Dacia Spring Electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Maxerl »

martinot skrev:
Maxerl skrev:
För ensam- eller parhushåll som bor i storstäder skulle den funka som förstabil (enda bil) för att t ex pendla till jobbet och hobbyaktiviteter/släktbesök inom räckvidden. De fåtal gånger som större bil behövs går det bra att hyra, finns åtminstone i Göteborg pooler såsom Kinto-share/M (f.d. sunfleet).
Helt riktigt. Det där känns ju som ett klockrent "use case". Faktiskt riktigt bra fall.

Tänkte på även alla bullriga och miljöfördärvande mopedbilar som alla ungar bränner runt i nuförtiden (skulle önska att man förbjöd alla EPA-fordon). Detta skulle ju nästan vara en bra ersättare, om man kunde strypa hastigheten. En sådan här elbil hade ju gjort mycket för miljön. Mopedbilarna är ju hemska miljöförstörare. En enda kan ju släppa ut lika mycket partiklar och skit som 10 moderna ICE:er.
Mm, första valet för stadsbor bör ju vara att skippa äga bil om möjligt, men för pendlare och folk som ofta måste utanför stan är en liten elbil lämplig. Det enda är väl bekvämlighetsnivån. Något ska man lägga sina pengar på och om man spenderar 30+ min per dag i bilen så kanske man vill ha A/C och lite komfortfunktioner. Och det går väl exempelvis att få en begagnad golfklassfossilare med detta för inte alltför stora pengar, som dessutom möjliggör långresor så svenska priset på Dacian får inte bli för högt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av martinot »

PoloPrinsen skrev:
Borde inte många fler kunna välja en lastcykel eller en lastmoped istället för de vanliga ärendena till affären?
Jag brukar ofta gärna promenera ner till affären (iaf. den närmaste lilla Hemköp) för mindre inköp. Är det hyfsat väder, och jag inte har fullt med möten, så försöker jag ta det som en lunchpromenad för att rör på sig när man sitter så mycket stilla hemma nu i Covid-tider.
PoloPrinsen skrev:
Eller bara köra sin förstabil till allt? Att ta bil - stor som liten - till allt o alla alltid känns som suboptimalt ur flera olika aspekter.
Det finns många användningsfall där det inte fungerar. Tex. att man och fru arbetar på olika arbetsplatser. Iaf. var det så för oss innan Covid-19. Har ju använt bil betydligt mindre under 2020 än vad jag räknat med. Fick tom. ta en extra tur mellan våra två storstäder för att få ihop till 100 mil i tjänsten som skatteverket kräver för en förmånsbil.

Så på ett sätt så är det kanske inte lika stort behov för flera bilar i Corona-tid då många jobbar hemifrån. Men å andra sidan så vill man ju verkligen inte heller åka buss eller kollektivt i dessa Corona-tider, så där är det ju bra att ha flera bilar, och även bra för samhället i att ta ansvar för att minska smittspridning genom att undvika kollektivtrafiken och allmänna färdmedel.

Sedan så bor vi på landet, och här så är man betydligt mer beroende av bilar än när man bor inne i stan (bussar finns, men går ju inte precis över allt, och stannar inte lika nära bostaden som när vi bodde inne i stan).
PoloPrinsen skrev:
Själv så bor jag i en BRF lgh
Nu hade vi iofs. varsin bli även när vi bodde i BRF mitt inne i centrum av stan, men då var det ju också betydligt dyrare då man fick betala rätt mycket pengar för två stycken garageplatser, förutom kostnaden för lägenheten. Nu på landet och i villaområde så har vi ju gratis parkering på egen tomt, och det gör det betydligt enklare och billigare att ha flera bilar.

Så jag kan absolut förstå att alla som bor i BRF inte väljer att ha två, eller fler bilar per lägenhet/hushåll.

Finns ju även de yngre singel/par som klarar sig utan egen bil alls (vet kompisar som hyr bil när de har behov för det). Innan jag och min fru skaffade barn så hade vi inte någon enda egen bil själva under ett par år (men tillgång på att låna vid behov).

Så finns ju inga absoluta rätt eller fel här, utan alla lösningar är ju bra så länge de passar ens egna situation och krav.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av martinot »

Vasp skrev:
För mig blir en Dacia spring perfekt som enda bil. Bor i lägenhet i en BRF och har tillgång till laddning på parkeringen via typ 2 uttag. Har ingen bil alls nu för tiden men det skulle vara skönt att ha egen istället för att låna Morsan och Farsans om jag ska storhandla eller så.
Klockrent att du har tillgång till Typ2-uttag. Utan det så hade det nog varit svårt med ett så litet batteri om du inte kunnat ladda hemma över natten, även om du inte behöver köra så långt. Skulle du dessutom ha behov för att köra längre, så kan du säkert låna bil av mamma eller pappa fortfarande (blir ju inte lika ofta som tidigare). Låter som en Dacia Spring Electric skulle kunna vara en helt perfekt lösning för dig. :)
Vasp skrev:
Om jag ska åka långt så föredrar jag tåg eller buss eller flyg istället för att spendera timmar körandes bil oavsett storlek eller räckvidd.
Samma sak här. Gillar normalt inte att åka långt i bil. En dags bilkörning är OK om det måste, men normalt föredrar jag tåg eller flyg om det är praktiskt möjligt (nu i Covid-tider så undviket jag det dock).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av martinot »

PoloPrinsen skrev:
Nu vill jag eg inte tjafsa om detaljer, men när blev en VW Golf, och framförallt en Alfa 156 en småbil? Ok, jag ger mig att du skrev liten bil om dessa och det är korrekt, de är såklart mindre än många andra bilar.
De känns ganska små tycker (iaf. för ett par som haft varsin kombi typ V70/E-klass större delen av de senaste 15 åren). Men skall erkänna att jag blev lite osäker. Tänkte först ta med BMW 3-serien som exempel (som vi hyrde senast när vi åkte runt i Portugal under den sista större utlandssemester med familjen innan Cv19 slog till), men tvekade lite att ta med den just då jag var osäker om den verkligen räknades som småbil eller inte (även om jag skulle säga att 5-serien är deras mellanstora bil, och 7-serien den stora).
PoloPrinsen skrev:
För att inte verka helt okänslig så vill jag ändå på att passa på att gratulera till att ha gjort såpass rejäla långresor med iaf inga direkt stora bilmodeller! ;-)
Är inte känslig för sådant, så det är helt lugnt. Vi kan alla tycka olika, men har inte sett en enda tillstymmelse till personangrepp i tråden. Det är väldigt trevligt tycker jag! :) Så länge man kan hålla ifrån sig det (gäller även mig lika mycket som alla andra), så kan man diskutera och ha väldigt olika åsikter utan att det är ett problem.

Nja, mer lång bilkörning över kalendertid, men inte så många mil per dag skall jag erkänna. Är ingen som älskar att köra bil timtals och "nöta en massa asfalt". Speciellt inte när man har semester (är det i jobbet så må det vara hänt om det inte är allt för ofta).

När vi är på semester så gillar vi visserligen att göra och se mycket i landet (är inga som hänger på hotellet eller stranden hela dagarna), men å andra sidan vill vi absolut inte heller stressa. Tycker det är tråkigt att behöva sitta instängd i bil för transport hela dagarna, så föredrar att helst köra lite kortare sträckor de flesta dagar, och istället hinna njuta av den lokala naturen, kulturen, etc.

Gillar att se och göra mycket, men inte på bekostnad av stress. Då kommer jag hellre tillbaka till landet/staden/platsen en gång till och tar resten då. :)
PoloPrinsen skrev:
Elbilarnas räckviddsproblematik håller jag helt med om, vi får hoppas att det snart blir bättre!
Jo, speciellt på de små elbilarna så vore det extra önskvärt.

För små elbilar har absolut sitt värde, charm och sin plats. Känns som det är verkligen de som kommer mest gynnas av den pågående batteriutvecklingen, då de idag lider mer av begränsad räckvidd jämför med sina lika små ICE-syskon, än hos de större bilarna (både el och ICE). Kan de bara få lite längre räckvidd, så kommer betydligt genast många fler användningsfall där man kan klara sig med en mindre bil.

