BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

ObscureEconomist skrev:
Hmpftfhdns skrev:
taliz skrev:
ObscureEconomist skrev:
Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?
Uuuh vad du rökt? :lol:
Model X 580km. 2250kg dragvikt.
iX3 459km. 750kg dragvikt.
Menar nog iX: ”mer än” 600km, 2500kg dragvikt
Exakt, då taliz har glidit iväg på att säga att bmw inte kan göra en bra produkt så var jag tvungen att undra vad han ansåg om iX. Ix3 är ju en stop gap produkt.
Som jag nämnde i en annan tråd, iX får mig att må illa.
Men specsmässigt är den helt ok, om den levererats nu. Som vanligt jämförs en pappersprodukt med något man kan få nycklarna till nästa vecka. Vi får se hur det ser ut på marknaden när leveranserna faktiskt startar.
Audi och Porsches nya PPE platta kommer ju också ungefär då, men med 800V. Tesla kommer också med 4680. Då känns nog iX lite efter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
FSD är också en sån där utopisk grej som han tycker är kul. Men kommer det fungera? Och när isf?
Ja, AD kommer absolut att fungera. Inget tvivel om det.

När är dock den stora frågan som de lärde (och olärde) tvistar om. :)

Själv så tror jag inte vi kommer ha L4 eller L5 färdigt och legalt för alla (alltså inte i begränsade tester) och 100% färdigt i de första vanliga personbilarna (oavsett vilka som blir först, är inte säkert att det blir Tesla då konkurrensen är enormt stor på området) förens runt 2030.

Troligen lite tidigare i USA och Kina (låt oss säga om ca 5-7 år), och troligen lite senare i EU (låt oss säga om närmare ca 9-10 år).

Men det är bara en kvalificerad och högst personlig gissning. Tror det är extremt svårt för alla, även de direkt inblandade, att kunna förutsäga detta.
Den stora frågan är ju också vad det kommer vara värt. Kommer kunderna vilja betala extra för bilarna eller förväntar man sig att funktionerna finns i nya bilar ungefär som man sett på all annan utveckling när det gäller bilar.
Om man jämför med hur många arbetstimmar det tar att kunna köpa en Volvo är det inte så stor skillnad mellan nu och 50 år sedan.
Nu gissar jag igen, men skulle tippa på dyrt i början (innan volymtillverkning av kameror och andra sensorer) som extra tillbehör, men sedan efter ca 5 år mer eller mindre något som ingår som standard på alla normala bättre vardagsbilar (kameror och sensorer går snabbt ner i pris, och kostnaden för mjukvaran kan slås ut på enorma mängder bilar, istället för fåtalet). Ungefär som adaptiv farthållare och backkamera är mer eller mindre standard på de flesta av dagens bilar.

Men är mycket svårt att förutse detta exakt, och man bara göra mer eller mindre goda gissningar (detta är bara en och min personliga).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

Hmpftfhdns skrev:
Apple är den mest vertikalt integrerade tillverkaren i mobilindustrin. Det är inte så att alla andra företag i mobilbranschen är körda för att de inte designar sina egna operativsystem och processorer. Alla biltillverkare kommer nog inte bli Apple/Tesla. Frågan är vilka biltillverkare som blir Samsung och vilka som blir Nokia.
Exakt. Faktiskt en mycket bra liknelse!

Finns egentligen ingen vettig ekonomisk anledning att 20 företag på lång sikt skall fortsätta att utveckla väldigt snarlik AD-funktionalitet. Tror vi under de kommande 10 åren kommer få se en mängd företag som slås samman, köper upp varandra, och en del som lägger ner.

Att utveckla AD i vettig nivå och fart kostar mellan 1-10 miljarder SEK i R&D-kostnader per år per företag som håller på med detta. Blir en rätt häftig brun rate på cash flow för många i längden. Gäller att (aktie)ägarna ser ett fortsatt strategiskt syfte eller möjliga framtida vinstmöjligheter.

I slutändan skulle jag gissa att vi kommer ha ca 3-5 stora seriösa aktörer kvar på marknaden som utvecklar grundsystemen med större stacken av AD-funktioner (resten kommer branda och paketera om lösningar/komponenter från andra). Av dessa så kommer 1-2 tillverkare vara vertikalt integrerade biltillverkare (som tex. Tesla och Apple), medan 2-3 kommer sälja AD-lösningar på den öppna marknaden till andra tillverkare (eller andra leverantörer som i sin tur brandar och paketerar om koden/lösningarna innan de säljer vidare till biltillverkare).

Men det är en högst personlig gissning från min sida, och mycket svårt att förutse exakt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

taliz skrev:
ObscureEconomist skrev:
Hmpftfhdns skrev:
taliz skrev:
ObscureEconomist skrev:
Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?
Uuuh vad du rökt? :lol:
Model X 580km. 2250kg dragvikt.
iX3 459km. 750kg dragvikt.
Menar nog iX: ”mer än” 600km, 2500kg dragvikt
Exakt, då taliz har glidit iväg på att säga att bmw inte kan göra en bra produkt så var jag tvungen att undra vad han ansåg om iX. Ix3 är ju en stop gap produkt.
Som jag nämnde i en annan tråd, iX får mig att må illa.
Men specsmässigt är den helt ok, om den levererats nu. Som vanligt jämförs en pappersprodukt med något man kan få nycklarna till nästa vecka. Vi får se hur det ser ut på marknaden när leveranserna faktiskt startar.
Audi och Porsches nya PPE platta kommer ju också ungefär då, men med 800V. Tesla kommer också med 4680. Då känns nog iX lite efter.

Jag jämförde med nya model X plaid som börjar levereras i november står det enligt tesla. Så samma tidsplan som bmw.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

Banana box test.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Zalman3 skrev:
Banana box test.
Haha, både björn och dragkroken är ju fantastiskt roliga! :D
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW iX3

Inlägg av iAkita »

Björn Nyland har kört räckviddstest under dagen. Resultatet blev drygt 31 mil i 120 km/h och 44 mil i 90 km/h. Den må vara ful, men ändå riktigt imponerande att den kommer så långt med ett batteri på 74 kWh netto. Den ser ju inte direkt effektiv ut... Desto bättre ser laddkurvan ut.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW iX3

Inlägg av BrooklynS »

iAkita skrev:
Björn Nyland har kört räckviddstest under dagen. Resultatet blev drygt 31 mil i 120 km/h och 44 mil i 90 km/h. Den må vara ful, men ändå riktigt imponerande att den kommer så långt med ett batteri på 74 kWh netto. Den ser ju inte direkt effektiv ut... Desto bättre ser laddkurvan ut.
Det är faktiskt riktigt bra! Jfr Tesla 3 LR med faktiskt lite större batteri och betydligt bättre luftmotstånd.

Desto svårare att förstå vad Polestar/Volvo håller på med.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
Björn Nyland har kört räckviddstest under dagen. Resultatet blev drygt 31 mil i 120 km/h och 44 mil i 90 km/h. Den må vara ful, men ändå riktigt imponerande att den kommer så långt med ett batteri på 74 kWh netto. Den ser ju inte direkt effektiv ut... Desto bättre ser laddkurvan ut.

Jag hittar inte den videon. Var det nån slags livesändning?
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

MWall skrev:
iAkita skrev:
Björn Nyland har kört räckviddstest under dagen. Resultatet blev drygt 31 mil i 120 km/h och 44 mil i 90 km/h. Den må vara ful, men ändå riktigt imponerande att den kommer så långt med ett batteri på 74 kWh netto. Den ser ju inte direkt effektiv ut... Desto bättre ser laddkurvan ut.

Jag hittar inte den videon. Var det nån slags livesändning?
Ja, det var livesändning på youtube. Kommer säkert en tillklippt variant om ett tag. 12-timmarsklippet finns här: https://youtu.be/jwAf63s8GI8

Verkar vara en bra eldrivlina BMW fått till.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.

Det är omöjligt. Tyskar i allmänhet och BMW i synnerhet är urusla. De kommer helt säkert gå i konken. ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX3

Inlägg av Legato »

ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Det håller jag inte alls med om. Det var många år sedan den gränsen passerades imo. Däremot är det kanske först nu gemene man börjar få insikten om hur överlägsna elbilar faktiskt är.

Vidare är det för mig rätt uppenbart att BMW tagit fel beslut rent strategiskt. Det är knappast så att de medvetet valt att skänka bort så mycket kunder till Tesla. Väldigt mycket billigare att vårda och behålla existerande kunder än att försöka skaffa nya... Å andra sidan var de knappast ensamma om att underskatta Tesla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW iX3

Inlägg av BrooklynS »

ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Nja, det är kinesisk drivlina i iX3. De har hållit på med denna i flera år i Kina innan den "lanserades" i Europa. Det är alltså inte BMW som utvecklat denna bil utan kinesiska företag kopplade till BMW-s kinesiska agent.

BMW lade ju tvärtom NED sin elbilssatsning efter i3 - ett STORT strategiskt misstag - och därför har de inga modernare bilar i pipen.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Nja, det är kinesisk drivlina i iX3. De har hållit på med denna i flera år i Kina innan den "lanserades" i Europa. Det är alltså inte BMW som utvecklat denna bil utan kinesiska företag kopplade till BMW-s kinesiska agent.

BMW lade ju tvärtom NED sin elbilssatsning efter i3 - ett STORT strategiskt misstag - och därför har de inga modernare bilar i pipen.
Elbilsdrivlinor är väl en stapelvara som man lika gärna kan köpa in? Är väldigt små skillnader redan nu och de kommer bara bli mindre och mindre framöver.

Långt viktigare för förbrukningen är att minimera luftmotstånd, vikt osv.

Värdet i en elbil ligger i paketeringen som jag ser det. Design, upplevd kvalitet och märke/image. Alltså hur grejerna sitter ihop, vilka material som används, hur ljudisolerad bilen är osv.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW iX3

Inlägg av BrooklynS »

Åtminstone hittills så har tvärtom värdet i en elbil väldigt tydligt handlat om räckvidd, prestanda och laddmöjligheter.

Därför har Tesla på några år passerat hela den traditionella bilindustrin i värde. QED.


Det roliga i sammanhanget är att kineserna såg detta komma för många år sedan och därför kommer många kinesiska märken på bred front. De säljer redan miljontals elbilar varje år och är inne på tredje-fjärde generationens elbilar medan europeiska märken fortfarande är yrvakna och desperat försöker få tag på batterier. Vilket väldigt få ännu har lyckats med. Toyota är ett annat exempel...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
BrooklynS skrev:
ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Nja, det är kinesisk drivlina i iX3. De har hållit på med denna i flera år i Kina innan den "lanserades" i Europa. Det är alltså inte BMW som utvecklat denna bil utan kinesiska företag kopplade till BMW-s kinesiska agent.

BMW lade ju tvärtom NED sin elbilssatsning efter i3 - ett STORT strategiskt misstag - och därför har de inga modernare bilar i pipen.
Elbilsdrivlinor är väl en stapelvara som man lika gärna kan köpa in? Är väldigt små skillnader redan nu och de kommer bara bli mindre och mindre framöver.

Långt viktigare för förbrukningen är att minimera luftmotstånd, vikt osv.

Värdet i en elbil ligger i paketeringen som jag ser det. Design, upplevd kvalitet och märke/image. Alltså hur grejerna sitter ihop, vilka material som används, hur ljudisolerad bilen är osv.

Är det därför Toyota låter BYD bygga sina elbilar, så det blir riktigt gjort?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
Åtminstone hittills så har tvärtom värdet i en elbil väldigt tydligt handlat om räckvidd, prestanda och laddmöjligheter.

Därför har Tesla på några år passerat hela den traditionella bilindustrin i värde. QED.


Det roliga i sammanhanget är att kineserna såg detta komma för många år sedan och därför kommer många kinesiska märken på bred front. De säljer redan miljontals elbilar varje år och är inne på tredje-fjärde generationens elbilar medan europeiska märken fortfarande är yrvakna och desperat försöker få tag på batterier. Vilket väldigt få ännu har lyckats med. Toyota är ett annat exempel...

Men att bygga en snabb elbil är skitenkelt. Att få drivaxlarna att hålla verkar desto svårare för en del dock. ;)

För mig är Teslas nästan enda fördel dess superchargers. En ganska stor fördel förvisso.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

BrooklynS skrev:
ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Nja, det är kinesisk drivlina i iX3. De har hållit på med denna i flera år i Kina innan den "lanserades" i Europa. Det är alltså inte BMW som utvecklat denna bil utan kinesiska företag kopplade till BMW-s kinesiska agent.

BMW lade ju tvärtom NED sin elbilssatsning efter i3 - ett STORT strategiskt misstag - och därför har de inga modernare bilar i pipen.

Jaha, jag antar att bmw bara ljuger i sina pressmeddelanden som ett publikt företag. Nu är det ju rejält olagligt men jag antar dom skiter bara i det för du säger annat?

https://www.google.com/amp/s/insideevs. ... train/amp/
Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Det håller jag inte alls med om. Det var många år sedan den gränsen passerades imo. Däremot är det kanske först nu gemene man börjar få insikten om hur överlägsna elbilar faktiskt är.

Vidare är det för mig rätt uppenbart att BMW tagit fel beslut rent strategiskt. Det är knappast så att de medvetet valt att skänka bort så mycket kunder till Tesla. Väldigt mycket billigare att vårda och behålla existerande kunder än att försöka skaffa nya... Å andra sidan var de knappast ensamma om att underskatta Tesla.
För några är sen fanns det... Tesla model X för en barnfamilj som behöver dragvikt, räckvidd och utrymme? Tekniskt kanske det fanns elbilar, men ingen som föll in i en priskategori och levererade efter krav folk har på en bil. Folk vill kunna dra husvagn, ta sig långt och inte hosta upp en miljon för det.
Det är bara att se hur mycket större intresset för elbilar är nu när det finns billigare bilar som har utrymme, dragkrok och en räckvidd runt 50 mil. Det faktum att det finns fler laddare gör också en stor skillnad.

Att säga att BMW gett bort kunder till tesla är lite underhållande, Tesla tjänar fortfarande knappt pengar och majoriteten av deras vinst kommer från regulatory credits om man läser deras årsredovisning. BMW har haft en EBITDA runt 15-16 miljoner USD sen 2011 och inte sett någon märkvärd förändring.
Senast redigerad av ObscureEconomist, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -22
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: BMW iX3

Inlägg av backe »

ObscureEconomist skrev:
BrooklynS skrev:
ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Nja, det är kinesisk drivlina i iX3. De har hållit på med denna i flera år i Kina innan den "lanserades" i Europa. Det är alltså inte BMW som utvecklat denna bil utan kinesiska företag kopplade till BMW-s kinesiska agent.

BMW lade ju tvärtom NED sin elbilssatsning efter i3 - ett STORT strategiskt misstag - och därför har de inga modernare bilar i pipen.

Jaha, jag antar att bmw bara ljuger i sina pressmeddelanden som ett publikt företag. Nu är det ju rejält olagligt men jag antar dom skiter bara i det för du säger annat?

https://www.google.com/amp/s/insideevs. ... train/amp/

Legato:
För några är sen fanns det... Tesla model X för en barnfamilj som behöver dragvikt, räckvidd och utrymme?

Tekniskt kanske det fanns elbilar, men ingen som föll in i en priskategori och levererade efter krav folk har på en bil. Folk vill kunna dra husvagn, ta sig långt och inte hosta upp en miljon för det.
Och för några år sedan kostade dessutom en MX närmare 1,5-2 miljoner, inte riktigt tillgängligt för gemene man.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

BrooklynS skrev:
ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Nja, det är kinesisk drivlina i iX3. De har hållit på med denna i flera år i Kina innan den "lanserades" i Europa. Det är alltså inte BMW som utvecklat denna bil utan kinesiska företag kopplade till BMW-s kinesiska agent.

BMW lade ju tvärtom NED sin elbilssatsning efter i3 - ett STORT strategiskt misstag - och därför har de inga modernare bilar i pipen.
iX får väl ändå ses som en modern komplett elbil från grunden? Att den ser skit ut, är en annan diskussion, men den platsar väl ändå in som ”en modern elbil i pipen”
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
BrooklynS skrev:

Nja, det är kinesisk drivlina i iX3. De har hållit på med denna i flera år i Kina innan den "lanserades" i Europa. Det är alltså inte BMW som utvecklat denna bil utan kinesiska företag kopplade till BMW-s kinesiska agent.

BMW lade ju tvärtom NED sin elbilssatsning efter i3 - ett STORT strategiskt misstag - och därför har de inga modernare bilar i pipen.
Elbilsdrivlinor är väl en stapelvara som man lika gärna kan köpa in? Är väldigt små skillnader redan nu och de kommer bara bli mindre och mindre framöver.

Långt viktigare för förbrukningen är att minimera luftmotstånd, vikt osv.

Värdet i en elbil ligger i paketeringen som jag ser det. Design, upplevd kvalitet och märke/image. Alltså hur grejerna sitter ihop, vilka material som används, hur ljudisolerad bilen är osv.
Man kan köpa in nästan allt i en bil färdigt från olika underleverantörer, och i princip inte behöva utveckla något som helst alls, utan mer bara pussla ihop helheten. Det är absolut fullt möjligt.

Finns även de som lägger ut nästan hela konstruktion och tillverkningen till OEM-tillverkare (så kan man ägna såg åt endast design och marknadsföring). Speciellt de tillverkare som vaknat sent, och inte har så mycket egen teknik och kunnande runt BEV ser man allt mer göra så.

Tex. Toyota, som länge motarbetat elbilar/BEV, och först nu verkar nyktra upp till verkligheten, har ju lagt ut både konstruktion och tillverkning till andra bolag som Subaru, och den kinesiska elbilstillverkaren BYD.

På ena sidan kan man ha bolag som Tesla som utvecklar och tillverkar extremt mycket själva (trots att de är ett väldigt litet bolag), och på den andra ändan av extremen så har du bolag som med vissa modeller bara brandar om OEM-bilar och står för marknadsföring och försäljning.

Sedan är det en fråga hur mycket (om något) som man vill forska, konstruera och bygga själv. Har en betydelse för vilka delar i värdekedjan man vill äga och kontrollera, hur vertikalt man vill kontrollera kedjan, om man vill ha någon egen USP, och till slut hur stor vinstmarginal man vill skapa sig.

Liknande finns nästan gällande alla typer av produkter. Kikar vi på mobiltelefoner så har vi ju extremerna Apple på ena sidan och Nokia på andra sidan. Apple som gör sin egna mjukvara och tjänster (operativsystem, mycket av apparna, en hel del musiktjänster, TV-tjänster, lagring, TV-serier, osv.) och mycket av hårdvaran (sina egna processorer, sina egna grafikchip, och sina egna modem, etc.). På den andra sidan Nokia, som inte har något med Nokia att göra längre, utan är ett marknadsbolag (HMC) som köper konstruktion och design ifrån kinesiska OEM:er, köper in design av telefonerna från konsulter, operativsystem från Google, köper in "klisterlappar" och varumärket från Nokia.

Finns inget rätt eller fel.

Handlar i slutändan om hur mycket pengar man vill tjäna, och hur mycket man själv vill äga/kontrollera gällande de olika delarna av sin slutprodukt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW iX3

Inlägg av BrooklynS »

BMW räknar in sina mildhybrider som "elbilar" i detta avseende... men de lade faktiskt ned utvecklingen efter i3 när det gäller riktiga elbilar. Vi minns ju några huvudlösa uttalanden från BMW-s företagsledning så sent som 2019...

Nå, oavsett detta så är iX3 inte resultatet av någon tysk utveckling. Men de har uppenbarligen lyckats relativt bra vilket är roligt.
Tesla Y LR -22 EAP
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

BrooklynS skrev:
BMW räknar in sina mildhybrider som "elbilar" i detta avseende... men de lade faktiskt ned utvecklingen efter i3 när det gäller riktiga elbilar. Vi minns ju några huvudlösa uttalanden från BMW-s företagsledning så sent som 2019...

Nå, oavsett detta så är iX3 inte resultatet av någon tysk utveckling. Men de har uppenbarligen lyckats relativt bra vilket är roligt.
Så att dom inte producerade elbilar men fortsatte utveckla teknik gör att du har rätt? Det är väl snarare motsatsen att BMW förstod marknaden och väntade med att producera en fullständig produkt och istället utvecklade tekniken bakom.
Du får gärna motbevisa mig med mer än din åsikt, det skulle vara en ganska stor nyhet om BMW ljuger för investerare och bara skickar ut fina pressmeddelanden om deras teknikutveckling.
Känns som mycket jobb att göra en fake video och ha anställda på en fake avdelning istället för att göra det man faktiskt säger.

Du erkänner ju att det är en bra drivlina så varför köper inte alla den drivlinan BMW köpt från ett kinesiskt företag du inte vill säga namnet på?

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... anguage=en

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... anguage=en
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:
BrooklynS skrev:
BMW räknar in sina mildhybrider som "elbilar" i detta avseende... men de lade faktiskt ned utvecklingen efter i3 när det gäller riktiga elbilar. Vi minns ju några huvudlösa uttalanden från BMW-s företagsledning så sent som 2019...

Nå, oavsett detta så är iX3 inte resultatet av någon tysk utveckling. Men de har uppenbarligen lyckats relativt bra vilket är roligt.
Så att dom inte producerade elbilar men fortsatte utveckla teknik gör att du har rätt? Det är väl snarare motsatsen att BMW förstod marknaden och väntade med att producera en fullständig produkt och istället utvecklade tekniken bakom.
Du får gärna motbevisa mig med mer än din åsikt, det skulle vara en ganska stor nyhet om BMW ljuger för investerare och bara skickar ut fina pressmeddelanden om deras teknikutveckling.
Känns som mycket jobb att göra en fake video och ha anställda på en fake avdelning istället för att göra det man faktiskt säger.

Du erkänner ju att det är en bra drivlina så varför köper inte alla den drivlinan BMW köpt från ett kinesiskt företag du inte vill säga namnet på?

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... anguage=en

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... anguage=en

Du får komma ihåg att de flesta här inne ogillar tyska tillverkare i allmänhet och BMW i synnerhet. :)
Skriv svar