Jag ser att även i4 har den funktionen. Hur funkar den egentligen, är det enbart helt rak väg eller kan den även inkludera styrkorrigering? Dvs om man har en lite krokig väg in, så tar den samma krokiga väg tillbaka av sig själv? Det hade ju varit grymtHmpftfhdns skrev:Supernöjd med iX3:an. Min favoritfeature är något otippat backningsassistenten — att den kan backa 50m exakt samma väg du kom. Har visat sig vara supersmidigt för att köra ur garaget, först backa 20m och sen träffa grindhålet perfekt hos syrran och backa tillbaka på en blockerad grusväg efter att ha jagat en luftballong
BMW iX3
Moderator: Redaktion
Re: BMW iX3
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Den styr själv och du sköter gas/broms. Spelar in allt du kör framåt under 36 km/h och kommer ihåg senaste 50m. Känns väldigt exakt och kommer ihåg även om bilen stått ett tag. När man lägger i backen är det bara att trycka på displayen så tar bilen över styrningen. Avbryts om du själv styr — så väldigt smidigt att bara börja svänga själv när man ska ta över.HelectriC skrev:Jag ser att även i4 har den funktionen. Hur funkar den egentligen, är det enbart helt rak väg eller kan den även inkludera styrkorrigering? Dvs om man har en lite krokig väg in, så tar den samma krokiga väg tillbaka av sig själv? Det hade ju varit grymtHmpftfhdns skrev:Supernöjd med iX3:an. Min favoritfeature är något otippat backningsassistenten — att den kan backa 50m exakt samma väg du kom. Har visat sig vara supersmidigt för att köra ur garaget, först backa 20m och sen träffa grindhålet perfekt hos syrran och backa tillbaka på en blockerad grusväg efter att ha jagat en luftballong
Re: BMW iX3
Riktigt smart funktion!Hmpftfhdns skrev:Den styr själv och du sköter gas/broms. Spelar in allt du kör framåt under 36 km/h och kommer ihåg senaste 50m. Känns väldigt exakt och kommer ihåg även om bilen stått ett tag. När man lägger i backen är det bara att trycka på displayen så tar bilen över styrningen. Avbryts om du själv styr — så väldigt smidigt att bara börja svänga själv när man ska ta över.HelectriC skrev:Jag ser att även i4 har den funktionen. Hur funkar den egentligen, är det enbart helt rak väg eller kan den även inkludera styrkorrigering? Dvs om man har en lite krokig väg in, så tar den samma krokiga väg tillbaka av sig själv? Det hade ju varit grymtHmpftfhdns skrev:Supernöjd med iX3:an. Min favoritfeature är något otippat backningsassistenten — att den kan backa 50m exakt samma väg du kom. Har visat sig vara supersmidigt för att köra ur garaget, först backa 20m och sen träffa grindhålet perfekt hos syrran och backa tillbaka på en blockerad grusväg efter att ha jagat en luftballong
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX3
Ahh ok, jag trodde man kunde stå på utsidan med appen/fob. Det var ju synd.Hmpftfhdns skrev:Den styr själv och du sköter gas/broms. Spelar in allt du kör framåt under 36 km/h och kommer ihåg senaste 50m. Känns väldigt exakt och kommer ihåg även om bilen stått ett tag. När man lägger i backen är det bara att trycka på displayen så tar bilen över styrningen. Avbryts om du själv styr — så väldigt smidigt att bara börja svänga själv när man ska ta över.HelectriC skrev:Jag ser att även i4 har den funktionen. Hur funkar den egentligen, är det enbart helt rak väg eller kan den även inkludera styrkorrigering? Dvs om man har en lite krokig väg in, så tar den samma krokiga väg tillbaka av sig själv? Det hade ju varit grymtHmpftfhdns skrev:Supernöjd med iX3:an. Min favoritfeature är något otippat backningsassistenten — att den kan backa 50m exakt samma väg du kom. Har visat sig vara supersmidigt för att köra ur garaget, först backa 20m och sen träffa grindhålet perfekt hos syrran och backa tillbaka på en blockerad grusväg efter att ha jagat en luftballong
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW iX3
BMW har ju haft remote parking i flera år. Borde ju gått att kombinera med den här lösningen.HelectriC skrev:Ahh ok, jag trodde man kunde stå på utsidan med appen/fob. Det var ju synd.Hmpftfhdns skrev:Den styr själv och du sköter gas/broms. Spelar in allt du kör framåt under 36 km/h och kommer ihåg senaste 50m. Känns väldigt exakt och kommer ihåg även om bilen stått ett tag. När man lägger i backen är det bara att trycka på displayen så tar bilen över styrningen. Avbryts om du själv styr — så väldigt smidigt att bara börja svänga själv när man ska ta över.HelectriC skrev:Jag ser att även i4 har den funktionen. Hur funkar den egentligen, är det enbart helt rak väg eller kan den även inkludera styrkorrigering? Dvs om man har en lite krokig väg in, så tar den samma krokiga väg tillbaka av sig själv? Det hade ju varit grymtHmpftfhdns skrev:Supernöjd med iX3:an. Min favoritfeature är något otippat backningsassistenten — att den kan backa 50m exakt samma väg du kom. Har visat sig vara supersmidigt för att köra ur garaget, först backa 20m och sen träffa grindhålet perfekt hos syrran och backa tillbaka på en blockerad grusväg efter att ha jagat en luftballong
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Första långturen avklarad Göteborg-Falun. 140 mil blandad körning (mest landsväg) med full bil och varierat väder. Ingen räckviddsångest alls faktiskt — reell räckvidd 40 mil.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
16,2 kWh/100km idag med fina förutsättningar Gbg-Karlskoga — det blir 46 mil = wltp. Swishade förbi Ionityladdarna och laddade gratis på Lidl istället — med power-tricket att ha elsparkcykel i bakluckan och åka ner på stranden medan bilen laddade
Re: BMW iX3
Kul!Hmpftfhdns skrev:16,2 kWh/100km idag med fina förutsättningar Gbg-Karlskoga — det blir 46 mil = wltp. Swishade förbi Ionityladdarna och laddade gratis på Lidl istället — med power-tricket att ha elsparkcykel i bakluckan och åka ner på stranden medan bilen laddade
Funderar faktiskt på att köpa en elsparkcykel, och tänkte just att det ibland kanske kunder vara något att ha i bilen för att användas medans man laddar!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Har gått hur smooth som helst att åka 117 mil med full sommarpackning i iX3:an. Snittat 17.4 (42 mil reell räckvidd). Laddarna har funkat när man behövt dem.
Bästa elbilsfeaturen varma sommardagar är att kunna sätta på AC:n med appen/nyckeln så den är sval och skön när man kommer till bilen.
Bästa elbilsfeaturen varma sommardagar är att kunna sätta på AC:n med appen/nyckeln så den är sval och skön när man kommer till bilen.
Re: BMW iX3
Kul! Är ju verkligen superskönt med AC som kan slås på fjärr.Hmpftfhdns skrev:Har gått hur smooth som helst att åka 117 mil med full sommarpackning i iX3:an. Snittat 17.4 (42 mil reell räckvidd). Laddarna har funkat när man behövt dem.
Bästa elbilsfeaturen varma sommardagar är att kunna sätta på AC:n med appen/nyckeln så den är sval och skön när man kommer till bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX3
Blev ett sådant här kul och praktiskt (och miljövänligt) elfordon till firman för kortare ärenden!martinot skrev:Kul!Hmpftfhdns skrev:16,2 kWh/100km idag med fina förutsättningar Gbg-Karlskoga — det blir 46 mil = wltp. Swishade förbi Ionityladdarna och laddade gratis på Lidl istället — med power-tricket att ha elsparkcykel i bakluckan och åka ner på stranden medan bilen laddade
Funderar faktiskt på att köpa en elsparkcykel, och tänkte just att det ibland kanske kunder vara något att ha i bilen för att användas medans man laddar!
https://se-en.segway.com/products/nineb ... -max-g30-1
"Ninebot KickScooter MAX G30E II Powered by Segway"
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW iX3
"up to 25 km/h" = får inte användas i trafiken...martinot skrev:Blev ett sådant här kul och praktiskt (och miljövänligt) elfordon till firman för kortare ärenden!martinot skrev:Kul!Hmpftfhdns skrev:16,2 kWh/100km idag med fina förutsättningar Gbg-Karlskoga — det blir 46 mil = wltp. Swishade förbi Ionityladdarna och laddade gratis på Lidl istället — med power-tricket att ha elsparkcykel i bakluckan och åka ner på stranden medan bilen laddade
Funderar faktiskt på att köpa en elsparkcykel, och tänkte just att det ibland kanske kunder vara något att ha i bilen för att användas medans man laddar!
https://se-en.segway.com/products/nineb ... -max-g30-1
"Ninebot KickScooter MAX G30E II Powered by Segway"
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: BMW iX3
Livsfarligt:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k3 ... sparkcykel
Fattar inte folk som swishar förbi med elsparkcykel i 25 knyck (och mycket snabbare ibland) , känns mycket riskablare än cykel. Minsta grop och det är tvärstopp.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k3 ... sparkcykel
Fattar inte folk som swishar förbi med elsparkcykel i 25 knyck (och mycket snabbare ibland) , känns mycket riskablare än cykel. Minsta grop och det är tvärstopp.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW iX3
Senast jag hade bilen på SC cyklade jag därifrån till jobbet. På cykelbanan vid Polishögskolan! passerade jag en elsparkcykel som gjorde 32 km/h.R2_m3 skrev:Livsfarligt:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k3 ... sparkcykel
Fattar inte folk som swishar förbi med elsparkcykel i 25 knyck (och mycket snabbare ibland) , känns mycket riskablare än cykel. Minsta grop och det är tvärstopp.
Oslo skall införa förbud att hyra ut elsparkcykel nattetid för att få ned antalet olyckor. De flesta skadas tydligen på väg hem från krogen.
https://www.dn.se/varlden/nattliga-ture ... ds-i-oslo/
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: BMW iX3
Förbud är nog att ta i.mikebike skrev:Senast jag hade bilen på SC cyklade jag därifrån till jobbet. På cykelbanan vid Polishögskolan! passerade jag en elsparkcykel som gjorde 32 km/h.R2_m3 skrev:Livsfarligt:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k3 ... sparkcykel
Fattar inte folk som swishar förbi med elsparkcykel i 25 knyck (och mycket snabbare ibland) , känns mycket riskablare än cykel. Minsta grop och det är tvärstopp.
Oslo skall införa förbud att hyra ut elsparkcykel nattetid för att få ned antalet olyckor. De flesta skadas tydligen på väg hem från krogen.
https://www.dn.se/varlden/nattliga-ture ... ds-i-oslo/
I Finland reduceras hastigheten till 10/15km/h på nattetid.
Även här extremt många olyckor varje dag så det är nog bara början på regler att komma.
Re: BMW iX3
Det finns en tyskanpassad variant om man vill hålla sig under 20 km/h:mikebike skrev:"up to 25 km/h" = får inte användas i trafiken...martinot skrev:Blev ett sådant här kul och praktiskt (och miljövänligt) elfordon till firman för kortare ärenden!martinot skrev:Kul!Hmpftfhdns skrev:16,2 kWh/100km idag med fina förutsättningar Gbg-Karlskoga — det blir 46 mil = wltp. Swishade förbi Ionityladdarna och laddade gratis på Lidl istället — med power-tricket att ha elsparkcykel i bakluckan och åka ner på stranden medan bilen laddade
Funderar faktiskt på att köpa en elsparkcykel, och tänkte just att det ibland kanske kunder vara något att ha i bilen för att användas medans man laddar!
https://se-en.segway.com/products/nineb ... -max-g30-1
"Ninebot KickScooter MAX G30E II Powered by Segway"
https://se-en.segway.com/products/nineb ... max-g30d-2
Själv så känns 25 km/h extremt segt och långsamt. I USA och Kina så tillåter de 30 km/h som jag förstått det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX3
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW iX3
Superbra Martinot!martinot skrev:Det finns en tyskanpassad variant om man vill hålla sig under 20 km/h:mikebike skrev:"up to 25 km/h" = får inte användas i trafiken...martinot skrev:Blev ett sådant här kul och praktiskt (och miljövänligt) elfordon till firman för kortare ärenden!martinot skrev:Kul!Hmpftfhdns skrev:16,2 kWh/100km idag med fina förutsättningar Gbg-Karlskoga — det blir 46 mil = wltp. Swishade förbi Ionityladdarna och laddade gratis på Lidl istället — med power-tricket att ha elsparkcykel i bakluckan och åka ner på stranden medan bilen laddade
Funderar faktiskt på att köpa en elsparkcykel, och tänkte just att det ibland kanske kunder vara något att ha i bilen för att användas medans man laddar!
https://se-en.segway.com/products/nineb ... -max-g30-1
"Ninebot KickScooter MAX G30E II Powered by Segway"
https://se-en.segway.com/products/nineb ... max-g30d-2
Själv så känns 25 km/h extremt segt och långsamt. I USA och Kina så tillåter de 30 km/h som jag förstått det.
SJälv har jag en elektrisk skateboad för kortare sträcker. Funkar kanon (inte på vintern...) och KUL!
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: BMW iX3
Fortfarande ingen Xdrive version - tråkigt!taliz skrev:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: BMW iX3
Credde skrev:Fortfarande ingen Xdrive version - tråkigt!taliz skrev:
Ja det är lite märkligt att de inte släpper en xDrive med ca 400 hk.
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX3
Känns som en lite konstig refresh om man inte förbättrar så mycket, känns som den är lite malplacerad nu med i4 och iX på g.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW iX3
Är väl X3 som får en LCI och då hänger iX3 med automatiskt.ObscureEconomist skrev:Känns som en lite konstig refresh om man inte förbättrar så mycket, känns som den är lite malplacerad nu med i4 och iX på g.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
X3 får LCI eftersom den kom 2017 och då hänger iX3 med på köpet. Inga större ändringar egentligen utan i stort sett samma bil. Får M-paket på köpet och den är mer lik den vanliga X3:an nu. Fortfarande ganska mycket utrustning med som standard. En iX med motsvarande utrustning som en charged för 800 kkr kostar miljonen och har sämre räckvidd. iX3:an kommer nog fortsätta vara en bra elbil som inte så många köperMWall skrev:Är väl X1 som får en LCI och då hänger iX3 med automatiskt.ObscureEconomist skrev:Känns som en lite konstig refresh om man inte förbättrar så mycket, känns som den är lite malplacerad nu med i4 och iX på g.
Det jag mest hade velat ha från den nya är perforerade stolarna och startknappen nära växelspaken. (Till och med iX:en har startknapp... suck)
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Efter två månader och 800(!) mil med vår iX3 charged tänkte jag ge mig på en sammanfattning:
+ Räckvidden sommartid håller verkligen vad den lovar och mer därtill (Har legat mellan 40-50 mil vid landsvägskörning)
+ Snabbladdningen håller också vad den lovar (Startar vid 155kW på Ionity)
+ BMW charging funkar bra med 2,88kr/kWh på Ionity och 4kr/kWh på andra (ex. MER, EON) första året
+ Tyst och mjuk och fin att köra
+ Bilen trivs både i stan, i hög motorvägsfart och på kurviga vägar
+ Inga onödiga pling är väldigt skönt
+ Sköna stolar (även i grundmodellen)
+ Att bilen styr själv vid backning samma väg som man körde framåt har visat sig vara väldigt användbart
+ Förar- och parkeringsassistans funkar riktigt bra
+ Appen funkar bra och att starta klimatisering använder jag hela tiden
+ Bra visning av laddstatus i instrumentet när man laddar (effekt, tidsuppskattning, etc)
+ Räckviddscirkel i kartan ger en bra uppskattning hur långt man kommer och har visat sig vara användbar när det inte är Teslaklass på ruttplanering med laddstopp (även om det faktiskt funkar okej också)
+ Adaptiv regenerering funkar riktigt bra (frirullar så länge det inte behövs minska farten och regenererar annars lagom efter förutsättningarna)
+ Enpedalläget funkar riktigt bra och är smidigt att aktivera med växelspaken (använder vid stads- och aktiv körning)
+ Lagom mjuk/hård adaptiv fjädring
+ Responsiv infotainment med både pek/pinch och idrive (använder idrive förvånansvärt mycket)
+ Gammeldags glastak som kan öppnas och dras för innertak är inte så dumt
- Start/stopp-knapp. Varför? Jag har säkert råkat stänga av bilen 20 ggr av misstag när jag skulle köra iväg och bilen redan var på. Blir en vana att trycka på knappen och lägga i växeln.
- Oventilerat konstläder i stolarna blir svettigt (förbättrat till faceliften 2022)
- Ingen frunk. Varför? Det är nog mer än 100 liter hålrum under motorhuven som är helt outnyttjat och bilen är baktung som det är.
- Haft lite strul med CarPlay ibland p.g.a. att mobilen försöker använda den inbyggda WiFi-hotspotten och inte får internet
- Stereon i charged är okej, men inte mer (endast högtalare i dörrar och under sätena)
- Man kan inte ställa in önskad laddnivå eller strömbegränsning i appen
- Ingen röststyrning på svenska (förutom CarPlay/Android auto)
Saker som jag tänkte innan skulle vara dåliga men som funkar bra i praktiken:
* Ingen exakt batteriprocent i instrumentet (man lär sig snabbt att se med 5% noggrannhet i instrumentet när man kör och annars har man exakt procent i appen)
* Plastskydd på aluminumfälgarna (ser helt okej ut och faktiskt ganska bra att kunna byta bara plasten om man repar)
* Laddningen avbryts med "lås upp bilen"-knappen (förvånansvärt enkel lösning som faktiskt funkar bra i praktiken även om det känns som en nödlösning)
Helt klart positivt överraskad. Finns inte mycket att klaga på egentligen. Inte varit nåt strul. Känns som att den inte är bäst på nåt men väldigt bra på det mesta -- så på det hela taget är det en riktigt bra bil
+ Räckvidden sommartid håller verkligen vad den lovar och mer därtill (Har legat mellan 40-50 mil vid landsvägskörning)
+ Snabbladdningen håller också vad den lovar (Startar vid 155kW på Ionity)
+ BMW charging funkar bra med 2,88kr/kWh på Ionity och 4kr/kWh på andra (ex. MER, EON) första året
+ Tyst och mjuk och fin att köra
+ Bilen trivs både i stan, i hög motorvägsfart och på kurviga vägar
+ Inga onödiga pling är väldigt skönt
+ Sköna stolar (även i grundmodellen)
+ Att bilen styr själv vid backning samma väg som man körde framåt har visat sig vara väldigt användbart
+ Förar- och parkeringsassistans funkar riktigt bra
+ Appen funkar bra och att starta klimatisering använder jag hela tiden
+ Bra visning av laddstatus i instrumentet när man laddar (effekt, tidsuppskattning, etc)
+ Räckviddscirkel i kartan ger en bra uppskattning hur långt man kommer och har visat sig vara användbar när det inte är Teslaklass på ruttplanering med laddstopp (även om det faktiskt funkar okej också)
+ Adaptiv regenerering funkar riktigt bra (frirullar så länge det inte behövs minska farten och regenererar annars lagom efter förutsättningarna)
+ Enpedalläget funkar riktigt bra och är smidigt att aktivera med växelspaken (använder vid stads- och aktiv körning)
+ Lagom mjuk/hård adaptiv fjädring
+ Responsiv infotainment med både pek/pinch och idrive (använder idrive förvånansvärt mycket)
+ Gammeldags glastak som kan öppnas och dras för innertak är inte så dumt
- Start/stopp-knapp. Varför? Jag har säkert råkat stänga av bilen 20 ggr av misstag när jag skulle köra iväg och bilen redan var på. Blir en vana att trycka på knappen och lägga i växeln.
- Oventilerat konstläder i stolarna blir svettigt (förbättrat till faceliften 2022)
- Ingen frunk. Varför? Det är nog mer än 100 liter hålrum under motorhuven som är helt outnyttjat och bilen är baktung som det är.
- Haft lite strul med CarPlay ibland p.g.a. att mobilen försöker använda den inbyggda WiFi-hotspotten och inte får internet
- Stereon i charged är okej, men inte mer (endast högtalare i dörrar och under sätena)
- Man kan inte ställa in önskad laddnivå eller strömbegränsning i appen
- Ingen röststyrning på svenska (förutom CarPlay/Android auto)
Saker som jag tänkte innan skulle vara dåliga men som funkar bra i praktiken:
* Ingen exakt batteriprocent i instrumentet (man lär sig snabbt att se med 5% noggrannhet i instrumentet när man kör och annars har man exakt procent i appen)
* Plastskydd på aluminumfälgarna (ser helt okej ut och faktiskt ganska bra att kunna byta bara plasten om man repar)
* Laddningen avbryts med "lås upp bilen"-knappen (förvånansvärt enkel lösning som faktiskt funkar bra i praktiken även om det känns som en nödlösning)
Helt klart positivt överraskad. Finns inte mycket att klaga på egentligen. Inte varit nåt strul. Känns som att den inte är bäst på nåt men väldigt bra på det mesta -- så på det hela taget är det en riktigt bra bil