Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 29 okt 2020 13:58

https://vimeo.com/470614924/409ad187d4

Scania vid ca 14.35
Volvo vid ca 46.06
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8514
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 29 okt 2020 23:40

Intressant info om Nevs elbilar.
Nevs VD intervjuas.

1.16.05 in i filmen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8514
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 02 nov 2020 10:46

Webinar: The future for heavy duty vehicles in the Pentalateral Region

https://youtu.be/26sEwLas054
Volvo börjar vid 30 min.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8514
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 02 nov 2020 11:07

Tydligen är det inte bara ellastbilar som gäller.
Mercedes och Volvo tror även på vätgas.
Det speciella med konceptfordonet är att väte inte ska lagras i gasform utan i flytande form vid -253 grader Celsius.

Daimler och Volvo startar ett joint venture för bränsleceller

Volvokoncernen och Daimler Truck AG har nu tecknat ett bindande avtal för att inrätta det tillkännagivna joint venture för utveckling, produktion och marknadsföring av bränslecellsystem redo för serieproduktion.


Volvokoncernen kommer att förvärva 50 procent av aktierna i Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 600 miljoner euro, som det Stuttgartsbaserade företaget skrev i ett pressmeddelande. Transaktionen förväntas avslutas under första halvåret 2021.

I april 2020 nådde Daimler Trucks och Volvokoncernen ett preliminärt, icke-bindande avtal. Att etablera ett joint venture nämndes redan som ett mål då. I juni tog Daimler ett förberedande organisatoriskt steg på vägen till joint venture för kommersiella fordonsbränsleceller med Volvo Trucks: I det nybildade Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co.KG samlades alla koncernens bränslecellaktiviteter - inklusive de Tidigare Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH, som bland annat utvecklade enheten för Mercedes GLC F-Cell bilmodell.

"För oss på Daimler Truck AG och vår framtida partner, Volvokoncernen, är den vätgasbaserade bränslecellen en nyckelteknologi för framtidens koldioxidneutrala transport", säger Martin Daum, styrelseordförande för Daimler Truck AG och ledamot av Daimlers styrelse. AG. Martin Lundstedt, VD och koncernchef för Volvokoncernen, tillägger: ”I framtiden kommer trafiken att baseras på en kombination av batterielektriska och bränslecellbaserade elfordon, samt till viss del andra förnybara bränslen. Vårt planerade gemensamma bränslecellsföretag utgör således ett viktigt steg mot en mer livlig värld. "

Samarbetet fokuserar på användning i tunga lastbilar; systemen ska också erbjudas för andra applikationer. De två partnerna hänvisar emellertid inte till användning i bilar: "Eftersom användning i tunga lastbilar är mycket krävande, är produkterna från det gemensamma företaget också perfekt lämpade för andra applikationer som stationär kraftproduktion", säger pressmeddelandet.

Specifikt vill joint venture-företaget utveckla ett system med flera prestandanivåer. Detta bör också omfatta ett "dubbelt system med 300 kW kontinuerlig effekt för tunga långväga lastbilar". Båda företagen vill testa bränslecellbilar i kundanvändning på cirka tre år. De planerar serietillverkning under andra halvan av decenniet.

I september presenterade Daimler Trucks GenH2 Truck, konceptfordonet för en bränslecellbil som ska gå i kundförsök 2023 - även här nämns ”andra halvan av decenniet” som perioden för serietillverkning. Det speciella med konceptfordonet är att väte inte ska lagras i gasform utan i flytande form vid -253 grader Celsius.

För svenskarna är inte joint venture med Daimler det enda samarbetet inom elektrifierade kommersiella fordon. Volvokoncernen har ingått en ny strategisk allians med kommersiella fordon med Isuzu, som också inkluderar elfordon. Förutom ett teknologipartnerskap inkluderar det också övertagandet av Volvos dotterbolag UD Trucks av Isuzu. Detta samarbete är dock fokuserat på de japanska och asiatiska marknaderna.



https://www.electrive.net/2020/11/02/da ... t-venture/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8514
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 02 nov 2020 17:58

3-4 MW laddare för lastbilar är under utveckling.

4MW laddare.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8514
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 02 nov 2020 18:26

Zalman3 skrev:3-4 MW laddare för lastbilar är under utveckling.

4MW laddare.jpg


:o 8-) Som jag misstänkte. Inom 5år så börjar vi närma oss samma tid som att tanka för vissa fordon på avsedda platser. Jäkligt kul att se!
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 824
Blev medlem: 07 okt 2016 21:07
Referralkod: niklas60543

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 02 nov 2020 18:29

3000A kräver bra kylning.
Standarden är tydligen satt och heter MCS(Megawatt Charging System).

MCS 3000A.jpg



Energy management krävs.
ABB.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8514
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 02 nov 2020 18:43

Vore väldigt bra om det blir till en rejäl standard från början så att man slipper gå igenom samma vända igen som med CCS/CHAdeMO/Tesla för personbilar.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Prova ett lite roligare elbolag? :) https://invite.tibber.com/5950079
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
 
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan
Referralkod: hans816

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 02 nov 2020 18:47

ABB EVSS klarar 50 laddare.

ABB EVSS.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8514
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Fredrik j » 02 nov 2020 19:00

Fördelen med dessa laddare längs vägarna blir ju att det ju kommer finnas ett överflöd av kapacitet även för personbilar.
Fredrik j
 
Inlägg: 4052
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Nästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ferro94, iAkita, Jce, Ruthen, Thexps, tor och 22 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.