BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Mossbo
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 mar 2022 09:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Mossbo »

Kör 19" original med dubbat Hakka 9. de är för mjuka, köp annat!, hade sdamma feeling med dem på Volvo också...
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Håller med om att Nokiandäcken (har de odubbade) är överdrivet mjuka i normalläget och dessutom låter rätt mycket. Sen har de funkat väldigt bra när det väl är vinterväglag och halt, och det är ju bra, men kommer testa nåt annat när dessa är slut. Hade Conti viking på förra bilen och tänkte aldrig på dem som ett problem.
Användarvisningsbild
LasseJson
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 maj 2022 21:26
Referralkod: ts.la/lars838608

Re: BMW iX3

Inlägg av LasseJson »

Hmpftfhdns skrev:
Ja då låter det ju lungt med vardagsladdningen. Kul att du är nöjd. Jag är supernöjd — vi har kört 3500 mil och bilen känns väldigt robust och problemfri trots att vi fick en av de första. Ett stort plus vid långresor är att man verkligen kan lita på räckviddsuppskattningen — den lär sig hela tiden och landar in väldigt rätt efter en stund på längre resor. Så det har aldrig blivit dramatiskt.
Hej
Provade en iX3’a i helgen. Har varit helt inne på en MYP men blev förvånad över hur mkt jag gillade den.

Är lite orolig för räckvidden. Pendlar Sthlm - gbg och vill inte ladda för mkt. Hade tänkt mig en ggr men utan att behöva ladda upp till 100%

Demobilen uppskattade 38 mil, spec säger 45, norska tester mkt mer.

Ni som har en, vad snittar ni på motorväg (110/120)?

@Hmpftfhdns, vad har du för snitt på era 3500?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

LasseJson skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Ja då låter det ju lungt med vardagsladdningen. Kul att du är nöjd. Jag är supernöjd — vi har kört 3500 mil och bilen känns väldigt robust och problemfri trots att vi fick en av de första. Ett stort plus vid långresor är att man verkligen kan lita på räckviddsuppskattningen — den lär sig hela tiden och landar in väldigt rätt efter en stund på längre resor. Så det har aldrig blivit dramatiskt.
Hej
Provade en iX3’a i helgen. Har varit helt inne på en MYP men blev förvånad över hur mkt jag gillade den.

Är lite orolig för räckvidden. Pendlar Sthlm - gbg och vill inte ladda för mkt. Hade tänkt mig en ggr men utan att behöva ladda upp till 100%

Demobilen uppskattade 38 mil, spec säger 45, norska tester mkt mer.

Ni som har en, vad snittar ni på motorväg (110/120)?

@Hmpftfhdns, vad har du för snitt på era 3500?
I Norge kör man så långsamt så det är klart att det blir längre räckvidd då. :)
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

LasseJson skrev:
Hej
Provade en iX3’a i helgen. Har varit helt inne på en MYP men blev förvånad över hur mkt jag gillade den.

Är lite orolig för räckvidden. Pendlar Sthlm - gbg och vill inte ladda för mkt. Hade tänkt mig en ggr men utan att behöva ladda upp till 100%

Demobilen uppskattade 38 mil, spec säger 45, norska tester mkt mer.

Ni som har en, vad snittar ni på motorväg (110/120)?

@Hmpftfhdns, vad har du för snitt på era 3500?
Vi har 21kWh/mil i snitt från fabrik, så det medför en räckvidd på 35 mil. Det stämmer bra med upplevelsen att man kan räkna med att komma 40 mil på sommaren och 30 vintern. Rekordet är 50 mil. iX3 är riktigt snål i landsvägskörning, motsvarande Model Y, men drar iväg när hastigheten drar iväg (men fortfarande bättre än Volvo och Gamla e-tron). Göteborg - Stockholm upplever jag inga problem att köra. Ionity laddar såpass snabbt att förbrukningen spelar mindre roll. Man vill ändå stanna och köpa kaffe eller gå på toa. Och vips har du 10 mil till utan att det ”kostat tid”.
Användarvisningsbild
LasseJson
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 maj 2022 21:26
Referralkod: ts.la/lars838608

Re: BMW iX3

Inlägg av LasseJson »

Hmpftfhdns skrev:
Vi har 21kWh/mil i snitt från fabrik, så det medför en räckvidd på 35 mil. Det stämmer bra med upplevelsen att man kan räkna med att komma 40 mil på sommaren och 30 vintern. Rekordet är 50 mil. iX3 är riktigt snål i landsvägskörning, motsvarande Model Y, men drar iväg när hastigheten drar iväg (men fortfarande bättre än Volvo och Gamla e-tron). Göteborg - Stockholm upplever jag inga problem att köra. Ionity laddar såpass snabbt att förbrukningen spelar mindre roll. Man vill ändå stanna och köpa kaffe eller gå på toa. Och vips har du 10 mil till utan att det ”kostat tid”.
Kanon! Tack för informationen!
Tagemage
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 apr 2022 14:19

Re: BMW iX3

Inlägg av Tagemage »

Förstår att du gillade den :).
Provat o åkt alla tesla o kört id4 o Enyaq. Tycker IX3 är klockren.
Snittade 1,8 tur retur Sthlm Oskarshamn. Behövdes inget laddstopp, per resa.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

Hmpftfhdns skrev:
Göteborg - Stockholm upplever jag inga problem att köra. Ionity laddar såpass snabbt att förbrukningen spelar mindre roll. Man vill ändå stanna och köpa kaffe eller gå på toa. Och vips har du 10 mil till utan att det ”kostat tid”.
Lite samma sak gäller ju även e-Tron och Ioniq 5. Så länge du har Ionity längs rutten (och de är lediga/hela) så är det inga problem. Laddkurvorna är så bra riktigt högt upp i SoC på de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tagemage
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 apr 2022 14:19

Re: BMW iX3

Inlägg av Tagemage »

Jag tycker att ljudet är lite tunt när man kör Spotify/carplay vs DAB-radio. Det är betydligt mer bas via DAB. Jag har HK systemet.
Vad är era erfarenher?
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Jag har standardstereon — så det är tunt ljud oavsett källa :roll:
Tagemage
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 apr 2022 14:19

Re: BMW iX3

Inlägg av Tagemage »

Vem av er var det som hade skaffat en balja under huven?
Får du ner både AC-kabeln och 230v-påsen?
Var kan man få tag i den?
Var den krånglig att montera?
Vad säger BMW om att man monterar den?
Tagemage
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 apr 2022 14:19

Re: BMW iX3

Inlägg av Tagemage »

14938476-DC8A-433D-A20A-743EFC8C29C9.jpeg
Snålkörningsrekord!
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

Det där var riktigt snålt. Kort resa med nedkyld bil innan antar jag?
Jag var nere på 16,3 på i4an häromdagen men ingen koll på medelhastighet då det dumt nog inte finns i iDrive8
BMW i4 M50 -22
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Tagemage skrev:
Vem av er var det som hade skaffat en balja under huven?
Får du ner både AC-kabeln och 230v-påsen?
Var kan man få tag i den?
Var den krånglig att montera?
Vad säger BMW om att man monterar den?
Jag har baljan. Den är ju på typ 50-liter, så inga som helst problem att få ner båda laddsladdarna och mer därtill. Beställde direkt på Wokeby som gör den. Inga problem att montera. Använder den inte så mycket till vardags (smidigare att ha laddkablarna i bakluckan), men kan vara riktigt bra ibland, t.ex när man fullastad och vill ha 50 liter till, att lägga sånt man vill komma åt om man har fullt/cykelhållare i bak, om man har nåt blött/geggigt/illaluktande man helst inte lägger in i bilen. Inga direkta nackdelar annat än att det kostar. Kan vara bra att veta att det inte håller sig 100% rent i motorrummet (se bild).
B3E5C199-367A-4EDD-994B-B7CC1F957C66.jpeg
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Funderade på det här med batteridegradering nu när vi kört ett år. Visas ingenting om det i menysystemet (har inte kopplat dongel). 100% angiven verkar motsvara samma räckvidd som vi hade förra året (beror på så många faktorer, så svårt att säga exakt). Betyder det att BMW sannolikt sväljer degraderingen genom att behålla samma nettonivå och äta av bufferten? För degradering borde det väl vara? T.ex att det var 80/74 kWh brutto/netto ny och sen blir 79/74 brutto/netto.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

Hmpftfhdns skrev:
Funderade på det här med batteridegradering nu när vi kört ett år. Visas ingenting om det i menysystemet (har inte kopplat dongel). 100% angiven verkar motsvara samma räckvidd som vi hade förra året (beror på så många faktorer, så svårt att säga exakt). Betyder det att BMW sannolikt sväljer degraderingen genom att behålla samma nettonivå och äta av bufferten? För degradering borde det väl vara? T.ex att det var 80/74 kWh brutto/netto ny och sen blir 79/74 brutto/netto.
Degraderingen är så liten att den är svår att märka med en klassisk GOM.
Tagemage
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 apr 2022 14:19

Re: BMW iX3

Inlägg av Tagemage »

ObscureEconomist skrev:
Det där var riktigt snålt. Kort resa med nedkyld bil innan antar jag?
Jag var nere på 16,3 på i4an häromdagen men ingen koll på medelhastighet då det dumt nog inte finns i iDrive8


Haha, på tillbakavägen blev ca 17,5 så det måste ha varit nedför
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX3

Inlägg av Legato »

Hmpftfhdns skrev:
Funderade på det här med batteridegradering nu när vi kört ett år. Visas ingenting om det i menysystemet (har inte kopplat dongel). 100% angiven verkar motsvara samma räckvidd som vi hade förra året (beror på så många faktorer, så svårt att säga exakt). Betyder det att BMW sannolikt sväljer degraderingen genom att behålla samma nettonivå och äta av bufferten? För degradering borde det väl vara? T.ex att det var 80/74 kWh brutto/netto ny och sen blir 79/74 brutto/netto.
Mig veterligen gör alla tillverkare så, dvs degraderingen "äter" av toppbufferten. Är väl egentligen bara Tesla som knappt har någon toppbuffert och där degraderingen därmed blir synlig snabbt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Tagemage
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 apr 2022 14:19

Re: BMW iX3

Inlägg av Tagemage »

Hmpftfhdns skrev:
Håller med om att Nokiandäcken (har de odubbade) är överdrivet mjuka i normalläget och dessutom låter rätt mycket. Sen har de funkat väldigt bra när det väl är vinterväglag och halt, och det är ju bra, men kommer testa nåt annat när dessa är slut. Hade Conti viking på förra bilen och tänkte aldrig på dem som ett problem.
Jag har fått offert på hakkapelitta R3 från Bavaria.
Men efter att ha läst runt lite här på forumet så känns det som att man ska försöka hitta något annat..? De funkar bra när det är riktigt kallt och halt. Men annars upplevs de mjuka och bullriga.

BMW verkar ju dessutom bli sura om man köper andra fälgar än deras. Ylar om att garantier inte gäller etc.

Tips på var man ska vända sig?
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Tagemage skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Håller med om att Nokiandäcken (har de odubbade) är överdrivet mjuka i normalläget och dessutom låter rätt mycket. Sen har de funkat väldigt bra när det väl är vinterväglag och halt, och det är ju bra, men kommer testa nåt annat när dessa är slut. Hade Conti viking på förra bilen och tänkte aldrig på dem som ett problem.
Jag har fått offert på hakkapelitta R3 från Bavaria.
Men efter att ha läst runt lite här på forumet så känns det som att man ska försöka hitta något annat..? De funkar bra när det är riktigt kallt och halt. Men annars upplevs de mjuka och bullriga.

BMW verkar ju dessutom bli sura om man köper andra fälgar än deras. Ylar om att garantier inte gäller etc.

Tips på var man ska vända sig?
Gå med i norska iX3-ägargruppen på Facebook. Där finns ett stort och engagerat gäng som säkert har bra koll på vinterdäck och garantier :D
Thomas4321
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 sep 2022 21:32

Re: BMW iX3

Inlägg av Thomas4321 »

Hej
Hoppas ni kan hjälpa mig vi har skaffat oss en bmw ix3 fin bil, men ställer mig frågande till utlovad batterikapacitet. När vi laddar upp till 80% står det 30mil och när vi ställer om till 100% så blir det bara 38mil trots att enl specifikation och säljaren skulle vi komma 47mil?
Jag är med på att vi inte kanske kommer dom utlovade milen beroende på årstider och vart vi åker men att vi i alla fall skall få upp laddningen över 38mil?

Någon som har ett bra svar eller är det så att man inte kan få upp laddningen över 38 mil?
20220908_204646.jpg
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX3

Inlägg av Legato »

Thomas4321 skrev:
Hej
Hoppas ni kan hjälpa mig vi har skaffat oss en bmw ix3 fin bil, men ställer mig frågande till utlovad batterikapacitet. När vi laddar upp till 80% står det 30mil och när vi ställer om till 100% så blir det bara 38mil trots att enl specifikation och säljaren skulle vi komma 47mil?
Jag är med på att vi inte kanske kommer dom utlovade milen beroende på årstider och vart vi åker men att vi i alla fall skall få upp laddningen över 38mil?

Någon som har ett bra svar eller är det så att man inte kan få upp laddningen över 38 mil?
Baseras väl på hur du faktiskt har kört antar jag, precis som i de flesta andra elbilar.

Kör du i ca 80 km/h i konstant fart med ca 25 grader ute så lär du komma ungefär de annonserade 47 milen. Kör du snabbare, i kallare väder, i nederbörd, i motvind mm, mm, mm så kommer du såklart kortare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Thomas4321
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 sep 2022 21:32

Re: BMW iX3

Inlägg av Thomas4321 »

Menar du då att det inte kommer att stå 47mil förrens vi gjort en väldigt snål körning och laddar igen så kanske vi kommer upp över 40 mil?

Så allt är alltså beroende på hur man kör bilen och det kommer då att påverka nästkommande laddning och bli mer eller mindre beroende på körstil?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

Thomas4321 skrev:
Menar du då att det inte kommer att stå 47mil förrens vi gjort en väldigt snål körning och laddar igen så kanske vi kommer upp över 40 mil?

Så allt är alltså beroende på hur man kör bilen och det kommer då att påverka nästkommande laddning och bli mer eller mindre beroende på körstil?
Det påverkar inte laddningen, bara hur långt bilen tror sig komma baserat på tidigare förbrukning.
Thomas4321
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 sep 2022 21:32

Re: BMW iX3

Inlägg av Thomas4321 »

Tack får kolla med BMW vad dom säger verkar konstigt att oavsett hur jag kör går det inte att komma upp i mer än 38 mil på laddningen så något är fel!

Tack för svaren!
Skriv svar