Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av 12man »

Troligen originalet till electrive artikeln ovan, detta verkar vara i klass med vattenfalls nuon köp i smartness

https://www.daimler.com/company/news/fu ... volvo.html
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Zalman3 »

Citat från ett forum av en person på insidan.
"Nu tre år senare är fossilmotorns död i princip planlagd av VD"

Elektrifieringen ökar ju som bekant exponentiellt och exponenten har de senaste åren också ökat i sig i de flesta länder.

Men den exponentiella utvecklingen i tankemönster i ledningsrummen har haft en exponent bortom alla tidigare skiften.

Personligen har jag bevittnat ett sådant dramatiskt skifte.

När jag våren 2017 var på Scania buss i Södertälje som inhyrd projektledare så pågick elektrifiering lite sådär i halvfart. Man hade en order på tre första elbussar till Östersund. Som nu rullar där. Men intresset generellt inom Scania var ganska svalt. Det sköttes ganska styvmoderligt. Jag som hade byggt elbussar och sett dem i drift och hade förstått att skiftet var här var i stort sett ensam om insikten. Ja, ja det är säkert bra, och så pratade man vidare om sina oändliga dieselvarianter.

På hösten, när mitt uppdrag var slut, var man på elbussfronten plötsligt klarvaken och de nya buden trumfade varandra. Emellertid ser jag nu i efterhand att dessa planer inte realiserades. Jag tror i o f s att man anammade en skynda långsamt strategi istället, vilket nog var klokt på sikt.

Nu tre år senare är fossilmotorns död i princip planlagd av VD och eget battericenter skall anläggas.

Det är exponentiell utveckling i tanke och inställning det. När det set ut så här i den mer trögrörliga tungfordonsbranschen så kan man ju knappt föreställa sig utvecklingen i styrelserummen hos personbilsföretagen.

Man ser framför sig hur de gått från elektrifieringsförnekelse via mildhybrid via elhybrid och laddhybrid till elbil på fem ledningsmöten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Sedan gäller det att få kunderna att köpa dessa ellastbilar.

Många åkerier har väldigt pressad ekonomi.

Kommer nog ta sin tid med övergång till eldrift.

Finns ju ingen laddinfrastruktur alls för detta ännu.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Zalman3 »

Off Grid Byggaren skrev:
Sedan gäller det att få kunderna att köpa dessa ellastbilar.

Många åkerier har väldigt pressad ekonomi.

Kommer nog ta sin tid med övergång till eldrift.

Finns ju ingen laddinfrastruktur alls för detta ännu.

Jag tror att lokala transporter på under 300km snabbt kommer att ställas om till eldrift. Och det är inga problem att ladda dessa fordon över natten.
63A 3-fas ger ca 44kW i timmen.
10 timmar ger 440kWh.

Umeå kommun har ju på personbilssidan i praktiken ställt om till laddbara fordon med max 70g CO2 per km kravet.
Kan tänka mig att de snart klubbar ett liknade krav även för tunga fordon.

Och till skillnad från personbilssidan så styr ekonomin mycket hårdare för kommersiella transporter.

När ellastbilen går att köra billigare än en diesellastbil, då sker förändringen snabbt.

Dessutom sker en snabb digitalisering.
Samordnade transporter blir ett krav.

Samordnad varudistribution.

Siffror som talar
• Mer än en halvering av koldioxidutsläpp gentemot tidigare
• Verksamheterna skickade 58 000 order till leverantörer. Detta motsvarar över 100 000 kolli fördelade på livsmedel och övriga varor
• Närmare 400 kommunala leveransplatser tog tillsammans emot 21 000 inleveranser
• Sammanlagd varuvolym på 4 200 000 kg
• Vi har idag cirka 40 leverantörer
• Vi har lyckats minska antalet transporter med 65 procent tack vare samordningen
https://www.halmstad.se/kommunpolitik/k ... .1285.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Zalman3 »

Mercedes truck vill kunna ladda i 1,5 MW.

Megawatt Charging System.


Portland and Daimler team up for 5MW electric semi public charging Island.

Portland General Electric (NYSE: POR) and Daimler Trucks North America (DTNA) today announced that they are co-developing a large public charging site for medium- and heavy-duty electric trucks. Known as “Electric Island,” it is expected to be the first of its kind in the US.

The site was designed to host up to 5 MW of charging infrastructure. The use of on-site energy storage and advanced charge management software could enable additional capacity in the future. The site will initially include chargers that output 200kW or less from a number of different, leading manufacturers of equipment, including but not limited to: ABB, BTC Power, ChargePoint, Power Electronics and Proterra. We are exploring the future deployment of charging infrastructure capable of up to 1.5 MW as technology progresses.


https://electrek.co/2020/12/01/heavy-du ... -portland/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Zalman3 »


THE FUTURE IS HERE
The Volvo VNR Electric

Our constant drive to innovate has made us the global leader in electromobility for Class 8 vehicles. The VNR Electric is proof of our commitment to reduce pollution, noise, and traffic on crowded urban streets.
https://www.volvotrucks.us/trucks/vnr-electric/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av dd88 »

Trodde Einride var en pappersprodukt.
EF955E9D-E882-4BA0-AE0B-2AF7F7988726.png
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Zalman3 »


I ännu ett projekt kommer Einride använda sig av elkonverterade diesellastbilar från Daf. Denna gång tillsammans med Oatly.

Einride har sedan starten 2016 fokuserat på den fjärrstyrda, autonoma och hyttlösa lastbilen Pod. Fordonet har bland annat testats vid livsmedelsföretaget Lidl centrallager i Halmstad i ett samarbete som startade redan 2017.

Men för en knapp månad sedan stod det klart att det fordon som Einride och Lidl till hösten ska börja använda sig av är en konventionell diesellastbil från Daf som har konverterats till eldrift. Den ska användas för varuleveranser till butiker i Stockholm.

Nu tar Einride ytterligare ett kliv i denna riktning. Företaget ska förse den Landskronabaserade havredryckstillverkaren Oatly med transporttjänster genom fyra stycken elkonverterade dragbilar från Daf. Transporterna kommer att gå mellan produktionsanläggningen i Landskrona och lagret i Helsingborg, en sträcka på cirka 2 mil.

Läs mer: Självkörande lastbilar ”blir det dominerande sättet att transportera saker på”

Transporterna ska börja rulla till hösten och enligt Oatly blir det Europas första eldrivna och synkroniserade flotta av tunga lastbilar, enligt ett pressmeddelande.

Fordonen väger 42 ton fullastade och tillsammans kommer de att rulla ungefär 100 mil per dag. Tre förare kommer att köra de fyra lastbilarna medan det fjärde står på laddning. Einrides programvaruplattform är en viktig del för att optimera bland annat körning och laddning.

Enligt Oatly sänker företaget sina utsläpp från transporter från fabriken i Landskrona med 87 procent genom att börja köra med de fyra ellastbilarna.

Automatisering och fjärrstyrning då? Det kommer, men inte förrän senare.

"Fjärrstyrning är ett naturligt steg för att effektivisera ytterligare. Före det ska Oatly elektrifiera fler transporter runtom i världen", säger Simon Broadbent, supply chain director på Oatly, i ett uttalande.



https://www.nyteknik.se/fordon/einride- ... ar-6995355
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Zalman3 »

Nu ska ellastbilar användas i gruvindustrin.

Gruvan i Pajala satsar på eldrivna lastbilar i sträng kyla.

Gruvbolaget Kaunis Iron i Pajala kommun blir först med att testa en batteri-elektrisk lastbil i sträng kyla. Under nästa vecka ska chaufförerna börja köra lastbilen. Målet är att på sikt ha en helt eldriven lastbilsflotta fram till år 2025.

Det sker i samarbete med Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss.  Vid en presskonferens i Luleå på torsdagen presenterade företagen, vad de själva kallar för ”ett världsunikt tekniktest för att utveckla fossilfria logistiksystem.”

 –  Det här handlar om industriell revolution där vi jobbar tillsammans flera företag. Målet för oss är att uppnå  en fossilfri drift av gruvan, säger Lars Wallgren, logistikchef vid Kaunis Iron.

Om det visar sig fungera kan klimatvinsterna bli stora enligt Kaunis Iron. Koldioxidutsläppen från transporterna är 15 000 ton per år med nuvarande produktion.

Hoppas på tuffa förhållanden

Lastbilen ska köras en tur per dag, 16 mil enkel väg mellan gruvan i Kaunisvaara och omlastningen Pitkäjärvi, för att klara sträckan har det installerats laddare på tre olika orter.

–Vi hoppas på riktigt tuffa väderförhållanden så vi kan se hur lastbilen fungerar i kyla och hur chaufförerna upplever det. Lyckas vi med det här där det är så kallt vintertid borde det funka överallt, säger  Lars Wallgren.

Samarbetet

Maria Lindberg, chef vid Vattenfall, berättar om deras del i projektet.

– Vi har en lösning som innebär att vi bygger och äger och förvaltar elanläggningar och laddinfrastruktur. Vi leverar laddarna och driftställer och säkerställer funktionen för Kaunis  Iron tillsammans med ABB.

Det är Volvo som bidrar med  lastbilen som nu börjar testas inom kort.

– Det kommer att kunna hjälpa oss att utvärdera hur eldrivna lastbilar kan användas för att öka effektiviteten och minska klimatpåverkan i extrem kyla, säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdesansvarig elektromobilitet, Volvo Lastvagnar Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... n-i-pajala
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Zalman3 »

Futuricum konverterar Volvo lastbilar till eldrift.
510 kWh batteri ger upp till 570 kilometer räckvidd.
Det schweiziska företaget Futuricum skröt över att konvertera Volvo FH tvåaxel till elfordon.
De kallas Futuricum 18E, Futuricum 26E och Futuricum Semi 40E. Lastbilen utvecklad för DPD är Futuricum 18E,
en modell med maximalt 510 kWh batteri och upp till 570 kilometer räckvidd.
Schweiziska federala vägkontoret (FEDRO) har godkänt Designwerk-företaget att bygga och driva två extra långa elektriska lastbilsmodeller av märket Futuricum.
Detta bör göra det möjligt att installera batterier med en kapacitet på upp till 900 kWh för att möjliggöra ytterligare applikationer.
https://www.electrive.net/2021/03/24/fu ... nge-bauen/


Med 900 kWh batteri närmar man sig 100 mils räckvidd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Zalman3 »


Volvo har fått sin hittills största kommersiella order på den elektriska VNR-lastbilen.
Det är logistik- och distributionsbolaget Quality Custom Distribution i södra Kalifornien som beställt totalt 14 fordon,
enligt ett pressmeddelande från Volvo Trucks. Ordervärdet anges inte.

https://www.di.se/live/volvo-far-sin-hi ... n-lastbil/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Futuricum konverterar Volvo lastbilar till eldrift.
510 kWh batteri ger upp till 570 kilometer räckvidd.
Det schweiziska företaget Futuricum skröt över att konvertera Volvo FH tvåaxel till elfordon.
De kallas Futuricum 18E, Futuricum 26E och Futuricum Semi 40E. Lastbilen utvecklad för DPD är Futuricum 18E,
en modell med maximalt 510 kWh batteri och upp till 570 kilometer räckvidd.
Schweiziska federala vägkontoret (FEDRO) har godkänt Designwerk-företaget att bygga och driva två extra långa elektriska lastbilsmodeller av märket Futuricum.
Detta bör göra det möjligt att installera batterier med en kapacitet på upp till 900 kWh för att möjliggöra ytterligare applikationer.
https://www.electrive.net/2021/03/24/fu ... nge-bauen/


Med 900 kWh batteri närmar man sig 100 mils räckvidd.

Designwerk tas nu över av Volvo.
Volvokoncernen har meddelat att de kommer att ta över 60 procent av aktierna i Designwerk Technologies AG.
Det schweiziska företaget erbjuder elbilar under varumärket Futuricum och utvecklar också modulära högpresterande batterier och mobil laddningsteknik för elfordon.
https://www.electrive.net/2021/04/26/vo ... esignwerk/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Zalman3 »


Performance Team, ett lager- och distributionsföretag inom Maerskkoncernen, har lagt en order på 16 Volvo VNR Electric, den hittills största kommersiella ordern på den tunga elektiska lastbilsmodellen i Nordamerika.
https://www.energinyheter.se/20210903/2 ... astbilar-i
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Zalman3 skrev:

Performance Team, ett lager- och distributionsföretag inom Maerskkoncernen, har lagt en order på 16 Volvo VNR Electric, den hittills största kommersiella ordern på den tunga elektiska lastbilsmodellen i Nordamerika.
https://www.energinyheter.se/20210903/2 ... astbilar-i
De Amerikanska åkarna vill ha rejäl hytt och motorhuv, kul att Volvo kan leverera.

Volvo lastvagnar har nog lite försprång tack vare de tusentals elbussar som de levererat fram till nu.
Volvolastbil.JPG
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210914-204427_Facebook.jpg
Screenshot_20210914-204332_Facebook.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Zalman3 »

Volvo Trucks – The Leap – How to go electric

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Bjelke »

Det var faktiskt en rätt bra video :)
Dom belyser och pratar om dom väsentliga delarna, både vad som redan finns och är görbart redan nu
och vad som behöver ske framöver :)
Och som vanligt varierande nivå på engelskan ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Zalman3 »

Batteridriven timmerbil på 80 ton: ”Varannan såld Scania är eldriven 2030”

Scania och SCA utvecklar en batteridriven timmerbil med kapacitet på 80 ton totalvikt.
Det är en försmak av en planerad storsatsning på eldriven långtradartrafik som ska komma de närmaste åren.
Scania och SCA utvecklar en batteridriven timmerbil med kapacitet på 80 ton totalvikt. Det är en försmak av en planerad storsatsning på eldriven långtradartrafik som ska komma de närmaste åren.

Som Ny Teknik rapporterat, ska Scania bygga en batteridriven dragbil åt Jula Logistics, för att dra ett 32 meter långt HCT-ekipage (High Capacity Transport) mellan Julas lager i Skara och en omlastningsstation i Falköping. Sträckan är sex mil, och ekipaget får en totalvikt upp till 64 ton.

Nästa år ska samma koncept – men med totalvikt upp till 80 ton – börja transportera timmer åt SCA, mellan en virkesterminal i Umeå och ett pappersbruk i Obbola strax utanför staden.
Det hela kan ses som en sorts testballong, där Scania kombinerar batteritekniken från sina befintliga ”city-lastbilar” med en planerad större satsning på elektrifierad långtradartrafik.
– Vi har redan en bra eldriven produkt inom stadstrafik upp till 25 mil, som distributionslastbilar, avfallstransport och liknande. Men den stora delen av våra fordon är tunga bilar för långa transporter, och vår stora produktförändring kommer 2023 inom ”regional haulage”: Eldriven dragbil och trailer upp till 40 ton, säger Fredrik Allard, chef för Scanias avdelning E-mobility.

Med den elektriska drivlina som ska lanseras 2023 gör Scania nu en lågserieprodukt, som ska rulla åt aktörer som Jula och SCA.

– Detta är för att kunder med ”long haulage” ska kunna börja testa tekniken lite i förväg. Det hjälper både oss och dem att starta den här resan, säger Fredrik Allard.

Batterikapacitet på 300 kWh.

Drivlinan klarar totalvikter upp till 80 ton, och tanken är att öka bruttovikterna stegvis från 2023 och framåt.
– Det är inte drivlinan som är begränsande. Begränsningarna sitter i räckvidden eftersom vi använder dagens batterikapacitet, cirka 300 kilowattimmar och 30 minuters laddtid. Sträckan mellan virkesterminalen och pappersbruket är ungefär tre mil, så i princip får timmerbilen köra två rutter och sedan ladda. Det är en planerad rutt där laddmöjligheter finns, som passar bra för att prova den kommande drivlinan, säger Fredrik Allard.

Och till 2023 ska batterikapaciteten vara minst fördubblad, enligt Fredrik Allard.

– Och det stoppar ju inte där, både batteritekniken och laddningen utvecklas rasande snabbt. Siktet är inställt på att vi 2024 ska kunna köra long haulage med 4,5 timmars körning och 45 minuters laddtid, vilket motsvarar chaufförernas lagstadgade kör- och vilotider. Till 2025 räknar vi med att ha laddstationer på en megawatts kapacitet, och att var tionde såld Scania är eldriven.
Ytterligare fem år senare kommer varannan såld Scania att vara eldriven, bedömer Fredrik Allard. Och han tror på batterier även i de långa transporterna.
– Kunder inom long haulage har ju ofta fasta rutter, och kommer till största delen att kunna ladda i egna depåer, på terminaler och liknande, säger han.

Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
https://www.nyteknik.se/premium/batteri ... 30-7025644
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Hoppsan_84 »

Zalman3 skrev:
Screenshot_20210914-204427_Facebook.jpg
Screenshot_20210914-204332_Facebook.jpg
Det roliga med ekipaget är att även kylaggregatet på släpet drivs på el. Sitter batteri på släpet som man kan ladda på depån eller så laddas det genom generatorn som drivs av mitten axeln.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Jerker »

Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
...och det var Tesla som visade vägen med presentationen av Semi. Jag tror att det skrämde skiten ur de flesta andra lastbilstillverkare även om retoriken var den samma under ett tag. Först nu, när de själva har nåt att presentera, så går det att köra annat än chips med ellastbilar.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av dd88 »

Jerker skrev:
Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
...och det var Tesla som visade vägen med presentationen av Semi. Jag tror att det skrämde skiten ur de flesta andra lastbilstillverkare även om retoriken var den samma under ett tag. Först nu, när de själva har nåt att presentera, så går det att köra annat än chips med ellastbilar.

Är ju smidigt att lansera en produkt man inte har tekniken för att genomföra och sen säga att man var först (även om man inte var det).

Volvo lanserade sin lastbil 2018 och hade då haft den under utveckling i flera år och den var väl inte ens först på marknaden?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Jerker »

dd88 skrev:
Jerker skrev:
Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
...och det var Tesla som visade vägen med presentationen av Semi. Jag tror att det skrämde skiten ur de flesta andra lastbilstillverkare även om retoriken var den samma under ett tag. Först nu, när de själva har nåt att presentera, så går det att köra annat än chips med ellastbilar.

Är ju smidigt att lansera en produkt man inte har tekniken för att genomföra och sen säga att man var först (även om man inte var det).

Volvo lanserade sin lastbil 2018 och hade då haft den under utveckling i flera år och den var väl inte ens först på marknaden?
Nu vet jag inte, men de prototyper som Tesla visade upp kunde väl verkligen köra de utlovade sträckorna? Och den lastbil Volvo visade 2018 var väl inte för långfärder? Det är två helt olika koncept vi pratar om. Det är först nu som Volvo säger att det går att tillverka lastbilar för tunga transporter. När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

Jerker skrev:
dd88 skrev:
Jerker skrev:
Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
...och det var Tesla som visade vägen med presentationen av Semi. Jag tror att det skrämde skiten ur de flesta andra lastbilstillverkare även om retoriken var den samma under ett tag. Först nu, när de själva har nåt att presentera, så går det att köra annat än chips med ellastbilar.

Är ju smidigt att lansera en produkt man inte har tekniken för att genomföra och sen säga att man var först (även om man inte var det).

Volvo lanserade sin lastbil 2018 och hade då haft den under utveckling i flera år och den var väl inte ens först på marknaden?
Nu vet jag inte, men de prototyper som Tesla visade upp kunde väl verkligen köra de utlovade sträckorna? Och den lastbil Volvo visade 2018 var väl inte för långfärder? Det är två helt olika koncept vi pratar om. Det är först nu som Volvo säger att det går att tillverka lastbilar för tunga transporter. När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
Att musk säger en sak betyder inte att det stämmer. Hade tesla kunnat leverera enligt deras pr hade dom sålt produkten, lastbilar har otroligt mycket högre marginaler än personbilar.

Volvochefen har fortfarande rätt då ingen tesla semi levererats ännu men Volvo säljer hundratals ellastbilar och levererar dessa.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Jerker »

ObscureEconomist skrev:
Jerker skrev:
dd88 skrev:
Jerker skrev:
Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
...och det var Tesla som visade vägen med presentationen av Semi. Jag tror att det skrämde skiten ur de flesta andra lastbilstillverkare även om retoriken var den samma under ett tag. Först nu, när de själva har nåt att presentera, så går det att köra annat än chips med ellastbilar.

Är ju smidigt att lansera en produkt man inte har tekniken för att genomföra och sen säga att man var först (även om man inte var det).

Volvo lanserade sin lastbil 2018 och hade då haft den under utveckling i flera år och den var väl inte ens först på marknaden?
Nu vet jag inte, men de prototyper som Tesla visade upp kunde väl verkligen köra de utlovade sträckorna? Och den lastbil Volvo visade 2018 var väl inte för långfärder? Det är två helt olika koncept vi pratar om. Det är först nu som Volvo säger att det går att tillverka lastbilar för tunga transporter. När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
Att musk säger en sak betyder inte att det stämmer. Hade tesla kunnat leverera enligt deras pr hade dom sålt produkten, lastbilar har otroligt mycket högre marginaler än personbilar.

Volvochefen har fortfarande rätt då ingen tesla semi levererats ännu men Volvo säljer hundratals ellastbilar och levererar dessa.
Visst, Musk pratar en massa, men trots allt så visar Teslas historia på att de i slutänden levererar produkter som är över det vanliga och har definitivt visat vägen mot en annan framtid inom bilindustrin. Så jag tror inte att det finns nån anledning till att tvivla på att Semin kommer att hålla måttet när den väl kommer i produktion och detta vet de andra tillverkarna också, innerst inne. Så Teslas presentation av Semin sände helt säkert chockvågor genom lastbilsindustrin och kom att skynda på utvecklingen av ellastbilar världen över. Men samtidigt var man ju tvungna att prata ner fenomenet ellastbilar tills man själv hade nåt att visa upp.

Att Tesla har svårt att leverera beror väl mest på batteribrist samt brist på fabriker. Nu är väl snart Giga Texas klar och då kommer Semin. Ska bli intressant att se den när den väl kommer!
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Peter Andersson »

Ellastbilar i någon form har ju funnits ganska länge.
Men när Tesla visade sin Semi pratade man om 800 km i räckvidd.
Det var då helt nytt och revolutionerande för en lastbil i den viktklassen.

Sen tror jag det är viktigt att Tesla tar den tid som krävs för att få fram en bra Semi.
Och att man rampar upp långsamt.
För den måste bara fungera, åkaren har ingen förståelse för driftstörningar.
Skriv svar