Re: Honda E
Postat: 28 okt 2020 19:49
Det vore otroligt fett! Men då får man nog räkna med avsevärt högre förbrukning snarare än lägre va?AGCF skrev:Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Det vore otroligt fett! Men då får man nog räkna med avsevärt högre förbrukning snarare än lägre va?AGCF skrev:Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Har för mig att den Nederländska marknaden är större på EV än den norska?Legato skrev:Jag kan hålla med gällande Lexusen som ändå är avsedd som potentiell förstabil. Chademo känns bara konstigt.Bjelke skrev:Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom
Näe det smakar illa i munnen...
För Hondan som har ett litet batteri så är det tråkigt, men för mig inte något avgörande. Faktum är ju att det aldrig är ett problem i praktiken. Kommer jag hem med tomt batteri så tar min Tesla längre tid att ladda över tre faser än Hondan tar över en, så oavsett hur låg SOC jag kommer hem med så är även Hondan fulladdad nästa morgon.
Dessutom kör ju norrmännen enfas och orkar Honda bry sig om någon europeisk marknad så är det väl Norge...
Ja helt rättLegato skrev:Det vore otroligt fett! Men då får man nog räkna med avsevärt högre förbrukning snarare än lägre va?AGCF skrev:Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Nej, Norge är avsevärt större. Ca 50% mer sålda bevs än i Holland under 2020.martinot skrev:Har för mig att den Nederländska marknaden är större på EV än den norska?Legato skrev:Jag kan hålla med gällande Lexusen som ändå är avsedd som potentiell förstabil. Chademo känns bara konstigt.Bjelke skrev:Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom
Näe det smakar illa i munnen...
För Hondan som har ett litet batteri så är det tråkigt, men för mig inte något avgörande. Faktum är ju att det aldrig är ett problem i praktiken. Kommer jag hem med tomt batteri så tar min Tesla längre tid att ladda över tre faser än Hondan tar över en, så oavsett hur låg SOC jag kommer hem med så är även Hondan fulladdad nästa morgon.
Dessutom kör ju norrmännen enfas och orkar Honda bry sig om någon europeisk marknad så är det väl Norge...
Känns oavsett som ett mycket dåliga beslut av japanarna över lag. Upplever det som någon slags apati för elektriska bilar och att de inte tar seriöst på rena EV.
Inom EU så är det trefas Typ 2 och CCS för snabbladdning som gäller om du skall ha trovärdighet för riktiga EV (dvs annat än rena "Moped"/pendlar-EV eller 8-mils hybrider).
Det fanns länk och allt.Legato skrev:Detta är ju helt felaktigt.Esterox skrev:Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.martinot skrev:Jag talade om EV generellt. Men OK.
Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.
De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).
Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.
Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.
2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
Ett tips är ju då att du faktiskt läser det du själv länkade till.Esterox skrev:Det fanns länk och allt.Legato skrev:Detta är ju helt felaktigt.Esterox skrev:Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.martinot skrev:Jag talade om EV generellt. Men OK.
Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.
De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).
Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.
Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.
2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”
Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.
Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.
Såg någon siffra (som jag inte hittar just nu) att Nederländerna passerat Norge.Legato skrev:Nej, Norge är avsevärt större. Ca 50% mer sålda bevs än i Holland under 2020.
Japan ÄR deras viktigaste marknad. Japanska företag har alltid sin viktigaste marknad hemma. Har man inte det är det svårt att få med aktieägarna men ja du vet ju såklart bäst.Legato skrev:Ett tips är ju då att du faktiskt läser det du själv länkade till.Esterox skrev:Det fanns länk och allt.Legato skrev:Detta är ju helt felaktigt.Esterox skrev:Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.martinot skrev:Jag talade om EV generellt. Men OK.
Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.
De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).
Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.
Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.
2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”
Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.
Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.
Ja Asien står för nästan 50%. Men Japan är inte samma sak som Asien. Ditt påstående var att Japan är Hondas viktigaste marknad och det är som sagt helt felaktigt då USA är en mer än dubbelt så stor marknad för Honda. Japan är inte ens Hondas näst största marknad. Honda säljer avsevärt mycket mer bilar även i Kina.
Jag borde iofs ha lärt mig vid det här laget att rena fakta ej är av intresse för dig, du har din tro och den trumfar tydligen alltid rena fakta
https://www.focus2move.com/honda-global ... ance-2017/Esterox skrev:Japanska företag har alltid sin viktigaste marknad hemma. Har man inte det är det svårt att få med aktieägarna men ja du vet ju såklart bäst.
15% är långt ifrån 50%.The study reports annual sales for each country in the World and we track Honda‘s sales in 140 countries. On top of all, in the 2017 there was USA with 30.9% of global sales share (from 32.4% in the 2010), ahead of China with 25.7% (from 19.0%), Japan with 14.8% (from 19.1%), Indonesia with 4.2% and Canada with 3.5%.
Fantastiskt. Du lyckas verkligen gräva din egen grop ännu djupare... Du påstår dig vara någon form av expert på bilmarknaden, men i inlägg efter inlägg avslöjar du att du inte ens kan grunderna om det du uttalar dig om.Esterox skrev:Legato skrev:Japan ÄR deras viktigaste marknad. Japanska företag har alltid sin viktigaste marknad hemma. Har man inte det är det svårt att få med aktieägarna men ja du vet ju såklart bäst.Esterox skrev:Ett tips är ju då att du faktiskt läser det du själv länkade till.Legato skrev:Det fanns länk och allt.Esterox skrev:
Detta är ju helt felaktigt.
Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.
2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”
Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.
Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.
Ja Asien står för nästan 50%. Men Japan är inte samma sak som Asien. Ditt påstående var att Japan är Hondas viktigaste marknad och det är som sagt helt felaktigt då USA är en mer än dubbelt så stor marknad för Honda. Japan är inte ens Hondas näst största marknad. Honda säljer avsevärt mycket mer bilar även i Kina.
Jag borde iofs ha lärt mig vid det här laget att rena fakta ej är av intresse för dig, du har din tro och den trumfar tydligen alltid rena fakta
Sen är Asien direkt efter och det råkar bli tillsammans den största delen för försäljning.
Men jag borde också lärt mig att du inte är intresserad utav bilar eller historia och har erfarenheter bakom kulisserna ?
Du måste ha ett tufft liv. Skönt att gå på hårt åt andraLegato skrev:Fantastiskt. Du lyckas verkligen gräva din egen grop ännu djupare... Du påstår dig vara någon form av expert på bilmarknaden, men i inlägg efter inlägg avslöjar du att du inte ens kan grunderna om det du uttalar dig om.Esterox skrev:Legato skrev:Japan ÄR deras viktigaste marknad. Japanska företag har alltid sin viktigaste marknad hemma. Har man inte det är det svårt att få med aktieägarna men ja du vet ju såklart bäst.Esterox skrev:Ett tips är ju då att du faktiskt läser det du själv länkade till.Legato skrev:Det fanns länk och allt.
”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”
Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.
Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.
Ja Asien står för nästan 50%. Men Japan är inte samma sak som Asien. Ditt påstående var att Japan är Hondas viktigaste marknad och det är som sagt helt felaktigt då USA är en mer än dubbelt så stor marknad för Honda. Japan är inte ens Hondas näst största marknad. Honda säljer avsevärt mycket mer bilar även i Kina.
Jag borde iofs ha lärt mig vid det här laget att rena fakta ej är av intresse för dig, du har din tro och den trumfar tydligen alltid rena fakta
Sen är Asien direkt efter och det råkar bli tillsammans den största delen för försäljning.
Men jag borde också lärt mig att du inte är intresserad utav bilar eller historia och har erfarenheter bakom kulisserna ?
1.) Det var du själv som hänvisade till försäljning i respektive land. När nu fakta ligger på bordet så börjar du svamla om en massa annat.
2.) Japan ÄR Toyota. Toyota har en marknadsandel på runt 45% i Japan. Toyotas andel i Japan är alltså större än Volvo, Volkswagen och Kia tillsammans i Sverige. Dvs om Sveriges tre mest sålda märken kombinerar sina krafter så når de inte ens upp till den marknadsandel som Toyota har i Japan.
3.) Toyota säljer mer än FYRA gånger så många bilar som Honda i Japan.
4.) Toyota säljer mer än Honda även i USA, men där handlar det om ca 50% mer, mot över 300% mer i Japan.
5.) Historiskt är det precis likadant. Toyota har i all modern tid varit störst i Japan. Varje år från 1950 och framåt har man haft över 30% marknadsandel i Japan!
6.) För aktieägare är det avkastning som räknas. Det spelar ingen som helst roll var bilarna säljs, det som spelar roll är vilken vinst som genereras. Vidare, om nu någon aktieägare skulle ha detta påstådda och mycket märkliga fokus så skulle de såklart köpa Toyotaaktier, inte Hondaaktier.
Det skulle vara intressant att veta mer om testet, vilket datum var bilen tvungen att finnas på marknaden för att vara med i tävlingen? Att det redan nu är avgjort betyder ju att något som börjar levereras i december i år kan inte vinna tävlingen för 2021. Frågan är om ID3 var med i tävlingen eller om den kom till marknaden för sent?Legato skrev:Kul:
https://www.bytbil.com/nyheter/honda-e- ... 2021-30661
Riktigt oväntat att spöa ID3 på dess hemma marknad!
Nej... Den suger verkligen.PhR34k skrev:Bara jag som har problem med appen?
För mig funkade den också första veckorna men efter att vi båda bytte telefon så kan vi inte logga in.Legato skrev:Nej... Den suger verkligen.PhR34k skrev:Bara jag som har problem med appen?
I början funkade den kanske 1 av 3 gånger för mig. Senaste veckorna har den aldrig funkat. Får upp bilen men kan inte göra något.
Riktigt tråkigt, särskilt så här års.
Om du bytt telefon så måste du kontakta Hondas Support. Appen låser till din telefons IMIE av säkerhetsskäl (för framtida upplåsning med telefon), så det problemet borde de lösa snabbt om du mailar dem.PhR34k skrev:För mig funkade den också första veckorna men efter att vi båda bytte telefon så kan vi inte logga in.Legato skrev:Nej... Den suger verkligen.PhR34k skrev:Bara jag som har problem med appen?
I början funkade den kanske 1 av 3 gånger för mig. Senaste veckorna har den aldrig funkat. Får upp bilen men kan inte göra något.
Riktigt tråkigt, särskilt så här års.
Får inte igång värmen heller med fjärren, händer inget efter att jag tryckt och hållit kvar knappen (förutom att en liten led på fjärren blinkar till).
Måste ringa dom.
Det var så lite.PhR34k skrev:Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Legato skrev:Det var så lite.PhR34k skrev:Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Ja det verkar onekligen svårt att få till!
Min för BMW var dålig också. Polestar har ju inte ens fått ut någon. VWs funkar väl också ganska bristfälligt av vad man läst.
Håller med, tycker BMW har gjort bra uppdateringar.MWall skrev:Legato skrev:Det var så lite.PhR34k skrev:Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Ja det verkar onekligen svårt att få till!
Min för BMW var dålig också. Polestar har ju inte ens fått ut någon. VWs funkar väl också ganska bristfälligt av vad man läst.
BMW app fungerade sisådär för ett par år sedan men nu är den klockren sen ett bra tag tillbaka. Inte lika bra som Tesla-appen men fullt funktionsduglig.
Min Ioniq har en app som inte krånglat någon gång alls hittills. Dock måste man slå en pin-kod varje gång.PhR34k skrev:Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!