Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Peter Andersson »

Man är ju redan nu nära att kunna köra 4,5 timmar.
Då måste man ju ändå stanna och vila.
Och då kan man ladda.
Imponerande.
20220104_100648.jpg
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

PapaD skrev:
Jag reagerade på att Nikola nu levererade sina första produktionslastbilar. Trodde inte de skulle lyckas, hela tiden bedömt dem som munväder. Där ser man. Är Tesla sist nu av alla i matchen?
Svar ja, Tesla kommer troligtvis aldrig ens komma in i matchen i den här takten. Åkerier brukar vara ganska fasta i vilket märke man väljer och levererar märket de produkter som efterfrågas kommer man inte byta. Inom EU tror jag Tesla redan är ute ur matchen på lastbilssidan. Volvo och Scania har redan bilar ute hos kunder för test och tar beställningar med tydliga leveranstider.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av NiklasTesla »

Peter Andersson skrev:
Man är ju redan nu nära att kunna köra 4,5 timmar.
Då måste man ju ändå stanna och vila.
Och då kan man ladda.
Imponerande.
20220104_100648.jpg
Intressant vad drar en lastbil (40ton) i dieselmängd per mil ungefär?

MVH
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av BrooklynS »

NiklasTesla skrev:
Peter Andersson skrev:
Man är ju redan nu nära att kunna köra 4,5 timmar.
Då måste man ju ändå stanna och vila.
Och då kan man ladda.
Imponerande.
20220104_100648.jpg
Intressant vad drar en lastbil (40ton) i dieselmängd per mil ungefär?

MVH
3,5-5,5 liter/mil beroende på hur tungt lastad (64 ton).
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av NiklasTesla »

BrooklynS skrev:
NiklasTesla skrev:
Peter Andersson skrev:
Man är ju redan nu nära att kunna köra 4,5 timmar.
Då måste man ju ändå stanna och vila.
Och då kan man ladda.
Imponerande.
20220104_100648.jpg
Intressant vad drar en lastbil (40ton) i dieselmängd per mil ungefär?

MVH
3,5-5,5 liter/mil beroende på hur tungt lastad (64 ton).
Blir då omräknat till energi ca 4,5kwh/km för diesellastbil mot 1kwh/km för ellastbilen. Blir ca 80% energibesparing på att köra på el. Inte illa alls <3

MVH
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av dd88 »

Enligt Volvo själva så är det hälften av energin som går åt jämfört med motsvarande diesel-lastbil som kördes samtidigt under testet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av PapaD »

dd88 skrev:
Enligt Volvo själva så är det hälften av energin som går åt jämfört med motsvarande diesel-lastbil som kördes samtidigt under testet.
Ja, jag reagerade på den siffran. Tyckte den lät konstigt liten när jag jämför med personbil. Samtidigt ska man komma ihåg att el är färdig från tillverkaren med mycket låg förlust. En liter diesel kostar många kWh att tillverka från att pumpas upp ur jorden, fraktas, kokas, destilleras, fraktas till pump. Så totalenegin för en liter diesel är rätt fel i beskrivningen....
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Elix747 »

NiklasTesla skrev:
BrooklynS skrev:
NiklasTesla skrev:
Peter Andersson skrev:
Man är ju redan nu nära att kunna köra 4,5 timmar.
Då måste man ju ändå stanna och vila.
Och då kan man ladda.
Imponerande.
20220104_100648.jpg
Intressant vad drar en lastbil (40ton) i dieselmängd per mil ungefär?

MVH
3,5-5,5 liter/mil beroende på hur tungt lastad (64 ton).
Blir då omräknat till energi ca 4,5kwh/km för diesellastbil mot 1kwh/km för ellastbilen. Blir ca 80% energibesparing på att köra på el. Inte illa alls <3

MVH
Från ett tyskt oberoende test från 2018 vann scania med 24,8 liter /100 km.
Också 40 ton och medelhastighet 79,9 km/h över 350km. Ger ca 2,4 kWh/km. Idag förmodligen ännu lite lägre. Vilket då stämmer ganska bra med dubbelt mot elbilen. En modern lastbil går idag mycket tid med en verkningsgrad på ca 40-45% och en elbil på ca 80-90% , så ca halva kWh verkar rimligt.

https://news.cision.com/scania/r/scania ... n,c2483326
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av PapaD »

Tack, bra källa o sammanfattning! Fast jag tycker fortfarande att man mörkar att dieseln kostat energi att tillverka. Bättre att ange pris / km tycker jag om man nu tvunget skall jämföra.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av [JM] »

ObscureEconomist skrev:
PapaD skrev:
Jag reagerade på att Nikola nu levererade sina första produktionslastbilar. Trodde inte de skulle lyckas, hela tiden bedömt dem som munväder. Där ser man. Är Tesla sist nu av alla i matchen?
Svar ja, Tesla kommer troligtvis aldrig ens komma in i matchen i den här takten. Åkerier brukar vara ganska fasta i vilket märke man väljer och levererar märket de produkter som efterfrågas kommer man inte byta. Inom EU tror jag Tesla redan är ute ur matchen på lastbilssidan. Volvo och Scania har redan bilar ute hos kunder för test och tar beställningar med tydliga leveranstider.
Tänk så många ggr man har hört samma argument gällande bmw, audi och mercedesförare/ägare som aldrig kan tänka sig att byta märke.. .
Åkerier är företag. Dom tittar på kostnader.
Billigaste kostnad per km är det som räknas.

Och innan ni får tokfnatt och börjar yla fanboy så kan det mkt väl vara så att det är Volvo eller Scania som levererar billigaste lösningen. Jag säger bara att märkestrogenhet åker ganska snabbt ut genom dörren när priset börjar göra sig påminnt.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Dafro »

[JM] skrev:
ObscureEconomist skrev:
PapaD skrev:
Jag reagerade på att Nikola nu levererade sina första produktionslastbilar. Trodde inte de skulle lyckas, hela tiden bedömt dem som munväder. Där ser man. Är Tesla sist nu av alla i matchen?
Svar ja, Tesla kommer troligtvis aldrig ens komma in i matchen i den här takten. Åkerier brukar vara ganska fasta i vilket märke man väljer och levererar märket de produkter som efterfrågas kommer man inte byta. Inom EU tror jag Tesla redan är ute ur matchen på lastbilssidan. Volvo och Scania har redan bilar ute hos kunder för test och tar beställningar med tydliga leveranstider.
Tänk så många ggr man har hört samma argument gällande bmw, audi och mercedesförare/ägare som aldrig kan tänka sig att byta märke.. .
Åkerier är företag. Dom tittar på kostnader.
Billigaste kostnad per km är det som räknas.

Och innan ni får tokfnatt och börjar yla fanboy så kan det mkt väl vara så att det är Volvo eller Scania som levererar billigaste lösningen. Jag säger bara att märkestrogenhet åker ganska snabbt ut genom dörren när priset börjar göra sig påminnt.
Troligen är driftsäkerhet viktigare för åkare än vanliga bilister.
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev:
[JM] skrev:
ObscureEconomist skrev:
PapaD skrev:
Jag reagerade på att Nikola nu levererade sina första produktionslastbilar. Trodde inte de skulle lyckas, hela tiden bedömt dem som munväder. Där ser man. Är Tesla sist nu av alla i matchen?
Svar ja, Tesla kommer troligtvis aldrig ens komma in i matchen i den här takten. Åkerier brukar vara ganska fasta i vilket märke man väljer och levererar märket de produkter som efterfrågas kommer man inte byta. Inom EU tror jag Tesla redan är ute ur matchen på lastbilssidan. Volvo och Scania har redan bilar ute hos kunder för test och tar beställningar med tydliga leveranstider.
Tänk så många ggr man har hört samma argument gällande bmw, audi och mercedesförare/ägare som aldrig kan tänka sig att byta märke.. .
Åkerier är företag. Dom tittar på kostnader.
Billigaste kostnad per km är det som räknas.

Och innan ni får tokfnatt och börjar yla fanboy så kan det mkt väl vara så att det är Volvo eller Scania som levererar billigaste lösningen. Jag säger bara att märkestrogenhet åker ganska snabbt ut genom dörren när priset börjar göra sig påminnt.
Troligen är driftsäkerhet viktigare för åkare än vanliga bilister.
En återförsäljare/verkstad som man kan lita på kommer nog ganska långt upp på listan. En stående lastbil blir ju en dyr lastbil.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Zalman3 »

Hon kör världens tyngsta ellastbil – i arktiskt väder.

Kemiföretaget Wibax börjar köra eldrivna tanktransporter på vinterväg i Norr- och Västerbotten. Ekipagets totalvikt på 64 ton är världsrekord för elektriska lastbilar.

Scania har levererat en batterielektrisk, treaxlad dragbil till den Piteåbaserade kemikalieleverantören Wibax. Med effekt upp till 300 kilowatt och vridmoment närmare 2 200 newtonmeter ska bilen dra tanktrailers med upp till 44 tons last, vilket ger en totalvikt på 64 ton.
Bilen ska sättas in i reguljär trafik nu under vintern. Detta gör fordonet till världens första eldrivna 64-tonslastbil som går i skarp trafik hos kund. Bilen kommer främst att trafikera vägarna mellan Piteå och Skellefteå.
– Vi har många fasta rutter med relativt korta transporter mellan hamndepåer och industrier. Som längst handlar det om lite drygt tio mil enkel väg, och bilarna går alltid med fullt lass. Vi kan ladda batteriet i samband med att vi lastar och lossar, vi behöver egentligen inte nattladda i någon större utsträckning, säger Magnus Sundström, vd på Wibax Logistics.
Chauffören: Testkört i minus 29
Ellastbil och norrländska vintervägar, hur går det ihop? Helena Hedman, som är lastbilschaufför på Wibax Logistics och har provkört det nya fordonet, kan berätta att sträng vinterkyla är något man måste ta med i beräkningarna.
– Vi har testkört med tom trailer i 29 minusgrader. Det gick bra, men visst märkte vi en viss ökning av elförbrukningen jämfört med när man kör i mildare temperaturer. Men den ska ju gå på fasta körningar med laddare på båda hållen, och där den ändå måste stå stilla ungefär en timme vid lastning och lossning. Så med snabbladdare är det inga problem i det här fallet, säger hon.

Även Magnus Sundström räknar med att vinterförhållandena kommer att kunna hanteras:
– Kylan påverkar säkert i någon mån, det får vi ser när vi kommer i gång i full drift. Men vi har som sagt testkört i väldigt låga temperaturer, och det klarade bilen. Och den mängd energi som går åt till att värma kupén ska vara i stort sett samma i en lastbil som i en personbil. Vilket gör att den relativa påverkan mot batteristorleken blir mindre, säger han.
Hur är chaufförens upplevelse av ett sådant här stort fordon på eldrift? Vilka är de främsta skillnaderna mot en vanlig diesellastbil?
– Det som både fascinerar och skrämmer är att du inte får någon respons när du vrider om nyckeln. Bilen är helt tyst, du bara ser på displayen att motorn är i gång. Samma sak när du trampar på gasen, du bara börjar rulla, det hörs ingenting. Det var väldigt ovant för mig först, säger Helena Hedman.
Även ute på väg går det väldiga ekipaget i stort sett ljudlöst och vibrationsfritt, uppger hon.
– Det enda som hörs är lite svaga ljud från stötdämparna och från däcken mot vägen. Lite spårvagnskänsla, kan man säga.

Tror du på det här inför framtiden?
– Eftersom jag inte är någon van elbilsförare så har jag väl fortfarande lite räckviddsångest. Men på fasta sträckor där du vet att du når fram till laddare i god tid så är det ju inga problem, säger Helena Hedman.
På mer varierade turer och längre sträckor, ser hon inte att det skulle fungera med eldrift i de här viktklasserna riktigt än.
– Med dagens batteriteknik funkar det inte med normal körning från Piteå ner till Örnsköldsvik, till exempel. Man skulle få stanna och ladda för ofta. Men utvecklingen går ju väldigt fort framåt, och miljömässigt måste vi anpassa oss, säger Helena Hedman.
Räknar med att spara 1 400 ton utsläpp av koldioxid
Wibax har identifierat transporterna som den mest miljöpåverkande delen av sin verksamhet. Över el-lastbilens hela livslängd räknar företaget med att spara närmare 1 400 ton koldioxidutsläpp, jämfört med om samma transporter gått på diesel.
Scania har skräddarsytt bilen utifrån de rutter den ska köra, topografin på sträckorna, och andra relevanta parametrar. Skellefteå Kraft har levererat laddinfrastrukturen, som tagits fram specifikt för denna satsning.
Batterikapaciteten är 300 kilowattimmar, och ekonomiskt väntar sig Magnus Sundström att satsningen går ungefär jämnt ut med en ”vanlig” lastbil.
– Visst är en elbil dyrare i inköp, och eftersom det här är vårt första elfordon så tillkommer ju en del initialkostnader för laddutrustning och annat. Men drift- och underhållskostnaderna blir lägre, så vi ser att det här är ekonomiskt hållbart. Annars hade vi ju inte gjort det, säger , säger Magnus Sundström.

Norra Sverige har god tillgång till billig förnybar el, vilket är en av de faktorer som gör satsningen möjlig.
– De fordon som kommer att elektrifieras sist är de längre transporterna, vilket beror på räckvidden. Elektrifiering innebär att vi måste optimera transporterna utifrån andra parametrar än i dag. Och på sikt räknar vi med att elektrifieringen kommer att innebära effektivare transporter.
Wibax och Scania ska samarbeta långsiktigt för att optimera fordonsanvändningen över tid – inklusive laddning, batterilivslängd och ruttplanering. Detta väntas även ge Wibax värdefulla insikter inför framtiden.
– Vi ser över möjligheten att elektrifiera mer av vår fordonspark framöver, säger Magnus Sundström.
Wibax eldrivna lastbil
Modellbeteckningen är Scania 25 P BEV (Battery Electric Vehicle). Effekten anges till drygt 230 kW och vridmomentet till 1 300 Nm, men under kortare perioder kan drivlinan leverera nästan 300 kW och 2 200 Nm.
Batterikapaciteten är 300 kWh, och med 130 kW-laddare blir laddtiden cirka 45 till 60 minuter. Maximal räckvidd på en laddning är enligt Scania 250 kilometer.
Med totalvikter upp till 64 ton ska bilen främst gå med biooljor och flytande kemikalier på vägarna mellan Piteå och Skellefteå, en sträcka på 80 kilometer enkel väg.


https://www.nyteknik.se/premium/hon-kor ... er-7027471
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
Dafro skrev:
[JM] skrev:
ObscureEconomist skrev:
PapaD skrev:
Jag reagerade på att Nikola nu levererade sina första produktionslastbilar. Trodde inte de skulle lyckas, hela tiden bedömt dem som munväder. Där ser man. Är Tesla sist nu av alla i matchen?
Svar ja, Tesla kommer troligtvis aldrig ens komma in i matchen i den här takten. Åkerier brukar vara ganska fasta i vilket märke man väljer och levererar märket de produkter som efterfrågas kommer man inte byta. Inom EU tror jag Tesla redan är ute ur matchen på lastbilssidan. Volvo och Scania har redan bilar ute hos kunder för test och tar beställningar med tydliga leveranstider.
Tänk så många ggr man har hört samma argument gällande bmw, audi och mercedesförare/ägare som aldrig kan tänka sig att byta märke.. .
Åkerier är företag. Dom tittar på kostnader.
Billigaste kostnad per km är det som räknas.

Och innan ni får tokfnatt och börjar yla fanboy så kan det mkt väl vara så att det är Volvo eller Scania som levererar billigaste lösningen. Jag säger bara att märkestrogenhet åker ganska snabbt ut genom dörren när priset börjar göra sig påminnt.
Troligen är driftsäkerhet viktigare för åkare än vanliga bilister.
En återförsäljare/verkstad som man kan lita på kommer nog ganska långt upp på listan. En stående lastbil blir ju en dyr lastbil.
Där har vi största problemet för Tesla.
Om de inte gör något helt annorlunda än de gjort hittills, och skaffar ett heltäckande nätverk med kontraktsverkstäder så är de chanslösa i lastbilsbranschen. Likaså med den obefintliga reservdelstillgången vi sett hittills.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av DanneB »

Är ingen lastbilskunnig person överhuvud taget, men det jag sett gör ju inte att jag höjer Volvo eller Scania till skyarna för deras kompetens inom elektrifiering av fordon.

De gör precis som övriga biltillverkare och bygger om en ICE-lastbil och tror det blir bra. I själva verket får de en överkomplicerad lastbil med sämre prestanda och kortare räckvidd.

Varför överhuvud taget ha en drivlina med drivaxel, där du får förluster, istället för motorer vid varje hjul?
Tesla Model S 90D
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Vasp »

På min svågers åkeri har de några stycken Volvo ellastbilar. De funkar riktigt bra. Även vintertid och sånt funkar de bra. De är med i nån typ av test av lastbilarna. En massa sensorer och loggar och sånt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av BrooklynS »

Därför att då är produkten på vägarna redan i år. Eftersom lastbilar är modulära system så passar rimligen större delen av marknadens påbyggnadslösningar rakt av, dvs flak, skåp, kranar osv.

Kunderna har troligen redan ett antal ICE-lastbilar och då blir bytet enkelt.

Glöm inte att målet är att lösa en uppgift, inte att ellastbilen skall byggas på ett visst sätt.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av simin »

DanneB skrev:
Är ingen lastbilskunnig person överhuvud taget, men det jag sett gör ju inte att jag höjer Volvo eller Scania till skyarna för deras kompetens inom elektrifiering av fordon.

De gör precis som övriga biltillverkare och bygger om en ICE-lastbil och tror det blir bra. I själva verket får de en överkomplicerad lastbil med sämre prestanda och kortare räckvidd.

Varför överhuvud taget ha en drivlina med drivaxel, där du får förluster, istället för motorer vid varje hjul?
Det är väl som på personbilssidan. Steg ett är att få ut en elektrisk drivlina så snabbt som möjligt på marknaden, vilket då innebär en del carry over från fossilsidan. Nästa generations ellastbilar kommer självklart vara anpassade och optimerade för ren eldrift. Precis som VAG nu gör med MEB, Kia/Hyundai med EV6/Ioniq 5 etc.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Fredrik j »

Det går ju uppenbarligen lite snabbare att elektrifiera en ICE-lastbil än att bygga helt nytt från grunden. Sen kan man ju göra bägge men med lite annorlunda tidshorisont.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av BrooklynS »

Glöm inte att en lastbil bara är en utrustningsbärare, det är det andra som är viktigt. Det går inte att jämföra med personbilssidan.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Screenshot_20220119-183439_Chrome.jpg
Volvo Lastvagnar lanserar en ny, förbättrad version av den helelektriska Volvo VNR Electric, anpassad för den nordamerikanska marknaden. Med längre räckvidd och snabbare laddning fortsätter Volvo att stärka sin redan ledande ställning i övergången till eldrift.

Volvo VNR Electric är en av Volvo Lastvagnars sex helelektriska tunga lastbilsmodeller och är speciellt designad för den nordamerikanska marknaden. Försäljningsstart var i december 2020.

Den första generationen Volvo VNR Electric hade en räckvidd på upp till 240 km. Nu lanseras en förbättrad version av ellastbilen i klass 8* med en räckvidd på upp till 440 km och en ökad energilagring på upp till 565 kWh. Den förbättrade prestandan beror bland annat på smartare batteridesign och ett nytt batteripack med sex batterier.

Nya Volvo VNR Electric har en betydligt kortare laddningstid. Med en laddningskapacitet på 250 kW laddas en lastbil med sex batterier till 80% på 90 minuter, en lastbil med fyra batterier når samma laddningsnivå på endast 60 minuter.

50 % ellastbilar 2030

Globalt har Volvo Lastvagnar som mål att hälften av alla sålda lastbilar ska vara elektriska senast 2030.

– Vi har bestämt oss för att leda omvandlingen av transportbranschen. Intresset bland kunderna är stort och det börjar redan idag bli en konkurrensfördel för transportörer att kunna erbjuda eldrivna, hållbara transporter, säger Roger Alm, VD Volvo Lastvagnar.

Volvo Lastvagnar började, som en av de första lastbilstillverkarna i världen, serieproducera ellastbilar 2019. Produktprogrammet omfattar nu sex lastbilsmodeller – Volvo FH, Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE, Volvo FL och Volvo VNR.

*Bruttovikt 15 ton eller mer

Källa:
https://news.cision.com/se/ab-volvo/r/v ... d,c3485854
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Elix747 »

Det går bra för Volvo Group som helhet, men även på ellastbilsområdet.
Utdrag från gårdagens q4/helårsrapport. Volvo Group rapporterar en marknadsandel i Europa på 61,6%. Volvo Group sålde 371 ellastbilar 2021, men hade en orderingång på hela 454 för bara fjärde kvartalet. För att möta detta ligger Volvo/Daimler/Traton i startgroparna med sitt eget laddnätverk.
Det ser lovande ut.
Under året har vi börjat få bra fart i försäljningen av elfor- don i både Europa och Nordamerika. I Europa nådde Volvo Lastvagnar och Renault Trucks en gemensam marknadsandel inom batterielektriska fordon på 61,6 % för helåret, medan vi i Nordamerika tog ett viktigt steg i januari 2022 med lanseringen av en förbättrad version av den helelektriska tunga lastbilen Volvo VNR. Den nya lastbilen har en utökad räckvidd på upp till 440 km, snabbare laddning och fler konfigurationer än den tidigare modellen. Även om den totala marknaden för batterielektriska lastbilar fortfarande är liten har vi fått en bra start och vi är övertygade om att efterfrågan kommer att öka snabbt de kommande åren.
Under Q4 undertecknades ett bindande avtal om att till- sammans med Daimler Truck och Traton Group skapa ett samriskföretag för att bygga ett högeffektsladdningsnätverk för tunga lastbilar och bussar med målet att ha 1.700 ladd- ningspunkter på strategiska platser över hela Europa.
https://www.volvogroup.com/content/dam/ ... 21-sve.pdf
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av LarsL »

Det Tesla måste få ordning på är driftsäkerheten och servicen när det gäller det mekaniska. De måste bygga ut ett stort nätverk av verkstäder där de säljer bilar. Det måste så klart vara nära till verkstaden och den måste vara tillgänglig. Har jag problem på morgonen så ska jag kunna komma dit och direkt få bilen fixad… inte vänta på en tid om en månad eller så. Jag säger inte att Volvo och Scanias produkter är felfria för det är de inte… verkligen inte. Men de har ett nätverk.
Jag tror att de måste bygga det här nätverket själva. Det är ingen poäng att lämna till folk som inte harkunskap om eldrift vilket de flesta lastbilsverksamheten ju inte har.

Volvo och Scania behöver bygga elbilar från grunden. Det duger inte att ha kvar drivaxlar och växellådor/differentialer. Batteripacket måste integreras helt i bilen så att inte för mycket vikt adderas.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av dd88 »

Enligt en bekant som jobbar med Volvos ellastbilar så ska en ny drivlina presenteras 2022, prototyperna testas just nu.

Vet inte om det innebär en ny plattform eller ej, hen är fåordig.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Pontus »

Peter Andersson skrev:
Man är ju redan nu nära att kunna köra 4,5 timmar.
Då måste man ju ändå stanna och vila.
Och då kan man ladda.
Imponerande.
20220104_100648.jpg
Hur får dom ihop siffrorna???
Medelhastighet på 80 km/h och en förbrukning på 1,1 kWh/km ger 88 kWh/h eller ca 88 kW i continuous power???
Medelhastighet på 80 km/h och en förbrukning på 1,1 kWh/km ger 88 kWh/h och ett batteri på 540 kWh ger ca 6,1 h körtid och 490 km räckvidd???
Någonstans är det något som inte stämmer :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar