Fast det är ju ett solid state batteri med en energidensitet på 360 Wh/kg. Det blir inte särskilt tungt jämfört jämfört med dagens bilar med batterier på 90-100 kWh. Lyckas de med det är Teslas kommande 4680 batterier gårdagens teknik redan från start. Återstår dock som sagt att se om Nio verkligen kommit så långt så den kan massproducera ett sådant batteri till vettigt pris redan 2022. Jag är tveksam.wheels skrev:Bilen lär ju bli lite småtung med ett sånt batteri
NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Moderator: Redaktion
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Är också tveksam även om dom kommer lyckas med masstillverkning till 2022 även om det är bra för utvecklingen.iAkita skrev:Fast det är ju ett solid state batteri med en energidensitet på 360 Wh/kg. Det blir inte särskilt tungt jämfört jämfört med dagens bilar med batterier på 90-100 kWh. Lyckas de med det är Teslas kommande 4680 batterier gårdagens teknik redan från start. Återstår dock som sagt att se om Nio verkligen kommit så långt så den kan massproducera ett sådant batteri till vettigt pris redan 2022. Jag är tveksam.wheels skrev:Bilen lär ju bli lite småtung med ett sånt batteri
Teslas 4680-celler är ganska lika i prestanda med SolidState batterier enl videon nedan men tillverkas redan idag i ganska bra volymer och förmodligen till billigare pris per kwh:
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Bästa är ju ändå att det går att uppgradera batteripack på alla NIO-bilar. Blir ju klart mindre risk att köpa en dyr elbil då. Samtidigt skall Elon bygga in batterier i karossen. Undrar vad som blir mest hållbart i längden...
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Med den takten kina expanerar inom alla områden med hjälp av kopiering/spionering kommer dom att ha hela världen under sim tumme om en tjugo år.
Och vi vet ju hur dom behandlar sin egen befolkning
Och vi vet ju hur dom behandlar sin egen befolkning
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Vad tror ni, är NIO en Tesladödare?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Inte en chans, Elon Musk är världens rikaste man på grund av Tesla, Tesla är mer värt än världens fem största biltillverkarna tillsammans. Vad har NIO och komma med - en bil som går på el...Zalman3 skrev:Vad tror ni, är NIO en Tesladödare?
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Anonymous FTW skrev:Inte en chans, Elon Musk är världens rikaste man på grund av Tesla, Tesla är mer värt än världens fem största biltillverkarna tillsammans. Vad har NIO och komma med - en bil som går på el...Zalman3 skrev:Vad tror ni, är NIO en Tesladödare?
Jag är helt emot uttryck som [valfri produkt]-dödare, men tror inte heller att man ska underskatta Kina när det gäller såna här saker om staten Kina väl bestämmer sig för något.
Sen tror jag inte att börsvärdet på Tesla har så mycket med att göra om det kommer bilar som säljer bättre än Tesla, kunde dom göra resan kommer någon annan kunna göra den.
Med det sagt så tror jag inte att många bilmärken kommer försvinna nu, varken Tesla eller någon annan, några kommer säkert tappa marknadsandelar på bekostnad av någon annan.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Trams! Så fort det kommer en duglig elbil så ska det bli en ”Tesladödare”.Zalman3 skrev:Vad tror ni, är NIO en Tesladödare?
Porsche Taycan har ju utsetts till den ultimata Tesladödaren av hela fossilbilsindustrin. Hur har det gått med det?
Nä... NIO kan snarare bli en fossilbilsdödare liksom Porsche Taycan med flera redan är. Och det påskyndar världens övergången till elbilar och det i sig gynnar Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Nicke Nyfiken skrev:Trams! Så fort det kommer en duglig elbil så ska det bli en ”Tesladödare”.Zalman3 skrev:Vad tror ni, är NIO en Tesladödare?
Porsche Taycan har ju utsetts till den ultimata Tesladödaren av hela fossilbilsindustrin. Hur har det gått med det?
Nä... NIO kan snarare bli en fossilbilsdödare liksom Porsche Taycan med flera redan är. Och det påskyndar världens övergången till elbilar och det i sig gynnar Tesla.
Taycan är ju en "Tesla-dödare" för en viss kundgrupp. E-Tron är en "Tesla-dödare" för en annan kundgrupp osv osv. Men det finns ingen bil som passar precis alla, även om många Model 3-ägare verkar tro det.
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
backe skrev:Anonymous FTW skrev:Inte en chans, Elon Musk är världens rikaste man på grund av Tesla, Tesla är mer värt än världens fem största biltillverkarna tillsammans. Vad har NIO och komma med - en bil som går på el...Zalman3 skrev:Vad tror ni, är NIO en Tesladödare?
Jag är helt emot uttryck som [valfri produkt]-dödare, men tror inte heller att man ska underskatta Kina när det gäller såna här saker om staten Kina väl bestämmer sig för något.
Sen tror jag inte att börsvärdet på Tesla har så mycket med att göra om det kommer bilar som säljer bättre än Tesla, kunde dom göra resan kommer någon annan kunna göra den.
Med det sagt så tror jag inte att många bilmärken kommer försvinna nu, varken Tesla eller någon annan, några kommer säkert tappa marknadsandelar på bekostnad av någon annan.
Ska man tro experter på TSLA-aktien så har kursen ingenting med antalet sålda bilar att göra. Nej, det är något annat lagom luddigt och magiskt som ska försvara värderingen. Tror det beror på att det är så enkelt att räkna på bilförsäljningen och komma fram till att aktiekursen är en bubbla då och så kan vi ju inte ha det.
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
MWall skrev:Nicke Nyfiken skrev:Trams! Så fort det kommer en duglig elbil så ska det bli en ”Tesladödare”.Zalman3 skrev:Vad tror ni, är NIO en Tesladödare?
Porsche Taycan har ju utsetts till den ultimata Tesladödaren av hela fossilbilsindustrin. Hur har det gått med det?
Nä... NIO kan snarare bli en fossilbilsdödare liksom Porsche Taycan med flera redan är. Och det påskyndar världens övergången till elbilar och det i sig gynnar Tesla.
Taycan är ju en "Tesla-dödare" för en viss kundgrupp. E-Tron är en "Tesla-dödare" för en annan kundgrupp osv osv. Men det finns ingen bil som passar precis alla, även om många Model 3-ägare verkar tro det.
Håller med dig, många tror att alla vill ha en Model 3 om dom kunde köpa en, det stämmer lika lite i min värld som att det skulle finnas någon Tesla-dödare...
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Begreppet har väl kanske blivit mer relevant med tiden. Tesla behöver ju växa mycket aggressivt för att hålla den plan som ligger till grund för värderingen. Alla bilar som har potential att störa Teslas absolut nödvändiga tillväxt är ju ett hot.backe skrev:MWall skrev:Nicke Nyfiken skrev:Trams! Så fort det kommer en duglig elbil så ska det bli en ”Tesladödare”.Zalman3 skrev:Vad tror ni, är NIO en Tesladödare?
Porsche Taycan har ju utsetts till den ultimata Tesladödaren av hela fossilbilsindustrin. Hur har det gått med det?
Nä... NIO kan snarare bli en fossilbilsdödare liksom Porsche Taycan med flera redan är. Och det påskyndar världens övergången till elbilar och det i sig gynnar Tesla.
Taycan är ju en "Tesla-dödare" för en viss kundgrupp. E-Tron är en "Tesla-dödare" för en annan kundgrupp osv osv. Men det finns ingen bil som passar precis alla, även om många Model 3-ägare verkar tro det.
Håller med dig, många tror att alla vill ha en Model 3 om dom kunde köpa en, det stämmer lika lite i min värld som att det skulle finnas någon Tesla-dödare...
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Är inte nio själva. Dom ska köpa batteriet från tillverkare. Vilka i sin tur måste få tekniken klar.vilket skulle va 2022. Tidigast. Sen kan alla inklusive tesla köpa batterier av dom. Betyder alltså att nio inte kommer va ensamma om att vilja ha batterierna. Alltså begränsad tillgång.
Model Y performance
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Vad folk tycker är ointressant. Tanken var när uttrycket myntades att en Tesladödare skulle konkurrera ut och döda Tesla som företag så att fossilbilsbranchen kunde återgå till det vanliga. Jag kan inte se att Tesla har dött pga Taycan eller E-tron.MWall skrev:Taycan är ju en "Tesla-dödare" för en viss kundgrupp. E-Tron är en "Tesla-dödare" för en annan kundgrupp osv osv. Men det finns ingen bil som passar precis alla, även om många Model 3-ägare verkar tro det.Nicke Nyfiken skrev:Trams! Så fort det kommer en duglig elbil så ska det bli en ”Tesladödare”.Zalman3 skrev:Vad tror ni, är NIO en Tesladödare?
Porsche Taycan har ju utsetts till den ultimata Tesladödaren av hela fossilbilsindustrin. Hur har det gått med det?
Nä... NIO kan snarare bli en fossilbilsdödare liksom Porsche Taycan med flera redan är. Och det påskyndar världens övergången till elbilar och det i sig gynnar Tesla.
Eller ska varje enskild produkt som någon tycker är bättre än en konkurrents, kallas ”dödare”?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Nicke Nyfiken skrev:Vad folk tycker är ointressant. Tanken var när uttrycket myntades att en Tesladödare skulle konkurrera ut och döda Tesla som företag så att fossilbilsbranchen kunde återgå till det vanliga. Jag kan inte se att Tesla har dött pga Taycan eller E-tron.MWall skrev:Taycan är ju en "Tesla-dödare" för en viss kundgrupp. E-Tron är en "Tesla-dödare" för en annan kundgrupp osv osv. Men det finns ingen bil som passar precis alla, även om många Model 3-ägare verkar tro det.Nicke Nyfiken skrev:Trams! Så fort det kommer en duglig elbil så ska det bli en ”Tesladödare”.Zalman3 skrev:Vad tror ni, är NIO en Tesladödare?
Porsche Taycan har ju utsetts till den ultimata Tesladödaren av hela fossilbilsindustrin. Hur har det gått med det?
Nä... NIO kan snarare bli en fossilbilsdödare liksom Porsche Taycan med flera redan är. Och det påskyndar världens övergången till elbilar och det i sig gynnar Tesla.
Eller ska varje enskild produkt som någon tycker är bättre än en konkurrents, kallas ”dödare”?
Någon enskild modell kan såklart inte "döda" Teslas bilar. Jag tror dock Tesla kan få det betydligt tuffare i framtiden, åtminstone utanför USA.
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Cirka 90-95% av marknaden nyttjas inte av elbilar. Det håller på att ändras.MWall skrev:
Någon enskild modell kan såklart inte "döda" Teslas bilar. Jag tror dock Tesla kan få det betydligt tuffare i framtiden, åtminstone utanför USA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Svenssons skrev:Cirka 90-95% av marknaden nyttjas inte av elbilar. Det håller på att ändras.MWall skrev:
Någon enskild modell kan såklart inte "döda" Teslas bilar. Jag tror dock Tesla kan få det betydligt tuffare i framtiden, åtminstone utanför USA.
Jo, jag vet. Samtidigt som Tesla värderas som att de sålde 30 miljoner bilar per år...
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Kursen gick ner idag. Kanske din sista chans att köpa in dig någorlunda billigt nu?MWall skrev:Svenssons skrev:Cirka 90-95% av marknaden nyttjas inte av elbilar. Det håller på att ändras.MWall skrev:
Någon enskild modell kan såklart inte "döda" Teslas bilar. Jag tror dock Tesla kan få det betydligt tuffare i framtiden, åtminstone utanför USA.
Jo, jag vet. Samtidigt som Tesla värderas som att de sålde 30 miljoner bilar per år...
Hoppas kursen går ner typ 80% så jag har råd att köpa fler aktiet billigt men tror inte det <3
All frid
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Nej, köper inte högrisk.NiklasTesla skrev:Kursen gick ner idag. Kanske din sista chans att köpa in dig någorlunda billigt nu?MWall skrev:Svenssons skrev:Cirka 90-95% av marknaden nyttjas inte av elbilar. Det håller på att ändras.MWall skrev:
Någon enskild modell kan såklart inte "döda" Teslas bilar. Jag tror dock Tesla kan få det betydligt tuffare i framtiden, åtminstone utanför USA.
Jo, jag vet. Samtidigt som Tesla värderas som att de sålde 30 miljoner bilar per år...
Hoppas kursen går ner typ 80% så jag har råd att köpa fler aktiet billigt men tror inte det <3
All frid
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Det bör förtydligas att NIO ET7 kommer få 100 mil räckvidd - enligt gamla föråldrade NEDC körcykeln. Vilket motsvarar kanske 70 mil enl WLTP.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Tesla hade aldrig fått etablerat sig i Kina om dom inte dom inte "fick" kopiera deras teknologi. Det funkar inte så där..wheels skrev:Med den takten kina expanerar inom alla områden med hjälp av kopiering/spionering kommer dom att ha hela världen under sim tumme om en tjugo år.
Och vi vet ju hur dom behandlar sin egen befolkning
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
GreenMachine skrev:Tesla hade aldrig fått etablerat sig i Kina om dom inte dom inte "fick" kopiera deras teknologi. Det funkar inte så där..wheels skrev:Med den takten kina expanerar inom alla områden med hjälp av kopiering/spionering kommer dom att ha hela världen under sim tumme om en tjugo år.
Och vi vet ju hur dom behandlar sin egen befolkning
Tror för det första inte att Kina gjort något byte om att Tesla får etablera sig där mot någon teknologi, vill Kina ta någon teknik så gör dom troligen det ändå.
Sen vet jag inte vad det är för någon teknologi som Kina har stulit av Tesla? De patent man har släppt för alla torde väl vara ok att använda?
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Det fungerar som sagt inte så att du bara kan segla in och etablera en högteknologisk tillverkningsindustri i Kina utan att samtidigt på frivillig, eller ofrivilligt dela med det mesta av din teknologi och know-how. Det har ju redan bevisats tusentals gånger innan, så vad är det som gör att du tror att det skulle vara annorlunda i detta fall?backe skrev:GreenMachine skrev:Tesla hade aldrig fått etablerat sig i Kina om dom inte dom inte "fick" kopiera deras teknologi. Det funkar inte så där..wheels skrev:Med den takten kina expanerar inom alla områden med hjälp av kopiering/spionering kommer dom att ha hela världen under sim tumme om en tjugo år.
Och vi vet ju hur dom behandlar sin egen befolkning
Tror för det första inte att Kina gjort något byte om att Tesla får etablera sig där mot någon teknologi, vill Kina ta någon teknik så gör dom troligen det ändå.
Sen vet jag inte vad det är för någon teknologi som Kina har stulit av Tesla? De patent man har släppt för alla torde väl vara ok att använda?
Re: NIO kommer med 150 kWh batteri som ger 900 km i räckvidd
Njae, det jag menar är att jag inte tror att man gjort ett byte på något sätt, utan det är nog isåfall mer ofrivilligt.GreenMachine skrev:Det fungerar som sagt inte så att du bara kan segla in och etablera en högteknologisk tillverkningsindustri i Kina utan att samtidigt på frivillig, eller ofrivilligt dela med det mesta av din teknologi och know-how. Det har ju redan bevisats tusentals gånger innan, så vad är det som gör att du tror att det skulle vara annorlunda i detta fall?backe skrev:GreenMachine skrev:Tesla hade aldrig fått etablerat sig i Kina om dom inte dom inte "fick" kopiera deras teknologi. Det funkar inte så där..wheels skrev:Med den takten kina expanerar inom alla områden med hjälp av kopiering/spionering kommer dom att ha hela världen under sim tumme om en tjugo år.
Och vi vet ju hur dom behandlar sin egen befolkning
Tror för det första inte att Kina gjort något byte om att Tesla får etablera sig där mot någon teknologi, vill Kina ta någon teknik så gör dom troligen det ändå.
Sen vet jag inte vad det är för någon teknologi som Kina har stulit av Tesla? De patent man har släppt för alla torde väl vara ok att använda?
Men jag upprepar frågan igen, är lite intresserad vad det är som man stulit för teknologi från Tesla? Kan mycket väl vara något men jag kan inte riktigt komma på vad det skulle vara?
För även om dom kan kopiera/stjäla så mycket dom vill i Kina så brukar det ställa till problem om man ska etablera sig i t.ex. europa eller USA om man har stulit teknologier av andra etablerade märken.
Tesla hade aldrig fått etablerat sig i Kina om dom inte dom inte "fick" kopiera deras teknologi. Det funkar inte så där..