Sida 12 av 14

Re: Honda E

Postat: 13 jan 2021 15:21
av Legato
PhR34k skrev:
Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Det var så lite.

Ja det verkar onekligen svårt att få till!

Min för BMW var dålig också. Polestar har ju inte ens fått ut någon. VWs funkar väl också ganska bristfälligt av vad man läst.

Re: Honda E

Postat: 13 jan 2021 15:29
av MWall
Legato skrev:
PhR34k skrev:
Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Det var så lite.

Ja det verkar onekligen svårt att få till!

Min för BMW var dålig också. Polestar har ju inte ens fått ut någon. VWs funkar väl också ganska bristfälligt av vad man läst.

BMW app fungerade sisådär för ett par år sedan men nu är den klockren sen ett bra tag tillbaka. Inte lika bra som Tesla-appen men fullt funktionsduglig.

Re: Honda E

Postat: 13 jan 2021 22:38
av Credde
MWall skrev:
Legato skrev:
PhR34k skrev:
Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Det var så lite.

Ja det verkar onekligen svårt att få till!

Min för BMW var dålig också. Polestar har ju inte ens fått ut någon. VWs funkar väl också ganska bristfälligt av vad man läst.

BMW app fungerade sisådär för ett par år sedan men nu är den klockren sen ett bra tag tillbaka. Inte lika bra som Tesla-appen men fullt funktionsduglig.
Håller med, tycker BMW har gjort bra uppdateringar.

Re: Honda E

Postat: 16 jan 2021 23:45
av Elektrokungen
PhR34k skrev:
Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Min Ioniq har en app som inte krånglat någon gång alls hittills. Dock måste man slå en pin-kod varje gång.

Re: Honda E

Postat: 10 apr 2021 11:11
av SwedishAdvocate

Re: Honda E

Postat: 10 apr 2021 13:13
av HelectriC
aj då, det var ju inte så bra :(

Re: Honda E

Postat: 10 apr 2021 13:20
av martinot
PhR34k skrev:
Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Jag tycker den nuvarande appen för Mercedes fungerat extremt stabilt och bra det sista året.

Re: Honda E

Postat: 13 jan 2022 22:04
av macky
Bumpar tråden. Lite sugen på Honda e som andrabil för att den är cool. Privatleasing 24m för ca 3100. Ni som haft den ett tag. Vad är räckvidd på landsväg sommar resp vinter? Skulle 90% användas för kortare ärenden och att skjutsa barn, men ngn gång kanske även ta sig till landet dit det är 15 mil. Klarar man det på vintern? Mix av 80 och 110-väg. Appen, fortsatt kass?

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 08:16
av Tellus
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 09:03
av macky
Tellus skrev:
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Ok, har ju en WLTP på ca 40-42 mil på min e-tron och den har som värst dragit 55% av batteriet på den sträckan på 2,5 år (min 36%). Dvs den skulle med marginal klarat detta med 24 mils WLTP omräknat (60%). Men Hondan kanske är lite mer tillspetsad i sin angivna WLTP. Är det snöstorm kommer man ju heller inte nyttja bilen utan välja den andra men en mer vanlig vinterdag kan det bli aktuellt. Hade varit kul med lite info från de som har bilen. Annars blir det väl en ID.3 eller ngt som säkert är en bättre bil på nästan alla vis men som inte känns lika kul. En annan fördel med en sådan är förstås att man faktiskt kan ta den på långresa om behovet uppstår. Verkar inte vara Hondans grej riktigt ;) .

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 11:36
av martinot
macky skrev:
Tellus skrev:
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Ok, har ju en WLTP på ca 40-42 mil på min e-tron och den har som värst dragit 55% av batteriet på den sträckan på 2,5 år (min 36%). Dvs den skulle med marginal klarat detta med 24 mils WLTP omräknat (60%). Men Hondan kanske är lite mer tillspetsad i sin angivna WLTP. Är det snöstorm kommer man ju heller inte nyttja bilen utan välja den andra men en mer vanlig vinterdag kan det bli aktuellt. Hade varit kul med lite info från de som har bilen. Annars blir det väl en ID.3 eller ngt som säkert är en bättre bil på nästan alla vis men som inte känns lika kul. En annan fördel med en sådan är förstås att man faktiskt kan ta den på långresa om behovet uppstår. Verkar inte vara Hondans grej riktigt ;) .
ID3 kan troligen vara ett bättre val misstänker jag (verkar vara en mer kompetent elbil), men jag antar att den också är dyrare än både Fiat 500e och Honda E?

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 12:20
av macky
martinot skrev:
macky skrev:
Tellus skrev:
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Ok, har ju en WLTP på ca 40-42 mil på min e-tron och den har som värst dragit 55% av batteriet på den sträckan på 2,5 år (min 36%). Dvs den skulle med marginal klarat detta med 24 mils WLTP omräknat (60%). Men Hondan kanske är lite mer tillspetsad i sin angivna WLTP. Är det snöstorm kommer man ju heller inte nyttja bilen utan välja den andra men en mer vanlig vinterdag kan det bli aktuellt. Hade varit kul med lite info från de som har bilen. Annars blir det väl en ID.3 eller ngt som säkert är en bättre bil på nästan alla vis men som inte känns lika kul. En annan fördel med en sådan är förstås att man faktiskt kan ta den på långresa om behovet uppstår. Verkar inte vara Hondans grej riktigt ;) .
ID3 kan troligen vara ett bättre val misstänker jag (verkar vara en mer kompetent elbil), men jag antar att den också är dyrare än både Fiat 500e och Honda E?
Ja, högre privatleasingpris. Men rätt liten skillnad om man köper verkar det som. Allt hänger egentligen på vad jag (om) byter e-tron mot och vilken andrabil man då behöver.
Peugeot e-208 är väl snäppet större än honda och med bättre räckvidd till lite lägre pris. Men inte så kul. En M3 hade varit kul men blir också för dyrt. Att byta bort nuvarande andrabil handlar mest om att dels byta till elbil men mest om att spara lite pengar på det.

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 13:05
av martinot
macky skrev:
martinot skrev:
macky skrev:
Tellus skrev:
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Ok, har ju en WLTP på ca 40-42 mil på min e-tron och den har som värst dragit 55% av batteriet på den sträckan på 2,5 år (min 36%). Dvs den skulle med marginal klarat detta med 24 mils WLTP omräknat (60%). Men Hondan kanske är lite mer tillspetsad i sin angivna WLTP. Är det snöstorm kommer man ju heller inte nyttja bilen utan välja den andra men en mer vanlig vinterdag kan det bli aktuellt. Hade varit kul med lite info från de som har bilen. Annars blir det väl en ID.3 eller ngt som säkert är en bättre bil på nästan alla vis men som inte känns lika kul. En annan fördel med en sådan är förstås att man faktiskt kan ta den på långresa om behovet uppstår. Verkar inte vara Hondans grej riktigt ;) .
ID3 kan troligen vara ett bättre val misstänker jag (verkar vara en mer kompetent elbil), men jag antar att den också är dyrare än både Fiat 500e och Honda E?
Ja, högre privatleasingpris. Men rätt liten skillnad om man köper verkar det som. Allt hänger egentligen på vad jag (om) byter e-tron mot och vilken andrabil man då behöver.
Peugeot e-208 är väl snäppet större än honda och med bättre räckvidd till lite lägre pris. Men inte så kul. En M3 hade varit kul men blir också för dyrt. Att byta bort nuvarande andrabil handlar mest om att dels byta till elbil men mest om att spara lite pengar på det.
Hur mycket skiljer mellan en välutrustad ID3 och en basmodell av M3?

Skulle nog lurat på en M3 då om skillnaden inte är brutalt stor till tex. en ID3 Max.

Vi kör M3 LR som andrabil, och även om det finns nackdelar med den (lackkvalitet, automatisk regnsensor) så är vi ändå så nöjda med den så att vi är inne på vår andra M3. Även om lite högre i inköpspris, så får man ta med att värdeminskningen varit extremt liten. Så den faktiska kostnaden är inte så hög när man väl räknar på det.

Kan garantera dig att det dessutom verkligen är en kul bil! :)

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 13:18
av Legato
macky skrev:
Bumpar tråden. Lite sugen på Honda e som andrabil för att den är cool. Privatleasing 24m för ca 3100. Ni som haft den ett tag. Vad är räckvidd på landsväg sommar resp vinter? Skulle 90% användas för kortare ärenden och att skjutsa barn, men ngn gång kanske även ta sig till landet dit det är 15 mil. Klarar man det på vintern? Mix av 80 och 110-väg. Appen, fortsatt kass?
När räckvidd är något du överhuvudtaget lyfter så tror jag Honda E är fel val.

Jag älskar bilen. Finns ingen bättre "citypendlare" på marknaden mig veterligen. Den är riktigt rolig att köra, otroligt smidig, charmig som få och har massor av kul teknik. För mig spelar räckvidden ingen roll, jag "dagpendlar" strax under 5 mil per dag och det klarar den två gånger även i värsta tänkbara väder.

Men som direkta svar så skulle jag säga:
Sommartid: 18 mil
"Normal" vinter: 12-13 mil
Worst case: 10 mil

Appen är lite lurig. För mig är den helt kass. För merparten verkar den fungera helt OK, men för ganska många (gissningsvis typ 1 av 5) så fungerar den knappt alls.

För oss är Hondan egentligen ganska onödig, vi behöver verkligen inte tre bilar, men jag har otroligt svårt att släppa den. "Emotionellt" så är den faktiskt favoriten av våra tre bilar.

För att få mer "ägarinput" så kan jag rekommendera "Honda E Sverige" på Facebook, tror du når betydligt fler ägare där än här.

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 15:07
av mati
Jag förstår dig verkligen Legato. En charmigare bil finns nog inte. Och alla finesser den har är verkligen coola.

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 17:05
av macky
Legato skrev:
macky skrev:
Bumpar tråden. Lite sugen på Honda e som andrabil för att den är cool. Privatleasing 24m för ca 3100. Ni som haft den ett tag. Vad är räckvidd på landsväg sommar resp vinter? Skulle 90% användas för kortare ärenden och att skjutsa barn, men ngn gång kanske även ta sig till landet dit det är 15 mil. Klarar man det på vintern? Mix av 80 och 110-väg. Appen, fortsatt kass?
När räckvidd är något du överhuvudtaget lyfter så tror jag Honda E är fel val.

Jag älskar bilen. Finns ingen bättre "citypendlare" på marknaden mig veterligen. Den är riktigt rolig att köra, otroligt smidig, charmig som få och har massor av kul teknik. För mig spelar räckvidden ingen roll, jag "dagpendlar" strax under 5 mil per dag och det klarar den två gånger även i värsta tänkbara väder.

Men som direkta svar så skulle jag säga:
Sommartid: 18 mil
"Normal" vinter: 12-13 mil
Worst case: 10 mil

Appen är lite lurig. För mig är den helt kass. För merparten verkar den fungera helt OK, men för ganska många (gissningsvis typ 1 av 5) så fungerar den knappt alls.

För oss är Hondan egentligen ganska onödig, vi behöver verkligen inte tre bilar, men jag har otroligt svårt att släppa den. "Emotionellt" så är den faktiskt favoriten av våra tre bilar.

För att få mer "ägarinput" så kan jag rekommendera "Honda E Sverige" på Facebook, tror du når betydligt fler ägare där än här.
Tack för bra input. Hade jag inte haft landet på 15 mils avstånd tror jag valet varit lätt. Nu får jag fundera några varv till eller flytta söder om stan. ;)

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 17:42
av Tellus
macky skrev:
martinot skrev:
macky skrev:
Tellus skrev:
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Ok, har ju en WLTP på ca 40-42 mil på min e-tron och den har som värst dragit 55% av batteriet på den sträckan på 2,5 år (min 36%). Dvs den skulle med marginal klarat detta med 24 mils WLTP omräknat (60%). Men Hondan kanske är lite mer tillspetsad i sin angivna WLTP. Är det snöstorm kommer man ju heller inte nyttja bilen utan välja den andra men en mer vanlig vinterdag kan det bli aktuellt. Hade varit kul med lite info från de som har bilen. Annars blir det väl en ID.3 eller ngt som säkert är en bättre bil på nästan alla vis men som inte känns lika kul. En annan fördel med en sådan är förstås att man faktiskt kan ta den på långresa om behovet uppstår. Verkar inte vara Hondans grej riktigt ;) .
ID3 kan troligen vara ett bättre val misstänker jag (verkar vara en mer kompetent elbil), men jag antar att den också är dyrare än både Fiat 500e och Honda E?
Ja, högre privatleasingpris. Men rätt liten skillnad om man köper verkar det som. Allt hänger egentligen på vad jag (om) byter e-tron mot och vilken andrabil man då behöver.
Peugeot e-208 är väl snäppet större än honda och med bättre räckvidd till lite lägre pris. Men inte så kul. En M3 hade varit kul men blir också för dyrt. Att byta bort nuvarande andrabil handlar mest om att dels byta till elbil men mest om att spara lite pengar på det.
Jag vet en fin M3 sr+ 4000mil som kanske är till salu för ~400.
PM vid intresse

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 19:32
av Bjelke
martinot skrev:
macky skrev:
martinot skrev:
macky skrev:
Tellus skrev:
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Ok, har ju en WLTP på ca 40-42 mil på min e-tron och den har som värst dragit 55% av batteriet på den sträckan på 2,5 år (min 36%). Dvs den skulle med marginal klarat detta med 24 mils WLTP omräknat (60%). Men Hondan kanske är lite mer tillspetsad i sin angivna WLTP. Är det snöstorm kommer man ju heller inte nyttja bilen utan välja den andra men en mer vanlig vinterdag kan det bli aktuellt. Hade varit kul med lite info från de som har bilen. Annars blir det väl en ID.3 eller ngt som säkert är en bättre bil på nästan alla vis men som inte känns lika kul. En annan fördel med en sådan är förstås att man faktiskt kan ta den på långresa om behovet uppstår. Verkar inte vara Hondans grej riktigt ;) .
ID3 kan troligen vara ett bättre val misstänker jag (verkar vara en mer kompetent elbil), men jag antar att den också är dyrare än både Fiat 500e och Honda E?
Ja, högre privatleasingpris. Men rätt liten skillnad om man köper verkar det som. Allt hänger egentligen på vad jag (om) byter e-tron mot och vilken andrabil man då behöver.
Peugeot e-208 är väl snäppet större än honda och med bättre räckvidd till lite lägre pris. Men inte så kul. En M3 hade varit kul men blir också för dyrt. Att byta bort nuvarande andrabil handlar mest om att dels byta till elbil men mest om att spara lite pengar på det.
Hur mycket skiljer mellan en välutrustad ID3 och en basmodell av M3?

Skulle nog lurat på en M3 då om skillnaden inte är brutalt stor till tex. en ID3 Max.

Vi kör M3 LR som andrabil, och även om det finns nackdelar med den (lackkvalitet, automatisk regnsensor) så är vi ändå så nöjda med den så att vi är inne på vår andra M3. Även om lite högre i inköpspris, så får man ta med att värdeminskningen varit extremt liten. Så den faktiska kostnaden är inte så hög när man väl räknar på det.

Kan garantera dig att det dessutom verkligen är en kul bil! :)
Kallar du din Tesla för andrabil fortfarande? Känns som att du skrivit mer och mer som att ni i princip alltid tar
den i första hand numera :)

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 19:35
av martinot
Bjelke skrev:
Kallar du din Tesla för andrabil fortfarande? Känns som att du skrivit mer och mer som att ni i princip alltid tar
den i första hand numera :)
Absolut. Detta ställer ju begreppen "förstabil" och "andrabil" lite på ända!

Så håller med om att jag inte vet längre vad som definierar de begreppen... :D

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 19:38
av mati
Bjelke skrev:
Kallar du din Tesla för andrabil fortfarande? Känns som att du skrivit mer och mer som att ni i princip alltid tar
den i första hand numera :)
Det är ju en definitionsfråga. Jag kallar vår e-Golf också för andrabil, trots att den rullar typ tre gånger så mycket som förstabilen.
För mig är förstabilen den bilen man troligen skulle behålla om man hade varit tvungen att göra sig av med en bil, dvs den fungerar som endabil.
Det betyder ju inte att andrabilen inte ändå är en smidigare vardagsbil som man kör mest med.

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 19:41
av Fredrik j
mati skrev:
Bjelke skrev:
Kallar du din Tesla för andrabil fortfarande? Känns som att du skrivit mer och mer som att ni i princip alltid tar
den i första hand numera :)
Det är ju en definitionsfråga. Jag kallar vår e-Golf också för andrabil, trots att den rullar typ tre gånger så mycket som förstabilen.
För mig är förstabilen den bilen man troligen skulle behålla om man hade varit tvungen att göra sig av med en bil, dvs den fungerar som endabil.
Det betyder ju inte att andrabilen inte ändå är en smidigare vardagsbil som man kör mest med.
Om du har flera bilar så är det den som du skulle behållt om du bara hade fått ha en bil som är "förstabil".
D.v.s. den bil som uppfyller flest behov enligt prioritering bäst.

Vad som är roligast att köra är ju något helt annat.

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 20:32
av Bjelke
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Kallar du din Tesla för andrabil fortfarande? Känns som att du skrivit mer och mer som att ni i princip alltid tar
den i första hand numera :)
Det är ju en definitionsfråga. Jag kallar vår e-Golf också för andrabil, trots att den rullar typ tre gånger så mycket som förstabilen.
För mig är förstabilen den bilen man troligen skulle behålla om man hade varit tvungen att göra sig av med en bil, dvs den fungerar som endabil.
Det betyder ju inte att andrabilen inte ändå är en smidigare vardagsbil som man kör mest med.
:mrgreen: )

Om du har flera bilar så är det den som du skulle behållt om du bara hade fått ha en bil som är "förstabil".
D.v.s. den bil som uppfyller flest behov enligt prioritering bäst.

Vad som är roligast att köra är ju något helt annat.
Fan också, jag har ju två snudd på exakt likadana ju :lol:
(Förutom prestanda då)

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 20:33
av Bjelke
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Kallar du din Tesla för andrabil fortfarande? Känns som att du skrivit mer och mer som att ni i princip alltid tar
den i första hand numera :)
Absolut. Detta ställer ju begreppen "förstabil" och "andrabil" lite på ända!

Så håller med om att jag inte vet längre vad som definierar de begreppen... :D
Ja då minns jag någorlunda rätt för en gångs skull då :)

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 21:26
av mati
Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Kallar du din Tesla för andrabil fortfarande? Känns som att du skrivit mer och mer som att ni i princip alltid tar
den i första hand numera :)
Det är ju en definitionsfråga. Jag kallar vår e-Golf också för andrabil, trots att den rullar typ tre gånger så mycket som förstabilen.
För mig är förstabilen den bilen man troligen skulle behålla om man hade varit tvungen att göra sig av med en bil, dvs den fungerar som endabil.
Det betyder ju inte att andrabilen inte ändå är en smidigare vardagsbil som man kör mest med.
:mrgreen: )

Om du har flera bilar så är det den som du skulle behållt om du bara hade fått ha en bil som är "förstabil".
D.v.s. den bil som uppfyller flest behov enligt prioritering bäst.

Vad som är roligast att köra är ju något helt annat.
Fan också, jag har ju två snudd på exakt likadana ju :lol:
(Förutom prestanda då)
Du får kalla dem för 1a och 1b :mrgreen:

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 21:44
av Bjelke
Fan vad bra ju! :lol: :mrgreen: 8-)