AGCF skrev:Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Det vore otroligt fett! Men då får man nog räkna med avsevärt högre förbrukning snarare än lägre va?

Moderator: Redaktion
AGCF skrev:Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Legato skrev:Bjelke skrev:Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom![]()
![]()
Näe det smakar illa i munnen...
Jag kan hålla med gällande Lexusen som ändå är avsedd som potentiell förstabil. Chademo känns bara konstigt.
För Hondan som har ett litet batteri så är det tråkigt, men för mig inte något avgörande. Faktum är ju att det aldrig är ett problem i praktiken. Kommer jag hem med tomt batteri så tar min Tesla längre tid att ladda över tre faser än Hondan tar över en, så oavsett hur låg SOC jag kommer hem med så är även Hondan fulladdad nästa morgon.
Dessutom kör ju norrmännen enfas och orkar Honda bry sig om någon europeisk marknad så är det väl Norge...
Legato skrev:AGCF skrev:Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Det vore otroligt fett! Men då får man nog räkna med avsevärt högre förbrukning snarare än lägre va?
martinot skrev:Legato skrev:Bjelke skrev:Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom![]()
![]()
Näe det smakar illa i munnen...
Jag kan hålla med gällande Lexusen som ändå är avsedd som potentiell förstabil. Chademo känns bara konstigt.
För Hondan som har ett litet batteri så är det tråkigt, men för mig inte något avgörande. Faktum är ju att det aldrig är ett problem i praktiken. Kommer jag hem med tomt batteri så tar min Tesla längre tid att ladda över tre faser än Hondan tar över en, så oavsett hur låg SOC jag kommer hem med så är även Hondan fulladdad nästa morgon.
Dessutom kör ju norrmännen enfas och orkar Honda bry sig om någon europeisk marknad så är det väl Norge...
Har för mig att den Nederländska marknaden är större på EV än den norska?
Känns oavsett som ett mycket dåliga beslut av japanarna över lag. Upplever det som någon slags apati för elektriska bilar och att de inte tar seriöst på rena EV.
Inom EU så är det trefas Typ 2 och CCS för snabbladdning som gäller om du skall ha trovärdighet för riktiga EV (dvs annat än rena "Moped"/pendlar-EV eller 8-mils hybrider).
Det fanns länk och allt.Legato skrev:Esterox skrev:Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.martinot skrev:Jag talade om EV generellt. Men OK.
Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.
De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).
Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.
Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Detta är ju helt felaktigt.
Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.
2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
Esterox skrev:Det fanns länk och allt.Legato skrev:Esterox skrev:Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.martinot skrev:Jag talade om EV generellt. Men OK.
Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.
De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).
Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.
Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Detta är ju helt felaktigt.
Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.
2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”
Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.
Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.
Legato skrev:Nej, Norge är avsevärt större. Ca 50% mer sålda bevs än i Holland under 2020.
Japan ÄR deras viktigaste marknad. Japanska företag har alltid sin viktigaste marknad hemma. Har man inte det är det svårt att få med aktieägarna men ja du vet ju såklart bäst.Legato skrev:Esterox skrev:Det fanns länk och allt.Legato skrev:Esterox skrev:Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.martinot skrev:Jag talade om EV generellt. Men OK.
Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.
De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).
Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.
Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Detta är ju helt felaktigt.
Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.
2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”
Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.
Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.
Ett tips är ju då att du faktiskt läser det du själv länkade till.
Ja Asien står för nästan 50%. Men Japan är inte samma sak som Asien. Ditt påstående var att Japan är Hondas viktigaste marknad och det är som sagt helt felaktigt då USA är en mer än dubbelt så stor marknad för Honda. Japan är inte ens Hondas näst största marknad. Honda säljer avsevärt mycket mer bilar även i Kina.
Jag borde iofs ha lärt mig vid det här laget att rena fakta ej är av intresse för dig, du har din tro och den trumfar tydligen alltid rena fakta
Esterox skrev:Japanska företag har alltid sin viktigaste marknad hemma. Har man inte det är det svårt att få med aktieägarna men ja du vet ju såklart bäst.
The study reports annual sales for each country in the World and we track Honda‘s sales in 140 countries. On top of all, in the 2017 there was USA with 30.9% of global sales share (from 32.4% in the 2010), ahead of China with 25.7% (from 19.0%), Japan with 14.8% (from 19.1%), Indonesia with 4.2% and Canada with 3.5%.
Användare som besöker denna kategori: Borkaxx, Erik Viking, Nect, Yeahman82 och 28 gäster