Sida 1 av 5

Dacia Spring Electric

Postat: 16 okt 2020 06:52
av Zalman3
Highlights

Length: 3.734 mm
Wheelbase: 2.423 mm
Width: 1.622 mm
Height: 1.516 mm
Ground clearance: 150 mm
Wheels: 14 inches
Turning radius: 4,8 m
Motor: 33 kW (equivalent to 44 hp) and 125 N.m of torque, limited to 23 kW in ECO mode
Top speed: 125 km/h, limited to 100 km/h in ECO mode
Charge: AC up to 6,6 kW, DC up to 30 kW (optional)
Battery: 26,8 kWh
WLTP combined range: 225 km (140 miles)
WLTP city range: 295 km (183 miles)
Seats: 4
Vehicle warranty: 3 years or 100.000 km (62.140 miles)
Battery warranty: 8 years or 120.000 km (74.600 miles).

https://pushevs.com/2020/10/15/renault- ... led-today/



Erscheinung: Herbst 2021

Preisschätzung: 15.900€
https://www.ludego.com/renault-city-k-ze/

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 17 okt 2020 09:16
av Laban
Jag köper det mesta av specifikationerna, DC30 kW räcker (tillval). 26.8 kWh är också bra nog. Vi körde en vinter med 22 kWh Zoe utan problem, 4+ mil tur och retur till jobbet. -25C ibland.

Men endast 44 hk... Zoe'n hade 88 hk och ett mindre batteri. Nog kunde dom ha höjt det till 70+ hk i alla fall. Men det är väl en konkurrensfråga antar jag. Intern konkurrens , ex Zoe då.

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 17 okt 2020 11:18
av Zalman3
Mera info.
De tror att den väger 950kg.
Elbilar behöver inte vara tunga!

https://ev-database.org/car/1319/Dacia-Spring-Electric

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 17 okt 2020 13:08
av Vasp
Jag kommer att köpa mig en passar mina behov perfekt.

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 17 okt 2020 13:31
av Anonymous FTW
Tycker den ser fin ut både invändigt och utvändigt, trevligt med en budgetbil som inte är ful. Orangea elementen exteriört skulle jag nog plocka på om det inte är standard. Hoppas den får ett riktigt lågt pris här i Sverige

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 17 okt 2020 13:38
av Zalman3
Dacia Spring är 3737 mm lång.

Jämför med:
Toyota IQ, 2980 mm lång.
Smart Car, 2695 mm lång.
Toyota Aygo, 3455 mm lång.
Seat Mii, 3556 mm lång.
Kia Picanto 3595 mm lång.

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 18 okt 2020 07:10
av Laban
Kommer i tre versioner, en för bildelning, en skåpbil och då personbil på det. Kangoo Z.E kostar från 320 000 :- så det finns bra med utrymme neråt prismässigt för en lite mindre ”sista milen” transportbil. Ska vi säga 200k ?

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 18 okt 2020 08:21
av Zalman3
Laban skrev:
Kommer i tre versioner, en för bildelning, en skåpbil och då personbil på det. Kangoo Z.E kostar från 320 000 :- så det finns bra med utrymme neråt prismässigt för en lite mindre ”sista milen” transportbil. Ska vi säga 200k ?
Ev Database tror på €17,500.

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 18 okt 2020 12:20
av Laban
Zalman3 skrev:
Laban skrev:
Kommer i tre versioner, en för bildelning, en skåpbil och då personbil på det. Kangoo Z.E kostar från 320 000 :- så det finns bra med utrymme neråt prismässigt för en lite mindre ”sista milen” transportbil. Ska vi säga 200k ?
Ev Database tror på €17,500.
Det skulle i så fall bli ~227k före subvention med rak € -> SEK kurs. Men det är sällan så blir fallet så vi ska nog avvakta och se.

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 18 okt 2020 23:14
av Zalman3
The initial prices of the most affordable electric car in Europe finally start to appear and the first 100 units in Hungary were already pre-ordered with a price of 6.490.000 HUF (17.812 euros).

This price is before any government subsidy and includes a VAT of 27 %. After subsidies the price drops to a more reasonable 3.990.000 HUF (10.951 euros).
https://pushevs.com/2020/10/18/dacia-sp ... al-prices/

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 19 okt 2020 11:03
av TiborBlomhall
Som jämförelse kostar en Dacia Duster TCe 130 Comfort 4 749 000 HUF i Ungern = 134 741 svenska kronor
Samma bil kostar i Sverige 157.400 kronor

Prestige BlueCDI AWD versionen kostar 5 899 000 HUF = 167 084 SEK
Samma bil kostar i Sverige 197.500 kronor

Dacia vågar ta ca 16-18% mer betalt på svenska marknaden än i Ungern.

Så 6 490 000 HUF = 184 054 svenska kronor. 18% högre pris i Sverige blir 217 tusen kronor. Jag tror de tom kommer "runda av den uppåt" till 219 990 :-

Elbilsbonus är 60 (snart 70) tusen kronor - eller max 25% av nybilspriset. Så här pass billiga elbilar får inte max bonus.

Efter avdragen elbilsbonus kan Dacia Spring pris därför hamna på 165 000 :- :shock: :shock: :shock:

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 19 okt 2020 11:12
av Esterox
TiborBlomhall skrev:
Som jämförelse kostar en Dacia Duster TCe 130 Comfort 4 749 000 HUF i Ungern = 134 741 svenska kronor
Samma bil kostar i Sverige 157.400 kronor

Prestige BlueCDI AWD versionen kostar 5 899 000 HUF = 167 084 SEK
Samma bil kostar i Sverige 197.500 kronor

Dacia vågar ta ca 16-18% mer betalt på svenska marknaden än i Ungern.

Så 6 490 000 HUF = 184 054 svenska kronor. 18% högre pris i Sverige blir 217 tusen kronor. Jag tror de tom kommer "runda av den uppåt" till 219 990 :-

Elbilsbonus är 60 (snart 70) tusen kronor - eller max 25% av nybilspriset. Så här pass billiga elbilar får inte max bonus.

Efter avdragen elbilsbonus kan Dacia Spring pris därför hamna på 165 000 :- :shock: :shock: :shock:
Och varför skulle folk vilja köpa en Davis för 165 tusen helt plötsligt bara pga eldrift?

Dacia finns för under 100k men säljer inte särskilt bra.

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 19 okt 2020 11:20
av TiborBlomhall
Dacia säljer inga bilar under 100 tusen.

En elbil för 165 papp kommer förhoppningsvis krossa bilden många fortfarande har att "elbilar kostar en miljon kronor". Hur många som de facto säljs är faktiskt av mindre betydelse.

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 19 okt 2020 11:34
av Esterox
TiborBlomhall skrev:
Dacia säljer inga bilar under 100 tusen.

En elbil för 165 papp kommer förhoppningsvis krossa bilden många fortfarande har att "elbilar kostar en miljon kronor". Hur många som de facto säljs är faktiskt av mindre betydelse.
Jo rek pris 110 på en sandero och efter rabatt under 100.

Dacia kommer alltid vara dacia.
Kan väll bara visa Renault twizy för att knäcka 1 miljon snacket.

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 19 okt 2020 11:51
av mikebike
Esterox skrev:
TiborBlomhall skrev:
Dacia säljer inga bilar under 100 tusen.

En elbil för 165 papp kommer förhoppningsvis krossa bilden många fortfarande har att "elbilar kostar en miljon kronor". Hur många som de facto säljs är faktiskt av mindre betydelse.
Jo rek pris 110 på en sandero och efter rabatt under 100.

Dacia kommer alltid vara dacia.
Kan väll bara visa Renault twizy för att knäcka 1 miljon snacket.
Fast Twizy är ingen bil.
Jag har en kollega som pendlar med en sån, på vintern har han skoteroverall. :mrgreen:

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 19 okt 2020 12:01
av HelectriC
mikebike skrev:
Esterox skrev:
TiborBlomhall skrev:
Dacia säljer inga bilar under 100 tusen.

En elbil för 165 papp kommer förhoppningsvis krossa bilden många fortfarande har att "elbilar kostar en miljon kronor". Hur många som de facto säljs är faktiskt av mindre betydelse.
Jo rek pris 110 på en sandero och efter rabatt under 100.

Dacia kommer alltid vara dacia.
Kan väll bara visa Renault twizy för att knäcka 1 miljon snacket.
Fast Twizy är ingen bil.
Jag har en kollega som pendlar med en sån, på vintern har han skoteroverall. :mrgreen:
ser folk som kör runt i twizy då och då, tycker lika synd om dom varje gång :cry:

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 19 okt 2020 12:10
av RagWal
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
Esterox skrev:
TiborBlomhall skrev:
Dacia säljer inga bilar under 100 tusen.

En elbil för 165 papp kommer förhoppningsvis krossa bilden många fortfarande har att "elbilar kostar en miljon kronor". Hur många som de facto säljs är faktiskt av mindre betydelse.
Jo rek pris 110 på en sandero och efter rabatt under 100.

Dacia kommer alltid vara dacia.
Kan väll bara visa Renault twizy för att knäcka 1 miljon snacket.
Fast Twizy är ingen bil.
Jag har en kollega som pendlar med en sån, på vintern har han skoteroverall. :mrgreen:
ser folk som kör runt i twizy då och då, tycker lika synd om dom varje gång :cry:
Och jag blir imponerad. Någon som gett sig tusan på att köra eldrivet.

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 19 okt 2020 12:15
av martinot
mikebike skrev:
Esterox skrev:
TiborBlomhall skrev:
Dacia säljer inga bilar under 100 tusen.

En elbil för 165 papp kommer förhoppningsvis krossa bilden många fortfarande har att "elbilar kostar en miljon kronor". Hur många som de facto säljs är faktiskt av mindre betydelse.
Jo rek pris 110 på en sandero och efter rabatt under 100.

Dacia kommer alltid vara dacia.
Kan väll bara visa Renault twizy för att knäcka 1 miljon snacket.
Fast Twizy är ingen bil.
Jag har en kollega som pendlar med en sån, på vintern har han skoteroverall. :mrgreen:
Har en i området lite längre bort som kör en sådan. Ser helt galet ut! :lol:

Undrar hur säker en sådan är i en krock med en SUV eller lastbil?

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 19 okt 2020 12:17
av HelectriC
RagWal skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
Esterox skrev:
TiborBlomhall skrev:
Dacia säljer inga bilar under 100 tusen.

En elbil för 165 papp kommer förhoppningsvis krossa bilden många fortfarande har att "elbilar kostar en miljon kronor". Hur många som de facto säljs är faktiskt av mindre betydelse.
Jo rek pris 110 på en sandero och efter rabatt under 100.

Dacia kommer alltid vara dacia.
Kan väll bara visa Renault twizy för att knäcka 1 miljon snacket.
Fast Twizy är ingen bil.
Jag har en kollega som pendlar med en sån, på vintern har han skoteroverall. :mrgreen:
ser folk som kör runt i twizy då och då, tycker lika synd om dom varje gång :cry:
Och jag blir imponerad. Någon som gett sig tusan på att köra eldrivet.
frågan är om det verkligen är anledningen?

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 19 okt 2020 12:21
av mikebike
I min kollegas fall är det minst lika viktigt att han slipper trängselskatt och parkeringsavgifter (eller böter snarare).

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 19 okt 2020 12:24
av HelectriC
mikebike skrev:
"frågan är om det verkligen är anledningen?"
I min kollegas fall är det minst lika viktigt att han slipper trängselskatt och parkeringsavgifter (eller böter snarare).
antar det är mer realistiskt ja. Hade Twizyn varit bensindriven med samma förmåner så hade han nog likagärna valt den?

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 19 okt 2020 14:17
av Vasp
Dacia är ett populärt märke ser till väldigt många såna i mina trakter. Min svärbror som är åkare har nyligen beställt tre stycken Dokker Van.

En billig elbil utan en massa krusilurer kan nog bli väldigt populärt för de som jag som vill köra elbil men inte lägga ut en massa pengar.

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 19 okt 2020 22:12
av bylund
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
"frågan är om det verkligen är anledningen?"
I min kollegas fall är det minst lika viktigt att han slipper trängselskatt och parkeringsavgifter (eller böter snarare).
antar det är mer realistiskt ja. Hade Twizyn varit bensindriven med samma förmåner så hade han nog likagärna valt den?
Fast "förmånerna" kommer av att den räknas som fyrhjulig motorcykel, inte p g a drivlinan.

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 20 okt 2020 06:22
av vigge50
Vasp skrev:
Dacia är ett populärt märke ser till väldigt många såna i mina trakter. Min svärbror som är åkare har nyligen beställt tre stycken Dokker Van.

En billig elbil utan en massa krusilurer kan nog bli väldigt populärt för de som jag som vill köra elbil men inte lägga ut en massa pengar.
Populärt märke har jag svårt att kalla det, under de första nio månaderna sålde de 1302 bilar i Sverige. Visst, det finns flera märken så som Mazda, Land Rover mm som säljer sämre men ett populärt märke, nja inte riktigt.

Re: Dacia Spring Electric

Postat: 20 okt 2020 07:03
av Esterox
vigge50 skrev:
Vasp skrev:
Dacia är ett populärt märke ser till väldigt många såna i mina trakter. Min svärbror som är åkare har nyligen beställt tre stycken Dokker Van.

En billig elbil utan en massa krusilurer kan nog bli väldigt populärt för de som jag som vill köra elbil men inte lägga ut en massa pengar.
Populärt märke har jag svårt att kalla det, under de första nio månaderna sålde de 1302 bilar i Sverige. Visst, det finns flera märken så som Mazda, Land Rover mm som säljer sämre men ett populärt märke, nja inte riktigt.
Det är som vanligt, folk kan bara titta på sin inte krets eller parkeringen utanför.