Fantastiskt. Du lyckas verkligen gräva din egen grop ännu djupare... Du påstår dig vara någon form av expert på bilmarknaden, men i inlägg efter inlägg avslöjar du att du inte ens kan grunderna om det du uttalar dig om.Esterox skrev:Legato skrev:Japan ÄR deras viktigaste marknad. Japanska företag har alltid sin viktigaste marknad hemma. Har man inte det är det svårt att få med aktieägarna men ja du vet ju såklart bäst.Esterox skrev:Ett tips är ju då att du faktiskt läser det du själv länkade till.Legato skrev:Det fanns länk och allt.Esterox skrev:
Detta är ju helt felaktigt.
Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.
2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”
Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.
Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.
Ja Asien står för nästan 50%. Men Japan är inte samma sak som Asien. Ditt påstående var att Japan är Hondas viktigaste marknad och det är som sagt helt felaktigt då USA är en mer än dubbelt så stor marknad för Honda. Japan är inte ens Hondas näst största marknad. Honda säljer avsevärt mycket mer bilar även i Kina.
Jag borde iofs ha lärt mig vid det här laget att rena fakta ej är av intresse för dig, du har din tro och den trumfar tydligen alltid rena fakta
Sen är Asien direkt efter och det råkar bli tillsammans den största delen för försäljning.
Men jag borde också lärt mig att du inte är intresserad utav bilar eller historia och har erfarenheter bakom kulisserna ?
1.) Det var du själv som hänvisade till försäljning i respektive land. När nu fakta ligger på bordet så börjar du svamla om en massa annat.
2.) Japan ÄR Toyota. Toyota har en marknadsandel på runt 45% i Japan. Toyotas andel i Japan är alltså större än Volvo, Volkswagen och Kia tillsammans i Sverige. Dvs om Sveriges tre mest sålda märken kombinerar sina krafter så når de inte ens upp till den marknadsandel som Toyota har i Japan.
3.) Toyota säljer mer än FYRA gånger så många bilar som Honda i Japan.
4.) Toyota säljer mer än Honda även i USA, men där handlar det om ca 50% mer, mot över 300% mer i Japan.
5.) Historiskt är det precis likadant. Toyota har i all modern tid varit störst i Japan. Varje år från 1950 och framåt har man haft över 30% marknadsandel i Japan!
6.) För aktieägare är det avkastning som räknas. Det spelar ingen som helst roll var bilarna säljs, det som spelar roll är vilken vinst som genereras. Vidare, om nu någon aktieägare skulle ha detta påstådda och mycket märkliga fokus så skulle de såklart köpa Toyotaaktier, inte Hondaaktier.