Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Teslaägare 12man » 03 nov 2020 18:28

Troligen originalet till electrive artikeln ovan, detta verkar vara i klass med vattenfalls nuon köp i smartness

https://www.daimler.com/company/news/fu ... volvo.html
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 22 nov 2020 15:58

Citat från ett forum av en person på insidan.
"Nu tre år senare är fossilmotorns död i princip planlagd av VD"


Elektrifieringen ökar ju som bekant exponentiellt och exponenten har de senaste åren också ökat i sig i de flesta länder.

Men den exponentiella utvecklingen i tankemönster i ledningsrummen har haft en exponent bortom alla tidigare skiften.

Personligen har jag bevittnat ett sådant dramatiskt skifte.

När jag våren 2017 var på Scania buss i Södertälje som inhyrd projektledare så pågick elektrifiering lite sådär i halvfart. Man hade en order på tre första elbussar till Östersund. Som nu rullar där. Men intresset generellt inom Scania var ganska svalt. Det sköttes ganska styvmoderligt. Jag som hade byggt elbussar och sett dem i drift och hade förstått att skiftet var här var i stort sett ensam om insikten. Ja, ja det är säkert bra, och så pratade man vidare om sina oändliga dieselvarianter.

På hösten, när mitt uppdrag var slut, var man på elbussfronten plötsligt klarvaken och de nya buden trumfade varandra. Emellertid ser jag nu i efterhand att dessa planer inte realiserades. Jag tror i o f s att man anammade en skynda långsamt strategi istället, vilket nog var klokt på sikt.

Nu tre år senare är fossilmotorns död i princip planlagd av VD och eget battericenter skall anläggas.

Det är exponentiell utveckling i tanke och inställning det. När det set ut så här i den mer trögrörliga tungfordonsbranschen så kan man ju knappt föreställa sig utvecklingen i styrelserummen hos personbilsföretagen.

Man ser framför sig hur de gått från elektrifieringsförnekelse via mildhybrid via elhybrid och laddhybrid till elbil på fem ledningsmöten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8502
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Off Grid Byggaren » 22 nov 2020 22:23

Sedan gäller det att få kunderna att köpa dessa ellastbilar.

Många åkerier har väldigt pressad ekonomi.

Kommer nog ta sin tid med övergång till eldrift.

Finns ju ingen laddinfrastruktur alls för detta ännu.
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 23 nov 2020 00:02

Off Grid Byggaren skrev:Sedan gäller det att få kunderna att köpa dessa ellastbilar.

Många åkerier har väldigt pressad ekonomi.

Kommer nog ta sin tid med övergång till eldrift.

Finns ju ingen laddinfrastruktur alls för detta ännu.



Jag tror att lokala transporter på under 300km snabbt kommer att ställas om till eldrift. Och det är inga problem att ladda dessa fordon över natten.
63A 3-fas ger ca 44kW i timmen.
10 timmar ger 440kWh.

Umeå kommun har ju på personbilssidan i praktiken ställt om till laddbara fordon med max 70g CO2 per km kravet.
Kan tänka mig att de snart klubbar ett liknade krav även för tunga fordon.

Och till skillnad från personbilssidan så styr ekonomin mycket hårdare för kommersiella transporter.

När ellastbilen går att köra billigare än en diesellastbil, då sker förändringen snabbt.

Dessutom sker en snabb digitalisering.
Samordnade transporter blir ett krav.


Samordnad varudistribution.

Siffror som talar
• Mer än en halvering av koldioxidutsläpp gentemot tidigare
• Verksamheterna skickade 58 000 order till leverantörer. Detta motsvarar över 100 000 kolli fördelade på livsmedel och övriga varor
• Närmare 400 kommunala leveransplatser tog tillsammans emot 21 000 inleveranser
• Sammanlagd varuvolym på 4 200 000 kg
• Vi har idag cirka 40 leverantörer
• Vi har lyckats minska antalet transporter med 65 procent tack vare samordningen


https://www.halmstad.se/kommunpolitik/k ... .1285.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8502
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 02 dec 2020 06:24

Mercedes truck vill kunna ladda i 1,5 MW.

Megawatt Charging System.


Portland and Daimler team up for 5MW electric semi public charging Island.

Portland General Electric (NYSE: POR) and Daimler Trucks North America (DTNA) today announced that they are co-developing a large public charging site for medium- and heavy-duty electric trucks. Known as “Electric Island,” it is expected to be the first of its kind in the US.

The site was designed to host up to 5 MW of charging infrastructure. The use of on-site energy storage and advanced charge management software could enable additional capacity in the future. The site will initially include chargers that output 200kW or less from a number of different, leading manufacturers of equipment, including but not limited to: ABB, BTC Power, ChargePoint, Power Electronics and Proterra. We are exploring the future deployment of charging infrastructure capable of up to 1.5 MW as technology progresses.





https://electrek.co/2020/12/01/heavy-du ... -portland/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8502
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 03 dec 2020 23:04


THE FUTURE IS HERE
The Volvo VNR Electric

Our constant drive to innovate has made us the global leader in electromobility for Class 8 vehicles. The VNR Electric is proof of our commitment to reduce pollution, noise, and traffic on crowded urban streets.


https://www.volvotrucks.us/trucks/vnr-electric/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8502
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav dd88 » 04 dec 2020 09:20

Trodde Einride var en pappersprodukt.

EF955E9D-E882-4BA0-AE0B-2AF7F7988726.png
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
 
Inlägg: 1365
Blev medlem: 17 aug 2018 10:17

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 04 dec 2020 11:58


I ännu ett projekt kommer Einride använda sig av elkonverterade diesellastbilar från Daf. Denna gång tillsammans med Oatly.

Einride har sedan starten 2016 fokuserat på den fjärrstyrda, autonoma och hyttlösa lastbilen Pod. Fordonet har bland annat testats vid livsmedelsföretaget Lidl centrallager i Halmstad i ett samarbete som startade redan 2017.

Men för en knapp månad sedan stod det klart att det fordon som Einride och Lidl till hösten ska börja använda sig av är en konventionell diesellastbil från Daf som har konverterats till eldrift. Den ska användas för varuleveranser till butiker i Stockholm.

Nu tar Einride ytterligare ett kliv i denna riktning. Företaget ska förse den Landskronabaserade havredryckstillverkaren Oatly med transporttjänster genom fyra stycken elkonverterade dragbilar från Daf. Transporterna kommer att gå mellan produktionsanläggningen i Landskrona och lagret i Helsingborg, en sträcka på cirka 2 mil.

Läs mer: Självkörande lastbilar ”blir det dominerande sättet att transportera saker på”

Transporterna ska börja rulla till hösten och enligt Oatly blir det Europas första eldrivna och synkroniserade flotta av tunga lastbilar, enligt ett pressmeddelande.

Fordonen väger 42 ton fullastade och tillsammans kommer de att rulla ungefär 100 mil per dag. Tre förare kommer att köra de fyra lastbilarna medan det fjärde står på laddning. Einrides programvaruplattform är en viktig del för att optimera bland annat körning och laddning.

Enligt Oatly sänker företaget sina utsläpp från transporter från fabriken i Landskrona med 87 procent genom att börja köra med de fyra ellastbilarna.

Automatisering och fjärrstyrning då? Det kommer, men inte förrän senare.

"Fjärrstyrning är ett naturligt steg för att effektivisera ytterligare. Före det ska Oatly elektrifiera fler transporter runtom i världen", säger Simon Broadbent, supply chain director på Oatly, i ett uttalande.






https://www.nyteknik.se/fordon/einride- ... ar-6995355
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8502
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Föregående

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12man, Bodes_dad, dhogborg, fnw, Niklas Z, Stefan T och 22 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.