BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

BMW iX3

Inlägg av martinot »

The Top Gear car review: BMW iX3

https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/ix3

7/10

Verkar får rätt bra betyg som en lyckad elbil i sin klass.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
The Top Gear car review: BMW iX3

https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/ix3

7/10

Verkar får rätt bra betyg som en lyckad elbil i sin klass.
Med bara 2wd så får nog BMW iX3 svårt mot både Audi e-tron 4wd och Mercedes EQC 4wd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Är det någon mer än jag som köpt en? Beställde i december, tillverkades i veckan och levereras i maj.

Den var med på norska elbilsföreningens vintertest och klarade sig bra. https://elbil.no/test-av-bmw-ix3-310-mil-uten-tvil/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

Hmpftfhdns skrev:
Är det någon mer än jag som köpt en? Beställde i december, tillverkades i veckan och levereras i maj.

Den var med på norska elbilsföreningens vintertest och klarade sig bra. https://elbil.no/test-av-bmw-ix3-310-mil-uten-tvil/

Bor du i Norge? Visste inte ens att den gick att beställa. Vad kostar den?
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: BMW iX3

Inlägg av Nilp »

Hmpftfhdns skrev:
Är det någon mer än jag som köpt en? Beställde i december, tillverkades i veckan och levereras i maj.

Den var med på norska elbilsföreningens vintertest och klarade sig bra. https://elbil.no/test-av-bmw-ix3-310-mil-uten-tvil/
Bra är ju en definitionsfråga, kanske inte dåligt heller. Men...
1. 310 km räckvidd vid 70km/h, förvisso i kallt väder men när batteriet väl är varmt spelar yttertempen mindre roll. Känns tom lite sämre än EQC, Etron55 eller Polestar
2. Snittförbrukning 94km/h (på mätaren vilket borde betyda 90km/h verklig hastighet?) och då hade dom redan kört 100 mil så varmt batteri, var 249wh/km. Känns också som ovan bilar.
3. Laddhastiget, var inget vidare med snitt på 45kw, peakade kort stund på 120kw. Polestar2 är ju inte känd för att ladda toksnabbt men IX3 var långsammare.

Känns som IX3 har många konkurrenter. Ska bli intressant att se hur den säljer
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: BMW iX3

Inlägg av Nilp »

Ang ladddning. Laddade vår Etron igår på eon 175kw laddare. Kallt batteri hade bara kört 8 mil och temp ute var -5. Laddade 48kwh på 25 min. Strax innan 80% tuggade den på med 145kw :)
Det är ändå dubbelt så snabbt eller motsvara halverad tid vid laddstopp jämfört med IX3. Etron med redan vart batteri skulle vara ännu snabbare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

Nilp skrev:
Ang ladddning. Laddade vår Etron igår på eon 175kw laddare. Kallt batteri hade bara kört 8 mil och temp ute var -5. Laddade 48kwh på 25 min. Strax innan 80% tuggade den på med 145kw :)
Det är ändå dubbelt så snabbt eller motsvara halverad tid vid laddstopp jämfört med IX3. Etron med redan vart batteri skulle vara ännu snabbare.
Problemet är ju att du resterande tid, dvs när du inte snabbladdar, kör runt med en bil som drar en väldans massa el för att konstant optimera batteritempen för snabbladdning.

Men jag kan inte riktigt se fördelen med ix3 vs etron eller EQC. Ix3 är ungefär lika dyr, men man får bara bakhjulsdrivet. Mercan och audin är båda 4wd med runt 400hk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

MWall skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Är det någon mer än jag som köpt en? Beställde i december, tillverkades i veckan och levereras i maj.

Den var med på norska elbilsföreningens vintertest och klarade sig bra. https://elbil.no/test-av-bmw-ix3-310-mil-uten-tvil/

Bor du i Norge? Visste inte ens att den gick att beställa. Vad kostar den?

Hmm. Nu ser jag att det är iX3 det står... Läste iX först.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/

Polestar 2 var med i samma test och hade genomgående högre förbrukning. Så det är ju ändå positivt för BMW:n med tanke på att det är en högbyggd SUV med högt luftmotstånd. (Har säkert en del att göra med att Polestar saknar värmepump.)

Verkar som iX3 är något snålare än e-tron/eqc (men med mindre batteri), men långt ifrån Tesla. Andra fördelen mot e-tron/eqc är att den är billigare — från 700kkr före bidrag ganska välutrustat (man får billigare än listpriset).
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: BMW iX3

Inlägg av [JM] »

An automatic regeneration system takes signals from the sat-nav (for upcoming junctions, tight bends and speed limits) and the radar sensors (for traffic speeds in front). When you lift, it’ll set the regeneration level to try to slow you smoothly towards the new target speed. If you lift early it’ll let you coast efficiently, where fixed-level regeneration would slow you down too much then you’d be pointlessly back on the power. This system means lifting off has different effects in different circumstances, which is odd until you’ve learned to trust it. Mercedes and Kia EVs have similar gadgetry.
Ett regensystem som bestämmer återvinnigen åt dig.
Nej tack.
Är ju jobbigt som det är ändå på vintern med olika regen beronde på batteritemp.
Ha ytterligare ett system ovanpå det som hux flux ändrar sig. Man vill ju att bilen ska bete sig konsekvent.
Varför vill man ha olika mkt? Vad är poängen?
Det tar ju inte lång tid innan man lärt sig hur mkt man ska lätta på gasen för att stanna långsamt.

Jag kan acceptera att bilen minskar på regen för bakhjulsdrivna bilar på vintern för att minska risken för sladd.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Huvudsyftet med adaptiv regenerering är att köra så effektivt som möjligt. Ibland är det effektivast att ”frirulla” och det är svårt att göra i enpedalsläge. Det blir som att motorbromsen beter sig som en adaptiv farthållare. Vill man inte ha funktionen går den förstås att stänga av.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: BMW iX3

Inlägg av [JM] »

Hmpftfhdns skrev:
Huvudsyftet med adaptiv regenerering är att köra så effektivt som möjligt. Ibland är det effektivast att ”frirulla” och det är svårt att göra i enpedalsläge. Det blir som att motorbromsen beter sig som en adaptiv farthållare. Vill man inte ha funktionen går den förstås att stänga av.
Det är det som är grejjen. Alla som kör elbil med enpedal lär sig "frirulla" med hur man trycker på gaspedalen.

Normalt så kämpar biltillverkarna för att få bilen att bete sig konsekvent.
Man vill inte ha bilar som ibland överstyr och ibland understyr tex.
Det här känns mest som något en fossilbillist kommit på att man behöver. För att det ska bete sig lika kass som den gamla ICE-bilen.

Edit: Nä nu var jag orättvis. Den gamla ICE-bilens motorbroms var förutsägbar.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

[JM] skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Huvudsyftet med adaptiv regenerering är att köra så effektivt som möjligt. Ibland är det effektivast att ”frirulla” och det är svårt att göra i enpedalsläge. Det blir som att motorbromsen beter sig som en adaptiv farthållare. Vill man inte ha funktionen går den förstås att stänga av.
Det är det som är grejjen. Alla som kör elbil med enpedal lär sig "frirulla" med hur man trycker på gaspedalen.

Normalt så kämpar biltillverkarna för att få bilen att bete sig konsekvent.
Man vill inte ha bilar som ibland överstyr och ibland understyr tex.
Det här känns mest som något en fossilbillist kommit på att man behöver. För att det ska bete sig lika kass som den gamla ICE-bilen.

Edit: Nä nu var jag orättvis. Den gamla ICE-bilens motorbroms var förutsägbar.
Du kan se adaptiv som en annan sorts enpedal — bara det att du ”slipper” göra finliret med gasen när du ska minska hastigheten. Det är definitivt inte ett läge för att simulera fossilbil eller för att vara konsekvent i varje situation (det finns ju ett läge för det också man kan välja, ett som helt enkelt motorbromsar ungefär lika mycket som en fossilbil). Vi får se när jag väl får bilen vilket läge jag gillar bäst.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: BMW iX3

Inlägg av [JM] »

Hmpftfhdns skrev:
[JM] skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Huvudsyftet med adaptiv regenerering är att köra så effektivt som möjligt. Ibland är det effektivast att ”frirulla” och det är svårt att göra i enpedalsläge. Det blir som att motorbromsen beter sig som en adaptiv farthållare. Vill man inte ha funktionen går den förstås att stänga av.
Det är det som är grejjen. Alla som kör elbil med enpedal lär sig "frirulla" med hur man trycker på gaspedalen.

Normalt så kämpar biltillverkarna för att få bilen att bete sig konsekvent.
Man vill inte ha bilar som ibland överstyr och ibland understyr tex.
Det här känns mest som något en fossilbillist kommit på att man behöver. För att det ska bete sig lika kass som den gamla ICE-bilen.

Edit: Nä nu var jag orättvis. Den gamla ICE-bilens motorbroms var förutsägbar.
Du kan se adaptiv som en annan sorts enpedal — bara det att du ”slipper” göra finliret med gasen när du ska minska hastigheten. Det är definitivt inte ett läge för att simulera fossilbil eller för att vara konsekvent i varje situation (det finns ju ett läge för det också man kan välja, ett som helt enkelt motorbromsar ungefär lika mycket som en fossilbil). Vi får se när jag väl får bilen vilket läge jag gillar bäst.
Blir kul att höra din dom efter du kört ett tag.

Det här är, i mina ögon, lite som Teslas val att ta bort växelväljaren på nya S/X.
Bilen ska gissa sig till, med AI, åt vilket håll jag vill åka.
Hur bra bra funkar AI:t för vindrutetorkaren för att inte prata om spökbromsningarna...
Kommer nog bli en jäkla massa gnäll om den funktionen....
Jag fattar att det sparar pengar och med FSD så är det en onödig pryl på bilen. Men innan FSD blir lagligt så är man vara ett offer för vad senaste AI:t hittar på.

Summa summarum. Ej predikterbart beteende av bilen genererar i bästa fall bara irritation och bidrar i värsta fall till en olycka.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

BMW folket laddar hyfsat billigt.

Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh. Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja. I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare. 

Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.

Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”. Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning. Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare. Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.  
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... addpriser/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

[JM] skrev:
Hmpftfhdns skrev:
[JM] skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Huvudsyftet med adaptiv regenerering är att köra så effektivt som möjligt. Ibland är det effektivast att ”frirulla” och det är svårt att göra i enpedalsläge. Det blir som att motorbromsen beter sig som en adaptiv farthållare. Vill man inte ha funktionen går den förstås att stänga av.
Det är det som är grejjen. Alla som kör elbil med enpedal lär sig "frirulla" med hur man trycker på gaspedalen.

Normalt så kämpar biltillverkarna för att få bilen att bete sig konsekvent.
Man vill inte ha bilar som ibland överstyr och ibland understyr tex.
Det här känns mest som något en fossilbillist kommit på att man behöver. För att det ska bete sig lika kass som den gamla ICE-bilen.

Edit: Nä nu var jag orättvis. Den gamla ICE-bilens motorbroms var förutsägbar.
Du kan se adaptiv som en annan sorts enpedal — bara det att du ”slipper” göra finliret med gasen när du ska minska hastigheten. Det är definitivt inte ett läge för att simulera fossilbil eller för att vara konsekvent i varje situation (det finns ju ett läge för det också man kan välja, ett som helt enkelt motorbromsar ungefär lika mycket som en fossilbil). Vi får se när jag väl får bilen vilket läge jag gillar bäst.
Blir kul att höra din dom efter du kört ett tag.

Det här är, i mina ögon, lite som Teslas val att ta bort växelväljaren på nya S/X.
Bilen ska gissa sig till, med AI, åt vilket håll jag vill åka.
Hur bra bra funkar AI:t för vindrutetorkaren för att inte prata om spökbromsningarna...
Kommer nog bli en jäkla massa gnäll om den funktionen....
Jag fattar att det sparar pengar och med FSD så är det en onödig pryl på bilen. Men innan FSD blir lagligt så är man vara ett offer för vad senaste AI:t hittar på.

Summa summarum. Ej predikterbart beteende av bilen genererar i bästa fall bara irritation och bidrar i värsta fall till en olycka.
Håller med. Den största orsaken som håller mig borta från att köpa MS/MX är just frånvaron av färdriktningsspaken.

Så visst tjänar de säkert några tior i produktionskostnad och kanske en hundralapp i materialinköpskostnad på att utesluta den, men de tappar å andra sidan sådana kunder som mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3

Inlägg av mikebike »

"färdriktningsspaken" -den var bra, jag lånar det namnet.
Jag hade en argumentation på facebook med någon som menade att Tesla hade 3 växlar; fram, back och parkering

Biltidningar och åf hävdar ofta att elbilar har automatlåda, SvD påstod t.o.m. att en elbil de provkörde hade "steglös automatlåda".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

mikebike skrev:
"färdriktningsspaken" -den var bra, jag lånar det namnet.
Jag hade en argumentation på facebook med någon som menade att Tesla hade 3 växlar; fram, back och parkering

Biltidningar och åf hävdar ofta att elbilar har automatlåda, SvD påstod t.o.m. att en elbil de provkörde hade "steglös automatlåda".
Självklart har elbilar växellåda. Du kan ju inte ha direktöverföring mellan motors varvtal till drivhjulen. Elmotorn spinner väl i alla fall med 20.000 rpm eller nåt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW iX3

Inlägg av BrooklynS »

Nej varför det? I princip kan du ha elmotorn direkt på hjulet.

Men nu sitter det för enkelhets skull en differential och två drivaxlar för att en motor skall betjäna två hjul. En elmotor har max vridmoment från 0 rpm så det finns inget större behov av varvtal - förutom kylning...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3

Inlägg av mikebike »

HelectriC skrev:
mikebike skrev:
"färdriktningsspaken" -den var bra, jag lånar det namnet.
Jag hade en argumentation på facebook med någon som menade att Tesla hade 3 växlar; fram, back och parkering

Biltidningar och åf hävdar ofta att elbilar har automatlåda, SvD påstod t.o.m. att en elbil de provkörde hade "steglös automatlåda".
Självklart har elbilar växellåda. Du kan ju inte ha direktöverföring mellan motors varvtal till drivhjulen. Elmotorn spinner väl i alla fall med 20.000 rpm eller nåt.
Nej, de har en utväxling, ungefär som slutväxeln på en konventionell bil. De har ingen växellåda där man kan välja olika utväxlingar (och neutral).
Min pendlarcykel är en single speed, den saknar växelanordning.
Även Tesla har använt sig av denna benämning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

mikebike skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
"färdriktningsspaken" -den var bra, jag lånar det namnet.
Jag hade en argumentation på facebook med någon som menade att Tesla hade 3 växlar; fram, back och parkering

Biltidningar och åf hävdar ofta att elbilar har automatlåda, SvD påstod t.o.m. att en elbil de provkörde hade "steglös automatlåda".
Självklart har elbilar växellåda. Du kan ju inte ha direktöverföring mellan motors varvtal till drivhjulen. Elmotorn spinner väl i alla fall med 20.000 rpm eller nåt.
Nej, de har en utväxling, ungefär som slutväxeln på en konventionell bil. De har ingen växellåda där man kan välja olika utväxlingar (och neutral).
Min pendlarcykel är en single speed, den saknar växelanordning.
Även Tesla har använt sig av denna benämning.
utväxling/växellåda, poängen var att man inte kan driva rätt på hjulaxeln, som jag har förstått det. Men det kanske är fel? Taycan är ju tex- 2-växlad och den är också elbil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW iX3

Inlägg av BrooklynS »

Man KAN driva rätt på hjulaxeln, de fordon som har en elmotor i/till varje hjul tex...
Tesla Y LR -22 EAP
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Zalman3 skrev:
BMW folket laddar hyfsat billigt.

Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh. Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja. I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare. 

Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.

Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”. Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning. Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare. Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.  
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... addpriser/
Det låter okej ändå. Laddade ner BMW Charging appen och den verkar ha de flesta snabbladdareföretagen — det kanske talar för att bilens infotainmentsystem kan ha tillräcklig koll att man slipper leta laddare och planera rutter i mobilen. Verkar som att Plug&Charge inte är med i BMW Charge eller de första iX3:orna — så det är fortfarande laddkort/mobil som gäller tyvärr.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

får ju t.o.m upp meddelande om att växelolja ska bytas på Tesla :?

(bild från FB)
FB_IMG_1612793303647.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3

Inlägg av mikebike »

HelectriC skrev:
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
"färdriktningsspaken" -den var bra, jag lånar det namnet.
Jag hade en argumentation på facebook med någon som menade att Tesla hade 3 växlar; fram, back och parkering

Biltidningar och åf hävdar ofta att elbilar har automatlåda, SvD påstod t.o.m. att en elbil de provkörde hade "steglös automatlåda".
Självklart har elbilar växellåda. Du kan ju inte ha direktöverföring mellan motors varvtal till drivhjulen. Elmotorn spinner väl i alla fall med 20.000 rpm eller nåt.
Nej, de har en utväxling, ungefär som slutväxeln på en konventionell bil. De har ingen växellåda där man kan välja olika utväxlingar (och neutral).
Min pendlarcykel är en single speed, den saknar växelanordning.
Även Tesla har använt sig av denna benämning.
utväxling/växellåda, poängen var att man inte kan driva rätt på hjulaxeln, som jag har förstått det. Men det kanske är fel? Taycan är ju tex- 2-växlad och den är också elbil.
Taycan är en av få elbilar som har växellåda.

Visst kan man driva direkt på hjulaxeln, men jämfört med en nedväxlad elmotor måste en direktdriven motor ha lägre varvtal och högre moment. Om jag minns rätt så har min bil 9:1 i utväxling. En direktmonterad elmotor måste alltså ha 4,5* gånger så högt vridmoment.
Hur får man högt vridmoment ur en elmotor? -Jo, man ökar diametern. En nav/hjulmonterad motor måste alltså vara betydligt större.


*Effekt och moment halveras med dubbelt så många motorer.


PS. Det är olja i slutväxel och/eller bakaxel på en konventionell bil också, men den har inte tre växellådor för det.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar