Riktigt cool bil!
Kolla in WTF-mode ca 23 min in i filmen som finns i artikeln
https://www.insideevs.com/reviews/53817 ... eview/amp/
GMC HUMMER EV
Moderator: Redaktion
Re: GMC HUMMER EV
Jag vill ha en.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: GMC HUMMER EV
Riktigt cool! Mkt hellre denna än cybertruck! Men blir nog lite för stor för normal vardag antar jag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: GMC HUMMER EV
https://www.cnbc.com/2021/12/17/gm-to-s ... omers.html
GM to start shipping $113,000 electric Hummer pickups to customers.
Re: GMC HUMMER EV
Jäkla tung bil blir det. Batteriepack på 212,2 kWh som väger 1326 kilo ungefär lika mycket som en Toyota corolla. Hela bilen väger 4110 kilo.
https://www.vibilagare.se/nyheter/batte ... -en-toyota
https://www.vibilagare.se/nyheter/batte ... -en-toyota
Re: GMC HUMMER EV
https://insideevs.com/reviews/578351/20 ... rst-drive/It’s actually wired up as two separate 400-volt battery packs of equal size, which meet at a battery disconnect unit. To reach its full 350 kW charging potential, 400-volt relays within the unit are opened and 800-volt relays are closed. This changes the packs from a serial configuration to a parallel arrangement, which doubles the voltage, allowing the pack to accept a higher amount of amperage and reduce charging time.
It all translates, GMC says, to being able to add 100 miles of range in about 12 minutes if plugged into a 350-kW DC fast charger that’s capable of serving power at 500 amps. In 42 minutes, it can go from 20 to 80 percent averaging about 175 kW.
Lite intressant att ha 2st 400V batterier. Som serie eller parallell kopplas beroende på om man vill ladda med 400V eller 800V.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: GMC HUMMER EV
Smart, och precis vad jag gissade/trodde att alla skulle göra, åtminstone under dom
närmaste åren…
närmaste åren…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: GMC HUMMER EV
Riktigt smart!Zalman3 skrev:https://insideevs.com/reviews/578351/20 ... rst-drive/It’s actually wired up as two separate 400-volt battery packs of equal size, which meet at a battery disconnect unit. To reach its full 350 kW charging potential, 400-volt relays within the unit are opened and 800-volt relays are closed. This changes the packs from a serial configuration to a parallel arrangement, which doubles the voltage, allowing the pack to accept a higher amount of amperage and reduce charging time.
It all translates, GMC says, to being able to add 100 miles of range in about 12 minutes if plugged into a 350-kW DC fast charger that’s capable of serving power at 500 amps. In 42 minutes, it can go from 20 to 80 percent averaging about 175 kW.
Lite intressant att ha 2st 400V batterier. Som serie eller parallell kopplas beroende på om man vill ladda med 400V eller 800V.
Som det är i dag så har 400V-bilar en nackdel att inte kunna utnyttja max effekt på 800V-laddare som tex. Ionity, och dagens 800V-bilar som tex. Taycan och Ioniq 5 har en nackdel att inte kunna utnyttja max effekt på 400 V-laddare som tex. Teslas SuC.
Med denna lösningen så kommer elbilen att alltid kunna maxa effekten på både 400V-laddare och 800V-laddare. Dessutom utan allt för dyra och komplicerade DC-DC-omvandlare (ett par kotaktorer/reläer är troligen också en mer kostnadseffektiv lösning).
Dessutom en så enkel självklar lösning så man undrar varför inte alla gjort så här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik