NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av TiborBlomhall »

Det bör förtydligas att NIO ET7 kommer få 100 mil räckvidd - enligt gamla föråldrade NEDC körcykeln. Vilket motsvarar kanske 70 mil enl WLTP.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av GreenMachine »

wheels skrev:
Med den takten kina expanerar inom alla områden med hjälp av kopiering/spionering kommer dom att ha hela världen under sim tumme om en tjugo år.
Och vi vet ju hur dom behandlar sin egen befolkning
Tesla hade aldrig fått etablerat sig i Kina om dom inte dom inte "fick" kopiera deras teknologi. Det funkar inte så där..
backe
Inlägg: 1702
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av backe »

GreenMachine skrev:
wheels skrev:
Med den takten kina expanerar inom alla områden med hjälp av kopiering/spionering kommer dom att ha hela världen under sim tumme om en tjugo år.
Och vi vet ju hur dom behandlar sin egen befolkning
Tesla hade aldrig fått etablerat sig i Kina om dom inte dom inte "fick" kopiera deras teknologi. Det funkar inte så där..

Tror för det första inte att Kina gjort något byte om att Tesla får etablera sig där mot någon teknologi, vill Kina ta någon teknik så gör dom troligen det ändå.

Sen vet jag inte vad det är för någon teknologi som Kina har stulit av Tesla? De patent man har släppt för alla torde väl vara ok att använda?
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av GreenMachine »

backe skrev:
GreenMachine skrev:
wheels skrev:
Med den takten kina expanerar inom alla områden med hjälp av kopiering/spionering kommer dom att ha hela världen under sim tumme om en tjugo år.
Och vi vet ju hur dom behandlar sin egen befolkning
Tesla hade aldrig fått etablerat sig i Kina om dom inte dom inte "fick" kopiera deras teknologi. Det funkar inte så där..

Tror för det första inte att Kina gjort något byte om att Tesla får etablera sig där mot någon teknologi, vill Kina ta någon teknik så gör dom troligen det ändå.

Sen vet jag inte vad det är för någon teknologi som Kina har stulit av Tesla? De patent man har släppt för alla torde väl vara ok att använda?
Det fungerar som sagt inte så att du bara kan segla in och etablera en högteknologisk tillverkningsindustri i Kina utan att samtidigt på frivillig, eller ofrivilligt dela med det mesta av din teknologi och know-how. Det har ju redan bevisats tusentals gånger innan, så vad är det som gör att du tror att det skulle vara annorlunda i detta fall?
backe
Inlägg: 1702
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av backe »

GreenMachine skrev:
backe skrev:
GreenMachine skrev:
wheels skrev:
Med den takten kina expanerar inom alla områden med hjälp av kopiering/spionering kommer dom att ha hela världen under sim tumme om en tjugo år.
Och vi vet ju hur dom behandlar sin egen befolkning
Tesla hade aldrig fått etablerat sig i Kina om dom inte dom inte "fick" kopiera deras teknologi. Det funkar inte så där..

Tror för det första inte att Kina gjort något byte om att Tesla får etablera sig där mot någon teknologi, vill Kina ta någon teknik så gör dom troligen det ändå.

Sen vet jag inte vad det är för någon teknologi som Kina har stulit av Tesla? De patent man har släppt för alla torde väl vara ok att använda?
Det fungerar som sagt inte så att du bara kan segla in och etablera en högteknologisk tillverkningsindustri i Kina utan att samtidigt på frivillig, eller ofrivilligt dela med det mesta av din teknologi och know-how. Det har ju redan bevisats tusentals gånger innan, så vad är det som gör att du tror att det skulle vara annorlunda i detta fall?
Njae, det jag menar är att jag inte tror att man gjort ett byte på något sätt, utan det är nog isåfall mer ofrivilligt.

Men jag upprepar frågan igen, är lite intresserad vad det är som man stulit för teknologi från Tesla? Kan mycket väl vara något men jag kan inte riktigt komma på vad det skulle vara?
För även om dom kan kopiera/stjäla så mycket dom vill i Kina så brukar det ställa till problem om man ska etablera sig i t.ex. europa eller USA om man har stulit teknologier av andra etablerade märken.
Tesla hade aldrig fått etablerat sig i Kina om dom inte dom inte "fick" kopiera deras teknologi. Det funkar inte så där..
backe
Inlägg: 1702
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av backe »

Ser ut att bli en kraftig dator i den åtminstone, 1000+ TOPS
The cooperation of NIO and NVIDIA will accelerate the development of autonomous driving on smart vehicles. NIO’s in-house developed autonomous driving algorithms will be running on four industry-leading NVIDIA Orin processors, delivering an unprecedented 1000+ TOPS in production cars,
https://nvidianews.nvidia.com/news/nio- ... c-vehicles
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av MWall »

TiborBlomhall skrev:
Det bör förtydligas att NIO ET7 kommer få 100 mil räckvidd - enligt gamla föråldrade NEDC körcykeln. Vilket motsvarar kanske 70 mil enl WLTP.
Så mycket skiljer det väl inte mellan WLTP och NEDC?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av Robertrimmevik »

MWall skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det bör förtydligas att NIO ET7 kommer få 100 mil räckvidd - enligt gamla föråldrade NEDC körcykeln. Vilket motsvarar kanske 70 mil enl WLTP.
Så mycket skiljer det väl inte mellan WLTP och NEDC?
Sen kan man också lägga in Teslas EPA-räckvidd som en parameter i den ekvationen.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av Peter Andersson »

Mer info om Nio ET7.

https://www.nio.com/et7
Extra Long Range

With the 150 kWh battery, ET7 has an extra-long NEDC range of over 1,000 km.
Med 150 kWh batteri borde den gå minst 75 mil i verkligheten.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av Mickep »

Om den där kommer kosta under 900 000 heter jag urban.

hmm verkar populärt med ipad skärm och glastak. hmmm.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
NIO arbetar med ett 150 kWh batteri som möjliggör en räckvidd på över 900 km.

Den 30 oktober meddelade grundaren av NIO , William Li Bin, vid EP-Club, NIO: s bästa användarklubb, att företaget för närvarande arbetar med ett 150 kWh batteripaket som ger sina egna elbilar ett sortiment på mer än 900 km tillåter. Om detta lyckas bör NIO kunna uppnå mer räckvidd med en batteriladdning än denna hybrid med en tankfyllning, även jämfört med bränsleeffektiva japanska hybrider. Om 150 kWh batteripaket används skulle det mer än fördubbla räckvidden för ES6 på 430 km.
https://www.elektroauto-news.net/2020/n ... ber-900-km
Vilken dj-vla kinessvenska! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av martinot »

backe skrev:
GreenMachine skrev:
backe skrev:
GreenMachine skrev:
wheels skrev:
Med den takten kina expanerar inom alla områden med hjälp av kopiering/spionering kommer dom att ha hela världen under sim tumme om en tjugo år.
Och vi vet ju hur dom behandlar sin egen befolkning
Tesla hade aldrig fått etablerat sig i Kina om dom inte dom inte "fick" kopiera deras teknologi. Det funkar inte så där..

Tror för det första inte att Kina gjort något byte om att Tesla får etablera sig där mot någon teknologi, vill Kina ta någon teknik så gör dom troligen det ändå.

Sen vet jag inte vad det är för någon teknologi som Kina har stulit av Tesla? De patent man har släppt för alla torde väl vara ok att använda?
Det fungerar som sagt inte så att du bara kan segla in och etablera en högteknologisk tillverkningsindustri i Kina utan att samtidigt på frivillig, eller ofrivilligt dela med det mesta av din teknologi och know-how. Det har ju redan bevisats tusentals gånger innan, så vad är det som gör att du tror att det skulle vara annorlunda i detta fall?
Njae, det jag menar är att jag inte tror att man gjort ett byte på något sätt, utan det är nog isåfall mer ofrivilligt.

Men jag upprepar frågan igen, är lite intresserad vad det är som man stulit för teknologi från Tesla? Kan mycket väl vara något men jag kan inte riktigt komma på vad det skulle vara?
För även om dom kan kopiera/stjäla så mycket dom vill i Kina så brukar det ställa till problem om man ska etablera sig i t.ex. europa eller USA om man har stulit teknologier av andra etablerade märken.
Tesla hade aldrig fått etablerat sig i Kina om dom inte dom inte "fick" kopiera deras teknologi. Det funkar inte så där..
Inte nödvändigtvis.

Huawei har snott mycket mjukvara från Ericsson och många andra, men säljer ändå i både Sverige och Europa. Geely har kopierat designen av många andras bilar, men har ändå etablerat sig i Europa (både som ägare av Volvo, och som delägare av Mercedes, som de själva kopierat ifrån).

Kinesiska biltillverkare har snott mjukvara från både Tesla och Apple.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8562
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av Pontus »

Fick just höra att en nära kollega på jobbet är bror till den kommande marknadschefen på Nio i Norge. Hoppas man kan få lite inside info :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av Zalman3 »

Nio Opening New Showroom In The Center Of Oslo, Norway

The new 1,700 square meter Nio showroom will occupy two floors in Karl Johans gate, the central corridor in downtown Oslo that connects the main railroad station and the Royal Palace. It is next door to the fashionable Grand Hotel and will include a bar, a café, offices, and meeting rooms. In the middle of all that, several Nio cars will be on display according to Elbil, the Norwegian electric car association.
https://cleantechnica.com/2021/04/15/ni ... lo-norway/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedishAdvocate
Inlägg: 5407
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av SwedishAdvocate »



I'm not gonna lie. IMO the exterior looks are quite good...

Men med det sagt:

Om jag 'where in the market' för en sån här eller något motsvarande så hade jag bojkottat NIO stenhårt för sättet som den kinesiska militärdiktaturen har börjat behandla Tesla.

(Sen hade jag ju aldrig köpt en bil från en militärdiktatur i vilket fall...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av ObscureEconomist »

Nu är jag väl inget fan av Kina men de videor jag sett därifrån visar ju teslor som uppenbarligen felar på något vis. Är väl rimligt att man kräver lite ordning som stat då.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av mans71 »

NIO ET7, vill inte gilla den, men den ser riktigt trevlig ut. Drag och 150kWh batteri så är den ju perfekt som famlijebil.
Model S P85DL+
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av Swede1 »

Ser ut som en blandning mellan volvo och tesla med några små bulor på taket. Verkar ha mycket låg markfrigång. Näe, en suv liknande sak med 4wd med dragkrok föredrar jag, typ ID4 och pris under 500’.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5407
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av SwedishAdvocate »

ObscureEconomist skrev:
Nu är jag väl inget fan av Kina men de videor jag sett därifrån visar ju teslor som uppenbarligen felar på något vis. Är väl rimligt att man kräver lite ordning som stat då.
Källa på det?

Av det jag har sett så finns det alltid en eller flera förklaringar som inte är en felande Tesla. Inklusive några förklaringar som inte verkar särskilt långsökta.

Det verkar finnas en överrepresentation av bilbränder med Teslor i Kina om man jämför med övriga världen. Så vad skulle det kunna bero på?

Kinas vägnät verkar vara en katastrof. En Model S körde över ett uppvinklat brunnslock vilket kortslöt batteripacket så pass allvarligt så att det en stund senare börjar brinna. Det måste således ha dykt upp ett felmeddelande medan föraren fortfarande sitter i bilen. Så vad gör bilföraren? Jo naturligtvis kör hen så klart ner i ett fullproppat parkeringsgarage och parkerar bilen. Och naturligtvis parkerar hen bilen mitt framför en högupplöst övervakningskamera som med perfekt inzoomning och bildkomponering ramar in det som till slut händer när bilen fattar eld. Är det bara jag som blir misstänksam över en sådan händelse? Industrisabotage verkar så att säga 'inte helt bortom det möjliga' -- allegedly...

Jag önskar naturligtvis att saker och ting vore annorlunda, men tyvärr är den kinesiska militärdiktaturen fullkomligt genomkorrupt.

Källa på genomkorrupt?

https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2020

______________________________________________
RÄTTELSE: Det är möjligt att jag blandar ihop brunnslocket med någon annan bilbrand... Men frågan är väl vad det spelar för roll. Bilen har ju uppenbarligen kört över något som orsakat en betydande kortslutning i batteripacket.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5407
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
ObscureEconomist skrev:
Nu är jag väl inget fan av Kina men de videor jag sett därifrån visar ju teslor som uppenbarligen felar på något vis. Är väl rimligt att man kräver lite ordning som stat då.
Källa på det?

Det jag har sett finns det alltid en förklaring till som inte är en felande Tesla.

Det verkar finnas en överrepresentation av bilbränder med Teslor i Kina om man jämför med övriga världen. Så vad skulle det kunna bero på?

Kinas vägnät verkar vara en katastrof. En Model S körde över ett uppvinklat brunnslock vilket kortslöt batteripacket så pass allvarligt så att det en stund senare börjar brinna. Det måste således ha dykt upp ett felmeddelande medan föraren fortfarande sitter i bilen. Så vad gör bilföraren? Jo naturligtvis kör hen så klart ner i ett fullproppat parkeringsgarage och parkerar bilen. Och naturligtvis parkerar han bilen mitt framför en högupplöst övervakningskamera som med perfekt inzoomning och bildkomponering ramar in det som till slut händer när bilen fattar eld. Är det bara jag som blir misstänksam över en sådan händelse? Industrisabotage verkar så att säga 'inte helt bortom det möjliga' -- allegedly...

Jag önskar naturligtvis att saker och ting vore annorlunda, men tyvärr är den kinesiska militärdiktaturen fullkomligt genomkorrupt.

Källa på genomkorrupt?

https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2020

______________________________________________
RÄTTELSE: Det är möjligt att jag blandar ihop brunnslocket med någon annan bilbrand... Men frågan är väl vad det spelar för roll. Bilen har ju uppenbarligen kört över något som orsakat en betydande kortslutning i batteripacket.
Eller så är vägnätet så dåligt av ungefär samma anledning som ledde till att ~19.000 (!) kinesiska skolbarn dog när deras skolor rasade samman under en jordbävning. Dvs. pga av massivt byggfusk (!)

Källa: https://www.cbsnews.com/news/china-may- ... 0collapsed.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5407
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd

Inlägg av SwedishAdvocate »



Letade upp video till incidenten med Model S'en som jag skriver om ovan...

RÄTTELSE: Det är möjligt att jag blandar ihop brunnslocket med någon annan bilbrand... Men frågan är väl vad det spelar för roll. Bilen har ju uppenbarligen kört över något som orsakat en betydande kortslutning i batteripacket.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar