BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:

Att BMW lägger ner en del på forskning kring batterier kan väl inte vara en nyhet. Att man sen låter andra producera dessa innan man tycker det är lönsamt att bygga egna fabriker känns bara vettigt.
https://www.electrive.com/2019/11/14/bm ... in-munich/

Det låter givetvis vettigt. Men bland de mer övertygade Teslaiterna så finns en regel som säger typ detta "gör du inte som Elon så gör du fel". Antar att det beror på att de ser Musk som ett ofelbart geni.

Jag ser Elon Musk som en tidsoptimistisk idéspruta. Vissa saker blir bra men mycket är bara "intressant". Som Hyperloop, mars-färder och the Boring company. FSD är också en sån där utopisk grej som han tycker är kul. Men kommer det fungera? Och när isf?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW iX3

Inlägg av dd88 »

Kombinera det med bilden av att inga tillverkare förutom Tesla utvecklar någonting själva, allt är köpt av tredje part.

Är ju om inte annat ett väldigt enkelt sätt att se på världen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

FSD är också en sån där utopisk grej som han tycker är kul. Men kommer det fungera? Och när isf?
Ja, AD kommer absolut att fungera. Inget tvivel om det.

När är dock den stora frågan som de lärde (och olärde) tvistar om. :)

Själv så tror jag inte vi kommer ha L4 eller L5 färdigt och legalt för alla (alltså inte i begränsade tester) och 100% färdigt i de första vanliga personbilarna (oavsett vilka som blir först, är inte säkert att det blir Tesla då konkurrensen är enormt stor på området) förens runt 2030.

Troligen lite tidigare i USA och Kina (låt oss säga om ca 5-7 år), och troligen lite senare i EU (låt oss säga om närmare ca 9-10 år).

Men det är bara en kvalificerad och högst personlig gissning. Tror det är extremt svårt för alla, även de direkt inblandade, att kunna förutsäga detta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

ObscureEconomist skrev:
taliz skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Det är väl just det som är grejen — BMW har lagt massa energi på att utveckla drivlinan i egen regi och inte bara köpa in standardkomponenter. I iX3 sitter BMW:s egenutvecklade elmotor, integrerad kraftelektronik, batterier med mindre kobolt och plattare ”form factor”. Det känns som att man kan lura sig ibland på att tillverkare har tagit fram en ”dedikerad elbilsplattform” som egentligen är ihopplock av standardkomponenter för eldrift med frunk och utan kardantubbel som USP — även om drivlinan är sådär effektiv.
Var har du fått den informationen ifrån?
Dom köper batterier från Samsung och CATL tydligen. Var motorer, inverter etc kommer från hittar jag ingen info om.
Med den logiken gör inte Tesla heller sina egna batterier då när dom köper en hel del från Panasonic?

Att BMW lägger ner en del på forskning kring batterier kan väl inte vara en nyhet. Att man sen låter andra producera dessa innan man tycker det är lönsamt att bygga egna fabriker känns bara vettigt.
https://www.electrive.com/2019/11/14/bm ... in-munich/
Tesla utvecklar kemin i cellerna. De äger också Gigafactory 3 i Nevada. Panasonic är anlitade för själva tillverkningen.
Lite som Apple gör med sina A-processorer, de tillverkas av andra. Men där ägs även fabrik av de som tillverkar. Här är det alltså Tesla som äger fabriken också.

Det dröjer nog ytterligare några år innan övriga kommer ifatt och också äger hela kedjan från framtagning av kemi till egna cellproducerande fabriker.
Att BMW börjat forska om det tyder ju på att de fattar att de måste involvera sig mer, det funkar inte bara att köpa färdiga celler från tredjepart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW iX3

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
FSD är också en sån där utopisk grej som han tycker är kul. Men kommer det fungera? Och när isf?
Ja, AD kommer absolut att fungera. Inget tvivel om det.

När är dock den stora frågan som de lärde (och olärde) tvistar om. :)

Själv så tror jag inte vi kommer ha L4 eller L5 färdigt och legalt för alla (alltså inte i begränsade tester) och 100% färdigt i de första vanliga personbilarna (oavsett vilka som blir först, är inte säkert att det blir Tesla då konkurrensen är enormt stor på området) förens runt 2030.

Troligen lite tidigare i USA och Kina (låt oss säga om ca 5-7 år), och troligen lite senare i EU (låt oss säga om närmare ca 9-10 år).

Men det är bara en kvalificerad och högst personlig gissning. Tror det är extremt svårt för alla, även de direkt inblandade, att kunna förutsäga detta.
Den stora frågan är ju också vad det kommer vara värt. Kommer kunderna vilja betala extra för bilarna eller förväntar man sig att funktionerna finns i nya bilar ungefär som man sett på all annan utveckling när det gäller bilar.
Om man jämför med hur många arbetstimmar det tar att kunna köpa en Volvo är det inte så stor skillnad mellan nu och 50 år sedan.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

taliz skrev:
ObscureEconomist skrev:
taliz skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Det är väl just det som är grejen — BMW har lagt massa energi på att utveckla drivlinan i egen regi och inte bara köpa in standardkomponenter. I iX3 sitter BMW:s egenutvecklade elmotor, integrerad kraftelektronik, batterier med mindre kobolt och plattare ”form factor”. Det känns som att man kan lura sig ibland på att tillverkare har tagit fram en ”dedikerad elbilsplattform” som egentligen är ihopplock av standardkomponenter för eldrift med frunk och utan kardantubbel som USP — även om drivlinan är sådär effektiv.
Var har du fått den informationen ifrån?
Dom köper batterier från Samsung och CATL tydligen. Var motorer, inverter etc kommer från hittar jag ingen info om.
Med den logiken gör inte Tesla heller sina egna batterier då när dom köper en hel del från Panasonic?

Att BMW lägger ner en del på forskning kring batterier kan väl inte vara en nyhet. Att man sen låter andra producera dessa innan man tycker det är lönsamt att bygga egna fabriker känns bara vettigt.
https://www.electrive.com/2019/11/14/bm ... in-munich/
Tesla utvecklar kemin i cellerna. De äger också Gigafactory 3 i Nevada. Panasonic är anlitade för själva tillverkningen.
Lite som Apple gör med sina A-processorer, de tillverkas av andra. Men där ägs även fabrik av de som tillverkar. Här är det alltså Tesla som äger fabriken också.

Det dröjer nog ytterligare några år innan övriga kommer ifatt och också äger hela kedjan från framtagning av kemi till egna cellproducerande fabriker.
Att BMW börjat forska om det tyder ju på att de fattar att de måste involvera sig mer, det funkar inte bara att köpa färdiga celler från tredjepart.
Du läste alltså inte mer än rubriken. Jag tog bara första exemplet på google för att visa att om man inte bott under en sten så hade man vetat att dom andra biltillverkarna forskat på batterier ett bra tag också.

“In 2008, we set out to research battery cells,” says BMW CEO Oliver Zipse at the opening ceremony. “What you see today is not a start, but another milestone on the road to the future.”
BMW i4 M50 -22
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Apple är den mest vertikalt integrerade tillverkaren i mobilindustrin. Det är inte så att alla andra företag i mobilbranschen är körda för att de inte designar sina egna operativsystem och processorer. Alla biltillverkare kommer nog inte bli Apple/Tesla. Frågan är vilka biltillverkare som blir Samsung och vilka som blir Nokia.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

ObscureEconomist skrev:
taliz skrev:
ObscureEconomist skrev:
taliz skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Det är väl just det som är grejen — BMW har lagt massa energi på att utveckla drivlinan i egen regi och inte bara köpa in standardkomponenter. I iX3 sitter BMW:s egenutvecklade elmotor, integrerad kraftelektronik, batterier med mindre kobolt och plattare ”form factor”. Det känns som att man kan lura sig ibland på att tillverkare har tagit fram en ”dedikerad elbilsplattform” som egentligen är ihopplock av standardkomponenter för eldrift med frunk och utan kardantubbel som USP — även om drivlinan är sådär effektiv.
Var har du fått den informationen ifrån?
Dom köper batterier från Samsung och CATL tydligen. Var motorer, inverter etc kommer från hittar jag ingen info om.
Med den logiken gör inte Tesla heller sina egna batterier då när dom köper en hel del från Panasonic?

Att BMW lägger ner en del på forskning kring batterier kan väl inte vara en nyhet. Att man sen låter andra producera dessa innan man tycker det är lönsamt att bygga egna fabriker känns bara vettigt.
https://www.electrive.com/2019/11/14/bm ... in-munich/
Tesla utvecklar kemin i cellerna. De äger också Gigafactory 3 i Nevada. Panasonic är anlitade för själva tillverkningen.
Lite som Apple gör med sina A-processorer, de tillverkas av andra. Men där ägs även fabrik av de som tillverkar. Här är det alltså Tesla som äger fabriken också.

Det dröjer nog ytterligare några år innan övriga kommer ifatt och också äger hela kedjan från framtagning av kemi till egna cellproducerande fabriker.
Att BMW börjat forska om det tyder ju på att de fattar att de måste involvera sig mer, det funkar inte bara att köpa färdiga celler från tredjepart.
Du läste alltså inte mer än rubriken. Jag tog bara första exemplet på google för att visa att om man inte bott under en sten så hade man vetat att dom andra biltillverkarna forskat på batterier ett bra tag också.

“In 2008, we set out to research battery cells,” says BMW CEO Oliver Zipse at the opening ceremony. “What you see today is not a start, but another milestone on the road to the future.”
Jo jag vet. Vet också att många oljebolag forskat på klimatpåverkan. :roll:
Forskning är en sak, att producera och levera en annan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

Du tycker inte att i4 och iX ser ut som ganska kompetenta utmanare?
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

ObscureEconomist skrev:
Du tycker inte att i4 och iX ser ut som ganska kompetenta utmanare?
Dom är ungefär lika "kompetenta" som Mercedes EQC, Polestar 2 och andra elbilar baserade på avgasbilsplattformar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:
Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?
Märks att du är ny här. Vet du inte att en elbil måste ha en frunk och under inga omständigheter får den ha något som liknar en grill. :lol:
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: BMW iX3

Inlägg av 12man »

taliz skrev:
Jo jag vet. Vet också att många oljebolag forskat på klimatpåverkan. :roll:
Forskning är en sak, att producera och levera en annan.
De har väl levererat på den :(
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

Jämförelse mellan TSLA och BMW på börsen de senaste 3 månaderna.

TSLA i blått.
DAX i gult.
BMW i grönt.
bmwvstesla.png
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

MWall skrev:
ObscureEconomist skrev:
Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?
Märks att du är ny här. Vet du inte att en elbil måste ha en frunk och under inga omständigheter får den ha något som liknar en grill. :lol:
Nja det är väl som alltid, har inte Elon musk designat en elbil så är det värdelöst enligt många tesla anhängare. Det här verkar dock vara det mest aktiva elbilsforumet i Sverige.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:
MWall skrev:
ObscureEconomist skrev:
Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?
Märks att du är ny här. Vet du inte att en elbil måste ha en frunk och under inga omständigheter får den ha något som liknar en grill. :lol:
Nja det är väl som alltid, har inte Elon musk designat en elbil så är det värdelöst enligt många tesla anhängare. Det här verkar dock vara det mest aktiva elbilsforumet i Sverige.

Grundtanken är väl att en bil som inte egentligen byggts för en bensinmotor kan ha lite andra proportioner och man utnyttja utrymmena bättre. T ex genom en kortare motorhuv med frunk.

Visst, det är väl bra och så men det är ju inte allt. Finns andra kvaliteter på en bil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

ObscureEconomist skrev:
Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?
Uuuh vad du rökt? :lol:
Model X 580km. 2250kg dragvikt.
iX3 459km. 750kg dragvikt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Jämförelse mellan TSLA och BMW på börsen de senaste 3 månaderna.

TSLA i blått.
DAX i gult.
BMW i grönt.
04DAAF37-4239-40EC-A076-74EC81407374.jpeg
376AFA79-4DB0-414B-892E-68BC679284B2.jpeg
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

taliz skrev:
ObscureEconomist skrev:
Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?
Uuuh vad du rökt? :lol:
Model X 580km. 2250kg dragvikt.
iX3 459km. 750kg dragvikt.
Menar nog iX: ”mer än” 600km, 2500kg dragvikt
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

Hmpftfhdns skrev:
taliz skrev:
ObscureEconomist skrev:
Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?
Uuuh vad du rökt? :lol:
Model X 580km. 2250kg dragvikt.
iX3 459km. 750kg dragvikt.
Menar nog iX: ”mer än” 600km, 2500kg dragvikt
Exakt, då taliz har glidit iväg på att säga att bmw inte kan göra en bra produkt så var jag tvungen att undra vad han ansåg om iX. Ix3 är ju en stop gap produkt.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

ObscureEconomist skrev:
Hmpftfhdns skrev:
taliz skrev:
ObscureEconomist skrev:
Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?
Uuuh vad du rökt? :lol:
Model X 580km. 2250kg dragvikt.
iX3 459km. 750kg dragvikt.
Menar nog iX: ”mer än” 600km, 2500kg dragvikt
Exakt, då taliz har glidit iväg på att säga att bmw inte kan göra en bra produkt så var jag tvungen att undra vad han ansåg om iX. Ix3 är ju en stop gap produkt.
Som jag nämnde i en annan tråd, iX får mig att må illa.
Men specsmässigt är den helt ok, om den levererats nu. Som vanligt jämförs en pappersprodukt med något man kan få nycklarna till nästa vecka. Vi får se hur det ser ut på marknaden när leveranserna faktiskt startar.
Audi och Porsches nya PPE platta kommer ju också ungefär då, men med 800V. Tesla kommer också med 4680. Då känns nog iX lite efter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
FSD är också en sån där utopisk grej som han tycker är kul. Men kommer det fungera? Och när isf?
Ja, AD kommer absolut att fungera. Inget tvivel om det.

När är dock den stora frågan som de lärde (och olärde) tvistar om. :)

Själv så tror jag inte vi kommer ha L4 eller L5 färdigt och legalt för alla (alltså inte i begränsade tester) och 100% färdigt i de första vanliga personbilarna (oavsett vilka som blir först, är inte säkert att det blir Tesla då konkurrensen är enormt stor på området) förens runt 2030.

Troligen lite tidigare i USA och Kina (låt oss säga om ca 5-7 år), och troligen lite senare i EU (låt oss säga om närmare ca 9-10 år).

Men det är bara en kvalificerad och högst personlig gissning. Tror det är extremt svårt för alla, även de direkt inblandade, att kunna förutsäga detta.
Den stora frågan är ju också vad det kommer vara värt. Kommer kunderna vilja betala extra för bilarna eller förväntar man sig att funktionerna finns i nya bilar ungefär som man sett på all annan utveckling när det gäller bilar.
Om man jämför med hur många arbetstimmar det tar att kunna köpa en Volvo är det inte så stor skillnad mellan nu och 50 år sedan.
Nu gissar jag igen, men skulle tippa på dyrt i början (innan volymtillverkning av kameror och andra sensorer) som extra tillbehör, men sedan efter ca 5 år mer eller mindre något som ingår som standard på alla normala bättre vardagsbilar (kameror och sensorer går snabbt ner i pris, och kostnaden för mjukvaran kan slås ut på enorma mängder bilar, istället för fåtalet). Ungefär som adaptiv farthållare och backkamera är mer eller mindre standard på de flesta av dagens bilar.

Men är mycket svårt att förutse detta exakt, och man bara göra mer eller mindre goda gissningar (detta är bara en och min personliga).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

Hmpftfhdns skrev:
Apple är den mest vertikalt integrerade tillverkaren i mobilindustrin. Det är inte så att alla andra företag i mobilbranschen är körda för att de inte designar sina egna operativsystem och processorer. Alla biltillverkare kommer nog inte bli Apple/Tesla. Frågan är vilka biltillverkare som blir Samsung och vilka som blir Nokia.
Exakt. Faktiskt en mycket bra liknelse!

Finns egentligen ingen vettig ekonomisk anledning att 20 företag på lång sikt skall fortsätta att utveckla väldigt snarlik AD-funktionalitet. Tror vi under de kommande 10 åren kommer få se en mängd företag som slås samman, köper upp varandra, och en del som lägger ner.

Att utveckla AD i vettig nivå och fart kostar mellan 1-10 miljarder SEK i R&D-kostnader per år per företag som håller på med detta. Blir en rätt häftig brun rate på cash flow för många i längden. Gäller att (aktie)ägarna ser ett fortsatt strategiskt syfte eller möjliga framtida vinstmöjligheter.

I slutändan skulle jag gissa att vi kommer ha ca 3-5 stora seriösa aktörer kvar på marknaden som utvecklar grundsystemen med större stacken av AD-funktioner (resten kommer branda och paketera om lösningar/komponenter från andra). Av dessa så kommer 1-2 tillverkare vara vertikalt integrerade biltillverkare (som tex. Tesla och Apple), medan 2-3 kommer sälja AD-lösningar på den öppna marknaden till andra tillverkare (eller andra leverantörer som i sin tur brandar och paketerar om koden/lösningarna innan de säljer vidare till biltillverkare).

Men det är en högst personlig gissning från min sida, och mycket svårt att förutse exakt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

taliz skrev:
ObscureEconomist skrev:
Hmpftfhdns skrev:
taliz skrev:
ObscureEconomist skrev:
Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?
Uuuh vad du rökt? :lol:
Model X 580km. 2250kg dragvikt.
iX3 459km. 750kg dragvikt.
Menar nog iX: ”mer än” 600km, 2500kg dragvikt
Exakt, då taliz har glidit iväg på att säga att bmw inte kan göra en bra produkt så var jag tvungen att undra vad han ansåg om iX. Ix3 är ju en stop gap produkt.
Som jag nämnde i en annan tråd, iX får mig att må illa.
Men specsmässigt är den helt ok, om den levererats nu. Som vanligt jämförs en pappersprodukt med något man kan få nycklarna till nästa vecka. Vi får se hur det ser ut på marknaden när leveranserna faktiskt startar.
Audi och Porsches nya PPE platta kommer ju också ungefär då, men med 800V. Tesla kommer också med 4680. Då känns nog iX lite efter.

Jag jämförde med nya model X plaid som börjar levereras i november står det enligt tesla. Så samma tidsplan som bmw.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

Banana box test.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar