Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Screenshot_20220119-183439_Chrome.jpg
Volvo Lastvagnar lanserar en ny, förbättrad version av den helelektriska Volvo VNR Electric, anpassad för den nordamerikanska marknaden. Med längre räckvidd och snabbare laddning fortsätter Volvo att stärka sin redan ledande ställning i övergången till eldrift.

Volvo VNR Electric är en av Volvo Lastvagnars sex helelektriska tunga lastbilsmodeller och är speciellt designad för den nordamerikanska marknaden. Försäljningsstart var i december 2020.

Den första generationen Volvo VNR Electric hade en räckvidd på upp till 240 km. Nu lanseras en förbättrad version av ellastbilen i klass 8* med en räckvidd på upp till 440 km och en ökad energilagring på upp till 565 kWh. Den förbättrade prestandan beror bland annat på smartare batteridesign och ett nytt batteripack med sex batterier.

Nya Volvo VNR Electric har en betydligt kortare laddningstid. Med en laddningskapacitet på 250 kW laddas en lastbil med sex batterier till 80% på 90 minuter, en lastbil med fyra batterier når samma laddningsnivå på endast 60 minuter.

50 % ellastbilar 2030

Globalt har Volvo Lastvagnar som mål att hälften av alla sålda lastbilar ska vara elektriska senast 2030.

– Vi har bestämt oss för att leda omvandlingen av transportbranschen. Intresset bland kunderna är stort och det börjar redan idag bli en konkurrensfördel för transportörer att kunna erbjuda eldrivna, hållbara transporter, säger Roger Alm, VD Volvo Lastvagnar.

Volvo Lastvagnar började, som en av de första lastbilstillverkarna i världen, serieproducera ellastbilar 2019. Produktprogrammet omfattar nu sex lastbilsmodeller – Volvo FH, Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE, Volvo FL och Volvo VNR.

*Bruttovikt 15 ton eller mer

Källa:
https://news.cision.com/se/ab-volvo/r/v ... d,c3485854
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Elix747 »

Det går bra för Volvo Group som helhet, men även på ellastbilsområdet.
Utdrag från gårdagens q4/helårsrapport. Volvo Group rapporterar en marknadsandel i Europa på 61,6%. Volvo Group sålde 371 ellastbilar 2021, men hade en orderingång på hela 454 för bara fjärde kvartalet. För att möta detta ligger Volvo/Daimler/Traton i startgroparna med sitt eget laddnätverk.
Det ser lovande ut.
Under året har vi börjat få bra fart i försäljningen av elfor- don i både Europa och Nordamerika. I Europa nådde Volvo Lastvagnar och Renault Trucks en gemensam marknadsandel inom batterielektriska fordon på 61,6 % för helåret, medan vi i Nordamerika tog ett viktigt steg i januari 2022 med lanseringen av en förbättrad version av den helelektriska tunga lastbilen Volvo VNR. Den nya lastbilen har en utökad räckvidd på upp till 440 km, snabbare laddning och fler konfigurationer än den tidigare modellen. Även om den totala marknaden för batterielektriska lastbilar fortfarande är liten har vi fått en bra start och vi är övertygade om att efterfrågan kommer att öka snabbt de kommande åren.
Under Q4 undertecknades ett bindande avtal om att till- sammans med Daimler Truck och Traton Group skapa ett samriskföretag för att bygga ett högeffektsladdningsnätverk för tunga lastbilar och bussar med målet att ha 1.700 ladd- ningspunkter på strategiska platser över hela Europa.
https://www.volvogroup.com/content/dam/ ... 21-sve.pdf
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av LarsL »

Det Tesla måste få ordning på är driftsäkerheten och servicen när det gäller det mekaniska. De måste bygga ut ett stort nätverk av verkstäder där de säljer bilar. Det måste så klart vara nära till verkstaden och den måste vara tillgänglig. Har jag problem på morgonen så ska jag kunna komma dit och direkt få bilen fixad… inte vänta på en tid om en månad eller så. Jag säger inte att Volvo och Scanias produkter är felfria för det är de inte… verkligen inte. Men de har ett nätverk.
Jag tror att de måste bygga det här nätverket själva. Det är ingen poäng att lämna till folk som inte harkunskap om eldrift vilket de flesta lastbilsverksamheten ju inte har.

Volvo och Scania behöver bygga elbilar från grunden. Det duger inte att ha kvar drivaxlar och växellådor/differentialer. Batteripacket måste integreras helt i bilen så att inte för mycket vikt adderas.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av dd88 »

Enligt en bekant som jobbar med Volvos ellastbilar så ska en ny drivlina presenteras 2022, prototyperna testas just nu.

Vet inte om det innebär en ny plattform eller ej, hen är fåordig.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Pontus »

Peter Andersson skrev:
Man är ju redan nu nära att kunna köra 4,5 timmar.
Då måste man ju ändå stanna och vila.
Och då kan man ladda.
Imponerande.
20220104_100648.jpg
Hur får dom ihop siffrorna???
Medelhastighet på 80 km/h och en förbrukning på 1,1 kWh/km ger 88 kWh/h eller ca 88 kW i continuous power???
Medelhastighet på 80 km/h och en förbrukning på 1,1 kWh/km ger 88 kWh/h och ett batteri på 540 kWh ger ca 6,1 h körtid och 490 km räckvidd???
Någonstans är det något som inte stämmer :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Batteridriven timmerbil på 80 ton: ”Varannan såld Scania är eldriven 2030”

Scania och SCA utvecklar en batteridriven timmerbil med kapacitet på 80 ton totalvikt.
Det är en försmak av en planerad storsatsning på eldriven långtradartrafik som ska komma de närmaste åren.
Scania och SCA utvecklar en batteridriven timmerbil med kapacitet på 80 ton totalvikt. Det är en försmak av en planerad storsatsning på eldriven långtradartrafik som ska komma de närmaste åren.

Som Ny Teknik rapporterat, ska Scania bygga en batteridriven dragbil åt Jula Logistics, för att dra ett 32 meter långt HCT-ekipage (High Capacity Transport) mellan Julas lager i Skara och en omlastningsstation i Falköping. Sträckan är sex mil, och ekipaget får en totalvikt upp till 64 ton.

Nästa år ska samma koncept – men med totalvikt upp till 80 ton – börja transportera timmer åt SCA, mellan en virkesterminal i Umeå och ett pappersbruk i Obbola strax utanför staden.
Det hela kan ses som en sorts testballong, där Scania kombinerar batteritekniken från sina befintliga ”city-lastbilar” med en planerad större satsning på elektrifierad långtradartrafik.
– Vi har redan en bra eldriven produkt inom stadstrafik upp till 25 mil, som distributionslastbilar, avfallstransport och liknande. Men den stora delen av våra fordon är tunga bilar för långa transporter, och vår stora produktförändring kommer 2023 inom ”regional haulage”: Eldriven dragbil och trailer upp till 40 ton, säger Fredrik Allard, chef för Scanias avdelning E-mobility.

Med den elektriska drivlina som ska lanseras 2023 gör Scania nu en lågserieprodukt, som ska rulla åt aktörer som Jula och SCA.

– Detta är för att kunder med ”long haulage” ska kunna börja testa tekniken lite i förväg. Det hjälper både oss och dem att starta den här resan, säger Fredrik Allard.

Batterikapacitet på 300 kWh.

Drivlinan klarar totalvikter upp till 80 ton, och tanken är att öka bruttovikterna stegvis från 2023 och framåt.
– Det är inte drivlinan som är begränsande. Begränsningarna sitter i räckvidden eftersom vi använder dagens batterikapacitet, cirka 300 kilowattimmar och 30 minuters laddtid. Sträckan mellan virkesterminalen och pappersbruket är ungefär tre mil, så i princip får timmerbilen köra två rutter och sedan ladda. Det är en planerad rutt där laddmöjligheter finns, som passar bra för att prova den kommande drivlinan, säger Fredrik Allard.

Och till 2023 ska batterikapaciteten vara minst fördubblad, enligt Fredrik Allard.

– Och det stoppar ju inte där, både batteritekniken och laddningen utvecklas rasande snabbt. Siktet är inställt på att vi 2024 ska kunna köra long haulage med 4,5 timmars körning och 45 minuters laddtid, vilket motsvarar chaufförernas lagstadgade kör- och vilotider. Till 2025 räknar vi med att ha laddstationer på en megawatts kapacitet, och att var tionde såld Scania är eldriven.
Ytterligare fem år senare kommer varannan såld Scania att vara eldriven, bedömer Fredrik Allard. Och han tror på batterier även i de långa transporterna.
– Kunder inom long haulage har ju ofta fasta rutter, och kommer till största delen att kunna ladda i egna depåer, på terminaler och liknande, säger han.

Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
https://www.nyteknik.se/premium/batteri ... 30-7025644

Nu är SCAs världsunika eltimmerbil från Scania i drift.

Fakta eltimmerbilen
En enda elbil mellan Gimonäs och Obbola innebär att SCA kan minska utsläppen med ca 55 000 kg koldioxid per år.
6 vändor/dag Gimonäs virkesterminal-Obbola pappersbruk, måndag-fredag ca 07:00-17:00
Sträcka: ca 30 km tur/retur
Tidsåtgång: ca 75 min per lass (inklusive lastning/lossning)
Bilen laddas med en ABB-laddare på 180 Kw på Obbola.
Projektet är en del av REEL, ett nationellt initiativ där ledande svenska aktörer har gått samman för att accelerera omställningen till elektrifierade emissionsfria tunga transporter på våra vägar. Initiativet som leds av CLOSER delfinansieras av programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) genom Vinnova och Energimyndigheten.
https://www.sca.com/sv/nyheter/2022-07/ ... Fwy8i4E-ls
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar