https://www.di.se/live/volvo-far-sin-hi ... n-lastbil/
Volvo har fått sin hittills största kommersiella order på den elektriska VNR-lastbilen.
Det är logistik- och distributionsbolaget Quality Custom Distribution i södra Kalifornien som beställt totalt 14 fordon,
enligt ett pressmeddelande från Volvo Trucks. Ordervärdet anges inte.
Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Moderator: Redaktion
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Zalman3 skrev:Futuricum konverterar Volvo lastbilar till eldrift.
510 kWh batteri ger upp till 570 kilometer räckvidd.
Det schweiziska företaget Futuricum skröt över att konvertera Volvo FH tvåaxel till elfordon.
De kallas Futuricum 18E, Futuricum 26E och Futuricum Semi 40E. Lastbilen utvecklad för DPD är Futuricum 18E,
en modell med maximalt 510 kWh batteri och upp till 570 kilometer räckvidd.https://www.electrive.net/2021/03/24/fu ... nge-bauen/Schweiziska federala vägkontoret (FEDRO) har godkänt Designwerk-företaget att bygga och driva två extra långa elektriska lastbilsmodeller av märket Futuricum.
Detta bör göra det möjligt att installera batterier med en kapacitet på upp till 900 kWh för att möjliggöra ytterligare applikationer.
Med 900 kWh batteri närmar man sig 100 mils räckvidd.
Designwerk tas nu över av Volvo.
https://www.electrive.net/2021/04/26/vo ... esignwerk/Volvokoncernen har meddelat att de kommer att ta över 60 procent av aktierna i Designwerk Technologies AG.
Det schweiziska företaget erbjuder elbilar under varumärket Futuricum och utvecklar också modulära högpresterande batterier och mobil laddningsteknik för elfordon.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
https://www.energinyheter.se/20210903/2 ... astbilar-i
Performance Team, ett lager- och distributionsföretag inom Maerskkoncernen, har lagt en order på 16 Volvo VNR Electric, den hittills största kommersiella ordern på den tunga elektiska lastbilsmodellen i Nordamerika.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
De Amerikanska åkarna vill ha rejäl hytt och motorhuv, kul att Volvo kan leverera.Zalman3 skrev:https://www.energinyheter.se/20210903/2 ... astbilar-i
Performance Team, ett lager- och distributionsföretag inom Maerskkoncernen, har lagt en order på 16 Volvo VNR Electric, den hittills största kommersiella ordern på den tunga elektiska lastbilsmodellen i Nordamerika.
Volvo lastvagnar har nog lite försprång tack vare de tusentals elbussar som de levererat fram till nu.
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Volvo Trucks – The Leap – How to go electric
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Det var faktiskt en rätt bra video
Dom belyser och pratar om dom väsentliga delarna, både vad som redan finns och är görbart redan nu
och vad som behöver ske framöver
Och som vanligt varierande nivå på engelskan
Dom belyser och pratar om dom väsentliga delarna, både vad som redan finns och är görbart redan nu
och vad som behöver ske framöver
Och som vanligt varierande nivå på engelskan
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
https://www.nyteknik.se/premium/batteri ... 30-7025644Batteridriven timmerbil på 80 ton: ”Varannan såld Scania är eldriven 2030”
Scania och SCA utvecklar en batteridriven timmerbil med kapacitet på 80 ton totalvikt.
Det är en försmak av en planerad storsatsning på eldriven långtradartrafik som ska komma de närmaste åren.
Scania och SCA utvecklar en batteridriven timmerbil med kapacitet på 80 ton totalvikt. Det är en försmak av en planerad storsatsning på eldriven långtradartrafik som ska komma de närmaste åren.
Som Ny Teknik rapporterat, ska Scania bygga en batteridriven dragbil åt Jula Logistics, för att dra ett 32 meter långt HCT-ekipage (High Capacity Transport) mellan Julas lager i Skara och en omlastningsstation i Falköping. Sträckan är sex mil, och ekipaget får en totalvikt upp till 64 ton.
Nästa år ska samma koncept – men med totalvikt upp till 80 ton – börja transportera timmer åt SCA, mellan en virkesterminal i Umeå och ett pappersbruk i Obbola strax utanför staden.
Det hela kan ses som en sorts testballong, där Scania kombinerar batteritekniken från sina befintliga ”city-lastbilar” med en planerad större satsning på elektrifierad långtradartrafik.
– Vi har redan en bra eldriven produkt inom stadstrafik upp till 25 mil, som distributionslastbilar, avfallstransport och liknande. Men den stora delen av våra fordon är tunga bilar för långa transporter, och vår stora produktförändring kommer 2023 inom ”regional haulage”: Eldriven dragbil och trailer upp till 40 ton, säger Fredrik Allard, chef för Scanias avdelning E-mobility.
Med den elektriska drivlina som ska lanseras 2023 gör Scania nu en lågserieprodukt, som ska rulla åt aktörer som Jula och SCA.
– Detta är för att kunder med ”long haulage” ska kunna börja testa tekniken lite i förväg. Det hjälper både oss och dem att starta den här resan, säger Fredrik Allard.
Batterikapacitet på 300 kWh.
Drivlinan klarar totalvikter upp till 80 ton, och tanken är att öka bruttovikterna stegvis från 2023 och framåt.
– Det är inte drivlinan som är begränsande. Begränsningarna sitter i räckvidden eftersom vi använder dagens batterikapacitet, cirka 300 kilowattimmar och 30 minuters laddtid. Sträckan mellan virkesterminalen och pappersbruket är ungefär tre mil, så i princip får timmerbilen köra två rutter och sedan ladda. Det är en planerad rutt där laddmöjligheter finns, som passar bra för att prova den kommande drivlinan, säger Fredrik Allard.
Och till 2023 ska batterikapaciteten vara minst fördubblad, enligt Fredrik Allard.
– Och det stoppar ju inte där, både batteritekniken och laddningen utvecklas rasande snabbt. Siktet är inställt på att vi 2024 ska kunna köra long haulage med 4,5 timmars körning och 45 minuters laddtid, vilket motsvarar chaufförernas lagstadgade kör- och vilotider. Till 2025 räknar vi med att ha laddstationer på en megawatts kapacitet, och att var tionde såld Scania är eldriven.
Ytterligare fem år senare kommer varannan såld Scania att vara eldriven, bedömer Fredrik Allard. Och han tror på batterier även i de långa transporterna.
– Kunder inom long haulage har ju ofta fasta rutter, och kommer till största delen att kunna ladda i egna depåer, på terminaler och liknande, säger han.
Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Det roliga med ekipaget är att även kylaggregatet på släpet drivs på el. Sitter batteri på släpet som man kan ladda på depån eller så laddas det genom generatorn som drivs av mitten axeln.Zalman3 skrev:
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
...och det var Tesla som visade vägen med presentationen av Semi. Jag tror att det skrämde skiten ur de flesta andra lastbilstillverkare även om retoriken var den samma under ett tag. Först nu, när de själva har nåt att presentera, så går det att köra annat än chips med ellastbilar.Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Jerker skrev:...och det var Tesla som visade vägen med presentationen av Semi. Jag tror att det skrämde skiten ur de flesta andra lastbilstillverkare även om retoriken var den samma under ett tag. Först nu, när de själva har nåt att presentera, så går det att köra annat än chips med ellastbilar.Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
Är ju smidigt att lansera en produkt man inte har tekniken för att genomföra och sen säga att man var först (även om man inte var det).
Volvo lanserade sin lastbil 2018 och hade då haft den under utveckling i flera år och den var väl inte ens först på marknaden?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Nu vet jag inte, men de prototyper som Tesla visade upp kunde väl verkligen köra de utlovade sträckorna? Och den lastbil Volvo visade 2018 var väl inte för långfärder? Det är två helt olika koncept vi pratar om. Det är först nu som Volvo säger att det går att tillverka lastbilar för tunga transporter. När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.dd88 skrev:Jerker skrev:...och det var Tesla som visade vägen med presentationen av Semi. Jag tror att det skrämde skiten ur de flesta andra lastbilstillverkare även om retoriken var den samma under ett tag. Först nu, när de själva har nåt att presentera, så går det att köra annat än chips med ellastbilar.Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
Är ju smidigt att lansera en produkt man inte har tekniken för att genomföra och sen säga att man var först (även om man inte var det).
Volvo lanserade sin lastbil 2018 och hade då haft den under utveckling i flera år och den var väl inte ens först på marknaden?
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Att musk säger en sak betyder inte att det stämmer. Hade tesla kunnat leverera enligt deras pr hade dom sålt produkten, lastbilar har otroligt mycket högre marginaler än personbilar.Jerker skrev:Nu vet jag inte, men de prototyper som Tesla visade upp kunde väl verkligen köra de utlovade sträckorna? Och den lastbil Volvo visade 2018 var väl inte för långfärder? Det är två helt olika koncept vi pratar om. Det är först nu som Volvo säger att det går att tillverka lastbilar för tunga transporter. När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.dd88 skrev:Jerker skrev:...och det var Tesla som visade vägen med presentationen av Semi. Jag tror att det skrämde skiten ur de flesta andra lastbilstillverkare även om retoriken var den samma under ett tag. Först nu, när de själva har nåt att presentera, så går det att köra annat än chips med ellastbilar.Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
Är ju smidigt att lansera en produkt man inte har tekniken för att genomföra och sen säga att man var först (även om man inte var det).
Volvo lanserade sin lastbil 2018 och hade då haft den under utveckling i flera år och den var väl inte ens först på marknaden?
Volvochefen har fortfarande rätt då ingen tesla semi levererats ännu men Volvo säljer hundratals ellastbilar och levererar dessa.
BMW i4 M50 -22
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Visst, Musk pratar en massa, men trots allt så visar Teslas historia på att de i slutänden levererar produkter som är över det vanliga och har definitivt visat vägen mot en annan framtid inom bilindustrin. Så jag tror inte att det finns nån anledning till att tvivla på att Semin kommer att hålla måttet när den väl kommer i produktion och detta vet de andra tillverkarna också, innerst inne. Så Teslas presentation av Semin sände helt säkert chockvågor genom lastbilsindustrin och kom att skynda på utvecklingen av ellastbilar världen över. Men samtidigt var man ju tvungna att prata ner fenomenet ellastbilar tills man själv hade nåt att visa upp.ObscureEconomist skrev:Att musk säger en sak betyder inte att det stämmer. Hade tesla kunnat leverera enligt deras pr hade dom sålt produkten, lastbilar har otroligt mycket högre marginaler än personbilar.Jerker skrev:Nu vet jag inte, men de prototyper som Tesla visade upp kunde väl verkligen köra de utlovade sträckorna? Och den lastbil Volvo visade 2018 var väl inte för långfärder? Det är två helt olika koncept vi pratar om. Det är först nu som Volvo säger att det går att tillverka lastbilar för tunga transporter. När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.dd88 skrev:Jerker skrev:...och det var Tesla som visade vägen med presentationen av Semi. Jag tror att det skrämde skiten ur de flesta andra lastbilstillverkare även om retoriken var den samma under ett tag. Först nu, när de själva har nåt att presentera, så går det att köra annat än chips med ellastbilar.Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
Är ju smidigt att lansera en produkt man inte har tekniken för att genomföra och sen säga att man var först (även om man inte var det).
Volvo lanserade sin lastbil 2018 och hade då haft den under utveckling i flera år och den var väl inte ens först på marknaden?
Volvochefen har fortfarande rätt då ingen tesla semi levererats ännu men Volvo säljer hundratals ellastbilar och levererar dessa.
Att Tesla har svårt att leverera beror väl mest på batteribrist samt brist på fabriker. Nu är väl snart Giga Texas klar och då kommer Semin. Ska bli intressant att se den när den väl kommer!
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Ellastbilar i någon form har ju funnits ganska länge.
Men när Tesla visade sin Semi pratade man om 800 km i räckvidd.
Det var då helt nytt och revolutionerande för en lastbil i den viktklassen.
Sen tror jag det är viktigt att Tesla tar den tid som krävs för att få fram en bra Semi.
Och att man rampar upp långsamt.
För den måste bara fungera, åkaren har ingen förståelse för driftstörningar.
Men när Tesla visade sin Semi pratade man om 800 km i räckvidd.
Det var då helt nytt och revolutionerande för en lastbil i den viktklassen.
Sen tror jag det är viktigt att Tesla tar den tid som krävs för att få fram en bra Semi.
Och att man rampar upp långsamt.
För den måste bara fungera, åkaren har ingen förståelse för driftstörningar.
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Var säkerligen många som kände att deras produkt låg långt efter och att en liknande lösning för deras del var år bort, men om Tesla inte kan leverera så är det bara en pappersprodukt. Speciellt nu när det gått flera år och ingen Semi rullar på vägarna.
Är ju samma sak med CyberTruck, Roadster och Plaid+, man lovar något man inte kan hålla.
Är väl ändå magstarkt att påstå att Teslas teoretiska specifikationer driver utvecklingen när dom själva inte får ut produkten på marknaden?
Andra tillverkare vill få ut bästa möjliga produkt på marknaden oavsett om Tesla har en Semi eller ej.
Är ju samma sak med CyberTruck, Roadster och Plaid+, man lovar något man inte kan hålla.
Är väl ändå magstarkt att påstå att Teslas teoretiska specifikationer driver utvecklingen när dom själva inte får ut produkten på marknaden?
Andra tillverkare vill få ut bästa möjliga produkt på marknaden oavsett om Tesla har en Semi eller ej.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Det är klart att två års pandemi inte var försenat någonting här i världen…
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Det var en chefsingenjör på Scania som sa det där med chipspåsar...Jerker skrev:Nu vet jag inte, men de prototyper som Tesla visade upp kunde väl verkligen köra de utlovade sträckorna? Och den lastbil Volvo visade 2018 var väl inte för långfärder? Det är två helt olika koncept vi pratar om. Det är först nu som Volvo säger att det går att tillverka lastbilar för tunga transporter. När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Det konstiga i detta är varför man idoliserar Musk. Ingen här är ju beroende av honom, släkt eller vän eller så.
Med vilket motiv hyllar man hans ego? Märkligt, människor är märkliga.
Med vilket motiv hyllar man hans ego? Märkligt, människor är märkliga.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Ja. Det är verlligen märkligt att det är så många som är emot honom....PapaD skrev:Det konstiga i detta är varför man idoliserar Musk. Ingen här är ju beroende av honom, släkt eller vän eller så.
Med vilket motiv hyllar man hans ego? Märkligt, människor är märkliga.
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Kanske ansåg han att det inte var så svårt att göra en prototyplastbil med lång räckvidd om man bara har tillräckligt många ton batterier. Tunga batterier gör ju att den klarar mindre nyttolast men chipspåsar funkar säkert. Man får väl förutsätta att Scaniachefens uttalande var skämtsamt menat.Fredrik j skrev:Det var en chefsingenjör på Scania som sa det där med chipspåsar...Jerker skrev:Nu vet jag inte, men de prototyper som Tesla visade upp kunde väl verkligen köra de utlovade sträckorna? Och den lastbil Volvo visade 2018 var väl inte för långfärder? Det är två helt olika koncept vi pratar om. Det är först nu som Volvo säger att det går att tillverka lastbilar för tunga transporter. När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
Fanns/finns det några siffror på hur mycket Teslas Semi-prototyp vägde i ett utförande där den klarade 800 km? Jag tänker inte på vad Tesla siktar på med den färdiga Semin utan hur mycket en fungerande prototyp vägde/väger.
Det lät som att Pepsi skulle få åtminstone någon lastbil nu i december från Tesla. Det blir väl någon form av betatest så kanske får vi snart se vad Semi klarar. Jag tror den kommer bli bra innan den är färdig.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Har sett uttalanden om ca ett ton mera vikt pga batterier.
Men målet på sikt är ingen extra vikt när chassit i sig är batteriet.
Intressant är att det så enkelt går att få mera hk.
4st M3 elmotorer ger ju ca 1.200hk.
Vilket ger kortare körtider=mera vinst.
Men målet på sikt är ingen extra vikt när chassit i sig är batteriet.
Intressant är att det så enkelt går att få mera hk.
4st M3 elmotorer ger ju ca 1.200hk.
Vilket ger kortare körtider=mera vinst.
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Varför ger mer hästkrafter automatiskt kortare körtider?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Snabbare upp i max fart vilket kan ta en jäkla tid i vanliga lastbilar, fast det är nog inte
tidsvinsten åkerierna kommer att räkna på gissar jag (möjligen märkbart för dom med
många start/stop per dag)…
tidsvinsten åkerierna kommer att räkna på gissar jag (möjligen märkbart för dom med
många start/stop per dag)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Det var en chef på Scania som sa det där om chips. Var rätt bredspridning i Scania leden där de drog den hela tiden när man förde ellastbilar på tal.Jerker skrev:När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.