BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

Hmpftfhdns skrev:
Tredjehandsfrunk är på gång:
1A16F4C9-CC22-47C5-94EF-72A91A560699.jpeg
Snyggt! Bra idé. Blir perfekt att lägga Typ2-kablar, portabla EVSE och annat liknande i! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW iX3

Inlägg av dd88 »

Var och testade en välutrustad IX3 idag, direkt efter provkörning av en ok utrustad Q4 40 och en ID4 GTX. Måste säga att jag var väldigt positivt överraskad över hur pass mycket bättre en ombyggd fossilbil kändes jämfört med de andra två.

Fin styrning och riktigt bra chassi för en så pass tung bil, bra material och inga missljud.

Kom en båt med prefacelift-bilar i förra veckan som ska säljas innan nyår, ska få offert imorgon.

Egentligen vill vi ha en facelift, men då den kommer missa 700-gränsen så är det inte ens säkert att BMW kommer erbjuda ett subventionerat leasingpris som idag.

Q4 kan fortfarande vara ett alternativ, men då en 45. Kia EV6 är även intressant men ett wildcard idag då det är mycket som är oklart.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

dd88 skrev:
Var och testade en välutrustad IX3 idag, direkt efter provkörning av en ok utrustad Q4 40 och en ID4 GTX. Måste säga att jag var väldigt positivt överraskad över hur pass mycket bättre en ombyggd fossilbil kändes jämfört med de andra två.

Fin styrning och riktigt bra chassi för en så pass tung bil, bra material och inga missljud.

Kom en båt med prefacelift-bilar i förra veckan som ska säljas innan nyår, ska få offert imorgon.

Egentligen vill vi ha en facelift, men då den kommer missa 700-gränsen så är det inte ens säkert att BMW kommer erbjuda ett subventionerat leasingpris som idag.

Q4 kan fortfarande vara ett alternativ, men då en 45. Kia EV6 är även intressant men ett wildcard idag då det är mycket som är oklart.
Är supernöjd med vår iX3 hittills. Har provkört det mesta och skulle inte byta ut den mot nåt. Enda återstående frågetecknet är hur den beter sig på vintern — annars kan jag lugnt säga att det är en helt fantastisk elbil!
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Äntligen lite vinter i Göteborg — 15 cm oplogat idag. Måste säga att jag är väldigt positivt överraskad över hur bra det ändå funkar med bakhjulsdrift och dubbfritt. Den tog sig upp för branta hala backar och även om det spann en del så märks det knappt eftersom antispinnen är så snabb. Blir som att köra med mindre effekt. Och ville man sladda så var det bara att köra på lite extra — kändes väldigt kontrollerat och rätt kul :D
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Första etappen med takbox. Inte så farligt än så länge. Snittade 22kWh/100km Göteborg - Karlskoga i -2 till -5 grader. Känns som att snö och vind är värre för förbrukningen.
Var med om min första ”coldgate” också — tog 5-10 minuter med 19 kW på Ionity innan den gick upp i hastighet. Ska testa tricket att gasa/regenerera lite extra inför laddningen nästa gång.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

Hmpftfhdns skrev:
Var med om min första ”coldgate” också — tog 5-10 minuter med 19 kW på Ionity innan den gick upp i hastighet. Ska testa tricket att gasa/regenerera lite extra inför laddningen nästa gång.
Det finns inte någon möjlighet till förvärmning av batterierna innan snabbladdning?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

martinot skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Var med om min första ”coldgate” också — tog 5-10 minuter med 19 kW på Ionity innan den gick upp i hastighet. Ska testa tricket att gasa/regenerera lite extra inför laddningen nästa gång.
Det finns inte någon möjlighet till förvärmning av batterierna innan snabbladdning?
Den är jobbig. iX, i4 och LCI iX3 har det, men verkar idag inte som att de ”gamla” iX3 blir uppdaterade med den funktionen. Surt! Här saknar man Teslas och Apples approach.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Nu har jag testat vinterkörning fullastad med takbox, bl.a. i -15 och i snöstorm. Påverkar helt klart räckvidden — och dessutom får man vänta en stund vid snabbladdarna innan batteriet blivit varmt. Men på det stora hela har det ändå funkat helt okej. Inga dramatiska laddköer heller än så länge.

Sträcka: förbrukning, temp, väder

Göteborg - Karlskoga: 22, -3, klart/vindstilla
Karlskoga - Gävle: 25, -4, klart/snö
Gävle - Arlanda - Gävle: 30, -5, snöstorm
Gävle - Karlskoga - Gävle: 27, -13, ingen snö
Gävle - Sundsvall: -14, 27, ingen snö
Sundsvall - Hammerdal, -11, 25, mulet/snö

Så beroende på väder och väg varierar takboxvinterräckvidden mellan 25 och 33 mil.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX3

Inlägg av Dafro »

Tack för info, helt klart bättre än vad jag trodde om den och kul för dig, grattis till vad som verkar vara en bra bil, men visst lite förvärmning vore inte fel.
27,8 kWp solceller
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Jo, mycket nöjd att det bara funkar och att den är så pass snål trots SUV. Vi är snart uppe i 2000 mil sen i juni och det har varit en ren fröjd att köra. :D
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Kallt idag i fjällen. Första gången jag sett att drivlinetempmätaren rört sig ur mitten. :mrgreen:
4A9B818C-93BA-4171-9BB7-75E1A966A2B0.jpeg
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Nu har min iX3 fått en frunk också på 47 liter. 8-) Fortfarande rätt mycket plats kvar där förbränningsmotorn har suttit — så man skulle nog kunna gjort den ännu större.
A989C222-2F8D-4F02-96E8-66090A9B62A8.jpeg
BF95CAD9-9CAE-4FC1-8F13-1E46D7B88328.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW iX3

Inlägg av Bjelke »

Fasiken vad trevligt! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mossbo
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 mar 2022 09:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Mossbo »

Kul att se frunk-lådan, fick lov att beställa en på stört!, för övrigt nöjd med min LCI, lite väl stor och klumpig kanske. Bra komfort men surt med bakhjulsdrift samt 750kg draget. Allt annat är jag nöjd med. Körde 200mil förra veckan på 19,0 i snitt, bra tycker jag. Bra bil i väntan på i4 leverans.
Gav upp Tesla efter att ha väntat länge på en YP. Var ett riktigt projekt att avboka den så jag är helt nöjd med att skippa Tesla, sämsta kundvård jag vart med om ever.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

Mossbo skrev:
Kul att se frunk-lådan, fick lov att beställa en på stört!, för övrigt nöjd med min LCI, lite väl stor och klumpig kanske. Bra komfort men surt med bakhjulsdrift samt 750kg draget. Allt annat är jag nöjd med. Körde 200mil förra veckan på 19,0 i snitt, bra tycker jag. Bra bil i väntan på i4 leverans.
Gav upp Tesla efter att ha väntat länge på en YP. Var ett riktigt projekt att avboka den så jag är helt nöjd med att skippa Tesla, sämsta kundvård jag vart med om ever.
Är det inte leverans nästa månad på MYP?

När får du i4?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mossbo
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 mar 2022 09:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Mossbo »

Leverans oklar på i4, beställd i september, efter att ha haft 5000kr i dieselkostnad på en dryg vecka så tog jag en lagerbil. Får se hur allt löser sig. Funkat oväntat bra med bakhjulsdriften i halkan, bra styrning på traction.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Ja, det är inga som helst problem. Jag har kört i alla möjliga väglag med dubbfria nordiska däck och med 1,3 ton på drivaxeln och superbra antisladdsystem är det bara att tuta och köra. Lite annat än den 535i jag körde som 18-åring… :mrgreen:
Tagemage
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 apr 2022 14:19

Re: BMW iX3

Inlägg av Tagemage »

Hallå på forumet!
Hämtade ut min IX3 (min första elbil) för en vecka sedan. Hade en 520d innan.
Ingen laddplats hemma. Två ungar och mycket långresor på alla lov. Blir spännande detta :).

Provade att köra så snålt det gick idag, Sthlm-Åkersberga, typ 4 mil enkel resa. Fick en förbrukning på 14,9. Känns helt ok. Men hur i hela friden kunde de komma ner till 13,5 i norgetestet!?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

Tagemage skrev:
Hallå på forumet!
Hämtade ut min IX3 (min första elbil) för en vecka sedan. Hade en 520d innan.
Ingen laddplats hemma. Två ungar och mycket långresor på alla lov. Blir spännande detta :).

Provade att köra så snålt det gick idag, Sthlm-Åkersberga, typ 4 mil enkel resa. Fick en förbrukning på 14,9. Känns helt ok. Men hur i hela friden kunde de komma ner till 13,5 i norgetestet!?
Vilken hastighet körde du i snitt i?

Många norska större vägar är ofta 70-90.

Så förbrukning är oftast direkt kopplat till den hastighet man håller. Utan att ange snitthastighet så säger en förbrukningssiffra nästan ingen ting, och även bra att ange temperatur (även om hastighet är viktigare).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Tagemage skrev:
Hallå på forumet!
Hämtade ut min IX3 (min första elbil) för en vecka sedan. Hade en 520d innan.
Ingen laddplats hemma. Två ungar och mycket långresor på alla lov. Blir spännande detta :).

Provade att köra så snålt det gick idag, Sthlm-Åkersberga, typ 4 mil enkel resa. Fick en förbrukning på 14,9. Känns helt ok. Men hur i hela friden kunde de komma ner till 13,5 i norgetestet!?
Kul med en till iX3-kompis på forumet! De bästa siffrorna jag varit nere i är liknande dina -- motsvarande 50 mils räckvidd. Men då var det väldigt fina förutsättningar och medveten körning. Efter ett tag slutade jag jaga förbrukningen -- det är bara att tuta och köra och ladda. I praktiken måste man ju ändå oftast stanna på långresor och då gärna vid en HPC, så förbrukningen blir inte så himla viktig. Snitt på min från fabrik (hämtade ut förra juni) är 21. Verkligheten kommer ikapp med takboxar och snöstormar och motorvägar och buskörning :D
Har du svårt att få till hemmaladdningen? Det är ju väldigt bekvämt att ha det.
Tagemage
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 apr 2022 14:19

Re: BMW iX3

Inlägg av Tagemage »

Tackar tackar!
Hade ca 60km/h i snitt. Men det är ju lite ryckig körning såklart, mycket motståndare i vägen.

Noap, det är gatuparkering som gäller, så den står där det finns en lucka. Men jag har ladd på jobbet för 2kr och publik laddare för 3kr typ 200m hemifrån. Så jag tänker att ”det reder nog ut sig”.

Hur som helst förbannat nöjd.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Ja då låter det ju lungt med vardagsladdningen. Kul att du är nöjd. Jag är supernöjd — vi har kört 3500 mil och bilen känns väldigt robust och problemfri trots att vi fick en av de första. Ett stort plus vid långresor är att man verkligen kan lita på räckviddsuppskattningen — den lär sig hela tiden och landar in väldigt rätt efter en stund på längre resor. Så det har aldrig blivit dramatiskt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

Hmpftfhdns skrev:
Ja då låter det ju lungt med vardagsladdningen. Kul att du är nöjd. Jag är supernöjd — vi har kört 3500 mil och bilen känns väldigt robust och problemfri trots att vi fick en av de första. Ett stort plus vid långresor är att man verkligen kan lita på räckviddsuppskattningen — den lär sig hela tiden och landar in väldigt rätt efter en stund på längre resor. Så det har aldrig blivit dramatiskt.
Kul! En bra GOM som stämmer hyfsat väl är guld värt. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

Det håller jag med om, den anpassar sig snabbt i i4an efter ny hastighet och är pålitlig.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:
Det håller jag med om, den anpassar sig snabbt i i4an efter ny hastighet och är pålitlig.

Förutser den topografi och väder (man kan ju bli överraskad av högre förbrukning pga vind, snö eller regn) också? Iofs måste man mata in destinationen men om man gör det så... :)
Skriv svar