Men det kommer absolut bli mycket bättre! Är optimist, och det pågår mycket intressant utveckling av nya batterikemier som har högre energiinnehåll (och är miljövänligare att framställa). Så ser det endast som om en fråga om tid, än om det kommer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Zalman3 »

Men det kommer absolut bli mycket bättre! Är optimist, och det pågår mycket intressant utveckling av nya batterikemier som har högre energiinnehåll (och är miljövänligare att framställa). Så ser det endast som om en fråga om tid, än om det kommer.
Intressant är ju hur snabbt det går att få fram bättre batterier.

Nissan Leaf har ju gått från 24 kWh till 62 kWh på kort tid med nästan samma densitet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Vasp »

martinot skrev:
Vasp skrev:
För mig blir en Dacia spring perfekt som enda bil. Bor i lägenhet i en BRF och har tillgång till laddning på parkeringen via typ 2 uttag. Har ingen bil alls nu för tiden men det skulle vara skönt att ha egen istället för att låna Morsan och Farsans om jag ska storhandla eller så.
Klockrent att du har tillgång till Typ2-uttag. Utan det så hade det nog varit svårt med ett så litet batteri om du inte kunnat ladda hemma över natten, även om du inte behöver köra så långt. Skulle du dessutom ha behov för att köra längre, så kan du säkert låna bil av mamma eller pappa fortfarande (blir ju inte lika ofta som tidigare). Låter som en Dacia Spring Electric skulle kunna vara en helt perfekt lösning för dig. :)
Vasp skrev:
Om jag ska åka långt så föredrar jag tåg eller buss eller flyg istället för att spendera timmar körandes bil oavsett storlek eller räckvidd.
Samma sak här. Gillar normalt inte att åka långt i bil. En dags bilkörning är OK om det måste, men normalt föredrar jag tåg eller flyg om det är praktiskt möjligt (nu i Covid-tider så undviket jag det dock).


Jo blir nog skönt att ha typ 2 uttag ingen i föreningen har elbil men motorvärmarstolparna var från förra årtusendet började bli svårt att få tag på reservdelar och var dyrt att laga så när det endå skulle byggas nya parkeringar med möjlighet till elbilsladdning så passades det på att bytas på alla platser. Är bara 3,7 KW samma som motorvärmaruttagen men mer behövs ändå inte för hemmaladdning.

Morsan och Farsan har en Skoda fabia de skulle klara sig bra räckviddsmässigt med en Spring men de har behov av 5 platser ibland. Bilen har aldrig ens varit 20 mil från deras hus. Det längsta de åker regelbundet är till Umeå cirka 13 mil bort. Ska de typ hälsa på Farsans syrra i Stockholm så tar de flyget.

Tyvärr har vi dålig möjlighet till att ta tåget i min stad Skellefte har äran att vara Sveriges största stad utan persontåg. Finns tågstation i utkanten av kommunen i Jörn eller i Bastuträsk som ligger i grannkommunen Norsjö.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Zalman3 »

Provkörning av Dacia Spring.

Med sin första elbil, Dacia Spring Electric , vill Dacia ta med sig inget mindre än en prisvärd elbil för massorna på vägen. Jag kunde få ett första intryck i början / mitten av april 2021 om den rumänska biltillverkaren, som tillhör Renault, har lyckats. Dacia bjöd då in människor till Bonn för att komma nära och personligt med elbilen.

Ingångsnivån "Comfort" -versionen av den elektriska stads-SUV: n kommer då att finnas tillgänglig från 20 490 EUR. Mindre miljöbonus på 9 000 euro och momsbesparingar på 570 euro (med förbehåll för att listan över kvalificerade fordon ingår av BAFA, ansökningsprocessen pågår) , börjar våren bara 10 920 euro, vilket gör den till en av de mest prisvärda elbilarna på Tysk marknad.

https://www.elektroauto-news.net/2021/d ... gen-review
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av iAkita »

Jag såg att car maniac på Youtube också provkört den. Han var väldigt positivt överraskad, tyckte till och med att den var kul att köra.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av vigge50 »

Så den skulle alltså komma till Europa med ett pris på 10-12 000 euro men sen blev det 20 500, en hyffsad feluppskattning än en gång av billiga elbilar från Kina gjord av media. Tur att det finns rejäla rabatter på elbilar i vissa länder så att vi ändå kommer nära spekulationerna.

viewtopic.php?f=27&t=18679&p=378379
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Maw »

vigge50 skrev:
Så den skulle alltså komma till Europa med ett pris på 10-12 000 euro men sen blev det 20 500, en hyffsad feluppskattning än en gång av billiga elbilar från Kina gjord av media.
Tillverkas inte Dacia Spring i Rumänien?
Priset blir väl typ 10-12000 euro i t ex Tyskland efter stöd
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu har franska biluthyrningsfirman Leclerc fått de första Dacia Spring

Man kan hyra dem för €5 per dag :shock:

Å så slipper man tanka dyr bensin i dem också.

https://www.location.leclerc./promotion ... 5-par-jour
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av TiborBlomhall »

Maw skrev:
vigge50 skrev:
Så den skulle alltså komma till Europa med ett pris på 10-12 000 euro men sen blev det 20 500, en hyffsad feluppskattning än en gång av billiga elbilar från Kina gjord av media.
Tillverkas inte Dacia Spring i Rumänien?
Priset blir väl typ 10-12000 euro i t ex Tyskland efter stöd
Nä de tillverkas i Kina.

Läs mer på https://teslaclubsweden.se/dacia-spring ... servrarna/
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av TiborBlomhall »

Förstår jag tyska webbsidan rätt kostar den från €20,490 där och man kan få €9,570 elbilsrabatt.

https://www.dacia.de/modelle/spring-is-coming.html
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av vigge50 »

Maw skrev:
vigge50 skrev:
Så den skulle alltså komma till Europa med ett pris på 10-12 000 euro men sen blev det 20 500, en hyffsad feluppskattning än en gång av billiga elbilar från Kina gjord av media.
Tillverkas inte Dacia Spring i Rumänien?
Priset blir väl typ 10-12000 euro i t ex Tyskland efter stöd
Men det känns ju helt rimligt att när man diskuterar kommande modeller så diskuterar man pris efter stöd. Hyundai kanske bör gå tillbaka till att skriva sina priser på elbilar efter 70 000 kr avdraget istället för det faktiska priset?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
vigge50 skrev:
Så den skulle alltså komma till Europa med ett pris på 10-12 000 euro men sen blev det 20 500, en hyffsad feluppskattning än en gång av billiga elbilar från Kina gjord av media.
Tillverkas inte Dacia Spring i Rumänien?
Priset blir väl typ 10-12000 euro i t ex Tyskland efter stöd
Den är en indisk fossilbil som konverterats till eldrift i Kina, och som tillverkas i Kina. Den säljs där under Renaults varumärke, men kunde inte säljas rakt av i Europa då konstruktionen och säkerheten var för dålig (enligt våra europeiska standards). Efter diverse förstärkningar av chassi, och andra ombyggnationer för att klara av att passera de europeiska säkerhetskraven (krockkuddar, mm), så säljs denna kinabil i Europa under Dacias varumärke (vet faktiskt inte varför Renault inte vill sälja den under deras egna varumärke här).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Maw »

vigge50 skrev:
Maw skrev:
vigge50 skrev:
Så den skulle alltså komma till Europa med ett pris på 10-12 000 euro men sen blev det 20 500, en hyffsad feluppskattning än en gång av billiga elbilar från Kina gjord av media.
Tillverkas inte Dacia Spring i Rumänien?
Priset blir väl typ 10-12000 euro i t ex Tyskland efter stöd
Men det känns ju helt rimligt att när man diskuterar kommande modeller så diskuterar man pris efter stöd. Hyundai kanske bör gå tillbaka till att skriva sina priser på elbilar efter 70 000 kr avdraget istället för det faktiska priset?
Om det är rimligt beror helt på vad som skrivs men ofta skrivs det förväntade priset med stöd. Det var väl "media" och inte Dacia som skrivit att sen skulle kosta 10-12000 euro?

Edit: felpostning
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av martinot »

Jag tycker det är bättre och ärligare att tillverkare skriver faktiskt försäljningspris.

Inte ett "konstgjort" pris där man i annonsering dragit bort eventuella framtida subventioner som köpare kan få tillbaka från staten.

1. Dels så kan politker ändra stödet för subventioner.

2. Dels så får man inte bidraget förens ett halvår efteråt. Dvs. du måste fortfarande betala och lasta upp hela summan vid köp (blir ju då fel att ange en annan summa).

3. Dels så kan subventioner "fastna" och inte alltid betalas ut ens i tid.

4. Dels så blir det svårare att beräkna leasningupplägg om man inte vet den faktiska köpekostnaden (och även den verkliga subventionen). Bla. så blir ju subventionen för leasing större tack vare att priset som subventioneras är ex. moms (halv) för företag.

SÅ NEJ till att företag börjar ange "fakepriser" i sin annonsering, tack!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Jag tycker det är bättre och ärligare att tillverkare skriver faktiskt försäljningspris.

Inte ett "konstgjort" pris där man i annonsering dragit bort eventuella framtida subventioner som köpare kan få tillbaka från staten.

1. Dels så kan politker ändra stödet för subventioner.

2. Dels så får man inte bidraget förens ett halvår efteråt. Dvs. du måste fortfarande betala lasta upp hela summan vid köp (blir ju då fel att ange en annan summa).

3. Dels så kan subventioner "fastna" och inte alltid betalas ut ens i tid.

4. Dels så blir det svårare att beräkna leasningupplägg om man inte vet den faktiska kostnaden (och även den verkliga subventionen). Bla. så blir ju subventionen för leasing större tack vare att priset som subventioneras är ex. moms (halv) för företag.

SÅ NEJ till att företag börjar ange "fakepriser" i sin annonsering, tack!
Jag har inte sett att Dacia gjort det, men om de angett pris med elbonus utan att visa det tydligt så är det förstås vilseledande och förkastligt. .
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Jag tycker det är bättre och ärligare att tillverkare skriver faktiskt försäljningspris.

Inte ett "konstgjort" pris där man i annonsering dragit bort eventuella framtida subventioner som köpare kan få tillbaka från staten.

1. Dels så kan politker ändra stödet för subventioner.

2. Dels så får man inte bidraget förens ett halvår efteråt. Dvs. du måste fortfarande betala lasta upp hela summan vid köp (blir ju då fel att ange en annan summa).

3. Dels så kan subventioner "fastna" och inte alltid betalas ut ens i tid.

4. Dels så blir det svårare att beräkna leasningupplägg om man inte vet den faktiska kostnaden (och även den verkliga subventionen). Bla. så blir ju subventionen för leasing större tack vare att priset som subventioneras är ex. moms (halv) för företag.

SÅ NEJ till att företag börjar ange "fakepriser" i sin annonsering, tack!
Jag har inte sett att Dacia gjort det, men om de angett pris med elbonus utan att visa det tydligt så är det förstås vilseledande och förkastligt. .
Inte jag heller.

Var mer en kommentar till vigge50 som av någon märklig anledning tydligen inte gillar att se faktiska priser (han verkar föredra fakepriser om jag tolkar honom rätt).

Har inte sett något som tyder på att Dacia inte är ärliga med detta. Inget alls att klaga på där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Fredrik j »

Dacia har väl inte ”marknadsfört” några svenska priser alls?
I Sverige är det ju Volvohandlarna som säljer Dacia och ett svenskt pris borde ju kommuniceras från dom såsmåningom.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Dacia har väl inte ”marknadsfört” några svenska priser alls?
I Sverige är det ju Volvohandlarna som säljer Dacia och ett svenskt pris borde ju kommuniceras från dom såsmåningom.
Inte vad jag vet. Gick på hur Dacia angett priser utomlands. Förhoppningsvis är de lika ärliga när de anger priser i Sverige när det sker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Dacia har väl inte ”marknadsfört” några svenska priser alls?
I Sverige är det ju Volvohandlarna som säljer Dacia och ett svenskt pris borde ju kommuniceras från dom såsmåningom.
Inte vad jag vet. Gick på hur Dacia angett priser utomlands. Förhoppningsvis är de lika ärliga när de anger priser i Sverige när det sker.
Säljer Dacia sina bilar själva i andra länder eller kommer priserna från återförsäljare/generalagenter tro?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av martinot »

Det finns ju oftast flera priser för de flesta bilar.

1. Ett som är ett officiellt pris för bilmodellen som biltillverkaren anger själv i sina pressreleaser, marknadsföring, egna bilannonser och i deras egna webbkonfiguratorer.

2. Dels priser som olika ÅF-kedjor (2a), men även individuella ÅF (2b), själva sätter och själva annonserar ut. De kan variera från både 1, och mellan sig själva.

Biltillverkare kan styra priserna i 1. ovan, men får inte direkt styra över priserna i 2. enligt EU (sedan att de kan påverka de indirekt är en lite annan sak).

Undantaget är väl Tesla och Polestar som endast själva säljer sina egna bilar. Där är ju 1. och 2. samma sak.

Sedan finns ju ibland exempel på marknader som biltillverkare själva inte är närvarande på. Antingen inte alls, eller inte med vissa specifika modeller. Där kanske då 1. faller bort, och endast 2. återstår om vissa ÅF-kedjor på eget initiativ importerar vissa fabrikat, eller vissa enskilda modeller.

Vet ej hur Renault Nordic AB (Dacia) kommer göra i Sverige med Spring Electric.

Den finns iaf. inte på deras officiella webbsida, och inte en under kommande modeller: https://www.dacia.se/kommande-modeller.html
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av vigge50 »

martinot skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Jag tycker det är bättre och ärligare att tillverkare skriver faktiskt försäljningspris.

Inte ett "konstgjort" pris där man i annonsering dragit bort eventuella framtida subventioner som köpare kan få tillbaka från staten.

1. Dels så kan politker ändra stödet för subventioner.

2. Dels så får man inte bidraget förens ett halvår efteråt. Dvs. du måste fortfarande betala lasta upp hela summan vid köp (blir ju då fel att ange en annan summa).

3. Dels så kan subventioner "fastna" och inte alltid betalas ut ens i tid.

4. Dels så blir det svårare att beräkna leasningupplägg om man inte vet den faktiska kostnaden (och även den verkliga subventionen). Bla. så blir ju subventionen för leasing större tack vare att priset som subventioneras är ex. moms (halv) för företag.

SÅ NEJ till att företag börjar ange "fakepriser" i sin annonsering, tack!
Jag har inte sett att Dacia gjort det, men om de angett pris med elbonus utan att visa det tydligt så är det förstås vilseledande och förkastligt. .
Inte jag heller.

Var mer en kommentar till vigge50 som av någon märklig anledning tydligen inte gillar att se faktiska priser (han verkar föredra fakepriser om jag tolkar honom rätt).

Har inte sett något som tyder på att Dacia inte är ärliga med detta. Inget alls att klaga på där.
Nej, jag vill att tillverkarna ska annonsera det faktiska priset men syftade bara på att det är fel att påstå att priset blev samma som media skrev, bara för att priset efter subventioner är detsamma.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av martinot »

vigge50 skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Jag tycker det är bättre och ärligare att tillverkare skriver faktiskt försäljningspris.

Inte ett "konstgjort" pris där man i annonsering dragit bort eventuella framtida subventioner som köpare kan få tillbaka från staten.

1. Dels så kan politker ändra stödet för subventioner.

2. Dels så får man inte bidraget förens ett halvår efteråt. Dvs. du måste fortfarande betala lasta upp hela summan vid köp (blir ju då fel att ange en annan summa).

3. Dels så kan subventioner "fastna" och inte alltid betalas ut ens i tid.

4. Dels så blir det svårare att beräkna leasningupplägg om man inte vet den faktiska kostnaden (och även den verkliga subventionen). Bla. så blir ju subventionen för leasing större tack vare att priset som subventioneras är ex. moms (halv) för företag.

SÅ NEJ till att företag börjar ange "fakepriser" i sin annonsering, tack!
Jag har inte sett att Dacia gjort det, men om de angett pris med elbonus utan att visa det tydligt så är det förstås vilseledande och förkastligt. .
Inte jag heller.

Var mer en kommentar till vigge50 som av någon märklig anledning tydligen inte gillar att se faktiska priser (han verkar föredra fakepriser om jag tolkar honom rätt).

Har inte sett något som tyder på att Dacia inte är ärliga med detta. Inget alls att klaga på där.
Nej, jag vill att tillverkarna ska annonsera det faktiska priset men syftade bara på att det är fel att påstå att priset blev samma som media skrev, bara för att priset efter subventioner är detsamma.
Gott! Då är jag helt med, och håller självklart med. :) Blev lite orolig där först att det kampanjades för att börja med "avrabatterade" priser! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar