Troligen originalet till electrive artikeln ovan, detta verkar vara i klass med vattenfalls nuon köp i smartness
https://www.daimler.com/company/news/fu ... volvo.html
Moderator: Redaktion
Elektrifieringen ökar ju som bekant exponentiellt och exponenten har de senaste åren också ökat i sig i de flesta länder.
Men den exponentiella utvecklingen i tankemönster i ledningsrummen har haft en exponent bortom alla tidigare skiften.
Personligen har jag bevittnat ett sådant dramatiskt skifte.
När jag våren 2017 var på Scania buss i Södertälje som inhyrd projektledare så pågick elektrifiering lite sådär i halvfart. Man hade en order på tre första elbussar till Östersund. Som nu rullar där. Men intresset generellt inom Scania var ganska svalt. Det sköttes ganska styvmoderligt. Jag som hade byggt elbussar och sett dem i drift och hade förstått att skiftet var här var i stort sett ensam om insikten. Ja, ja det är säkert bra, och så pratade man vidare om sina oändliga dieselvarianter.
På hösten, när mitt uppdrag var slut, var man på elbussfronten plötsligt klarvaken och de nya buden trumfade varandra. Emellertid ser jag nu i efterhand att dessa planer inte realiserades. Jag tror i o f s att man anammade en skynda långsamt strategi istället, vilket nog var klokt på sikt.
Nu tre år senare är fossilmotorns död i princip planlagd av VD och eget battericenter skall anläggas.
Det är exponentiell utveckling i tanke och inställning det. När det set ut så här i den mer trögrörliga tungfordonsbranschen så kan man ju knappt föreställa sig utvecklingen i styrelserummen hos personbilsföretagen.
Man ser framför sig hur de gått från elektrifieringsförnekelse via mildhybrid via elhybrid och laddhybrid till elbil på fem ledningsmöten.
Off Grid Byggaren skrev:Sedan gäller det att få kunderna att köpa dessa ellastbilar.
Många åkerier har väldigt pressad ekonomi.
Kommer nog ta sin tid med övergång till eldrift.
Finns ju ingen laddinfrastruktur alls för detta ännu.
Samordnad varudistribution.
Siffror som talar
• Mer än en halvering av koldioxidutsläpp gentemot tidigare
• Verksamheterna skickade 58 000 order till leverantörer. Detta motsvarar över 100 000 kolli fördelade på livsmedel och övriga varor
• Närmare 400 kommunala leveransplatser tog tillsammans emot 21 000 inleveranser
• Sammanlagd varuvolym på 4 200 000 kg
• Vi har idag cirka 40 leverantörer
• Vi har lyckats minska antalet transporter med 65 procent tack vare samordningen
Portland and Daimler team up for 5MW electric semi public charging Island.
Portland General Electric (NYSE: POR) and Daimler Trucks North America (DTNA) today announced that they are co-developing a large public charging site for medium- and heavy-duty electric trucks. Known as “Electric Island,” it is expected to be the first of its kind in the US.
The site was designed to host up to 5 MW of charging infrastructure. The use of on-site energy storage and advanced charge management software could enable additional capacity in the future. The site will initially include chargers that output 200kW or less from a number of different, leading manufacturers of equipment, including but not limited to: ABB, BTC Power, ChargePoint, Power Electronics and Proterra. We are exploring the future deployment of charging infrastructure capable of up to 1.5 MW as technology progresses.
THE FUTURE IS HERE
The Volvo VNR Electric
Our constant drive to innovate has made us the global leader in electromobility for Class 8 vehicles. The VNR Electric is proof of our commitment to reduce pollution, noise, and traffic on crowded urban streets.
I ännu ett projekt kommer Einride använda sig av elkonverterade diesellastbilar från Daf. Denna gång tillsammans med Oatly.
Einride har sedan starten 2016 fokuserat på den fjärrstyrda, autonoma och hyttlösa lastbilen Pod. Fordonet har bland annat testats vid livsmedelsföretaget Lidl centrallager i Halmstad i ett samarbete som startade redan 2017.
Men för en knapp månad sedan stod det klart att det fordon som Einride och Lidl till hösten ska börja använda sig av är en konventionell diesellastbil från Daf som har konverterats till eldrift. Den ska användas för varuleveranser till butiker i Stockholm.
Nu tar Einride ytterligare ett kliv i denna riktning. Företaget ska förse den Landskronabaserade havredryckstillverkaren Oatly med transporttjänster genom fyra stycken elkonverterade dragbilar från Daf. Transporterna kommer att gå mellan produktionsanläggningen i Landskrona och lagret i Helsingborg, en sträcka på cirka 2 mil.
Läs mer: Självkörande lastbilar ”blir det dominerande sättet att transportera saker på”
Transporterna ska börja rulla till hösten och enligt Oatly blir det Europas första eldrivna och synkroniserade flotta av tunga lastbilar, enligt ett pressmeddelande.
Fordonen väger 42 ton fullastade och tillsammans kommer de att rulla ungefär 100 mil per dag. Tre förare kommer att köra de fyra lastbilarna medan det fjärde står på laddning. Einrides programvaruplattform är en viktig del för att optimera bland annat körning och laddning.
Enligt Oatly sänker företaget sina utsläpp från transporter från fabriken i Landskrona med 87 procent genom att börja köra med de fyra ellastbilarna.
Automatisering och fjärrstyrning då? Det kommer, men inte förrän senare.
"Fjärrstyrning är ett naturligt steg för att effektivisera ytterligare. Före det ska Oatly elektrifiera fler transporter runtom i världen", säger Simon Broadbent, supply chain director på Oatly, i ett uttalande.
Användare som besöker denna kategori: 12man, Bodes_dad, dhogborg, fnw, Niklas Z, Stefan T och 22 gäster