Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Honda E

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Honda E

Inläggav Teslaägare martinot » 28 okt 2020 12:28

Esterox skrev:
martinot skrev:
Verkligen!

Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV? :(

Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?

Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?

Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.

Jämför gärna försäljning i Europa och Japan. Så kanske du förstår vilken marknad som är
Prioriterad.

Varför köra med uttryck så som "Så kanske du förstår"? Skapar onödigt otrevlig ton och stämning i debatterna upplever jag det som. :(

Dessutom så är jag något tveksam till dina "fakta".

Kina är ju den absolut största EV-marknaden globalt, men Japan är ju väldigt liten. Europa är större än USA enligt den data jag kikat på (men korrigera mig gärna om det inte stämmer).

Bild
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Esterox » 28 okt 2020 12:51

martinot skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
Verkligen!

Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV? :(

Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?

Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?

Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.

Jämför gärna försäljning i Europa och Japan. Så kanske du förstår vilken marknad som är
Prioriterad.

Varför köra med uttryck så som "Så kanske du förstår"? Skapar onödigt otrevlig ton och stämning i debatterna upplever jag det som. :(

Dessutom så är jag något tveksam till dina "fakta".

Kina är ju den absolut största EV-marknaden globalt, men Japan är ju väldigt liten. Europa är större än USA enligt den data jag kikat på (men korrigera mig gärna om det inte stämmer).

Bild
Skall absolut tänka på det.

Honda säljer alltså 50% i Japan och andra asiatiska länder.

https://www.statista.com/statistics/267 ... -of-honda/

Då blir det så att man i första hand prioriterar den marknaden.
Esterox

Inläggav Teslaägare martinot » 28 okt 2020 13:00

Jag talade om EV generellt. Men OK.

Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.

De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).

Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.

Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Senast redigerad av martinot 28 okt 2020 13:07, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare AGCF » 28 okt 2020 13:04

Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Tesla M3 LR -20. Före detta Model X 75D -17, Model S -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare

Referralkod: alexander7331

Inläggav Esterox » 28 okt 2020 13:31

martinot skrev:Jag talade om EV generellt. Men OK.

Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.

De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).

Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.

Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.

Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Esterox

Inläggav Teslaägare Legato » 28 okt 2020 15:41

Esterox skrev:
martinot skrev:Jag talade om EV generellt. Men OK.

Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.

Japan är den viktigaste marknaden för Honda.

Detta är ju helt felaktigt.

Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.

2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav Teslaägare Bjelke » 28 okt 2020 18:13

Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom :? :roll:
Näe det smakar illa i munnen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav elbilist mati » 28 okt 2020 19:23

Varför säljs japanska bilar i Europa som är anpassade till högertrafik? I Japan kör de ju åt fel håll och det går ju att köra en högerstyrd bil även här hos oss. Så varför bry sig och göra en jättedyr marknadsanpassning? Helt enkelt för att ingen skulle vilja köpa en spegelvänd bil här, förutom postnord kanske.
Men i fallet med elbilar struntar man i att man riskerar tappa en massa kunder pga en dålig marknadsanpassning som förmodligen inte hade kostat särskilt mycket att implementera. Bästa beviset på att man inte vill sälja för många elbilar helt enkelt.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Legato » 28 okt 2020 19:24

Bjelke skrev:Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom :? :roll:
Näe det smakar illa i munnen...

Jag kan hålla med gällande Lexusen som ändå är avsedd som potentiell förstabil. Chademo känns bara konstigt.

För Hondan som har ett litet batteri så är det tråkigt, men för mig inte något avgörande. Faktum är ju att det aldrig är ett problem i praktiken. Kommer jag hem med tomt batteri så tar min Tesla längre tid att ladda över tre faser än Hondan tar över en, så oavsett hur låg SOC jag kommer hem med så är även Hondan fulladdad nästa morgon.

Dessutom kör ju norrmännen enfas och orkar Honda bry sig om någon europeisk marknad så är det väl Norge...
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 28 okt 2020 19:26

mati skrev:Varför säljs japanska bilar i Europa som är anpassade till högertrafik? I Japan kör de ju åt fel håll och det går ju att köra en högerstyrd bil även här hos oss. Så varför bry sig och göra en jättedyr marknadsanpassning? Helt enkelt för att ingen skulle vilja köpa en spegelvänd bil här, förutom postnord kanske.
Men i fallet med elbilar struntar man i att man riskerar tappa en massa kunder pga en dålig marknadsanpassning som förmodligen inte hade kostat särskilt mycket att implementera. Bästa beviset på att man inte vill sälja för många elbilar helt enkelt.

Nja vill och vill. Problemet är väl att dom säljer alla dom kan göra i alla fall. Inte för att jag vill försvara tokiga val som att hoppa över trefas på Honda E och Nissan Leaf... Eller avsaknad av dragkrok på Model S. Men ändå.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Prova ett lite roligare elbolag? :) https://invite.tibber.com/5950079
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon