Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Inlägg av Zalman3 »

Mera Polaris ATV.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Inlägg av Fredrik j »

AAKEE skrev:
12man skrev:
Är bränsleförbrukningen på en skoter som en bil eller mc eller mindre, man borde ju glida lätt på snön men offpist är ju tungt, så då drar den som en småbåt?
Nej, tvärtom.

Det går rätt trögt att bara rotera mattan i sig, och rullmotståndet i att komprimera snö är inte lågt.
Har man inte kört skoter, eller inte tänkt på det så har ju skoter minst samma ”regen-känsla” som en Tesla, utan att regenerera något.
Det går tungt. Man kan köra rätt många mil utan att bromsa med en skoter mht att den stannar själv ändå.
Nej, en skoter frirullar ju inte precis.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Inlägg av Zalman3 »

Polaris launches 110 hp electric RANGER XP Kinetic, ‘most powerful’ UTV on the market.

The Polaris RANGER XP Kinetic UTV was just launched this morning, marking the most powerful, highest torque, and quite likely the most capable utility vehicle on the market today.

Oh, and it just happens to be electric.



Born out of an exclusive partnership between electric motorcycle company Zero Motorcycles and off-road giant Polaris, the three-seater RANGER XP Kinetic is the first in a series of electric power sports products to be released by Polaris.
When the duo first announced the partnership and plans for a new all-electric Ranger, I assumed they’d use Zero’s smallest 46 hp motor. It already would have bested many other UTVs on the market in the power and torque departments, not to mention all the other advantages of electric drivetrains.
But Polaris went the other direction, opting for Zero’s most powerful 110 hp (82 kW) motor offering 140 ft-lb of torque.
That puts the new RANGER XP Kinetic leaps and bounds above the performance of other UTVs, gas or electric.

The RANGER XP Kinetic can haul an industry-leading 1,250 lbs (568 kg) or tow an even better 2,500 lbs (1,136 kg), taking advantage of that extreme low-end torque from the electric powertrain. Horse trailer, farm equipment, flatbed with another couple RANGERs on it, you name it, and this thing can probably tow it. And without a gas powertrain in the way, the UTV offers a massive 14 inches of ground clearance, not to mention 10 inches of suspension travel.

I spoke with Polaris VP of Off-Road Chris Judson, who explained that the goal throughout the development process was to improve functionality and performance. “It wasn’t about building an electric RANGER,” he explained. “It was about building the best RANGER ever. Period.”
The advantages of the new electric drivetrain don’t stop at power and performance. The precision operation is a huge benefit for jobs like plowing, grading, towing, and more. The RANGER XP Kinetic features a new shifter design with high, low, neutral, and park, but also adds an updated easy-to-use forward/reverse switch for quick back and forth operation – think snow plowing or other repetitive tasks.
And the quiet operation of the electric powertrain also adds to both the convenience and usability of the new UTV. Not only is it easier to hold a comfortable conversation with someone sitting next to you, but the RANGER XP Kinetic can be operated stealthily as well. Early morning snow plowing without waking the neighbors, working around livestock without agitating the animals, or accessing hunting areas without spooking all the game. You name it; the silent operation makes it more convenient.

Two battery options are available: a 14.9 kWh pack offering up to 45 miles (72 km) of range and a 29.8 kWh option with up to 80 miles (130 km) of range.

The RANGER XP Kinetic should feel familiar to current Polaris operators as it retains much of the same DNA and is compatible with 95% of the existing RANGER XP 1000 accessories. That includes features like an enclosed cab for all-weather riding. However, there are also key tech improvements, such as an electric heater for the colder months and, of course, all the brainpower waiting inside that 7” infotainment screen.

The new RIDE COMMAND adds connectivity and functionality, including features like the on-screen battery & remaining range data, plus a waypoint feature to mark the operator’s current distance from their charging point.

Remote vehicle monitoring also allows owners to check on their UTVs status from their phone, run diagnostics, and view any maintenance concerns that may be creeping up. Remote vehicle location should be useful for hikers or hunters to navigate back to their ride (or perhaps just anyone who forgot where they parked).
https://electrek.co/2021/12/01/polaris- ... he-market/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Inlägg av dd88 »

Synd att den fick så pass dålig räckvidd.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Inlägg av tor »

dd88 skrev:
Synd att den fick så pass dålig räckvidd.
Tycker du? 7 mil räcker för mig helt klart och då finns ju 13 kvar. Hur använder du den om du kör så långt per dag?
Jag tycker priset är hindret. Skulle väldigt gärna vilja ha en enklare eldriven men taket är nog 150 kkr.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Inlägg av mati »

dd88 skrev:
Synd att den fick så pass dålig räckvidd.
Den är ju inte heller tänkt som långsfärdsbil direkt. Eller ska du åka på semester med en sådan? ;) Den ligger faktiskt i paritet med lite äldre elbilar. Jag tycker tvärtom att det är ganska bra.
Jag tvivlar f ö på att min numera sålda bensindrivna fyrhjuling hade kommit mycket längre på en tank. Problemet med den var snarare att jag aldrig hade bensin hemma och så fick jag fylla den med en liten rest som fanns kvar i nån reservdunk nånstans. Och det har man ju inte när alla andra maskiner redan går på el. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Inlägg av dd88 »

Räkna med 1/4 av räckvidden om man kör i terräng, stämmer bra med allt eldrivet jag kört i skogen. Det är tyvärr inte tillräckligt.

Edit:

Utvecklar resonemanget.

Om vi i den bästa av världar räknar med att man får ut 3-4 mil med det lilla batteriet och 6-8 av det stora så har du en effektiv range på 2 mil med det lilla och 4 med det stora innan du måste vända hemåt, förutsatt att hemvägen inte drar mer än vägen ut (lutning, väder, last, belysning osv). Med en bensindriven tar man bara med sig en dunk och får lika många mil till.

Eldrivet vill man gärna inte få batteritorsk på i skogen då det är ett helvete att få hem dom, med lite tur så har dom tänkt till så att man kan frikoppla motorn så det går att bogsera den (Har puttat min KTM över en mil genom skog, det är inte kul när det inte går frikoppla motorn). Återigen, den där dunken är smidig även här.

Ska du då ha kärra, använda vinsch, plog osv så blir kalkylen ännu sämre.

Hade man kunnat få den dubbla räckvidden för 150kkr så hade jag slagit till, men som det ser ut nu så verkar dom vara bäst anpassade för att köras på en farm där man hela tiden har nära till laddning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Inlägg av Maw »

dd88 skrev:
Räkna med 1/4 av räckvidden om man kör i terräng, stämmer bra med allt eldrivet jag kört i skogen. Det är tyvärr inte tillräckligt.

Edit:

Utvecklar resonemanget.

Om vi i den bästa av världar räknar med att man får ut 3-4 mil med det lilla batteriet och 6-8 av det stora så har du en effektiv range på 2 mil med det lilla och 4 med det stora innan du måste vända hemåt, förutsatt att hemvägen inte drar mer än vägen ut (lutning, väder, last, belysning osv). Med en bensindriven tar man bara med sig en dunk och får lika många mil till.

Eldrivet vill man gärna inte få batteritorsk på i skogen då det är ett helvete att få hem dom, med lite tur så har dom tänkt till så att man kan frikoppla motorn så det går att bogsera den (Har puttat min KTM över en mil genom skog, det är inte kul när det inte går frikoppla motorn). Återigen, den där dunken är smidig även här.

Ska du då ha kärra, använda vinsch, plog osv så blir kalkylen ännu sämre.

Hade man kunnat få den dubbla räckvidden för 150kkr så hade jag slagit till, men som det ser ut nu så verkar dom vara bäst anpassade för att köras på en farm där man hela tiden har nära till laddning.
Om man i terrängen kör 3-4 km/h så har man ju med 3-4 mils räckvidd ca 10 h körning innan batteriet är slut. Ofta gör man ju något mer än bara köra. Till skillnad från en bensinare drar den ju inte heller något på "tomgång".
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Inlägg av Zalman3 »

Mitt behov är att skjutsa mig och röjsågen ut i skogen.
Eldrift passar då mig perfekt.

Ska man däremot dra något tungt, då är en jordbrukstraktor bättre alla dagar i veckan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Inlägg av mati »

Hur beräknas räckvidden för en sådan manick? Det kan väl inte vara WLTP eller? Som ni är inne på så kör man ju i terrängen och då är räckvidden inte samma som på en asfalterad väg. Antal drifttimmar på en laddning hade i min värld varit ett bättre mått för ett sådant fordon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Inlägg av tor-ake »

mati skrev:
Hur beräknas räckvidden för en sådan manick? Det kan väl inte vara WLTP eller? Som ni är inne på så kör man ju i terrängen och då är räckvidden inte samma som på en asfalterad väg. Antal drifttimmar på en laddning hade i min värld varit ett bättre mått för ett sådant fordon.
Ja, fast drifttimmar med olika sysslor i så fall. Ploga 25cm blötsnö lär ju inte gå lika många timmar som att dra ett lätt släp på skogsbilväg.

Men 30kWh (brutto?) är ju inte kattskit, det lär ju räcka en bit med ett (hjul)fordon som väger under 1000kg.

Nu väntar vi bara på CCS-laddare längs skoterlederna :-)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Inlägg av mickeisol »

Enklast ang räckvidd driftstid är att gå på att 10kwh batteri motsvarar ungefär(tummen pekfingret) 3liter bensin/diesel i en motor
då får man ju ett hum om hur länge batterierna räcker i jämförelse med en bränsletank
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Inlägg av bjornnilsson »

dd88 skrev:
Har puttat min KTM över en mil genom skog, det är inte kul när det inte går frikoppla motorn
Jag känner träningsvärken..! ;) Hur fungerar det, har den regen, dvs fick du tillbaks något i ”tanken”?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Inlägg av tor »

Vilken naturupplevelse det måste vara att glida fram i skogen på en sådan! Jag gillar att köra ATV men det är ett jäkla oväsen och vibrerande idag.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Inlägg av dd88 »

bjornnilsson skrev:
dd88 skrev:
Har puttat min KTM över en mil genom skog, det är inte kul när det inte går frikoppla motorn
Jag känner träningsvärken..! ;) Hur fungerar det, har den regen, dvs fick du tillbaks något i ”tanken”?
Just i det fallet så var det lilla batteriet som det var fel på, blev urladdat under körning och då startar inte hojen. Finns inte heller någon generator utan lilla batteriet laddas när man laddar huvudbatteriet, så är det dött så är man körd. Har bytt 12v-batteriet fyra gånger på totalt 80h så man lär sig att ha med ett extra i ryggsäcken. Regen funkar bara när hojen har ström i lilla batteriet, och då bara i "läge 1" vilket är det klenaste så det kör man aldrig i.

Även stor del av anledningen till att jag även köpte en 300, inte använt elhojen så mycket sen dess utan har den som extrahoj när en kompis vill med. Men tänkte ta ut den ikväll och köra i snön.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar