BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW iX3

Inlägg av BrooklynS »

Åtminstone hittills så har tvärtom värdet i en elbil väldigt tydligt handlat om räckvidd, prestanda och laddmöjligheter.

Därför har Tesla på några år passerat hela den traditionella bilindustrin i värde. QED.


Det roliga i sammanhanget är att kineserna såg detta komma för många år sedan och därför kommer många kinesiska märken på bred front. De säljer redan miljontals elbilar varje år och är inne på tredje-fjärde generationens elbilar medan europeiska märken fortfarande är yrvakna och desperat försöker få tag på batterier. Vilket väldigt få ännu har lyckats med. Toyota är ett annat exempel...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
BrooklynS skrev:
ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Nja, det är kinesisk drivlina i iX3. De har hållit på med denna i flera år i Kina innan den "lanserades" i Europa. Det är alltså inte BMW som utvecklat denna bil utan kinesiska företag kopplade till BMW-s kinesiska agent.

BMW lade ju tvärtom NED sin elbilssatsning efter i3 - ett STORT strategiskt misstag - och därför har de inga modernare bilar i pipen.
Elbilsdrivlinor är väl en stapelvara som man lika gärna kan köpa in? Är väldigt små skillnader redan nu och de kommer bara bli mindre och mindre framöver.

Långt viktigare för förbrukningen är att minimera luftmotstånd, vikt osv.

Värdet i en elbil ligger i paketeringen som jag ser det. Design, upplevd kvalitet och märke/image. Alltså hur grejerna sitter ihop, vilka material som används, hur ljudisolerad bilen är osv.

Är det därför Toyota låter BYD bygga sina elbilar, så det blir riktigt gjort?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
Åtminstone hittills så har tvärtom värdet i en elbil väldigt tydligt handlat om räckvidd, prestanda och laddmöjligheter.

Därför har Tesla på några år passerat hela den traditionella bilindustrin i värde. QED.


Det roliga i sammanhanget är att kineserna såg detta komma för många år sedan och därför kommer många kinesiska märken på bred front. De säljer redan miljontals elbilar varje år och är inne på tredje-fjärde generationens elbilar medan europeiska märken fortfarande är yrvakna och desperat försöker få tag på batterier. Vilket väldigt få ännu har lyckats med. Toyota är ett annat exempel...

Men att bygga en snabb elbil är skitenkelt. Att få drivaxlarna att hålla verkar desto svårare för en del dock. ;)

För mig är Teslas nästan enda fördel dess superchargers. En ganska stor fördel förvisso.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

BrooklynS skrev:
ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Nja, det är kinesisk drivlina i iX3. De har hållit på med denna i flera år i Kina innan den "lanserades" i Europa. Det är alltså inte BMW som utvecklat denna bil utan kinesiska företag kopplade till BMW-s kinesiska agent.

BMW lade ju tvärtom NED sin elbilssatsning efter i3 - ett STORT strategiskt misstag - och därför har de inga modernare bilar i pipen.

Jaha, jag antar att bmw bara ljuger i sina pressmeddelanden som ett publikt företag. Nu är det ju rejält olagligt men jag antar dom skiter bara i det för du säger annat?

https://www.google.com/amp/s/insideevs. ... train/amp/
Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Det håller jag inte alls med om. Det var många år sedan den gränsen passerades imo. Däremot är det kanske först nu gemene man börjar få insikten om hur överlägsna elbilar faktiskt är.

Vidare är det för mig rätt uppenbart att BMW tagit fel beslut rent strategiskt. Det är knappast så att de medvetet valt att skänka bort så mycket kunder till Tesla. Väldigt mycket billigare att vårda och behålla existerande kunder än att försöka skaffa nya... Å andra sidan var de knappast ensamma om att underskatta Tesla.
För några är sen fanns det... Tesla model X för en barnfamilj som behöver dragvikt, räckvidd och utrymme? Tekniskt kanske det fanns elbilar, men ingen som föll in i en priskategori och levererade efter krav folk har på en bil. Folk vill kunna dra husvagn, ta sig långt och inte hosta upp en miljon för det.
Det är bara att se hur mycket större intresset för elbilar är nu när det finns billigare bilar som har utrymme, dragkrok och en räckvidd runt 50 mil. Det faktum att det finns fler laddare gör också en stor skillnad.

Att säga att BMW gett bort kunder till tesla är lite underhållande, Tesla tjänar fortfarande knappt pengar och majoriteten av deras vinst kommer från regulatory credits om man läser deras årsredovisning. BMW har haft en EBITDA runt 15-16 miljoner USD sen 2011 och inte sett någon märkvärd förändring.
Senast redigerad av ObscureEconomist, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -22
backe
Inlägg: 1539
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: BMW iX3

Inlägg av backe »

ObscureEconomist skrev:
BrooklynS skrev:
ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Nja, det är kinesisk drivlina i iX3. De har hållit på med denna i flera år i Kina innan den "lanserades" i Europa. Det är alltså inte BMW som utvecklat denna bil utan kinesiska företag kopplade till BMW-s kinesiska agent.

BMW lade ju tvärtom NED sin elbilssatsning efter i3 - ett STORT strategiskt misstag - och därför har de inga modernare bilar i pipen.

Jaha, jag antar att bmw bara ljuger i sina pressmeddelanden som ett publikt företag. Nu är det ju rejält olagligt men jag antar dom skiter bara i det för du säger annat?

https://www.google.com/amp/s/insideevs. ... train/amp/

Legato:
För några är sen fanns det... Tesla model X för en barnfamilj som behöver dragvikt, räckvidd och utrymme?

Tekniskt kanske det fanns elbilar, men ingen som föll in i en priskategori och levererade efter krav folk har på en bil. Folk vill kunna dra husvagn, ta sig långt och inte hosta upp en miljon för det.
Och för några år sedan kostade dessutom en MX närmare 1,5-2 miljoner, inte riktigt tillgängligt för gemene man.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

BrooklynS skrev:
ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Nja, det är kinesisk drivlina i iX3. De har hållit på med denna i flera år i Kina innan den "lanserades" i Europa. Det är alltså inte BMW som utvecklat denna bil utan kinesiska företag kopplade till BMW-s kinesiska agent.

BMW lade ju tvärtom NED sin elbilssatsning efter i3 - ett STORT strategiskt misstag - och därför har de inga modernare bilar i pipen.
iX får väl ändå ses som en modern komplett elbil från grunden? Att den ser skit ut, är en annan diskussion, men den platsar väl ändå in som ”en modern elbil i pipen”
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
BrooklynS skrev:

Nja, det är kinesisk drivlina i iX3. De har hållit på med denna i flera år i Kina innan den "lanserades" i Europa. Det är alltså inte BMW som utvecklat denna bil utan kinesiska företag kopplade till BMW-s kinesiska agent.

BMW lade ju tvärtom NED sin elbilssatsning efter i3 - ett STORT strategiskt misstag - och därför har de inga modernare bilar i pipen.
Elbilsdrivlinor är väl en stapelvara som man lika gärna kan köpa in? Är väldigt små skillnader redan nu och de kommer bara bli mindre och mindre framöver.

Långt viktigare för förbrukningen är att minimera luftmotstånd, vikt osv.

Värdet i en elbil ligger i paketeringen som jag ser det. Design, upplevd kvalitet och märke/image. Alltså hur grejerna sitter ihop, vilka material som används, hur ljudisolerad bilen är osv.
Man kan köpa in nästan allt i en bil färdigt från olika underleverantörer, och i princip inte behöva utveckla något som helst alls, utan mer bara pussla ihop helheten. Det är absolut fullt möjligt.

Finns även de som lägger ut nästan hela konstruktion och tillverkningen till OEM-tillverkare (så kan man ägna såg åt endast design och marknadsföring). Speciellt de tillverkare som vaknat sent, och inte har så mycket egen teknik och kunnande runt BEV ser man allt mer göra så.

Tex. Toyota, som länge motarbetat elbilar/BEV, och först nu verkar nyktra upp till verkligheten, har ju lagt ut både konstruktion och tillverkning till andra bolag som Subaru, och den kinesiska elbilstillverkaren BYD.

På ena sidan kan man ha bolag som Tesla som utvecklar och tillverkar extremt mycket själva (trots att de är ett väldigt litet bolag), och på den andra ändan av extremen så har du bolag som med vissa modeller bara brandar om OEM-bilar och står för marknadsföring och försäljning.

Sedan är det en fråga hur mycket (om något) som man vill forska, konstruera och bygga själv. Har en betydelse för vilka delar i värdekedjan man vill äga och kontrollera, hur vertikalt man vill kontrollera kedjan, om man vill ha någon egen USP, och till slut hur stor vinstmarginal man vill skapa sig.

Liknande finns nästan gällande alla typer av produkter. Kikar vi på mobiltelefoner så har vi ju extremerna Apple på ena sidan och Nokia på andra sidan. Apple som gör sin egna mjukvara och tjänster (operativsystem, mycket av apparna, en hel del musiktjänster, TV-tjänster, lagring, TV-serier, osv.) och mycket av hårdvaran (sina egna processorer, sina egna grafikchip, och sina egna modem, etc.). På den andra sidan Nokia, som inte har något med Nokia att göra längre, utan är ett marknadsbolag (HMC) som köper konstruktion och design ifrån kinesiska OEM:er, köper in design av telefonerna från konsulter, operativsystem från Google, köper in "klisterlappar" och varumärket från Nokia.

Finns inget rätt eller fel.

Handlar i slutändan om hur mycket pengar man vill tjäna, och hur mycket man själv vill äga/kontrollera gällande de olika delarna av sin slutprodukt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW iX3

Inlägg av BrooklynS »

BMW räknar in sina mildhybrider som "elbilar" i detta avseende... men de lade faktiskt ned utvecklingen efter i3 när det gäller riktiga elbilar. Vi minns ju några huvudlösa uttalanden från BMW-s företagsledning så sent som 2019...

Nå, oavsett detta så är iX3 inte resultatet av någon tysk utveckling. Men de har uppenbarligen lyckats relativt bra vilket är roligt.
Tesla Y LR -22 EAP
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

BrooklynS skrev:
BMW räknar in sina mildhybrider som "elbilar" i detta avseende... men de lade faktiskt ned utvecklingen efter i3 när det gäller riktiga elbilar. Vi minns ju några huvudlösa uttalanden från BMW-s företagsledning så sent som 2019...

Nå, oavsett detta så är iX3 inte resultatet av någon tysk utveckling. Men de har uppenbarligen lyckats relativt bra vilket är roligt.
Så att dom inte producerade elbilar men fortsatte utveckla teknik gör att du har rätt? Det är väl snarare motsatsen att BMW förstod marknaden och väntade med att producera en fullständig produkt och istället utvecklade tekniken bakom.
Du får gärna motbevisa mig med mer än din åsikt, det skulle vara en ganska stor nyhet om BMW ljuger för investerare och bara skickar ut fina pressmeddelanden om deras teknikutveckling.
Känns som mycket jobb att göra en fake video och ha anställda på en fake avdelning istället för att göra det man faktiskt säger.

Du erkänner ju att det är en bra drivlina så varför köper inte alla den drivlinan BMW köpt från ett kinesiskt företag du inte vill säga namnet på?

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... anguage=en

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... anguage=en
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:
BrooklynS skrev:
BMW räknar in sina mildhybrider som "elbilar" i detta avseende... men de lade faktiskt ned utvecklingen efter i3 när det gäller riktiga elbilar. Vi minns ju några huvudlösa uttalanden från BMW-s företagsledning så sent som 2019...

Nå, oavsett detta så är iX3 inte resultatet av någon tysk utveckling. Men de har uppenbarligen lyckats relativt bra vilket är roligt.
Så att dom inte producerade elbilar men fortsatte utveckla teknik gör att du har rätt? Det är väl snarare motsatsen att BMW förstod marknaden och väntade med att producera en fullständig produkt och istället utvecklade tekniken bakom.
Du får gärna motbevisa mig med mer än din åsikt, det skulle vara en ganska stor nyhet om BMW ljuger för investerare och bara skickar ut fina pressmeddelanden om deras teknikutveckling.
Känns som mycket jobb att göra en fake video och ha anställda på en fake avdelning istället för att göra det man faktiskt säger.

Du erkänner ju att det är en bra drivlina så varför köper inte alla den drivlinan BMW köpt från ett kinesiskt företag du inte vill säga namnet på?

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... anguage=en

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... anguage=en

Du får komma ihåg att de flesta här inne ogillar tyska tillverkare i allmänhet och BMW i synnerhet. :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

BrooklynS skrev:
BMW räknar in sina mildhybrider som "elbilar" i detta avseende... men de lade faktiskt ned utvecklingen efter i3 när det gäller riktiga elbilar. Vi minns ju några huvudlösa uttalanden från BMW-s företagsledning så sent som 2019...

Nå, oavsett detta så är iX3 inte resultatet av någon tysk utveckling. Men de har uppenbarligen lyckats relativt bra vilket är roligt.
iX lär ju inte blivit utveckad i Kina? Den har ju inte heller uppkommit på få månader, den har BMW jobbat med under flera år (som med alla nya modeller)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

ObscureEconomist skrev:
BrooklynS skrev:
BMW räknar in sina mildhybrider som "elbilar" i detta avseende... men de lade faktiskt ned utvecklingen efter i3 när det gäller riktiga elbilar. Vi minns ju några huvudlösa uttalanden från BMW-s företagsledning så sent som 2019...

Nå, oavsett detta så är iX3 inte resultatet av någon tysk utveckling. Men de har uppenbarligen lyckats relativt bra vilket är roligt.
Så att dom inte producerade elbilar men fortsatte utveckla teknik gör att du har rätt? Det är väl snarare motsatsen att BMW förstod marknaden och väntade med att producera en fullständig produkt och istället utvecklade tekniken bakom.
Du får gärna motbevisa mig med mer än din åsikt, det skulle vara en ganska stor nyhet om BMW ljuger för investerare och bara skickar ut fina pressmeddelanden om deras teknikutveckling.
Känns som mycket jobb att göra en fake video och ha anställda på en fake avdelning istället för att göra det man faktiskt säger.

Du erkänner ju att det är en bra drivlina så varför köper inte alla den drivlinan BMW köpt från ett kinesiskt företag du inte vill säga namnet på?

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... anguage=en

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... anguage=en

The BMW iX3 is produced for the world market by the joint venture BMW Brilliance Automotive in Shenyang, China.
BMW Brilliance (officially BMW Brilliance Automotive Ltd.) is an automobile manufacturing company headquartered in Shenyang,
China and a joint venture between BMW and Brilliance Auto. Its principal activity is the production, distribution and sale of BMW passenger cars in mainland China.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

Ja bilen produceras i Kina, jag tror du behöver lära dig lite engelska om produce blir utvecklad. Med den logiken är alltså model 3 utvecklad av kineser och inte i USA eftersom den byggs i Kina?
Ett tillverkningsföretag som BMW också äger till 75% är tydligen kinesiskt.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW iX3

Inlägg av BrooklynS »

Alltså, BMW iX3 har funnits som åtminstone prototyp i Kina i flera år. Det pratades för flera år sedan (säkert 4-5) om att starta en import av dessa i Kina konverterade X3 till Sverige... en bekant till mig som är affärsman med bilintresse var där på studiebesök 2017 och fick provköra. Säkert äldre variant av drivlina men redan då tyckte han att det var märkligt att inte BMW fattade att elbilar var framtiden. Det var alltså kinabyggda X3 som man där konverterade med elektrisk drivlina, dock var det förstås kortare räckvidder då. I Europa gällde dieselbilar, något BMW så sent som 2019 hävdade skulle gälla i minst 20 år till.

Det är ingen BMW-bashing, det är fakta. Kina ligger före i elbilsutveckling, BMW fattade helt enkelt fel beslut där. Reklammaterial skall man inte sätta all sin lit till.

https://europe.autonews.com/article/201 ... from-china

https://www.cnet.com/roadshow/news/bmw- ... tric-cars/

https://www.theverge.com/2018/4/25/1727 ... motor-show

https://www.greencarcongress.com/2018/0 ... 9-bba.html


Märk väl att dessa artiklar är tre år gamla, det fanns redan då konverterade X3 i Kina...
Tesla Y LR -22 EAP
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

Ser fortfarande inget som styrker att drivlinan är något som kineser utvecklat. Det är du som påstår det över bmw så du får bevisa det.

Att kineser modifierat bilar i många år är inte något konstigt, det enda dina länkar säger är att bilen kommer byggas i Kina. Som väldigt många andra bilar också gör.
Eller ja dina länkar säger också att bmw visade upp sin nya drivlina som sitter i ix3an så du styrker alltså min poäng med dina länkar.

Pressmeddelanden från börsnoterade bolag är inte heller reklam. Ljuger dom där är böterna ganska allvarliga.
BMW i4 M50 -22
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Det är lite komplicerat det här:
1. BMW har inte köpt eldrivlinan från hyllan, den är utvecklad och kravställd av BMW. I samarbete med CATL vad gäller battericellerna.
2. Motor och kraftelektronik utvecklas och byggs i Tyskland
3. Batterier byggs i kina

Sannolikt är det att BMW lyckats med utvecklingen av en integrerad drivlina som gör att iX3 får bättre energieffektivitet än exempelvis Volvo, E-tron, EQC — som mer ”plockat ihop delar”.

Men att säga att Kina är ledande idag och att det är de som utvecklat iX3 är fel.

Däremot kan det mycket väl bli så framåt.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

Exakt min poäng, credit where credit is due tycker jag.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

Kineserna är luriga. De ska ha minst 50% "delägande".
"Certifieringar" är kopiering.

Tesla fick ju kort efter fabriken i Kina kom igång se till att 100% av underleverantörerna är kinesiska.

Alla biltillverkare vet att Kina marknaden är viktig.
Eftersom Kina är världens största bilmarknad i allmänhet och största elbilsmarknaden i synnerhet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: BMW iX3

Inlägg av LarsA »

Verkar nästan som självmord att ha tillverkning i Kina. Kompisar i 10-20 år och sedan hejdå.

Hur viktig är den kinesiska marknaden egentligen?!
T.ex. kinesisk årsmedellön är ca 1/6 av den i USA. USAs befolkning är ca 330 milj. att skapa samma marknad kräver en kinesisk befolkning på ca 2.000 milj., där är dom inte ännu. Som typ exempel, kräver mer än mycket människor dom måste ha kapital också.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1069
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: BMW iX3

Inlägg av bjornnilsson »

LarsA skrev:

Hur viktig är den kinesiska marknaden egentligen?!
T.ex. kinesisk årsmedellön är ca 1/6 av den i USA. USAs befolkning är ca 330 milj. att skapa samma marknad kräver en kinesisk befolkning på ca 2.000 milj., där är dom inte ännu. Som typ exempel, kräver mer än mycket människor dom måste ha kapital också.
Jag skulle nog resonera som så att Kina är intressant då de är långt framme på elbilar generellt, både tillverkning och användande, samt även förmodligen är en av de länder som har förmågan att ställa om till grön energi riktigt snabbt (delvis pga sitt system som inte tar någon större hänsyn till individen). Att vara i framkant i Kina ger sedan synergieffekter vid försäljning på andra marknader på några års sikt. Tror jag.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

bjornnilsson skrev:
LarsA skrev:

Hur viktig är den kinesiska marknaden egentligen?!
T.ex. kinesisk årsmedellön är ca 1/6 av den i USA. USAs befolkning är ca 330 milj. att skapa samma marknad kräver en kinesisk befolkning på ca 2.000 milj., där är dom inte ännu. Som typ exempel, kräver mer än mycket människor dom måste ha kapital också.
Jag skulle nog resonera som så att Kina är intressant då de är långt framme på elbilar generellt, både tillverkning och användande, samt även förmodligen är en av de länder som har förmågan att ställa om till grön energi riktigt snabbt (delvis pga sitt system som inte tar någon större hänsyn till individen). Att vara i framkant i Kina ger sedan synergieffekter vid försäljning på andra marknader på några års sikt. Tror jag.
Eller så blir man av med alla IP och allt kunnande. Dubbeleggat svärd det där. Finns många företag också bränt sig på det.

Agilent/Keysight (fd. HP) bestämde sig för 15-20 år sedan att samarbeta med utveckling av oscilloskop med en väldigt liten OEM som var ganska okänd på den tiden. De lärde upp de allt de kunde i mätteknik, och hur man kunde tillverka mätutrustning med precision. Efter 5-8 år så började de sälja lite enklare oscilloskop under eget varumärke. Sedan märkte Keysight att allt mer funktioner från deras oscilloskop hittade in i deras produkter. Till slut var de tvingade till att ge upp samarbetet och samägandet i fabriken. Idag är denna lilla kinesiska OEM, Rigol, en av de största firmorna i världen på oscilloskop. Agilent/Keysight hade ägnat 10+ år och massor var miljarder för att lära upp deras framtida värsta konkurrent. Snacka om bakslag.

Lesson learned; det som verkar lockande kortsiktigt, kan döda dig långsiktigt.

Det gäller att tänka till, och vara smart och långsiktig (för kineserna tänker långsiktigt, och endast på sig själva och att själva kontrollera och göra allt som slutligt mål).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX3

Inlägg av Legato »

Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Det håller jag inte alls med om. Det var många år sedan den gränsen passerades imo. Däremot är det kanske först nu gemene man börjar få insikten om hur överlägsna elbilar faktiskt är.

Vidare är det för mig rätt uppenbart att BMW tagit fel beslut rent strategiskt. Det är knappast så att de medvetet valt att skänka bort så mycket kunder till Tesla. Väldigt mycket billigare att vårda och behålla existerande kunder än att försöka skaffa nya... Å andra sidan var de knappast ensamma om att underskatta Tesla.
För några är sen fanns det... Tesla model X för en barnfamilj som behöver dragvikt, räckvidd och utrymme? Tekniskt kanske det fanns elbilar, men ingen som föll in i en priskategori och levererade efter krav folk har på en bil. Folk vill kunna dra husvagn, ta sig långt och inte hosta upp en miljon för det.
Det är bara att se hur mycket större intresset för elbilar är nu när det finns billigare bilar som har utrymme, dragkrok och en räckvidd runt 50 mil. Det faktum att det finns fler laddare gör också en stor skillnad.

Att säga att BMW gett bort kunder till tesla är lite underhållande, Tesla tjänar fortfarande knappt pengar och majoriteten av deras vinst kommer från regulatory credits om man läser deras årsredovisning. BMW har haft en EBITDA runt 15-16 miljoner USD sen 2011 och inte sett någon märkvärd förändring.
"Gemene man" behöver inte en gigantisk SUV och gemene man drar inte husvagn, så nej, det har inget med normalbehov att göra.

Att intresset ökat är snarare ett bevis för att elbilen länge varit bättre... Först nu börjar folk vakna som sagt. Gemene man är inte särskilt insatt och det blir en lång eftersläpning.

Underhållande? Menar du på fullt allvar att du inte är medveten om att Tesla tagit mycket kunder från BMW? BMW 3 serie är i toppen gällande vad Model 3-ägare i USA kört förut... BMWs USA VD gick för något år sedan själv ut och sa att försäljningen påverkats signifikant av Teslas tillväxt i USA. Jag är själv en av väldigt många som förr körde BMW, på den tiden de låg i teknisk framkant...

Teslas börsvärde är ca tio gånger större än BMWs. Det visar med brutal tydlighet vad marknaden tror om respektive bolags möjligheter att leverera vinster i framtiden. Precis som du konstaterar så är BMWs vinsttillväxt bortblåst.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Teslas börsvärde är ca tio gånger större än BMWs. Det visar med brutal tydlighet vad marknaden tror om respektive bolags möjligheter att leverera vinster i framtiden. Precis som du konstaterar så är BMWs vinsttillväxt bortblåst.
Investerare på Wall street och andra råbarkade kapitalister har ju helt klart tagit sina analytikers rekommendationer och analyser om framtiden på allvar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

Legato skrev:
Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Det håller jag inte alls med om. Det var många år sedan den gränsen passerades imo. Däremot är det kanske först nu gemene man börjar få insikten om hur överlägsna elbilar faktiskt är.

Vidare är det för mig rätt uppenbart att BMW tagit fel beslut rent strategiskt. Det är knappast så att de medvetet valt att skänka bort så mycket kunder till Tesla. Väldigt mycket billigare att vårda och behålla existerande kunder än att försöka skaffa nya... Å andra sidan var de knappast ensamma om att underskatta Tesla.
För några är sen fanns det... Tesla model X för en barnfamilj som behöver dragvikt, räckvidd och utrymme? Tekniskt kanske det fanns elbilar, men ingen som föll in i en priskategori och levererade efter krav folk har på en bil. Folk vill kunna dra husvagn, ta sig långt och inte hosta upp en miljon för det.
Det är bara att se hur mycket större intresset för elbilar är nu när det finns billigare bilar som har utrymme, dragkrok och en räckvidd runt 50 mil. Det faktum att det finns fler laddare gör också en stor skillnad.

Att säga att BMW gett bort kunder till tesla är lite underhållande, Tesla tjänar fortfarande knappt pengar och majoriteten av deras vinst kommer från regulatory credits om man läser deras årsredovisning. BMW har haft en EBITDA runt 15-16 miljoner USD sen 2011 och inte sett någon märkvärd förändring.
"Gemene man" behöver inte en gigantisk SUV och gemene man drar inte husvagn, så nej, det har inget med normalbehov att göra.

Att intresset ökat är snarare ett bevis för att elbilen länge varit bättre... Först nu börjar folk vakna som sagt. Gemene man är inte särskilt insatt och det blir en lång eftersläpning.

Underhållande? Menar du på fullt allvar att du inte är medveten om att Tesla tagit mycket kunder från BMW? BMW 3 serie är i toppen gällande vad Model 3-ägare i USA kört förut... BMWs USA VD gick för något år sedan själv ut och sa att försäljningen påverkats signifikant av Teslas tillväxt i USA. Jag är själv en av väldigt många som förr körde BMW, på den tiden de låg i teknisk framkant...

Teslas börsvärde är ca tio gånger större än BMWs. Det visar med brutal tydlighet vad marknaden tror om respektive bolags möjligheter att leverera vinster i framtiden. Precis som du konstaterar så är BMWs vinsttillväxt bortblåst.

Men skärp dig, gemene man behöver en kombi med lastutrymme och kunna dra släpet med lite vikt på. Det är inte en model 3 som funkar då.

Du argumenterar med känsloargument mot siffror, känns inte vidare seriöst.
Att bmws vinst legat stabilt låter i min värld bättre än att ha förlorat pengar i flera år.
Tesla har ju tappat 20-25% av sitt börsvärde på några månader och Volkswagen har ökat med motsvarande, I din värld är då tesla döende och Volkswagen framtiden?
Eller så är börsvärde ett ganska korkat argument för hur lämpliga elbilar varit för en barnfamilj förrän idag.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
Legato skrev:

Teslas börsvärde är ca tio gånger större än BMWs. Det visar med brutal tydlighet vad marknaden tror om respektive bolags möjligheter att leverera vinster i framtiden. Precis som du konstaterar så är BMWs vinsttillväxt bortblåst.

Men skärp dig, gemene man behöver en kombi med lastutrymme och kunna dra släpet med lite vikt på. Det är inte en model 3 som funkar då.
Absolut inte. Det har jag full förståelse för. Men för oss som redan har en stor dieselkombi med drag (merca e-klass) så är m3 en perfekt andrabil och stadspendlarbil. Så för oss passar den fint!

Vill du ha en Tesla som är stor och bra dragbil så tycker jag du skall kika på en mx istället. Tror den kan passa din användning bättre?

Olika bilmodeller för olika syften, precis som det finns olika stora hus eller väldigt olika båtar för olika syften. Inget behöver vara rätt eller fel.

Vi är alla olika, och har olika behov för olika tillfällen och användningsområden. Är inte mer komplicerat än så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar