Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Honda E

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Honda E

Inläggav Teslaägare mans71 » 18 okt 2020 10:22

Vi hade första generationens eGolf med i praktiken 10-14 mils räckvidd. Trots det fungerade den och var förstavalet på långt över 90% av resorna. Funkade även för att köra ungarna på matcher på helgerna faktisk med lite planering. Vardags/andrabilen behöver ju bara funka för just dom milen. Hondan klarar ju det dubbla, dessutom väldigt mycket coolare bil 8-)
There is no planet B

Model S P85D+
Model X 90D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Referralkod: mns5307

Inläggav Teslaägare Legato » 18 okt 2020 10:23

mati skrev:
HelectriC skrev:200km för en andrabil är inga som helst problem. Vi har tex aldrig snabbladdat vår eGolf och det längsta den någon gång har gått på en tur är 50km. Vi har haft 2 eGolfar under totalt 5år och det samma gäller båda två. Honda e hade definitivt funkat lika bra!

Fast e-Golfen klarar ju inte heller 200km. 180km är mer realistiskt. På sommarn är det något mer, på vintern mindre. Sambon brukar ta Golfen till Göteborg vilket är 16 mil enkel väg. Det klarar den oftast med lite marginal, men som jag sa tidigare, mindre marginal än så skulle hon inte vilja ha, också med tanke på att det bara finns ett fåtal ensamma snabbladdare utmed vägen, och om en är trasig så måste man ju alltid kunna ta sig till nästa. Jag är rädd att en Honda e tyvärr inte fungerar lika bra på en sådan resa som en e-Golf.
Men jag inser ju att vi använder e-Golfen mer som en förstabil. Synd att man inte behöver en tredjebil, man kan skaffa en e bara som leksak. :mrgreen:

Ja det är ju det där med tredjebil... :lol:

Jag fick väldigt bra betalt för min Model 3 (en bit över nypris) och timingen blev helt perfekt (den såldes faktiskt först igår på pappret). Jag, liksom familjen är också nöjd med Hondan.

Vi är 6 i familjen så Model X är faktiskt det enda rimliga alternativet på marknaden gällande förstabil så den blir kvar.

Samtidigt älskar jag verkligen Model 3 och nu har den fått en rad riktigt bra uppdateringar... Så det som snurrar i huvudet just nu är att det gärna får råka trilla in nån miljon på kontot så kan jag köpa en M3P och göra den till banbil. För någon banbil har jag ju inte och det vore ruskigt kul att ha :lol:
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav Teslaägare HelectriC » 18 okt 2020 10:31

mati skrev:
HelectriC skrev:200km för en andrabil är inga som helst problem. Vi har tex aldrig snabbladdat vår eGolf och det längsta den någon gång har gått på en tur är 50km. Vi har haft 2 eGolfar under totalt 5år och det samma gäller båda två. Honda e hade definitivt funkat lika bra!

Fast e-Golfen klarar ju inte heller 200km. 180km är mer realistiskt. På sommarn är det något mer, på vintern mindre. Sambon brukar ta Golfen till Göteborg vilket är 16 mil enkel väg. Det klarar den oftast med lite marginal, men som jag sa tidigare, mindre marginal än så skulle hon inte vilja ha, också med tanke på att det bara finns ett fåtal ensamma snabbladdare utmed vägen, och om en är trasig så måste man ju alltid kunna ta sig till nästa. Jag är rädd att en Honda e tyvärr inte fungerar lika bra på en sådan resa som en e-Golf.
Men jag inser ju att vi använder e-Golfen mer som en förstabil. Synd att man inte behöver en tredjebil, man kan skaffa en e bara som leksak. :mrgreen:

Beror helt på hur man kör och vilka vägar. Vår går enkelt 250km om sommaren och 220 om vintern.
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 18 okt 2020 11:49

HelectriC skrev:Beror helt på hur man kör och vilka vägar. Vår går enkelt 250km om sommaren och 220 om vintern.

What? Har batteriet i vår e-Golf degraderats så mycket ändå? Det trodde jag faktiskt inte. Vi kör nästan uteslutande 70- och 80-vägar. Snittförbrunkingen sedan tidens början ligger på 15kWh/100km. Just nu visar den 145km vid 80% SOC.
25 mil har den aldrig klarat, inte ens som ny. Guess-o-metern kan visa 22 mil vid 100% laddning, men då tappar man typ 2 mil de första kilometrarna. Mer än 20 mil är i praktiken inte möjligt.
Kanske är det ändå dags att byta bort den. :( :?
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Bjelke » 18 okt 2020 12:14

Legato skrev:
mati skrev:

Ja det är ju det där med tredjebil... :lol:

Jag fick väldigt bra betalt för min Model 3 (en bit över nypris) och timingen blev helt perfekt (den såldes faktiskt först igår på pappret). Jag, liksom familjen är också nöjd med Hondan.

Vi är 6 i familjen så Model X är faktiskt det enda rimliga alternativet på marknaden gällande förstabil så den blir kvar.

Samtidigt älskar jag verkligen Model 3 och nu har den fått en rad riktigt bra uppdateringar... Så det som snurrar i huvudet just nu är att det gärna får råka trilla in nån miljon på kontot så kan jag köpa en M3P och göra den till banbil. För någon banbil har jag ju inte och det vore ruskigt kul att ha :lol:

Jag är också lite sugen på en Honda som tredjebil :mrgreen: fast lite idiotförklarad skulle man ju bli...
Måste kanske avfärda en Porsche först isf :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav heldiggrisen » 18 okt 2020 12:22

PhR34k skrev:Vi är uppenbart inte överens, ingen tvingar er att köpa en. Går ni in till varje modell specifik tråd och skriver varför ni inte vill köpa den bilen? Vi som köpt bilen vet allt ni redan vet och mer därtill och ändå har vi valt att köpa bilen.
15-20mil är helt ok för oss som andra bil.
Min MX LR agerar första bil och för många som kör bränslebilar idag så tycker dom att jag är helt galen att jag köpt en bil för nästan en mille som kommer 43mil med 100% och när jag säger att man nortmalt bara laddar upp till 90% och ej vill åka med under 5% så vill dom skicka mig till psykavdelningen på Görans. Jag kan alltså under normala omständigheter köra runt 369km med min MX och de är under bästa omständigheter men verkligheten är väl kanske 280-300km på motorväg med last. Men ändå har vi bilat t/r till Spanien 2 ggr och kommer fortsätta göra det.
Så en andra bil som kan köra mellan 150-200km är fullt tillräckligt för oss och många andra.

Ang telefon jämförelsen är som att kräva att en telefon ska hålla en hel helg för de få gånger ni åker till stugan som saknar el. För en Honda E funkar för daglig användning till väldigt många människor och en telefon gör också det.

Blir ingen bra diskussion på ett diskussionsforum om alla ska hålla med allt och alla.
Honda E har imho en positiv force, och det är design, den fallerar för mitt behov på tre grundläggande saker.
Bra att du är nöjd, men tycker det är tråkigt om inte också negativa saker ska få komma fram.
Blir fort tråkigt med en tråd som enbart blir hyllningstråd, kanske man då tar beslut på fel grund?
Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, dragkrok(10/4-20), beställd 6/10 -19
7 kW Solceller på taket
heldiggrisen

Referralkod: vidar43908

Inläggav Teslaägare Legato » 18 okt 2020 13:27

Appropå hyllning... Håller verkligen med honom om att backspeglarna är extremt bra, men i övrigt är han kanske lite väl positiv :lol:

https://youtu.be/vFxizDg8m94
SÅLD - Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 18 okt 2020 13:36

Legato skrev:Appropå hyllning... Håller verkligen med honom om att backspeglarna är extremt bra, men i övrigt är han kanske lite väl positiv :lol:

Vad tycker du om innerbackspegeln? Jag kände att den inte alls är lika bra som de andra två. Även om den är skivskarp så tyckte jag att det fungerar bättre när man sätter den i 'klassiskt" läge. Djupseendet försvinner ju på en skärm. Hur upplever du det? Jag antar att du har kört en del nu.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Legato » 18 okt 2020 13:46

mati skrev:
Legato skrev:Appropå hyllning... Håller verkligen med honom om att backspeglarna är extremt bra, men i övrigt är han kanske lite väl positiv :lol:

Vad tycker du om innerbackspegeln? Jag kände att den inte alls är lika bra som de andra två. Även om den är skivskarp så tyckte jag att det fungerar bättre när man sätter den i 'klassiskt" läge. Djupseendet försvinner ju på en skärm. Hur upplever du det? Jag antar att du har kört en del nu.

Sidospeglarna är för mig på alla sätt ett stort lyft mot konventionella speglar. Jag tycker innerbackspegeln är bra också, men där blir det som du säger mer av kompromissande/prioriterande. Djupseendet blir sämre, men ljuset blir bättre. Såg någon recension som hävdade att den kameran blir lättare skitig också, men jag har inte drabbats av det hittills iaf (det är ju en klar svaghet på Teslan, backkameran får man ju torka av regelbundet i regn/snö på den).
SÅLD - Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 18 okt 2020 13:53

Var sitter kameran för innerbackspeglen då? Är det samma som backkameran?
Det jag också upplevde som jobbigt med innerbackspegel-skärmen är att den sitter för nära ögonen. Den hamnar avståndsmässigt i läsglasögon-läge, vilket är för nära för vanliga glasögon. Det blir alltså ingen skarp bild när man är halvblind och gammal. ;)
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon