GMC HUMMER EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: GMC HUMMER EV

Inlägg av Maw »

Riktigt cool bil!
Kolla in WTF-mode ca 23 min in i filmen som finns i artikeln :mrgreen:
https://www.insideevs.com/reviews/53817 ... eview/amp/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: GMC HUMMER EV

Inlägg av taliz »

Jag vill ha en.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: GMC HUMMER EV

Inlägg av HelectriC »

Riktigt cool! Mkt hellre denna än cybertruck! Men blir nog lite för stor för normal vardag antar jag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: GMC HUMMER EV

Inlägg av Peter Andersson »


GM to start shipping $113,000 electric Hummer pickups to customers.

https://www.cnbc.com/2021/12/17/gm-to-s ... omers.html
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: GMC HUMMER EV

Inlägg av Vasp »

Jäkla tung bil blir det. Batteriepack på 212,2 kWh som väger 1326 kilo ungefär lika mycket som en Toyota corolla. Hela bilen väger 4110 kilo.

https://www.vibilagare.se/nyheter/batte ... -en-toyota
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: GMC HUMMER EV

Inlägg av Zalman3 »

It’s actually wired up as two separate 400-volt battery packs of equal size, which meet at a battery disconnect unit. To reach its full 350 kW charging potential, 400-volt relays within the unit are opened and 800-volt relays are closed. This changes the packs from a serial configuration to a parallel arrangement, which doubles the voltage, allowing the pack to accept a higher amount of amperage and reduce charging time.

It all translates, GMC says, to being able to add 100 miles of range in about 12 minutes if plugged into a 350-kW DC fast charger that’s capable of serving power at 500 amps. In 42 minutes, it can go from 20 to 80 percent averaging about 175 kW.
https://insideevs.com/reviews/578351/20 ... rst-drive/


Lite intressant att ha 2st 400V batterier. Som serie eller parallell kopplas beroende på om man vill ladda med 400V eller 800V.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: GMC HUMMER EV

Inlägg av Bjelke »

Smart, och precis vad jag gissade/trodde att alla skulle göra, åtminstone under dom
närmaste åren…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: GMC HUMMER EV

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
It’s actually wired up as two separate 400-volt battery packs of equal size, which meet at a battery disconnect unit. To reach its full 350 kW charging potential, 400-volt relays within the unit are opened and 800-volt relays are closed. This changes the packs from a serial configuration to a parallel arrangement, which doubles the voltage, allowing the pack to accept a higher amount of amperage and reduce charging time.

It all translates, GMC says, to being able to add 100 miles of range in about 12 minutes if plugged into a 350-kW DC fast charger that’s capable of serving power at 500 amps. In 42 minutes, it can go from 20 to 80 percent averaging about 175 kW.
https://insideevs.com/reviews/578351/20 ... rst-drive/


Lite intressant att ha 2st 400V batterier. Som serie eller parallell kopplas beroende på om man vill ladda med 400V eller 800V.
Riktigt smart!

Som det är i dag så har 400V-bilar en nackdel att inte kunna utnyttja max effekt på 800V-laddare som tex. Ionity, och dagens 800V-bilar som tex. Taycan och Ioniq 5 har en nackdel att inte kunna utnyttja max effekt på 400 V-laddare som tex. Teslas SuC.

Med denna lösningen så kommer elbilen att alltid kunna maxa effekten på både 400V-laddare och 800V-laddare. Dessutom utan allt för dyra och komplicerade DC-DC-omvandlare (ett par kotaktorer/reläer är troligen också en mer kostnadseffektiv lösning).

Dessutom en så enkel självklar lösning så man undrar varför inte alla gjort så här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar