller nåt sånt. Åt andra hållet ligger förbrukningen väsentligt högre.
260km har gommen aldrig visat. När bilen var helt ny visade den 240km som mest tror jag, men det var redan då totalt orealistiskt. Den börjar inte visa rätt förrän 90% SoC ungefär. Och då har den oftast fallit en bra bit under 200km. Allt den visar utöver detta är bara fantasisiffror. Som sagt, jag tycker inte att räckvidden har försämrats nämnvärt. Jag har visserligen inte stenkoll på siffrorna, men det känns inte som att det skiljer sig mycket från tidigare. Det kan ju vara så att den drar mer än din bil. Antingen så har vi andra körvanor eller så är det nåt annat, däcken kan ju till exempel påverka.

Re: Honda E

Postat: 18 okt 2020 22:00
av martinot
Legato skrev:
Hoppas för övrigt att vi nu kan släppa räckviddsdiskussionen i denna tråd. Alla är väl medvetna om att Hondan har klart bristfällig räckvidd.

Behöver man en bil för att regelbundet åka över 15 mil om dagen så ska man absolut inte överväga Hondan. Nuff said.
Jag var inte, tidigare, medveten om att den var så riktigt usel. Därav mitt intresse för den.

Detta eftersom jag verkligen gillat designen på den, och hjälper min pappa att hitta ett lämpligt elbilsalternativ till hans Yaris som han skall byta ut om något år ungefär.

Hoppas dock fortfarande på att (som jag skrev tidigare) att det kommer en ny bättre version av E längre fram, där Honda rättat till både den väldigt höga energiåtgången, och den låga kapaciteten.